Diabetes Type 2 Genezen Zonder Medicijnen? 10 Gezonde Voeding Tips

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

Diabetes Type 2 Genezen Zonder Medicijnen? 10 Gezonde Voeding Tips

Als je diabetes type 2 hebt en zwaar aan de medicijnen zit kan je dit radeloos maken.

Is er een manier om van deze afschuwelijke ziekte te genezen? Ja!

In dit artikel laat ik je zien hoe je door gezond te eten je bloedsuiker drastisch kunt verminderen en je diabetes kunt genezen.

More...

Diabetes type genezen zonder medicijnen

Medicijnen redden levens. Als je diabetes hebt en je dokter heeft je medicatie gegeven, blijf deze dan vooral nemen.

Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat suikerziekte (type 2) te genezen is door te veranderen hoe je met je lichaam omgaat. Met name voeding is belangrijk.

Ik heb al eerder artikelen geschreven over hoe je suikerziekte natuurlijk kunt genezen.

Doel van dit artikel

Vandaag geef ik je mijn 10 meest gebruikte tips om voor eens en voor altijd diabetes type 2 te genezen.

#1: Focus je op gezond eten

Je kunt diabetes genezen door je voedingspatroon te veranderen. Maar die veranderingen zijn niet zo moeilijk als je denkt. Eten voor een ziektevrijleven is niet alleen gezonder, het is ook vele malen lekkerder.

Als jij een chocoladereep eet, dan geeft je dat op de korte termijn een lekker gevoel.

De suikers komen in je lijf en geven je voor een uurtje het gevoel dat je gegeten hebt.

Maar op het moment dat je gezond eet zul je zien dat je voor uren na een maaltijd energie hebt. Je krijgt niet meer die suikerdip waar je nu continu last van hebt.

Sterker nog: je zult zien dat je vergeet te eten omdat de maaltijden die je binnenkrijgt zo lekker en vullend zijn.

Veel van mijn klanten schakelen vroeg of laat over op een voedingspatroon waarbij ze niet meer ontbijten. Niet omdat ik ze dat vertel maar simpelweg omdat ze geen honger hebben. Een kopje koffie in de morgen is genoeg en hun eerste maaltijd is de lunch.

Eet natuurlijk om af te vallen

Als je één ding wil onthouden over zowel diabetes genezen als vet verliezen, onthou dan dit:

Eet alleen producten die aan een boom groeiden, in de wei hebben gelopen of in een rivier hebben gezwommen.

Voeg hier een beetje (met nadruk op een beetje) volkoren granen of bonen aan toe. Al het andere laat je staan. Met name voedsel dat uit een fabriek komt.

Je lichaam is gemaakt om voedsel te verteren dat je zelf van een boom kunt plukken. 

De fabrieksproducten waar de meeste mensen op leven moeten een heel bewerkingsproces door om geschikt te worden voor consumptie.

Het verschil tussen gezond eten en ongezond eten is dat fabrieksproces. Het meest gezonde eten is het minste bewerkt.

Dat wil niet zeggen dat jij je sla niet mag wassen of je visje niet mag bakken. Dat soort bereiding is nodig en is ook goed. Maar in dit geval kun jij zowel de sla als de vis in de supermarkt kopen.

In het geval van een chocoladereep koop je niet suiker, cacao en alle andere ingrediënten om er een reep van te maken. Je koopt de reep zelf. En die fabrieksreep is enorm ongezond.


#2: Alleen fruit, geen fruitproducten

Laat me je een belangrijk voorbeeld geven.

Fruit is gezond, toch? Klopt.

Maar hoe zit het dan met producten die gemaakt zijn van fruit?

Denk aan:

  • Vruchtensap
  • Vruchtenjam
  • Gedroogd fruit
  • Dranken met "fruitsuikers"
  • Snoep met "fruitsuikers"

De meeste mensen die een snoepverpakking lezen met "fruitsuikers" erop denken: "Yes, fruitsuikers! Dat moet wel gezonder zijn dan normale suikers!"

