8 Tips Om Beginnende Suikerziekte Te Stoppen & Om Te Keren

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

7 Tips Om Beginnende Suikerziekte Te Stoppen & Om Te Keren

Als je de diagnose "prediabetes" of "beginnende suikerziekte" hebt gehad, is dat schrikken. Hoe kun je de klachten en symptomen die hierbij horen in de kiem smoren? In dit artikel krijg je 8 tips om diabetes zo snel mogelijk te stoppen.

More...

Zo stop je beginnende suikerziekte

Ik leef met je mee.

Suikerziekte is een ontzettend nare diagnose. Dat hoef ik je vast niet te vertellen.

Veel mensen met symptomen van beginnende diabetes kennen iemand in hun familie of naaste omgeving die met suikerziekte te kampen hebben gekregen. Vaak hebben ze de afschuwelijke verschijnselen van dichtbij meegemaakt.

Doel van dit artikel

Gelukkig is het niet nodig om suikerziekte je leven te laten beheersen.

In dit artikel geef ik je 8 tips om deze nare ziekte zo snel mogelijk onder controle te krijgen. Zodat je suikerziekte zich niet verder doorzet en je nog heel lang gezond zult blijven.


#1 Neem je voor er echt iets aan te doen

Beginnende suikerziekte is niet mis. In zo'n geval ontwikkel je langzaam alle klachten die bij suikerziekte horen maar is het nog niet zo erg dat je er dagelijks last van hebt. Daarnaast zal het effect van eten op je bloedsuiker nog niet zo extreem zijn als bij gevorderde diabetes type 2.

Suikerziekte type 2 is in elk stadium omkeerbaar. Door mijn strategieën op te volgen kun je er altijd voor zorgen dat je er geen last meer van hebt. Maar het opbouwen van de gewoonten die hiervoor nodig zijn, kosten tijd.

Als je alles 100% goed wilt doen en de kans op verergering van je situatie volledig wilt afnemen, betekent dit dat je een flinke verandering in je leefstijl moet doormaken. 

Pas op

Zolang je dit niet doet, zal je suikerziekte steeds erger worden. Dat betekent dat je een steeds hogere bloedsuiker krijgt na het eten. Maar nog veel erger is dat je langzaam complicaties en verschijnselen zult krijgen die diabetes zo'n nare ziekte maken.

De eerste complicatie waar je zelfs met pre-diabetes last van kunt krijgen is neuropathie.

  • Hierbij zijn je zenuwen beschadigt waardoor deze hun werk niet meer kunnen doen

Dit kan op allerlei plekken van het lichaam gebeuren.

Elke keer dat je bloedsuiker een tikkeltje te hoog is, krijgen je zenuwen een dreun. In het moment zelf merk je niets, maar over vijf jaar kan elk gedeelte van je lichaam slechter werken.

En dit is maar één van de vele complicaties van diabetes type 2.

Mijn punt?

Het is niet mijn bedoeling om je bang te maken, hoewel een beetje angst voor de gevolgen van diabetes niet verkeerd is om erger te voorkomen.

Het is een gevaarlijke ziekte die voorkomen kan worden.

"Hoe vroeger je ermee begint om goede gewoonten op te bouwen, hoe minder schade er in je lichaam zal worden aangericht."

Daarbij werken halfbakken maatregelen allerminst. Want als je een gezond ontbijtje neemt maar 's avonds een diner hebt van 3 Marsen, een Twix en een cola ernaast, schiet het niet op.

Je moet je hele leefstijl omgooien.

Als je daar eenmaal aan gewend bent, zul je zien dat je heerlijk kunt eten en tegelijkertijd je diabetes kunt omdraaien. Maar wel op een gezonde, doordachte manier.


#2 Begrijp hoe je diabetes moet aanpakken

Er zijn drie gebieden waarmee je bezig moet om ervoor te zorgen dat de schade van je beginnende suikerziekte wordt omgekeerd.

RISICOFACTOREN VAN DIABETES TYPE 2


Gebied 1: Voeding

Als je iets eet, haalt je lichaam de suikers uit dat eten en brengt het in je bloedbaan. Bij normale mensen wordt deze suiker zo snel mogelijk uit de bloedbaan verwijderd, omdat een hoge bloedsuiker schadelijk is. Bij diabetici werkt dit mechanisme niet goed meer.

