Heb Je Diabetes Type 2? Maak Jezelf Beter Met Deze 7 Gezonde Tips

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

dec 02
Heb Jij Diabetes Type 2? Maak Jezelf Beter Met Deze 7 Bewezen Tips

Als je ontdekt dat je suikerziekte hebt, zit je waarschijnlijk met je handen in het haar. Je wilt geen medicatie maar je wilt je ook niet ziek worden.

Of erger: je hebt al last van complicaties. Vreemd genoeg zijn er een aantal simpele manieren om van suikerziekte te genezen waar zelden over gepraat wordt.

In dit artikel schijn ik licht op wat deze manieren zijn en hoe ze je helpen om je bloedsuiker permanent lager te houden. Maak jezelf beter met de 7 bewezen tips in dit artikel!

More...

Diabetes type 2? Maak jezelf beter!

Het spijt me om te horen dat je diabetes hebt. Het is een vervelende ziekte, waar je voor de rest van je leven mee moet leven...

...tenzij je het gelijk goed aanpakt door de tips in dit artikel op te volgen.

Het is mogelijk om te genezen van suikerziekte, door je aan een paar simpele regels te houden.

Hier zijn mijn 7 tips om je diabetes snel te genezen.

Tip 1: Maak jezelf beter door je missie beter te begrijpen

Jezelf genezen van suikerziekte is mogelijk. Is het makkelijk?

Ja en nee. De meeste patiënten hebben over jaren slechte gewoontes opgebouwd, en zijn niet in staat om die te verbreken. Ondanks hun suikerziekte blijven ze ongezond eten, terwijl ze hun bloedsuiker onder de duim proberen te houden met medicijnen.

En dat is niet hun schuld.

Er wordt onvoldoende aan diabetespatiënten uitgelegd hoe voeding in elkaar zit. Er worden hier en daar wat losse tips gegeven over een "gezonde leefstijl", maar dat is zo vaag dat je er niets mee kan. Het is niet duidelijk wat het oplevert en niet duidelijk hoeveel tijd en energie het kost.

Laat me het makkelijk voor je maken:

Diabetes type 2 is te genezen met voeding. Het kost niet veel tijd, in ieder geval niet meer dan je nu kwijt bent aan eten en drinken

Het enige wat even moeite zal kosten, is om je aan te passen. Er zijn een aantal regels waaraan jij je zal moeten houden, als jij geen last meer wilt hebben van je diabetes type 2.

Straks leg ik uit hoe je deze overgang zo makkelijk mogelijk maakt. Eerst vertel ik je wat deze twee regels zijn.

Regel 1: Voorkom dat je bloedsuiker te hoog wordt

Je lichaam is ongevoelig geworden voor insuline. En relatief gezien is er weinig insuline beschikbaar voor de hoeveelheid suikers die je binnenkrijgt. Het gevolg is dat je suikerspiegel makkelijker en sneller stijgt dan bij andere mensen.

Een klein beetje suiker bij iemand die niet ziek is doet veel minder dan bij jou.

De meeste mensen om je heen hebben geen suikerziekte.

En hoewel het ook voor hen niet goed is, kunnen zij appelflappen en chocoladetaartjes in hun mond stoppen zonder dat dit op de korte termijn grote consequenties heeft voor hun gezondheid.

Voor jou is dat anders.

Als jij hetzelfde doet wat het merendeel van de Nederlanders doet, dan heb je binnen een paar uur de poppen aan het dansen.

Maar wanneer je stopt met het eten van voedingsmiddelen die je bloedsuiker zo laten stijgen, heb je daar geen last van. Het is mogelijk om alleen maar dingen te eten die niet zo sterk van invloed zijn op je bloedsuiker. En het is nog lekker ook.

Maar is het ook gezond?

Opvallend genoeg is ongezond eten vrijwel synoniem aan "eten dat je bloedsuiker laat pieken". Koekjes, patat en cola laten je bloedsuiker omhoog schieten. Terwijl sperzieboontjes, een biefstukje en havermout je bloedsuiker nauwelijks laten stijgen.

Regel 1 is om dingen te eten die goed voor je bloedsuiker zijn. Een paar tips verder krijg je een lijst met eten, puur voor wat houvast.

Regel 2: maak jezelf beter door maatregelen te treffen

Dit betekent:

Je lichaam gevoeliger maken voor het effect van insuline.

Daardoor kunnen suikers die binnenkomen beter worden afgevoerd. Daarnaast zijn er andere maatregelen die je kan nemen om je lichaam een voorsprong te geven.... maar daar kom ik straks op.

Eerst:


Tip 2: Het belangrijkste geheim van jezelf genezen met voedingsadvies

Zoals ik al zei lukt het de meeste patiënten niet om hun diabetes 2 te genezen met voeding alleen. Dat komt omdat ze rotsvast zitten in hun gewoontes, en daar maar niet uitkomen.