Helaas werkt het niet zo. Suikers zijn suikers. Of je ze nou uit druiven, bananen of riet haalt. Het verhoogt je bloedsuikerspiegel net zo hard. En dat is hartstikke ongezond als je diabetes hebt.

Let dus voortaan niet op het eerste gedeelte van het woord (fruit) maar op het tweede (suiker).

Als dit op een verpakking staat weet je eigenlijk al dat je het beter kunt vermijden.

Hoe zit het dan met producten die gemaakt zijn van fruit?

Als je kijkt naar de ingrediëntenlijst van een potje jam, een zak gedroogde vruchten of een vruchtendrank zie je vrijwel hetzelfde:

  • Fruit is niet het enige ingrediënt. Meestal zijn er suikers en andere smaakstoffen aan toegevoegd. Al deze stoffen zijn ongezond en de meeste doen je bloedsuiker snel stijgen
  • De concentratie suiker is hoger dan bij normaal fruit. Appelsap bevat 26 gram suiker per glas terwijl er minder dan 10 gram suiker in één appel zit. En een appel vult ook veel meer dan één glas drinken
  • Alle gezonde stoffen zijn er bewust uitgehaald of verdwenen tijdens het verwerkingsproces. Fruitproducten bevatten bijna geen vezels terwijl fruit er bol van staat. Vezels zorgen ervoor dat je bloedsuiker niet zo snel omhoog schiet en dat het fruit minder impact heeft

Vervang je fruitproducten dus direct door echt fruit om diabetes te genezen. Waarmee ik niet wil zeggen dat je continu appels moet eten.


#3: Vermijd de witte motor

Melk is gezond, toch?

Niet echt. Melk is één van de minst gezonde dranken die je in de supermarkt kunt krijgen.

Mensen denken dat melk uit een koe komt. Dat klopt niet. Het vocht wat uit de uiers van een koe komt, wordt in een fabriek uit elkaar gehaald. De vetten worden gescheiden van de eiwitten.

Ze worden afzonderlijk van elkaar chemisch behandeld. En dan worden ze in grote troggen weer met elkaar vermengd om de vormen van melk, yoghurt en kaas te krijgen die je in de supermarkt terugvindt.

Natuurlijk wordt er tijdens dit proces het één en ander toegevoegd. En door de bewerking is melk geen vullende drank meer. Het verandert in iets dat je de hele dag door kunt drinken zonder dat het je ook maar een beetje energie geeft.

En dat is link. Want melk bevat 15 gram suiker per glas. Dat is misschien elf gram minder dan een glas cola of een glas vruchtensap.

Maar het is nog steeds 15 gram suiker die direct je bloedbaan in wordt gekatapulteerd.

Is onbewerkte melk beter?

Nee. Niet in onze samenleving.

Onbewerkte melk (ook wel rauwe melk genoemd) kan ziektekiemen bevatten. Daar moet je mee oppassen. De overheid heeft het vervoer en de verkoop lang geleden verboden. Sindsdien zijn de ongelukken met dit product tot een minimum gedaald.

Zowel fabrieksmelk als melk direct van de koe hebben dus hun voor- en hun nadelen. Beide raad ik je af.

Dan is de vraag: wat mag je wel drinken?


#4: Drink deze heerlijke dranken

Allereerst is water natuurlijk de beste drank die er bestaat. Er zitten geen suikers in en je lichaam heeft water keihard nodig.

Maar water is ook een beetje saai. Je kunt er op uitgekeken raken als dit het enige is wat je drinkt. Verandering van spijs doet eten. En verandering van drank doet drinken.

Drank 1: Fruitwater

Als je genoeg krijgt van de smaak van water maar niet de vele voordelen ervan wilt missen...

...dan is fruitwater een perfect alternatief.

Nee, dit is niet hetzelfde als vruchtensap. Vruchtendranken wil je vermijden als de pest omdat ze vol zitten met suikers.

Ze maken je dik, verhogen je suikerwaarden en maken diabetes genezen onmogelijk.

Fruitwater kent al die nadelen niet. Het smaakt lekker (naar fruit), het verfrist je en is misschien wel de meest gezonde drank die er is.