Mensen met diabetes kunnen problemen voorkomen, door zo te eten, dat de bloedsuiker niet onnodig hoog wordt. De eerste stap is om te leren hoe je heerlijk kunt eten, zonder dat je bloedsuiker enorm schommelt.

RISICOFACTOREN VAN DIABETES TYPE 2


Gebied 2: Stress

Stress is gevaarlijk als je diabetes hebt. Want:

  • Stress zorgt ervoor dat je meer eet of op onregelmatige tijden eet
  • Stress zorgt voor problemen met je slaap, dat tot een hogere gevoeligheid voor suiker kan leiden
  • Stress zorgt ervoor dat je lichaam suikers afgeeft aan het bloed. Hiermee wordt je bloedsuikerspiegel dus hoger, zonder dat je wat gegeten hebt
  • Stress vermindert je wilskracht. En die heb je hard nodig om in het begin de juiste aanpassingen te maken aan je voedingspatroon

Stress verminderen is een belangrijk onderdeel van elk leefstijlprogramma om van diabetes type 2 af te komen. Mensen met minder stress maken een grotere kans om succesvol te zijn in het omkeren van diabetes type 2.

Wil je hier meer over weten? Lees dan dit artikel.

RISICOFACTOREN VAN DIABETES TYPE 2


Gebied 3: Beweging

Als je iets eet, komen de suikers in je bloedbaan terecht. Van daaruit worden ze door alle cellen opgenomen, die suikers nodig hebben. Dit zijn er heel wat.

Bij diabetes raakt dit mechanisme verstoort. De cellen kunnen geen suikers opnemen en ze blijven in je bloedbaan achter. Door te bewegen geef je de cellen in je lichaam een aansporing om suikers alsnog als brandstof te gebruiken.

Wees maar niet bang. Je hoeft geen triatlon te doen, of volgend jaar een marathon te lopen. Sterker nog: heel fit worden werkt in jouw geval averechts. Je lichaam is ziek en heeft eerst een tijdje kalmte nodig. En een marathon lopen is heel stressvol.

Een leefstijl waarbij je genoeg beweging krijgt om de suikers makkelijker uit je bloed te krijgen, is genoeg.

Dit is voor iedereen haalbaar, omdat er maar weinig beweging nodig is om dit voor elkaar te krijgen.

Een kwartiertje wandelen na elke maaltijd is letterlijk het halve werk.


#3 Vraag om steun bij beginnende diabetes

Je gedrag veranderen doe je niet alleen. Een veelgehoorde uitspraak is dat je het gemiddelde bent van de vijf personen waar je het meest mee omgaat.

Dat vind ik wat overdreven. Maar het kan je leven wel een stuk makkelijker maken als je met mensen omgaat die je steunen bij het bereiken van je doel.

Gezond koken voor een partner en drie kinderen die luid klagen dat het eten te gezond is, is hartstikke stressvol. Wie geef je in zo'n geval hun zin? De vier mensen waarvan je het meeste houdt, of jezelf?

Belangrijke informatie

Mijn antwoord: praat er met ze over.

Zorg ervoor dat zij strenger worden dan jijzelf. Zij hoeven echt niet met je mee te doen, alhoewel dat natuurlijk helpt. Maar als ze weten dat je ziek bent en dat wilt omkeren, zullen ze streng met je meekijken.

Als je partner weet wat je moet doen om gezond te worden, kan hij of zij je helpen als je er doorheen zit. Door gezond te koken, of door je te helpen om te ontspannen. En wanneer je iets verkeerd doet - zoals in een tijdelijk moment van falende wilskracht een bak Ben&Jerry's leeg eten - kan hij je op je kop geven.

De combinatie van aansprakelijkheid en steun, zorgt ervoor dat de kans toeneemt dat je slaagt om beginnende suikerziekte om te keren.

Vertel de mensen om je heen dat ze je best op je donder mogen geven als je het niet goed doet.

Dan komt het complimenteren meestal vanzelf als je een goede week hebt gehad.


Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#4 Eet dit supergezonde ontbijt

Je hebt ongetwijfeld gehoord dat je het ontbijt nooooooit mag overslaan, omdat het de belangrijkste maaltijd van de dag is.

Daar valt op af te dingen. Als je ontbijt met brood en hagelslag, brood met jam of zelfs brood zonder iets erop, dan heb ik liever dat je helemaal niets eet. Daar zal je beginnende suikerziekte namelijk niet mee omkeren.

Brood is niet bepaald gezond. Het verhoogt je bloedsuikerspiegel en geeft je niets meer dan suiker en een paar vitaminen. 

Gelukkig zijn er meerdere alternatieven voor als je gezond wilt ontbijten om beginnende suikerziekte om te keren.

Tip!

Zo kun je heel goed ontbijten met eieren. Eieren bevatten eiwitten (eiwit) en vetten (eigeel). Beide stoffen verhogen niet of nauwelijks je bloedsuikerspiegel en zorgen voor veel verzadiging.

Voor degenen die niet van een zwaar ontbijt in de ochtend houden is eieren misschien wat teveel van het goede.

Dan is havermout een beter alternatief. Het lijkt een beetje op brood, in de zin dat het gemaakt is van graan. Maar de wijze van productie zorgt ervoor dat het een stuk gezonder is en helpt bij het reguleren van je bloedsuiker.

Daar is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Diabetes-patiënten die na ziekenhuisopname voortaan ontbijten met havermout, kunnen hun insuline-dosis met 40% verlagen.

Zo zie je dat één simpele verandering - ontbijten met havermout in plaats van brood - een sneeuwbaleffect kan hebben.

De rest van de dag heeft je lichaam minder moeite met het reguleren van je bloedsuiker.

Door één kleine verandering heb jij het je lichaam makkelijker gemaakt.

Weet je niet waar je moet beginnen met het omkeren van je beginnende suikerziekte? Verander als eerste je ontbijt.


#5 Hou een gezonde snack bij de hand

Een goede tweede stap is:

Ervoor zorgen dat je nooit honger hebt.
  • Honger zorgt ervoor dat je naar de koekjestrommel grijpt, puur omdat je lichaam energie nodig heeft en dat je een cola drinkt in plaats van thee.

Honger kun je beter voorkomen dan genezen. Want als je het voelt, dan ben je eigenlijk al te laat en maak je geheid één van bovenstaande fouten. 

Honger schakelt je wilskracht uit.

En wanneer je geen wilskracht hebt maak je ongezonde keuzes. Oftewel honger wil je zoveel mogelijk voorkomen. 

Daarom heb ik hier een overzicht van het Ziektevrij Leven Survival Pack. Dit zijn snacks die ik je aanraadt altijd bij je te hebben.

Het liefst meer dan één snack, maar als je beperkte ruimte hebt in je tas is één genoeg.

Checklist

  • Pure chocola van tenminste 75% cacao. Vult als een malle, geeft energie en een lekker gevoel en helpt je de dag door. Hoe hoger het cacao-percentage, hoe minder het je bloedsuiker verhoogt
  • Fruit zoals een appel, donkere bessen of kersen. Een banaan liever niet. 
  • Nootjes. Barstensvol gezonde voedingsstoffen, geen suikers
  • Twee gekookte eieren. Krijg je trek in iets hartigs? Een eitje en het is zo verdwenen

Als je merkt dat je trek krijgt, vraag jezelf dan af: "Waar heb ik het meest zin in?" Het geeft een indicatie van wat je nodig hebt. 

Heb je zin in iets zoets dan eet je fruit. heb je trek in iets hartigs dan kun je noten of eieren eten. 

Ook als je trek blijft krijgen, is dat niet erg. Een klein beetje eten van gezonde dingen doet je bloedsuiker geen kwaad. Zolang je maar niet een familiezak Snickers Mini naar binnen werkt.


#6 Verminder aardappelen, pasta en rijst

De meeste Nederlanders vullen het grootste deel van hun bord met aardappelen, pasta of rijst. Er is je vast ooit verteld dat dit gezond is.

Maar helaas: als je diabetes hebt gaat die vlieger niet op.