Kwalijk kan ik ze dat niet nemen. Ik heb ook een boel slechte gewoontes gehad. Maar over de jaren heen heb ik bestudeerd hoe gewoontes werken en wat de snelste manier is om deze te veranderen.

En het resultaat is dat ik nu begrijp waarom zoveel mensen die proberen hun gedrag te veranderen, er niets van bakken.

Wat maakt dat iemand zijn goede voornemens niet waarmaakt, ondanks hard proberen?

Omdat het op één van de onderstaande vijf vlakken fout gaat. En het is eerder regel dan uitzondering dat het op meerdere tegelijkertijd fout gaat:

  • Reden 1: Ze proberen alles in één keer te doen
  • Reden 2: Ze focussen zich op de korte termijn
  • Reden 3: Ze maken het eten vies
  • Reden 4: Ze zijn onaardig voor zichzelf
  • Reden 5: Ze proberen het alleen te doen.

Al het bovenstaande zal je tegenwerken om je diabetes type 2 om te keren. Vooral bij punt 1, 3 en 5 gaat het verkeerd. Gelukkig heb ik een oplossing voor je.

Het "maak jezelf beter" diabetes omkeren plan

Als eerst is het goed maar één ding tegelijkertijd te doen. Of dit nou gezonder eten is of sporten maakt niet uit. Maar kies dan één ding en ga hiermee aan de slag. Wil je veel resultaat met weinig moeite? Maak jezelf beter door eerst op je voeding te letten.

Maak het daarnaast zo lekker mogelijk voor jezelf om een gezond eetpatroon beter vol te houden. Verdiep je in recepten (later in dit artikel geef ik je meer dan 50 gratis receptenof schaf zelfs wat kookboeken aan.

Als je ineens gezonder wilt eten, zul je in een gat vallen waarbij je niet weet WAT je moet koken maar ook niet HOE je dit lekker kunt maken.

Als laatst wil ik dat je kijkt of je het samen met iemand kunt doen. Het makkelijkste is om dit met je partner te doen.

Maak jezelf beter door diegene te vragen om met je mee te doen. Gezonder eten zal niet alleen jou baten maar ook je partner.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat als één persoon ongezond eet, de partner automatisch ook ongezond eet.

Dus als jij jezelf beter wilt maken, is de kans groot dat je partner ook wat hulp kan gebruiken. En met z'n tweeën is het veel makkelijker. Je kunt elkaar motiveren, stimuleren en steunen!


Tip 3: Stop met het drinken van frisdrank

Vorig jaar (2019) maakte Coca Cola bijna 9 miljard euro aan winst. Van coca cola tot een serie vruchtensappen: het bedrijf heeft een flinke vinger in de pap in de frisdrankmarkt.

Laten we voor de grap eens kijken naar het label van hun belangrijkste product.

De eerste twee ingrediënten zijn water met prik en suiker. Je kan hier niet zien hoeveel suiker er precies inzit. Op de site van Coca Cola staat dat het om 27 gram suiker per glas gaat. Dat is 108 gram per liter.

Coca Cola verdient meer dan 7 miljard per jaar met het verkopen van suikerwater.

De overige ingrediënten van Coca-Cola zijn smaakstoffen en cafeïne. Deze zorgen ervoor dat het suikerwater wat je drinkt, lekker smaakt en je brein een prikkel geeft.

Gewoonte maakt ongezond

Mensen drinken Coca-Cola niet omdat het een geweldige drank is. Ze doen het met name uit gewoonte. Die in de hand wordt gewerkt door de smaakstoffen en caffeine, maar ook doordat je overal mensen Coca-Cola ziet drinken.

Suikerwater is slechter voor je dan water zonder suiker. Daar hoef je geen diabetes voor te hebben. Als je alleen maar suikerwater drinkt, wordt je dik of krijg je gezondheidsproblemen.

Maar als je diabetes hebt, krijg je op de korte termijn last van een schommelende suikerspiegel. Je krijgt eerst een heftige piek door al die suiker, en een diep dal als het eindelijk is opgeruimd. Met water op zichzelf heb je dat natuurlijk niet.

Het is jammer voor bedrijven zoals Coca-Cola, maar ik stel voor dat jij voortaan niet meer bijdraagt aan hun winsten. Stop met het drinken van frisdrank en vruchtensappen.


Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


Tip 4: Maak jezelf beter door gezond eten in huis te halen

Stel, je partner en jij gaan alle twee op een andere cruise. (Waarom je dat zou willen weet ik ook niet, want samen is gezelliger. Maar het gaat even om het komende voorbeeld, OK?)