  • Neem een grote kan en leg gesneden stukjes fruit op de bodem
  • Giet deze vol met water
  • Zet de kan in de koelkast en wacht een paar uur

Je kunt als fruit kiezen voor:

  • check
    Kiwi
  • check
    Ananas
  • check
    Appel
  • check
    Mandarijn
  • check
    Druiven
  • check
    ...en elke andere fruitsoort die je lekker vindt

Je zult zien dat als je de kan een paar uur later uit de koelkast haalt je een frisse drank hebt met een lichte fruitsmaak. Dat is nog eens wat anders dan een ongezonde frisdrank.

Drank 2: Groene thee

Een paar jaar terug was er veel te doen om superfoods. Voedingsmiddelen die je zogenaamd vele malen gezonder zouden maken of zelfs geneeskrachtige werking zouden hebben.

Nou is het zo dat sommige voedingsmiddelen een goede uitwerking op je lichaam hebben.

Maar als diabetespatiënt is er maar één ding echt belangrijk. En dat is dat je bloedsuikerspiegel niet te hoog wordt.

En de beste drank om daarmee te helpen is groene thee.

  • Groene thee bevat een klein beetje cafeïne. Dit onderdrukt je hongergevoel. Het bevat daarnaast nog meer stoffen die maken dat je hongergevoel heel snel afneemt
  • Groene thee remt gewichtstoename. Artsen denken dat dit komt doordat het metabolisme wordt verhoogd. Als je te dik bent kan groene thee dus helpen om af te vallen.
  • Thee maakt je cholesterolspiegel beter. Mensen met diabetes hebben een grotere kans om dood te gaan aan hart- en vaatziekten. Groene thee helpt mee om dit risico in te dammen.

Welke drank ken jij die zo goed is voor je gezondheid? Waardoor je minder eet en meer vet verbrand? En waardoor je ook nog eens minder kans hebt op hart- en vaatziekten?

Deze combinatie maakt groene thee de perfecte drank als je diabetes wilt genezen. En mocht je er niet van houden? Dan vind je in dit artikel andere dranken die je misschien lekkerder vindt.


Vind je deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#5: Dit is het beste ontbijt als je diabetes hebt

Havermout.

"Havermout, hoezo? Zitten daar niet veel suikers in?"

Ja, in havermout zitten suikers. Maar dat niet alleen. Er zitten stofjes in havermout die voorkomen dat deze suikers snel worden opgenomen.

De suikers die je binnenkrijgt worden heel langzaam verwerkt en verhogen je bloedsuikerspiegel dus niet spectaculair.

Dat niet alleen. Havermoutpap is heel vullend. Crackers en brood zijn heel droog, bevatten nog meer suikers en weinig vezels.

Havermoutpap is nattig, bevat minder suikers en juist veel vezels.

Een klein schaaltje havermoutpap vult enorm en zorgt ervoor dat je voor de komende uren veel energie hebt.

Havermout is ideaal bij diabetes type 2

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat dit een goed ontbijt is als je diabetes wilt genezen. Het heeft een geweldig effect op het in toom houden van je bloedsuikerspiegel.

Het onderzoek laat zien dat mensen met diabetes maar liefst 40% minder insuline hoefden te spuiten.


#6: Begin met eiwit

Stel, je houdt niet van havermout. Wat dan?

Kijk in dat geval eens naar eiwitten. Sowieso zijn eiwitten heel belangrijk voor een gezond voedingspatroon als je diabetes wilt genezen en omkeren.

Eiwitten zitten in:

  • check
    Peulvruchten
  • check
    Zuivel
  • check
    Vlees
  • check
    Vis
  • check
    Eieren

Te veel eiwitten is niet goed voor je. Net zoals te veel suikers..

Daarom ben ik geen fan van zogenaamde "eiwitdiëten" waarbij je alleen maar eiwitten eet. Dat is ongezond en moet je dus niet proberen.

Maar een gezond dieet bevat meer eiwitten dan dat de gemiddelde Nederlander binnenkrijgt. Sterker nog: te weinig eiwitten zal je gegarandeerd hongerig maken.

