7 Tips Om Een Te Hoge Glucosegehalte In Je Bloed Snel Te Verlagen

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

nov 27
7 Tips Om Een Te Hoge Glucosegehalte In Je Bloed Te Verlagen

Als je diabetes hebt, wil je jouw bloedsuiker voortdurend laag houden. Want verhogingen zijn schadelijk en kunnen je erg ziek maken.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om te voorkomen dat het glucosegehalte in je bloed te hoog wordt.

In dit artikel geef ik je zeven tips om te voorkomen dat je een te hoge glucosegehalte krijgt. Tevens kun je de tips gebruiken om je gehalte te verlagen als die al te hoog is.

More...

Hoe jij je glucosegehalte laag houdt

Als diabetespatiënt heb je het maar lastig.

Iets wat voorheen vanzelf ging - wat je al dan niet in je mond stopt - moet je nu met veel zorg benaderen.

Heb ik symptomen van een te hoge bloedsuiker? Moet ik de waarden in mijn bloed weer meten? Is het wel verstandig om nu wat te eten, of moet ik even wachten?

Om dit allemaal wat makkelijker te maken, zijn er verschillende strategieën om je bloedsuiker laag te houden. Deze zijn erop gericht om het glucosegehalte in je bloed te verminderen. Voordat ik de tips geef, wil ik je eerst uitleggen wat dit glucosegehalte is.

Wat is het glucosegehalte in je bloed?

Glucose is een ander woord voor suiker. Wanneer men spreekt over het glucosegehalte, gaat het altijd om de hoeveelheid suiker in je bloed. Je bloedsuiker dus.

Bij suikerziekte is je lichaam niet in staat om goed om te gaan met een hoge suikerinname van voedsel of dranken. Daardoor blijft er meer suiker in je bloed zitten dan gezond is. Zo'n te hoge glucosegehalte leidt tot allerlei gezondheidsklachten op de lange termijn, zoals neuropathie

Als diabetespatiënt is het essentieel om te voorkomen dat je bloedsuiker al te veel stijgt. Een normaal mens dat niet ziek is heeft mechanismes om van die suikers af te komen. Maar door jouw ziekte zal jou dat niet zo snel lukken.

Doel van dit artikel

Daarom is voorkomen beter dan genezen. En in dit artikel krijg je zeven tips een te hoge glucosegehalte in het bloed te verlagen als deze nu te hoog is.

Tip 1: Vermijd honger

Heb je wel eens gehoord van het yo-yo effect?

Dat is wanneer iemand wil afvallen, en daar in eerste instantie in slaagt. Bijvoorbeeld door het verliezen van een kilo of vijf.

Maar tijdens het lijnen heeft die persoon continu honger gehad. En zodra het diëten voorbij is omdat zijn doel is bereikt, gaan alle remmen los. De persoon begint te eten alsof zijn leven er vanaf hangt, zonder dat hij daar veel aan kan doen.

Binnen no time zitten die vijf kilo er weer aan.... plus een paar extra kilo.

Ja, zo gaat het. De meeste mensen die diëten komen extra aan nadat ze hun doel hebben bereikt. En zitten kort na het lijnen op een hoger gewicht dan voordat ze begonnen.

Nou is een dieet om van een verhoogde bloedsuiker af te komen iets anders dan een dieet om gewicht te verliezen.

Maar het betekent dat jij je gedrag moet veranderen, en wat andere dingen zult eten die je gewend bent.

Het belangrijkste is dat je, wanneer je dit doet, goed naar je lichaam luistert. En honger of trek ziet als een signaal dat je iets moet eten.

Daarmee wil ik niet zeggen dat elke lichte trek beslecht moet worden met een bak ijs.

Nee, honger is een signaal dat je lichaam iets mist. Wanneer je dit negeert, zal je lichaam vroeg of laat terugslaan. Je honger neemt toe, totdat het niet meer te onderdrukken is. Waarna je geen keuze hebt, dan je met dit voedingsmiddel volstoppen.

Verschillende soorten honger

Let op: in de laatste zin zeg ik "voedingsmiddel". Er zijn verschillende soorten honger:

  • Honger naar suiker
  • Honger naar eiwitten
  • Honger naar vitamines en mineralen
  • Honger naar vetten

Je hersenen houden in de gaten hoeveel van deze voedingsstoffen je binnenkrijgt. Krijg je niet genoeg? Dan voel je honger of trek

Maar het kan prima zijn dat je trek krijgt omdat je eiwitten mist en dat je al voldoende suikers en vetten hebt gehad. Extra suiker en vet eten, zoals veel mensen doen bij een beetje trek, helpt dan niet om de honger weg te nemen.

Daarom is je voornaamste doel bij het veranderen van je dieet om in de gaten te houden dat eten je voldoende verzadigd. Na een maaltijd zou je voor lange tijd geen eten nodig moeten hebben. Als dat niet het geval is, heb je het verkeerde in je mond gestopt. En kun je nadenken over hoe je honger beter te bevredigen is.