Als jij aankomt op het schip, word je gelijk een flesje frisdrank in de hand gedrukt. Daarna wordt je naar je kamer geleidt, waar een taartje op je staat te wachten.

Bij het avondeten is er alleen maar patat verkrijgbaar. Als toetje krijg je zoete vla.

Nu is je partner ook op een schip, maar een andere. Toen hij aankwam, kreeg hij een kopje thee aangeboden. Zonder suiker. In zijn kamer lag een zakje nootjes, en voor het avondeten was er een vijfsterrenmaaltijd bestaande uit vlees, asperges en wat pastinaakpuree. Na één bord zit hij bomvol, en heeft hij geen ruimte voor een toetje. Alleen maar koffie.

Als jij diabetes hebt, was het veel beter geweest als je op het tweede schip terecht bent gekomen. Zonder al die soorten eten die je bloedsuiker verhogen, en in plaats daarvan alleen maar gezonde en lekkere dingen.

Wat nou als ik je zou vertellen dat op welk schip je zit geen ongeluk is? Dat je zelf in de hand hebt wat je de hele dag voor eten om je heen ziet?

Vanaf nu af aan is je huis een cruiseschip. En je keuken is de kombuis.

  • Pak een grote vuilniszak
  • Loop naar je keukenkastje
  • Gooi al het ongezonde eten in de vuilniszak
  • Gooi de vuilniszak in de container

Ga naar de supermarkt, en koop alleen maar dingen van dit lijstje:

Avondeten:

  • Groenten
  • Vis, vlees, gevogelte en eieren
  • Knolselderij, pastinaak, wortels, bietjes en andere knollen
  • Boter, kokosolie, olijfolie en room, plus witte wijn, tomaten in blik, citroensap en kruiden (voor sausjes)

Ontbijt:

  • Havermout
  • Eieren
  • Koolhydraatarm brood

Snacks:

  • Nootjes
  • Kaas
  • Chocolade (boven de 75% cacao, hoe hoger hoe beter)
  • Fruit

Drinken:

  • Koffie
  • Thee
  • Kruidenthee
  • Water

Meer niet.

Ik weet dat dit een heel specifiek lijstje is. Maar veel gezonder dan dit wordt het niet.

Voor nu is je doel om op het tweede cruiseschip te komen: een omgeving waarin eten dat slecht voor je is niet bestaat. Zonder die rotzooi kom je niet in de verleiding, en heb jij jezelf je volgende hoge bloedsuikerspiegel bespaart.

Eet op zijn minst de komende tien dagen van dit lijstje. En wijk er niet vanaf. En kijk eens wat dit voor je bloedsuiker zal doen.

En met wat voor recepten? Door hier te klikken krijg je meer dan 50 gratis recepten.


Tip 5: Maak jezelf beter met gezonde vetten

Als diabetici is de keuze tussen wat meer suikers (zoals in aardappelen en pasta) of meer vet (zoals in de saus over de aardappelen of de pasta) snel gemaakt.

Suikers verhogen je bloedsuiker, vet zorgt er juist voor dat deze lekker laag blijft (of in ieder geval niet snel wordt verhoogt).

Schrik niet: niet al het vet is ongezond.

Frituurvet is heel anders dan kokosvet. Ik zal je de scheikunde besparen. Onthoud maar dat frituurvet kanker veroorzaakt, en kokosolie niet. En zolang je boter en olijfolie niet verhit op hoge temperatuur, zijn deze (in redelijke dosering) ook veilig.

Wat je kunt leren van roomijs

Roomijs is een combinatie van suiker en smaakstoffen met... room. Soms zit er ei in, maar in het ijs wat je in de supermarkt koopt of bij een ijsboer haalt heb je vaak te maken met room en suiker.

Er zit veel suiker in roomijs. Toch heeft dit geen extreem effect op je bloedsuiker.

Dat komt doordat er ook room in zit. 

En room bestaat voor een groot gedeelte uit vet.

En die vetten zorgen ervoor dat de suikers maar langzamer worden opgenomen.

Het gevolg is dat je bloedsuiker niet in één keer omhoog schiet, maar geleidelijk wordt verhoogt. Begrijp mij niet verkeerd, roomijs is verre van gezond. Ik wil je enkel meegeven dat vetten combineren met koolhydraten en suikers de opname snelheid verminderd!

Eet minder aardappelen en meer saus

Een lekker stukje vlees en daar een vettige jus uittrekken. Die over de aardappels gieten. Hoppa, het effect op je bloedsuiker is veel minder.

Of een roomsausje maken voor bij de vis. Een kwart liter witte wijn laten verdampen, wat knoflook erbij en een halve liter room. Het vult, is heerlijk en maakt dat je al minder trek krijgt in suikers. De suikers die je binnenkrijgt worden langzamer afgebroken, door de hoeveelheid vet die erbij zit.

