10 Tips Om Diabetes Type 2 Bij Kinderen Om Te Keren Zonder Medicijnen

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

10 Tips Om Diabetes Type 2 Bij Kinderen Om Te Keren Zonder Medicijnen

Als je kind de diagnose diabetes type 2 heeft gehad is dat verschrikkelijk.

Je wilt niet dat je kind ziek is en zoekt naar mogelijkheden om hem als vader en moeder beter te maken.

In dit artikel leer je wat je kunt doen om de symptomen van diabetes om te keren, zodat je kind nog lang en gelukkig leeft.

More...

Diabetes bij kinderen omkeren

Suikerziekte is vervelend als je boven de vijftig bent. Maar als het je kind overkomt, is het helemaal verschrikkelijk.

Er zijn twee soorten diabetes. De ene ontstaat door een afwijking aan de alvleesklier waardoor er geen insuline weer wordt aangemaakt. Dat is diabetes type 1.

Diabetes type 2 ontstaat meestal door een combinatie van genen en een ongezonde levensstijl. De meeste mensen met deze vorm van suikerziekte hebben veel overgewicht. Buikvet is de grootste risicofactor om het ook te krijgen.

Doordat er steeds meer dikke kinderen zijn, zijn er ook steeds meer kinderen met diabetes type 2.

Dat is heel erg, omdat zij meer tijd hebben om ernstige klachten te ontwikkelen. De complicaties van diabetes zijn heftig en kunnen in de loop der jaren steeds erger worden.

Daarom is het essentieel om de suikerziekte van je kind om te keren. Zodat hij of zij een lang en gelukkig leven voor zich houdt zonder enge medische ingrepen.

Doel van dit artikel

Hieronder kun je 10 tips vinden om diabetes type 2 bij kinderen om te keren:

#1: Geef het goede voorbeeld

Diabetes type 2 bij kinderen ontstaat vooral door obesitas en overgewicht. Dat komt niet uit de lucht vallen. In de meeste gevallen komt dat doordat er thuis een ongezonde levensstijl heerst.

In veel gevallen krijgen kinderen van ouders met diabetes type 2 de ziekte ook. Vooral wanneer ze overgewicht of obesitas hebben. In beide gevallen is de oorzaak hetzelfde: de voeding en de hoeveelheid beweging zijn niet in orde.

Om te voorkomen dat je kind met allerlei nare operaties te maken krijgt, is het belangrijk om alles wat met eten en beweging te maken heeft aan te passen.

Zodat hij of zij van huis uit een gezonde leefstijl meekrijgt.

Dit gaat heel moeilijk worden als je regels creëert waar jij jezelf niet aan houdt.

Een situatie waarbij het kind op dieet moet en jij koekjes en chips eet zal een onprettige sfeer tot gevolg hebben. Dit kan voorkomen worden door met je kind mee te doen.

Zeker als je zelf ook diabetes hebt is het gezond om het goede voorbeeld te nemen. Niet alleen voor jezelf, maar vooral voor je kind. Voor hem of haar wordt afvallen en gezond leven veel makkelijker als papa en mama dat ook doen.

Jij zult het meeste koken of kiezen wat er gegeten wordt. Dat kan je kind niet voor jou doen. Dus moet je als papa of mama goed geïnformeerd zijn.

Veel gratis informatie

Ik ga er vanuit dat je dat op jezelf zult regelen. Op deze site staan 100+ artikelen die je kunt gebruiken om jezelf te informeren. Dat is de eerste en belangrijkste stap. Hieronder bespreek ik tips die vooral van toepassing zijn op je kind.


#2: Snoep verstandig

Elk kind houdt van snoep. Chocola, drop, winegums, zure matten, enzovoorts.

Maar als je kind diabetes type 2 heeft, kun je beter stoppen met al het snoep.

Dat klinkt wat drastisch. Maar zie het maar zo:

De complicaties van diabetes zijn heftig. Gaat je kind zo door, dan kan hij of zij blind worden of een voet kwijtraken. De keuze tussen blind worden of geen snoep eten lijkt me makkelijk gemaakt.

Elke keer dat je kind iets eet wat ongezond is, bouwt hij een gewoonte op. Hoe vaker hij dit doet, hoe groter de kans dat hij de rest van zijn leven hetzelfde zal doen. Puur door gewenning. Zo'n gewoonte is moeilijk te breken.

Je kunt het makkelijker maken voor je kind door te voorkomen dat hij deze gewoonte ontwikkelt.

Het is makkelijker voor het kind als jij de rest van zijn jeugd streng bent dan dat hij het later zelf moet veranderen.

Wat mag je kind voortaan niet meer?