Doe je dit niet, dan kan je in een cyclus van yoyo-eten terecht komen. En dat is als diabetes-patient gevaarlijk. Daarom wil ik dat je goed kijkt naar onderstaande tips, maar jezelf tijdens het uitvoeren ervan afvraagt: "Krijg ik meer of minder honger als ik dit eet? Wat mist er nog?"


Tip 2: Stop met stressen om je glucosegehalte te verlagen

Spanningen kunnen ervoor zorgen dat je lichaam te maken krijgt met een hoog glucosegehalte.

Hoe dit komt verschilt van mens tot mens. Sommige lichamen krijgen moeite met het verwerken van suikers door stress, waardoor er meer in je bloed blijft zitten. Andere mensen gaan eten als ze gespannen zijn, en kunnen hun hongersignalen niet goed voelen. Bij veel mensen zie je helaas beide.

Het ergste is wel wanneer stresshormonen ervoor zorgen dat opgeslagen suikers (in de lever bijvoorbeeld) in de bloedbaan worden gedumpt.

Dit gebeurt als je lichaam een bedreiging waarneemt. Dat klinkt misschien wat abstract maar alles wat je zo gestrest maakt dat je er van wilt weglopen of er mee op de vuist wil gaan registreert je lichaam als een bedreiging. Of het je kind is dat wéér aan het huilen is, of je baas die tegen je schreeuwt.

Sommige diabetespatiënten doen alles goed qua voeding en beweging maar leiden een gespannen bestaan.

Ze zijn verbaasd als hun glucosegehalte regelmatig ontploft en ze moeten overgaan tot het spuiten van insuline.

Niemand heeft hen verteld dat stress leidt tot een verhoogde bloedsuiker.

Niet alleen acute stress is slecht maar ook chronische spanning leiden tot problemen met je bloedsuiker. Dat komt omdat stresshormonen het moeilijker maken om je bloedsuiker in het gareel te houden. Je kunt alles goed doen qua eten en beweging, en nog steeds een verkeerd glucosegehalte hebben.

Doe daarom aan stress management:

  • Vermijd onnodige stress zoveel als je kunt
  • Neem voldoende rust als je iets spannends hebt meegemaakt
  • Zet je telefoon uit, trek de stekker uit de televisie, maak een wandeling, lees een boek of ga naar bed met je partner
  • Breng veel tijd met andere mensen door. Dit werkt stres verlagend

Tip 3: Drink geen frisdrank

Als de hel een rivierenstelsel kent, dan vloeit hier Coca Cola doorheen. En als de duivel bestaat, dan is het de Coca Cola kerstman.

Hun demonen zijn alle medewerkers van frisdrank- en vruchtensapbedrijven, die het lef hebben te pretenderen dat hun dranken "niet schadelijk voor de gezondheid" zijn.

Ik zal dit artikel verder niet gebruiken om mijn aversie jegens deze kwaadwillenden te ventileren. In plaats daarvan wil ik je als persoon met suikerziekte het volgende aanraden:

Drink alleen maar water. En gezonde dranken op basis van water. Al het andere is ongezond.

Als er één ding is wat je meeneemt vandaag, is dat één colaatje of sinas je bloedsuiker enorm verhoogt.

Hetzelfde geldt voor jus d'orange.

Als mensen een hypo hebben en er geen ambulance in de buurt is, wordt er aangeraden om hen zo snel mogelijk jus d'orange te laten drinken zolang ze nog bij kennis zijn.

glucosegehalte te hoog

Je begrijpt dat als je geen hypo hebt, het een slecht plan is om aan het vruchtensap te gaan.

Geloof niet wat je woordvoerders van bedrijven hoort zeggen, of wat er op de verpakking staat. Het wetenschappelijk onderzoek naar deze dranken is overweldigend. Haal ze niet in huis en bestel ze ook niet in een restaurant.

WAT ZIJN GEZONDE DRANKEN?

  • Water
  • Thee
  • Koffie
  • Kruidenthee
  • Kokoswater

In alle gevallen geldt dat je geen suiker of zoetstoffen aan die dranken moet toevoegen. Daar worden ze ongezond van.

Light-frisdranken raad ik je ook af. Hoewel er geen suiker inzit, hebben de zoetstoffen die worden gebruikt mogelijk nadelige effecten.

Ze houden je verslaving voor zoet in stand, de zoetstoffen zijn vaak slecht voor je darflora en er zijn signalen dat ze je hormoonhuishouding kunnen verstoren. Al met al slechte zaak dus.


Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


Tip 4: Doe niet mee met fabrieksvoer

Ik zou je een lange lijst kunnen geven van eten dat wel en niet goed voor je is als je diabetes hebt...

...maar dat heb ik in dit artikel al gedaan.

Zoals je ziet zijn er een aantal overeenkomsten tussen alle voedingsmiddelen die ongezond zijn. En dat is dat ze niet aan een boom groeien, op een akker kunnen staan of in de wei kunnen lopen.

Juist: het zijn producten die in een fabriek zijn gemaakt.

Nou gaat elk voedingsmiddel op een bepaald punt door een fabriek. Worteltjes worden afgespoeld voordat ze naar je groenteboer gaan, en zuivel gaat een heel proces door voordat het in het pak terecht komt. Daar heb ik het niet over. Er verandert immers weinig aan de boter en de worteltjes zelf.

glucosegehalte in het bloed te hoog

Nee, ik heb het over eten in een verpakking met een merknaam erop.