En ik zal je alvast verklappen dat als je een lekker roomsausje hebt gehad, je weinig behoefte meer hebt aan een bak ijs. Waardoor jij jezelf een hoop chemische troep hebt bespaard.

Bij twijfel: verminder je koolhydraatbron en neem wat meer saus.

Gebruik hierbij wel je gezonde verstand

Zorg dat je ook veel groenten en een stukje vlees op je bord hebt, om het in balans te houden. De helft van je bord bestaat uit groenten, een kwart uit vlees, vis of gevogelte, en de andere kwart uit de koolhydraatbron.


Tip 6: Eet havermout

Voor je ontbijt geldt hetzelfde als voor je avondeten. Brood met boter is beter dan brood met gestampte muisjes. Nog beter is een gebakken eitje op brood, maar ik zal niet de purist uithangen.

havermout maak jezelf beter

Want ik weet dat de meeste mensen in de ochtend geen vette dingen willen eten.

Ze hebben liever cornflakes of brood met hagelslag.

Helaas is dit verre van gezond.

Gelukkig is er een simpele oplossing: eet havermout.

Herinner jij e dat er twee regels zijn voor het genezen van diabetes type 2? Je wilt je bloedsuiker niet onverwachts omhoog laten schieten, en het zoveel mogelijk stabiliseren. Beide kan met havermout.

Havermout is één van de weinige voedingsmiddelen waarbij het fabrikanten is toegestaan om te adverteren met hoe gezond het is. Dat heeft de EU besloten, gebaseerd op het uitgebreide wetenschappelijke onderzoek naar de gevolgen van havermout op de bloedsuikerspiegel.

Als je 's morgens geen hap door je keel krijgt, dan is havermout een heel gezond alternatief. Het houdt je bloedsuiker voor de rest van de dag stabiel.


Tip 7: Maak jezelf beter door krachttraining

Een andere manier om je bloedsuiker te stabiliseren, is doen aan gewichtheffen.

Je hoeft geen bodybuilder te worden om de positieve effecten hiervan te ervaren. Twee keer per week een uurtje is genoeg. Als je dan er stevig aan trekt, heb je daar voor de rest van de week profijt van.

 Als je nooit voet in de sportschool hebt gezet, kan een personal trainer je hierbij helpen en alles voordoen. En je hoeft dan niet na te denken over wat je precies moet doen.

Misschien denk je: "Het lijkt me niet zo leuk om in de sportschool te staan." Mijn eerste vraag zou zijn of je het geprobeerd hebt. En mijn tweede is altijd wat je gezondheid je waard is.

Elke week twee uur in de sportschol staan, is een kleine prijs om te bepalen voor het voorkomen van de complicaties van diabetes.

De klachten die je van diabetes krijgt zijn niet mis.

Krachttraining kan je helpen om deze goed te managen, waardoor je meer ruimte krijgt.

maak jezelf beter met krachttraining

En ik zou ook nog de andere voordelen van sporten kunnen benoemen. Er zijn namelijk tal van redenen waarom sporten in het algemeen en krachttraining in het bijzonder een heel goed idee is, voor iedereen die gezond wil blijven. Maar dat is voor een andere keer.

Want als je diabetes hebt telt maar één ding: op een veilige manier voorkomen dat je bloedsuiker heen en weer stuitert. En nu weet je hoe jij dat kan aanpakken.

Maak jezelf beter met het Diabetesvrij Geheim

Hierboven heb je 7 bewezen tips gekregen om je diabetes type 2 om te keren. Ik zou zeggen: pas ze direct toe en maak jezelf beter van diabetes!

Je kunt namelijk veel bereiken met een gezonde levensstijl.

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: Wat doe jij om jezelf beter te maken van diabetes type 2? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut, oprichter van Ziektevrijleven.nl (bekend van RTL 4, Nu.nl, HP de Tijd en meer), best-selling auteur, bedenker van de Diabetes Omkeren Methode cursus en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • J.Vos schreef:

    In 2019 is bij een bezoek aan de huisarts diabetes2 vastgesteld tegelijk met een agressieve voormalig van prostaatkanker nu is het 2020 en de bestralingen en alle andere behandelingen zijn klaar, nu kan ik mij samen met mijn begeleidster aan mijn diabetes gaan werken, ook zij zegt dat bewegen goed is, bij de voedings consulent is alleen gekeken naar hetgeen ik eet maar verder is daar geen begeleiding bij. Ik ben blij dat uw site heb gevonden en gelezen, ik wil toch proberen de goede raad op te volgen.

    • Marloes Schuurman schreef:

      Dat is heftig om te lezen. Fijn dat wij je kunnen helpen. Als je vragen hebt, moet je ze vooral stellen. We staan 24/7 klaar voor je 🙂

  • Share via
    >