Dat zit zo:

Je brein heeft een sterke voorkeur voor eiwitten. Je gaat je pas vol voelen als je voldoende eiwitten hebt gegeten. Je kunt suikers eten wat je wilt, zonder eiwitten krijg je geen vol gevoel.

Maar dat werkt ook andersom. Als jij eiwitten eet raak je vol en heb je geen trek meer in suikers.

Dat is één van de redenen waarom een eiwitdieet werkt, ook al is het ongezond. Je hebt nauwelijks honger omdat je brein iedere keer het signaal geeft dat je genoeg hebt gehad. Op de korte termijn val je er door af.

Dit eiwit-trucje kun je prima gebruiken om als diabetespatiënt gezonder te eten:

  • check
    Ontbijt met twee eieren.
  • check
    Als je diner begin je met groenten en daarna met eiwitten. Pas dan zet je de koolhydraten op tafel. Voordat je aan de suikers begint zit je al vol
  • check
    Neem bij elke maaltijd (of als tussendoortje) wat eiwitten

Pas op

Nogmaals: grote hoeveelheden vlees zijn niet gezond. Maar peulvruchten zijn dat wel degelijk. Je kunt wat mij betreft zo veel bonen eten als je wilt. Echt ongezond wordt het nooit.

En als je een maaltijd begint met eiwitten, zul je zien dat je veel sneller vol zit en door de dag heen veel meer energie hebt. Want eiwitten worden ook nog eens langzamer afgebroken dan suikers. Je krijgt veel minder snel trek en voelt je beter.


#7: Doe aan beweging

In dit artikel zal ik geen preek ophangen dat je moet sporten. Waarschijnlijk hou je daar helemaal niet van. Zo niet, dan vind je zo'n preek in dit artikel.

Nee, sporten is niet het belangrijkste als je diabetes type 2 wilt genezen of je bloedsuikerspiegel wilt verbeteren. Maar beweging? Dat is absoluut onmisbaar.

Als je gegeten hebt circuleren er suikers in je bloed. Die moeten ergens heen. Als jij niets doet en op de bank TV kijkt zullen overbodige suikers schade aanrichten in je lijf en uiteindelijk worden opgeslagen als vet.

Maar als je na het eten een blokje om gaat, help jij je lichaam om al die suikers uit je bloed te halen. Je bloedsuikerspiegel daalt en je voelt je beter.

Let op: ik heb het over een "blokje om" niet over een triatlon.

Tien minuten lopen na een zware maaltijd helpt prima om je bloedsuiker te verminderen.


#8: Vermijd stress

Een tip over stress in een artikel over gezond eten. Wat hebben die twee met elkaar te maken?

Een heleboel:

  • Als je gestrest bent verandert je hormoonhuishouding. De kans dat je overeet neemt toe
  • Als je niet overeet is de kans groot dat je onregelmatig eet. Dit schopt je planning in de war. Het is onmogelijk om gezond te eten als je improviseert. Je dieet veranderen kost planning
  • Stress maakt je lichaam veel slechter in het verwerken van suikers. Je bloedsuikerspiegel stijgt en diabetes genezen wordt onmogelijk.
  • Stress verstoort je slaap. Zonder goede slaap gaat je bloedsuikerregulatie achteruit.
  • Stress maakt je dik. Dik zijn maakt je lichaam slechter in het omgaan met suikers.

Het allerbelangrijkste is dat je gezond eet. Maar dit wordt zoveel moeilijker als je continu gespannen bent dat kijken wat je hieraan kunt doen op zijn plaats is.

Ik durf wel te stellen dat als je gezond eet maar dan ineens heel gestrest raakt het vrijwel onmogelijk is om je gezonde voedingspatroon vol te houden. Daarom is je beschermen tegen stress belangrijk om gezond te blijven eten.