Dit eten is door voedingswetenschappers zo in elkaar gesleuteld. Het is zo gemaakt dat het lekker smaakt maar je hongergevoel erger maakt.

Dan wordt er meer eten van verkocht. En dat is goed voor hun portemonnee.

Marsen en Twixen groeien niet aan een boom. Als je lichaam Marsen en Twixen nodig had gehad, kon je ze wel plukken. Appels daarentegen zijn prima om mee te snacken. En die vind je natuurlijk wel aan de boom.


Tip 5: Glucosegehalte te hoog? Eet meer groenten!

Stel, het is tijd voor het avondeten. Wat is dan het belangrijkste om op te letten als diabetespatiënt?

Mijn eerste antwoord is "alles". Hoeveel eiwit krijg je binnen? Hoeveel vet, en hoeveel suikers? Vitamines en mineralen?

Maar ik weet dat je niet overal op kunt letten. Niemand kan dat. Mensen kunnen maar voor één ding tegelijk aandacht hebben. Dus is het zinloos om te proberen je aandacht te verdelen.

Tijdens het boodschappen doen en koken is het goed om te plannen hoeveel groenten er vanavond op je bord liggen. Groenten verhogen je bloedsuiker vrijwel niet. En ze zorgen ervoor dat bloedsuikerstijgingen van ander voedsel, zoals aardappelen en pasta, flink worden afgeremd.

Dat komt door vezels, die ruim aanwezig zijn in groenten. Zij zorgen voor een langzamer verteringsproces, waardoor de suikers uit andere voedingsmiddelen veel langzamer worden opgenomen. Daardoor heb je na de maaltijd geen last van zo'n hoge bloedsuikerspiegel, dat het problemen veroorzaakt.


Tip 6: Eet soep voor de maaltijd

Een andere manier om je glucosegehalte te verminderen, is om meer water in te nemen bij het eten. Dan doet je lichaam er ook langer over om alle suikers naar je bloed te transporteren.

Dat komt omdat je eten verdunt wordt met de vloeistof. Hierdoor is het minder van invloed op je bloedsuikerspiegel.

Daarnaast zorgt het eten van een soepje dat je wat eiwitten binnenkrijgt, of andere voedingsstoffen die je een verzadigd gevoel geven. Je zult minder eten van je hoofdgerecht, wat vaak uit suikers bestaat.

Wanneer men spreekt van een "gevarieerd dieet", is dit wat er bedoelt wordt. Zo'n lekker soepje houdt je diner spannend, maar voorkomt ook dat je bloedsuiker al te veel stijgt.


Tip 7: Vermijd deegwaren

Dit is wellicht de beste en snelste manier om je glucosegehalte in het bloed snel te verlagen.

Deegwaren zijn namelijk één van de ongezondste dingen die kunt eten. Ongeacht of je nou een verhoogde bloedsuiker hebt of niet. Sterker nog, het is waarschijnlijk de reden dat nu JUIST een verhoogde glucosegehalte hebt!

Deegwaren (vooral niet-volkoren deegwaren) bevatten vrijwel geen vezels.

En deze zijn juist belangrijk voor je bloedsuiker, omdat ze de opname van suiker en koolhydraten remmen.

Dit betekent twee dingen:

Ze zorgen er voor dat je minder opneemt in totaal en ook minder snel opneemt.

koolhydraten verhogen glucosegehalte

Maar als een product geen vezels bevat, betekent het dus ook dat je de koolhydraten en suikers maximaal opneemt en ook nog eens heel snel. Dit geeft hoge en ongezonde bloedsuikerpieken.

Wanneer ik het over deegwaren heb moet je bijvoorbeeld denken aan:

  • Brood
  • Pizza
  • Croissantjes
  • Crackers
  • Beschuitjes
  • Koekjes

Zijn volkoren producten beter? Ja, maar ook die zijn niet altijd geweldig.

Waarom volkorenproducten niet perfect zijn

Dat iets volkoren is betekent hooguit dat het 'meer' vezels bevat. Maar 'meer' betekent zelden 'genoeg'. De gezondste varianten van deegwaren zijn de koolhydraatarme varianten. 

Deze gebruiken gezondere meelsoorten die minder koolhydraten bevatten en veel meer vezels. Precies wat je moet hebben voor een normale glucosegehalte in het bloed.

De beste manier om de glucosegehalte in het bloed te verlagen

Zo, dit waren de zeven tips om je glucosegehalte in het bloed te verlagen als deze te hoog is. Maar je kunt veel meer dan alleen je glucosegehalte verlagen...

...je kunt zelfs je diabetes type 2 volledig omkeren.

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: is je glucosegehalte in het bloed te hoog? Wat doe jij om het te verlagen? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut, oprichter van Ziektevrijleven.nl (bekend van RTL 4, Nu.nl, HP de Tijd en meer), best-selling auteur, bedenker van de Diabetes Omkeren Methode cursus en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

>
Send this to a friend