  • Snoep
  • Drop
  • Chips
  • Koekjes
  • Alle andere tussendoortjes met suiker erin

In al deze snacks zitten suikers of verborgen suikers. De enige uitzondering is chips die vooral bestaan uit vet. Maar doordat chips gefrituurd zijn, zorgen ze nog steeds voor een veel te hoge bloedsuiker.

Vervang deze lekkernijen met:

  • check
    Pure chocola (85%+)
  • check
    Hele stukken fruit (een appel, banaan, mandarijn, kiwi)
  • check
    Nootjes

Al deze snacks vullen je zoon of dochter op als hij of zij trek heeft. Maar ze verhogen de bloedsuiker nauwelijks.

Later leg ik uit hoe het opbouwen van zo'n gewoonte ertoe zal leiden dat je kind minder behoefte heeft aan suiker. Maar eerst:


#3: Drink verstandig

Ik hoef zelden iemand uit te leggen dat cola en sinas ongezond zijn. Maar wat veel ouders doen is hun kinderen in plaats daarvan dranken geven als:

  • Yogi
  • Taksi
  • Carvansevitan
  • Appelsientje

Al deze dranken zijn zoet en bevatten veel suiker. Ook als ze adverteren met "fruitsuikers" zijn ze hartstikke ongezond. Elke keer dat je kind hier een slokje van neemt schiet zijn bloedsuiker de lucht in.

De fabrikanten van deze dranken weten dat ouders hun kinderen geen frisdrank willen geven.

Het is niets meer dan suikerwater

Daar spelen ze op in door reclamecampagnes te verzinnen waarin naar voren komt dat hun drank "het natuurlijke alternatief" is. Maar in de praktijk schotel jij je kind een pakje suikerwater voor.

Ik neem het je niet kwalijk als je in de reclame van de voedselfabrikanten bent getrapt. We doen het allemaal. Tijd om daarmee te stoppen. Vanaf nu krijgt je kind niets zoets te drinken, alleen nog maar water.

Ja, dat is jammer. Je kind zal het je niet in dank afnemen. In het begin althans. Als je al mijn tips opvolgt zal hij vroeg of laat beseffen dat hij zich lekkerder voelt zonder al die dranken. Doordat hij ziek is heeft hij nou eenmaal veel baat bij een dieet zonder suikers.


#4: Vermijd honger

Misschien denk je: "Maar wat moet mijn zoon of dochter nu eten bij lichte trek?"

Allereerst helpt het om altijd de eerdergenoemde gezonde snacks bij de hand te hebben. Dat voorkomt veel gedonder. Ik weet hoe kinderen zijn als ze zin hebben in iets lekkers.

Maar los van dat is het goed om honger zoveel mogelijk te voorkomen. Als je kind te dik is is dat vrij eenvoudig.

Kinderen met overgewicht hebben een tijd lang teveel calorieën binnengekregen, vooral suikers. Daarom moeten al die suikers teruggeschroefd worden. Dat zal je kind niet leuk vinden, omdat hij verslaafd is geraakt aan die suikers.

Minder eten is niet altijd nodig

Je hoeft ook niet je kind zo weinig te eten te geven dat hij afvalt. Als het goed is gaat dit vanzelf als je alle ongezonde dingen weghaalt en hij hierdoor minder energie binnenkrijgt.

Iemand met overgewicht die daarna overstapt op een normale calorie-inname zal vanzelf afvallen.

Want een persoon met meer gewicht verbrandt meer calorieën dan een normaal iemand. Dus wanneer je kind de porties eet van een normaal iemand en de suikers verder voor gezien houdt, zal hij automatisch afvallen.

Toch kan het zijn dat je kind trek heeft. Je kunt de snacks erbij pakken die ik hierboven heb genoemd. Maar wat als dat niet helpt?

Dan moet je kijken of er iets mist in wat jullie dagelijks eten. En de makkelijkste manier om dat te doen is om mijn volgende tip op te volgen.

Waarom is honger zo gevaarlijk?

Als je trek krijgt wil je snoepen. Kinderen hebben minder zelfcontrole dan volwassenen. Hun zakgeld is zo uitgegeven aan een chocoladereep, als ze steeds meer trek beginnen te krijgen.

Je hebt niet altijd zicht op wat je kind eet. Op school, op de kinderopvang en bij vriendjes. Je kunt je kind nog zo goed uitleggen dat hij geen suiker mag maar hij krijgt vroeg of laat vanzelf de kans om te snaaien.

Maar wanneer hij geen trek heeft en geen zin heeft om iets te eten voorkom je dat hij die suikers binnenkrijgt. Hij zal simpelweg "nee" zeggen als het hem wordt aangeboden.


Vind je deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#5: Eet "echt" eten

Is er wat mis met jullie dagelijkse maaltijden?

Dat hangt van een aantal zaken af. Allereerst: hoeveel suikers eten jullie?

Als je alle toegevoegde suikers weglaat is dat al heel wat. Al die zoetigheid, inclusief drankjes en snoep, zijn helemaal niet gezond.

Maar dat zijn niet de enige suikers die je binnenkrijgt. Er zitten ook suikers in:

  • Rijst
  • Aardappelen
  • Brood
  • Pasta
  • Fruit

Deze kun je niet helemaal weglaten. Je hebt er iets van nodig om goed te functioneren. Maar je kunt ze zoveel mogelijk vervangen door:

  • check
    Groenten
  • check
    Bonen
  • check
    Zuivel
  • check
    Vlees & vis
  • check
    Gevogelte
  • check
    Eieren

Mijn voorkeur gaat uit naar groenten en eiwitbronnen. Deze verzadigen namelijk het meest. En ze komen door de belangrijkste test waaraan jij je eten kunt onderwerpen: is het "echt" voedsel?

Wat is echt?

Hiermee bedoel ik: is het in een fabriek gemaakt door slimme voedingswetenschappers? Of groeit het aan een boom of struik? Hoe dichter het bij de natuur staat, hoe beter het is.

Dat zie je zelfs in het verschil tussen spinazie en aardappelen. Spinazie kun je na het wassen rauw eten. Aardappelen moet je eerst koken.

Een paar aardappelen eten is niet erg. Mits je er veel spinazie bij doet. En er naar honger een stukje vlees, vis, gevogelte of zuivel bij neemt. Daarin zitten veel eiwitten die ervoor zorgen dat je hongergevoel afneemt.

Als je zoon of dochter elke morgen wat volkorenbrood met groenten en veel kaas krijgt heeft hij of zij voorlopig geen trek meer.

Nog beter is om het volkorenbrood helemaal weg te laten en wat meer groenten ervoor in de plaats te nemen. Maar kijk naar wat je zoon of dochter nodig heeft, en wat het meest vullend is.


#6: Wen aan minder zoet

Als je kind gewend is om veel zoete dingen te eten en te drinken kan het even duren voordat het nieuwe voedingspatroon in de smaak valt.

Gelukkig duurt dit korter dan je denkt. Het kost ongeveer een maand voor je brein om zich aan te passen. Bij kinderen kan het wat sneller gaan.

Dat neemt niet weg dat zij geen voorkeur hebben voor zoete snacks. Als je kind de kans krijgt zal het snaaien. Bij vriendjes of op school, waar de kans zich ook voordoet. Snoepjes en chips zijn nou eenmaal traktaties die overal worden uitgedeeld.

Thuis kun je drie dingen doen:

  • Je kind keer op keer uitleggen dat die zoete dingen hem zieker maken. Als hij zich inmiddels beter voelt kun je hem wijzen op het verschil voor en na zijn nieuwe leefstijl
  • Zo natuurlijk mogelijk eten. Wanneer je kind daar weinig zoete dingen binnenkrijgt, zal zijn smaak veranderen. Snoep kan nog steeds een verleiding zijn maar hoe minder hij eraan gewend is, hoe kleiner de kans dat hij aan de verleiding toegeeft
  • Hoe vaker je kind gezond eet, hoe kleiner de kans dat hij buitenshuis voor slecht eten kiest. Mits hij geen honger heeft. Vraag altijd aan je kind of hij zich verzadigd voelt of nog wat moet eten van de gezonde dingen voordat hij naar school gaat

#7: Gebruik veilige zoetstoffen

Wil je af en toe je zoon of dochter trakteren op iets zoets? Maak dan gebruik van veilige zoetstoffen. Dit zijn middelen die zoet smaken maar die geen bloedsuikerpiek veroorzaken.

Er zijn er in totaal vijf:

  • check
    Stevia
  • check
    Yacon siroop
  • check
    Xylitol
  • check
    Erythritol
  • check
    Tagatose

Omdat één zoetstof steeds populairder wordt wil ik deze extra in het zonnetje zetten.

En dat is stevia.

Stevia wordt steeds meer gebruikt in producten die in Nederland op de markt zijn. In Japan en Zuid-Amerika wordt deze zoetstof al langer gebruikt. Soms wel 20 jaar. De suikerindustrie is er in geslaagd om een introductie van stevia in Europa voor lange tijd te voorkomen.

Inmiddels is het ook hier op de markt en wordt het steeds vaker aan allerlei producten toegevoegd.

Nou ben ik geen fan van "fabriekseten", maar om je eigen gerechten een zoetere smaak te geven is het prima.

Het mooie voor je kind met diabetes is dat stevia helpt bij het reguleren van de bloedsuiker.

In tegenstelling tot suiker dat juist je bloedsuiker omhoog laat schieten, heeft stevia een verlagend effect. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de suikerpiek gedempt kan worden met 18%.