Mijn persoonlijke top 3

Hier zijn een aantal dingen die je kunt doen in de vorm van een top drie:

  • Geef slaap prioriteit. Krijg genoeg slaap en drink geen koffie vier uur nadat je wakker bent geworden (omdat koffie je slaap verstoort). Als je stress voelt wordt dit netjes opgeruimd door slaap
  • Ga sporten. Sporten rekent af met dagelijkse spanning. Mensen zijn niet gemaakt om stil te zitten, fysieke beweging is nodig om je gezond en fit te voelen. Naar de sportschool is het beste omdat krachttraining je lichaam nog beter maakt in het omgaan met suikers
  • Los een crisis zo snel mogelijk op. Als hartpatiënt wordt je aangeraden om het rustig aan te doen en jezelf niet bloot te stellen aan heftige stress. Dit zou ook voor mensen met diabetes moeten gelden. Als er een probleem is in je leven, los het dan zo snel mogelijk op of neem de tijd om de emoties er omheen te verwerken. Doe je dit niet, dan betaal je uiteindelijk de prijs in je gezondheid

De eerste twee zijn voorzorgsmaatregelen en de derde is belangrijk voor als er uiteindelijk iets gebeurt dat je van je stuk brengt.

Jij bent zelf verantwoordelijk voor het binnen de perken houden van je stress. Er is nog meer wat je kunt doen en tips daarvoor lees je in dit artikel. Maar de bovenstaande drie zijn het belangrijkste.


#9: Eet koolhydraten als laatste

Snoep. Koekjes. Chips. Aardappelen. Rijst. Brood.

Ze zitten allemaal barstensvol koolhydraten.

De eerste drie moet je helemaal laten staan. Dat snap je natuurlijk wel. Ze zijn ook geen onderdeel van welke maaltijd dan ook. Wie heeft er ooit groenten, vlees en een zakje autodrop gegeten voor de avondmaaltijd?

Maar aardappelen, rijst en brood horen sterk bij het Hollandse voedingspatroon. Dat is niet verstandig omdat deze barstensvol suikers zitten. Als suikerpatiënt moet je een manier vinden om verstandig met deze voedingsmiddelen om te gaan.

Mijn advies: eet ze als laatste.

Goed, beter...best!

Begin je maaltijd altijd met groenten, eiwit en het liefst een soep. Als je al deze gezonde dingen hebt gegeten heb je nog een beetje plek over. Dat is voor een bolletje rijst of twee aardappelen.

Ik zou kunnen zeggen dat je deze producten helemaal niet mag. Maar dat is lastig vol te houden. De meeste mensen hebben wat koolhydraten nodig. 

Maar als je van "elke avond een vol bord koolhydraten" naar "twee aardappelen per maaltijd" gaat is dat al een heel verschil. Dat zal al wennen zijn.

Die laatste twee aardappelen kun je laten liggen zolang je deze combineert met een gezond voedingspatroon met veel groenten en een beetje eiwitten.


#10: Dit zijn mijn favoriete tussendoortjes

Je bent onderweg of aan het werk. En je voelt je een beetje flauw. Wat doe je?

Allereerst zou ik goed kijken naar wat je voor je ontbijt, middageten en avondeten hebt gehad.

Krijg je voldoende groenten en eiwitten binnen? Wat mist er? Als je zin hebt in een tussendoortje betekent dit meestal dat je voedingspatroon niet helemaal in orde is.

Als je nog steeds trek krijgt, kies dan voor een gezond tussendoortje:

  • check
    Een handje nootjes
  • check
    Een stuk fruit met veel vezels
  • check
    Chocola met meer dan 85% cacao
  • check
    Een bakje magere kwark (eventueel met toegevoegd fruit)

Deze tussendoortjes bevatten weinig suikers en helpen je om een vol gevoel te houden tot de volgende maaltijd.

Diabetes genezen vereist een goede planning en goede maaltijden gedurende de dag. 

Altijd een gezond tussendoortje bij de hand hebben is onderdeel van die planning.

Het Diabetesvrij Geheim

Zo, dat waren 10 makkelijke tips om snel en natuurlijk je diabetes type 2 te genezen. 

Wat dit niet genoeg voor je? Dan heb ik nog meer voor je in petto om het om te keren.

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: Wat doe jij om diabetes type 2 te genezen met voeding en zonder medicijnen? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • Bb schreef:

    U schrijft dat je melk beter niet kunt gebruiken. Maar hoe moet je dan de havermoutpap maken?

  • >

    Send this to a friend