Chat with us, powered by LiveChat

7 Psychologische Trucs Om Een Diabetes Type 2 Dieet Vol Te Houden

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

feb09
7 PSYCHOLOGISCHE TRUCS OM EEN DIABETES TYPE 2 DIEET VOL TE HOUDEN

More...

Dieet volhouden als diabeet

Diabetes type 2 is een chronische ziekte. Complicaties liggen op de loer. Complicaties welke de kwaliteit van leven ernstig kunnen aantasten en zelfs levensbedreigend kunnen zijn.

Deze complicaties zijn het gevolg van hoge bloedsuikers. Deze beschadigen na verloop van tijd steeds meer bloedvaten en zenuwen.

Complicaties kunnen optreden aan o.a. de volgende gebieden: de ogen, het hart, de bloedvaten, ze zenuwen, de voeten, de hersenen, de maag, de darmen, de nieren, de huid en het gehoor.

Om complicaties te voorkomen zijn een aantal zaken belangrijk. Deze zijn:

  • check
    Een gezond gewicht
  • Voldoende beweging
  • Matig met alcohol
  • check
    Niet roken
  • check
    Gezonde voeding

Daarnaast zal er regelmatig een lichamelijk onderzoek door een arts gedaan moeten worden om een vinger aan de pols te houden.

Afvallen tot een gezond en acceptabel gewicht is de belangrijkste leefstijl aanpassing welke nodig is om complicaties te voorkomen.

Dit geeft bij veel mensen met diabetes tevens de grootste problemen. Diabetes type 2 ontstaat meestal vanuit een verstorende stofwisseling (het metabool syndroom) en het is erg moeilijk om vanuit een verstorende stofwisseling gewicht te verliezen.

Juist omdat het zo moeilijk is om vanuit een verstorende stofwisseling gewicht te verliezen heb je hier alle denkbare hulp bij nodig.

De basis is een dieet welke geen hongergevoel veroorzaakt zodat deze goed vol te houden is. Een koolhydraatarm dieet is een dieetvorm welke zeer geschikt is voor mensen met diabetes type 2.

Het grote voordeel van een koolhydraatarm dieet voor mensen met diabetes is dat de bloedglucose veel beter onder controle gehouden kan worden. Hierdoor zal gelijk al de kwaliteit van leven verbeteren en zullen vermoeidheidsklachten verminderen. 

Doel van dit artikel

Zoals gezegd heb je als diabetes patiënt alle denkbare hulp nodig om een dieet te kunnen volhouden. Het toepassen van psychologische trucs zijn een vorm van hulp die er voor zorgt dat je het volhoudt en resultaat blijft zien. Hierdoor blijf je gemotiveerd, wat de sleutel is tot het bereiken van je streefgewicht.

Met onderstaande psychologische trucs blijf je op koers richting je streefgewicht.

#1: Schrijf je redenen om af te vallen op

Schrijf voor jezelf allereerst je belangrijkste redenen om af te vallen op. Dat je behandeld arts heeft gezegd dat je moet afvallen is hierbij geen goede redenen. Dit is geen interne motivatie die vanuit jezelf komt. 

Misschien worden je ogen slecht en wil je goed kunnen blijven zien om je (klein)kinderen op te kunnen zien groeien of wil je auto kunnen blijven rijden.

Misschien voel je je te moe voor strandwandelingen met je partner…

...het kan van alles zijn en de motivatie zal daarom voor iedereen anders zijn.

Schrijf je redenen op een stukje papier en maak er iedere ochtend bij het opstaan een gewoonte van om deze redenen te lezen. Hiermee hou je focus op je doel en blijf je gemotiveerd. Plak desnoods je stukje papier met redenen op je koelkast zodat je deze ziet als je in een hongerige bui iets wilt gaan snacken. 


#2: Zoek steun

Betrek je partner, een vriend(in) of familielid in je plannen om gewicht te verliezen. Spreek met elkaar af dat je dagelijks rapporteert hoe het gegaan is.

De mogelijkheden zijn eindeloos

Dit kan door het sturen van een email, een tekstberichtje of door elkaar te bellen. Deel wat er die dag goed ging en wat er fout ging. Wees hierbij altijd eerlijk tegenover jezelf en de ander.

Het feit dat je dagelijks ‘moet’ rapporteren hoe het gegaan is zorgt ervoor dat je minder snel de fout ingaat. Het zal een drempel zijn om te moeten rapporteren dat je een eetbui hebt gehad, alleen deze gedachte al kan je van een eetbui weerhouden. 


#3 Leer dat honger slechts oncomfortabel is

Veel mensen hebben het idee dat ze moeten eten indien ze honger hebben. Hierdoor grijpen mensen naar tussendoortjes.

Leer jezelf dat honger slechts een oncomfortabel gevoel is door zo nu en dan een maaltijd (het ontbijt of de lunch) over te slaan. Je zult zien dat het hongergevoel komt maar ook weer gaat. Meestal al na een minuut of 10.

Indien je een maaltijd gaat overslaan hou dan altijd wel een vinger aan de pols wat betreft je bloedglucose. Eet altijd indien je bloedglucose te laag dreigt te worden.


#4: Eet minder vaak

Eet alleen als het tijd is om te eten. Hiermee train je je weerstand om eten en verleidingen te weerstaan. Dat stukje koek proeven in de supermarkt van die dame die een nieuw koekje staat te promoten?

Nee, dankjewel. Ook al is dit maar een klein stukje, je leert met dit soort dingen dat het normaal is om te pas en te onpas te eten. Beperk je eetmomenten tot uitsluitend de maaltijden welke je voor die dag gepland hebt.


#5: Gebruik kleinere borden

Dit is een truc welke extreem eenvoudig toe te passen is. Koop een paar kleine borden en eet in het vervolg van deze borden.

We zijn nu eenmaal gewend om een bord vol te scheppen en dit vervolgens op de eten. Als je van deze porties maar 80% zou eten dan zou dit echter ook genoeg zijn om een voldaan gevoel te hebben.

Dit komt door een vertraging tussen hoe voel we zitten en het signaal dat we vol zitten. Met een kleiner bord zal je het gevoel hebben dat je gewoon een portie op hebt zonder dat je gevoel hebt dat je te weinig gegeten hebt.


#6: Zet snacks uit het zicht

Misschien heb je zo’n gezellige glazen pot waarin koekjes of snoepjes zitten. Het helpt enorm om alles wat eetbaar is buiten het zicht te zetten.

Uit het oog is uit het hart is hier het motto. Het beste heb je helemaal geen ongezond eten in huis overigens. Mocht je dit toch in huis willen hebben voor familieleden zorg er dan voor dat dit uit het zicht en op een moeilijk bereikbare plaats staat. 


#7: Daag jezelf uit

In plaats van te denken ‘pfff, ik weet niet of ik 0,5 kilo in een week kan afvallen hoor’ zal je mindset anders moeten zijn. Als het dan niet lukt dan zal je alleen maar weer teleurgesteld zijn.

In plaats van er tegenop te zien zal je jezelf moeten uitdagen ‘Ik zal eens aan mezelf laten zien dat ik deze week 1 kilo kan kwijt raken’.

Vervolgens doe en laat je alles wat nodig is om je uitdaging te behalen.

Als je doelstelling behaald is dan heb je iets om trots op te zijn.

Diabetesvrij Geheim

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven dieje leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: Wat is jouw psychologische truc om een dieet vol te houden? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

>

Send this to a friend