Niet iedereen vind stevia lekker. Bij sommige mensen geeft het een bittere nasmaak.


#8: Maak samen een wandeling

Je zoon of dochter heeft niet alleen goede voeding nodig. Gezonde gewoonten rond beweging zijn net zo belangrijk en misschien wel moeilijker aan te leren.

Kinderen spelen graag met hun iPad of hun PlayStation. Het is enorm stimulerend om een computerspel te spelen. Ik was er vroeger ook niet van weg te slaan.

Je kunt die spellen wel afpakken maar daar gaat je kind niet automatisch van naar buiten. En naar buiten gaan heeft ook niet direct positieve effecten op zijn bloedsuiker.

Wat kun je doen om je kind te helpen vaker te bewegen?

Klein blokje heeft grote gevolgen

Uit onderzoek blijkt dat wanneer je na het eten een wandeling maakt, je bloedsuiker met 22% daalt.

Als je kind diabetes type 2 heeft is het een goed idee om na het eten samen een blokje om te gaan. 

Nou zullen veel kinderen hier geen zin in hebben tenzij je het leuk of noodzakelijk maakt.

  • Breng de kinderen niet met de auto naar school. Loop er naartoe of ga met z'n allen op de fiets. Je kind moet wel zelf trappen
  • Wil je kind een hondje? Geef het, op voorwaarde dat hij het zelf uitlaat
  • Ga tussen de middag picknicken en loop naderhand naar huis
  • Als één van jullie de hele dag aan het werk was kun je de kinderen voorstellen om met papa of mama samen een wandeling te maken
  • Doe spelletjes met je kinderen waarvoor er gelopen moet worden. Verstoppertje, tikkertje of een balletje trappen. Je kind hoeft niet heel moe te worden of hard te lopen. Wandelen in een rustig tempo is goed maar de opties hierboven zijn wat minder saai

Het is belangrijk dat je kind plezier krijgt in beweging. Door elke dag een beetje te bewegen ben je al een heel eind. De volgende stap is deze:


#9: Doe je kind op een sport

Je kunt je kind niet naar voetbal sturen en denken dat het probleem hiermee opgelost is. Van sport valt hij niet automatisch af en het zal op de korte termijn ook weinig doen voor zijn diabetes.

Wat veel belangrijker is, is dat hij plezier krijgt in sporten. Als hij iets doet wat hij leuk vindt, of het nou voetbal of ballet is, zal hij het als iets positiefs zien om te bewegen.

Op de lange termijn zal dat ertoe leiden dat hij meer waarde hecht aan gezond en fit zijn. Omdat sporten lastiger wordt als je overgewicht hebt.

Veel kinderen die te dik zijn worden gepest. Op de sportclub is dat niet anders. De kans is aanwezig dat als je kind op voetbal gaat de andere kinderen hem de volle laag geven. Als je kind het niet lukt om zich hiertegen te verweren kun je hem op zelfverdediging doen.

Of nog beter: vind een sportclub waar extra aandacht is voor kinderen met diabetes. Er zijn genoeg verenigingen die speciale uurtjes hebben voor kinderen die dik zijn of gezonder moeten leven.

Je missie is geslaagd als je op een middag thuiskomt en ziet dat je kind aan het voetballen is met andere jongens en meisjes uit de buurt. Hoe meer plezier hij heeft, hoe kleiner de kans dat hij het bewegen zal loslaten.


#10: Wees streng

Ik weet dat het moeilijk is. En dat je geduld op de proef wordt gesteld met een jengelend kind in de supermarkt. En dat je graag een lieve vader of moeder wil zijn.

Maar lief zijn is ondergeschikt aan voorkomen dat je kind ziek wordt. Diabetes is een ernstige kwaal die niet vanzelf overgaat. Je kunt het negeren maar dan wordt het erger. Je zult af en toe streng moeten zijn om erger te voorkomen.

Kinderen zoeken de grenzen op en willen alleen maar meer. Vooral van snoep en frisdrank. Je kunt er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het hem aan niets ontbreekt. Maar nog steeds wil hij cola en chips.

  • In zo'n geval moet je streng zijn.

Leg hem later rustig uit waarom het niet kan. Ik heb liever dat je een keer te streng bent dan een keer te soft. Omdat de gevolgen van een oogje dichtknijpen heel ernstig kunnen zijn. Lees maar eens mijn artikel over complicaties bij diabetes.

Het is niet altijd leuk maar je zorgt er wel voor dat je kind gezond blijft en een lang en gelukkig leven tegemoet gaat. En dat is het allerbelangrijkste, toch?

Diabetesvrij Geheim

Zo, dat waren de 10 tips om als ouder diabetes type 2 om te keren bij kinderen.

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: Wat doe jij om diabetes type 2 bij je kind te voorkomen of om te keren? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

>

Send this to a friend