Je lichaam reageert sterk op suikers. Al de bovengenoemde voedingsmiddelen zitten daar vol mee. Daarom zul je daar in moeten minderen. 

Wat is een goede hoeveelheid?

Maximaal een kwart van je bord mag hiermee gevuld zijn.

De rest van je bord mag je vol scheppen met groenten en vlees.

En als ik moet kiezen tussen groenten en vlees, dan kies ik groenten.

Dat is de hoeksteen van beginnende suikerziekte en diabetes omkeren.


#7 Eet groenten

Voedingswetenschappers maken ruzie. Dat komt omdat hun onderzoek nog in de kinderschoenen staat, en multi-interpretabel is. Ze trekken allemaal een verschillende conclusie op basis van hetzelfde onderzoek.

Er is echter één ding waar men het over eens is:

Mensen die meer groenten eten, zijn gezonder.

Waarom dit is, weet men niet precies. Vooralsnog is het speculeren. Er is niet één verklaring voor. Maar wat ze in ieder geval wel weten is dat groenten hele gezonde stoffen bevatten. Zo ook voor mensen met diabetes.

Dit is waarom groenten goed zijn voor mensen met diabetes:

  • Vezels. Groenten bevatten veel vezels, die ervoor zorgen dat andere suikers die je binnenkrijgt (bijvoorbeeld van aardappelen) veel langzamer in je bloedbaan komen. Je krijgt nauwelijks een bloedsuikerpiek
  • Water. Groenten bevatten veel vocht, wat je maaginhoud "verdunt". Er komt dus minder suiker tegelijk je bloedbaan in en daarnaast werkt water verzadigend. 
  • Verzadigend. Groenten geven je een vol gevoel. Ze voorkomen dat je overeet
  • Vitaminen en mineralen. Vitaminetekorten zorgen ervoor dat je voortdurend honger hebt. Genoeg vitaminen binnenkrijgen is belangrijk om dat te voorkomen. En groenten zitten er vol mee
  • Weinig calorieën. Ondanks dat ze je een vol gevoel geven, zitten er weinig calorieën in groenten. Overgewicht inperken is belangrijk als je diabetes hebt

Moet ik voortaan alleen maar groenten eten?

Iedereen weet dat groenten gezond zijn. Daarom vind ik het niet gek dat je denkt: "meer groenten is beter, laat ik maar stoppen met al het andere eten." 

Maar als je kijkt naar de wetenschap, is dat niet verstandig. Suikers, vetten en eiwitten zijn belangrijk om je energie te geven.

Als je alleen maar groenten eet, krijg je daar veel minder van binnen. Je lost het ene probleem op, maar krijgt er een nieuw probleem voor in de plaats. Daarom is een gevarieerd dieet met alle gezonde voedingstoffen belangrijk. 

Dus: eet groenten, maar niet uitsluitend. Want zoals ik je eerder heb uitgelegd, leidt honger tot grote problemen. En honger kan voorkomen worden met voedingsmiddelen zonder suiker die je veel energie geven. Zowel gezonde koolhydraten, eiwitten als vetten zorgen voor de juiste energie. 


#8 Het Diabetesvrij Geheim

De beste tip heb ik voor het laatst bewaard. 

Recentelijk is namelijk ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt aan producten kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Marloes Schuurman

P.s: Hoe ben jij erachter gekomen dat je beginnende suikerziekte hebt gekregen? Wat doe je eraan om dit te genezen? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Marloes Schuurman is een medisch specialiste en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

Leave a Comment:

(5) comments

Ineke 3 augustus 2017

Via bloed onderzoek

Reply
l.verMeul 4 augustus 2017

Graag het diabetes vrije geheim
Mvg
L verMeul

Reply
Marion van den Oetelaar 5 augustus 2017

Graag je tips, ik wil er vanaf

Reply
    Ben Kuiper 5 augustus 2017

    Hallo Marion,

    Als jij je inschrijft voor het Diabetesvrij Geheim, dan wordt het automatisch naar je gestuurd.

    Groetjes,
    Ben

    Reply
Daniëlla Lemmens 7 augustus 2017

via bloedonderzoek

Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: