7 Tips Waarmee De Preventie Van Diabetes Type 2 Mogelijk Is

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

7 Tips Waarmee De Preventie Van Diabetes Type 2 Mogelijk Is

Heeft iemand in je familie diabetes?

Heb je gezien hoe slopend deze ziekte is en wil je voorkomen dat jij het ook krijgt?

In dit artikel leer je 7 dingen die je kunt doen ter preventie van diabetes type 2.

More...

Zo draag je bij aan de preventie van diabetes

Ik zou graag willen dat ieder gezond persoon dit artikel zou lezen. Men zou begrijpen dat diabetes type 2 makkelijk te voorkomen is door andere keuzes te maken. Want door je leefstijl te veranderen maak je de kans op suikerziekte veel kleiner.

Het is jammer dat jongeren dit niet op school leren. Want er zijn tegenwoordig steeds meer jonge mensen met diabetes type 2 en dit had grotendeels voorkomen kunnen worden door de juiste levensstijl

Nog niet zo lang geleden was deze ziekte bekender onder de naam "ouderdomssuiker". Maar met alle jongvolwassenen die er last van hebben kan daar niet meer van gesproken worden.

Wat is primaire en secundaire preventie van diabetes type 2?

 Bij primaire preventie van diabetes doe je er zelfs alles aan om te voorkomen dat jij suikerziekte krijgt. Denk hierbij aan gezonder eten en meer bewegen."

Bij secundaire preventie gaat het om het screenen van diabetes.

Denk hierbij een huisarts die een test afneemt om te kijken of je (pre-) diabetes of diabetes hebt.

Daar gaat dit artikel niet over. Wil je een test voor diabetes? Ga dan naar je arts en lees van te voren dit artikel.

Doel van dit artikel

Hieronder krijg je 7 tips om suikerziekte te voorkomen. Zodat je nooit geconfronteerd zult worden met de nare klachten van deze ziekte. Hier zijn mijn 7 beste tips ter preventie van diabetes:

#1: Voorkom overgewicht en obesitas

Waarom weten wetenschappers niet precies. Maar overgewicht en obesitas hangen sterk samen met diabetes.

"90% van alle mensen met diabetes type 2 hebben veel overgewicht."

Wetenschappers vermoeden dat teveel vet rond je middel het vermogen van je lijf aantast om goed met insuline om te gaan. Daardoor worden suikers die je binnenkrijgt niet goed opgeruimd en krijg je een te hoge bloedsuikerspiegel.

Dat is niet het enige. Dik zijn is hoe dan ook ongezond. Je krijgt er allerlei gezondheidsklachten van.

Een verhoogde kans op diabetes type 2 is er één van.

Ook mensen die geen diabetes hebben, krijgen als ze veel te dik worden last met het verwerken van hun bloedsuiker. 

Later kan er alsnog diabetes uit ontstaan. Dit heet pre-diabetes en in dit artikel lees je wat je eraan kunt doen als jij daar last van hebt.

Nu is de vraag: hoe word jij niet te dik?

In de rest van dit artikel geef ik tips over voeding. Als je deze opvolgt zul je zien dat de kilo's eraf vliegen. Het wordt onmogelijk om overgewicht op te bouwen. 

Maar wat net zo goed belangrijk is, is dat je genoeg beweegt en niet te gespannen bent. Dit zijn omstandigheden die kunnen helpen bij het ontwikkelen van overgewicht.

Hoe voorkom je overgewicht?

Hieronder vind je een aantal levensstijl veranderingen die je op weg zullen helpen naast het aanpassen van je voeding:

  • check
    Zorg ervoor dat je genoeg slaap hebt. Tenminste 8 uur per nacht in een geheel verduisterde kamer. Elk half uur korter of beetje licht dat de slaapkamer binnendringt zorgt ervoor dat je levensverwachting omlaag gaat
  • check
    Loop na elke grote maaltijd een mooi wandelingetje. Dat hoeft geen lange wandeling van een uur te zijn. Nee, een kwartiertje tot twintig minuten is genoeg. Dat zorgt voor het dempen van bloedsuikerpieken en houdt je fit
  • check
    Doe aan sport. In dit artikel lees je over bewegen met diabetes type 2 maar het is net zo goed van toepassing ter preventie van diabetes. Je leert daarin dat krachttraining het beste is maar dat er genoeg alternatieven zijn als je dat niet kunt doen
  • check
    Zorg voor goede sociale contacten. Er is geen sterker antidepressivum dan mensen in je buurt hebben die van je houden of die je een goed gevoel over jezelf geven. Depressie hangt samen met obesitas, dus dit wil je zoveel mogelijk vermijden

#2: Eet geen suiker

Over de jaren heeft vet een slechte naam gekregen in de pers. En dat is niet geheel onterecht. Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken geweest die laten zien dat vetten schadelijk kunnen zijn...

Als gevolg hiervan zijn we met z'n allen veel meer zetmeelproducten en suikers gaan eten: 

"Want als vetten ongezond zijn, dan zullen suikers en koolhydraten gezond zijn."

Althans, dat was de gedachte van de officiële overheidsorganen die folders uitbrengen over wat gezonde voeding is.

Helaas gebeurde er iets opvallends:

  • Hoe meer suiker er in een land geconsumeerd werd, hoe meer overgewicht er ontstond.

Zoals je kunt zien in de onderste grafiek is het aantal mensen met obesitas in het Verenigd Koninkrijk explosief toegenomen naarmate daar meer suiker werd gegeten.

suiker preventie van diabetes

Wetenschappers zijn voorzichtig met het trekken van conclusies als twee zaken tegelijk voorkomen. Men zegt niet graag dat het ene door het andere veroorzaakt wordt als men het niet zeker weet. Maar als je kijkt naar de explosieve groei van het aantal mensen met overgewicht en de toegenomen suikerconsumptie, dan kan het haast geen toeval zijn.

Maar laten we doen alsof het niet waar is

Stel dat teveel suiker niet leidt tot sterk overgewicht. Dan is het nog steeds heel verstandig om zo min mogelijk suikers te eten.

Elke keer dat je suikers binnenkrijgt laat je lijf er insuline op los. Dit is een stof die ervoor zorgt dat je lichaam de suikers kan gebruiken voor energie.

Wanneer je teveel suiker eet zit er teveel suiker in je lijf voor de hoeveelheid insuline die je hebt. Dan treedt er schade op. Deze situatie is wat een suikerpatiënt elke dag meemaakt simpelweg omdat hij te weinig insuline heeft of insuline ongevoelig is.

Als je het bovenstaande vaak genoeg doet raakt je lichaam vermoeid. Het kan de hoeveelheid suiker die binnenkomt niet meer bijbenen en stopt op een gegeven moment met proberen. 

Vanaf dat moment zal je lichaam minder gevoelig worden voor insuline. Met alle nare gevolgen van dien.

De beste manier om je suikerinname te verminderen

Daarom wil ik dat je vanaf nu af aan zoveel mogelijk suikers en zetmeel vermijdt. Geloof mij, dat is makkelijker dan je denkt:

  • Groenten zijn de meest veilige en verzadigende voedingsmiddelen. Ze zitten vol vezels en vitamines en geven je een vol gevoel. Ze voorkomen dat je weer honger krijgt doordat je geen vitamine-tekorten hebt die je hongerig maken
  • Bonen zorgen voor eiwitten. die zijn nodig voor je spieren. En eiwitten zijn ook nodig voor het onderhouden van de andere weefsels in je lijf. Daarnaast zijn ze voedzamer dan groenten waardoor je nog minder snel honger krijgt
  • Noten bevatten gezonde vetten. Mensen die meer noten eten gaan minder snel dood, tot op zekere hoogte natuurlijk. Een handje noten per dag is voldoende
  • Vette vis bevat vetten die beschermen tegen hart- en vaatziekten. Twee keer vette vis per week zorgt ervoor dat je verzadigd bent en beschermd wordt tegen een hoop van die nare ziektes

Je kunt prima leven op groenten, bonen, vette vis en vlees. Dan kun je al het andere voedsel weglaten:

  • Suikers
  • Koolhydraten
  • Zuivelproducten

Nou weet dat ik veel mensen een lekker stukje brood niet willen missen. Dat is allemaal leuk en aardig.

  • check
     Maar wil je het allergezondst blijven? Dan gooi je suikers er helemaal uit. 
  • check
    Wil je vooral voorkomen dat je diabetes krijgt? Eet dan alleen volkorenproducten en doe dit in kleine hoeveelheden.

Deze vormen van suikers bevatten vezels waardoor ze minder snel worden opgenomen.

Tip!

Met "minder kleine beetjes" bedoel ik "een stukje voor de smaak". Suikers zijn ongezond, ook in kleine porties. Maar ik begrijp het als je er geen afscheid van kunt nemen. Dus trakteer jezelf en hou het verder bij groenten, bonen, vis en een stukje vlees.


#3: Eet een salade voor de avondmaaltijd

Een salade voor de maaltijd heeft veel positieve gevolgen:

  • check
    Je begint met groenten die rijk zijn aan voedingstoffen. Het meest gezonde heb je alvast gehad. Wat je daarna eet kan dienen als opvulling of als mogelijkheid om extra gezond te doen
  • check
    Groenten maken je vol door de vezels die erin zitten. Wanneer je hier mee begint zul je minder eten van alles wat daarna komt. In totaal krijg je minder energie binnen, een belangrijke stap om te voorkomen dat je overgewicht krijgt
  • check
    Wanneer je een half uurtje wacht voordat je met het hoofdgerecht begint, voorkom je dat je naar je maaltijd een bloedsuikerpiek krijgt. Of je maakt hem minder scherp. Hoe dat komt lees je bij tip 5

Al met al zijn er geen nadelen aan het eten van grote hoeveelheden groenten in welke vorm dan ook.

Er zijn zelfs alleen maar voordelen. Door hier je maaltijd mee te beginnen voorkom je dat je dingen eet die ongezond zijn. En zit je altijd lekker vol.


Vind je deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#4: Gebruik Stevia (of een andere veilige zoetstof)

Zeker als je kinderen hebt is dit een ideale tip.

Iedereen wil wel eens iets zoets. Die neiging zal drastisch minder worden als je nauwelijks suikers eet. Want je brein past zich aan, aan wat het binnenkrijgt.​​​​ 

Eet je om de haverklap snoepjes, dan gaat je brein dat verwachten. Maar stop je met het eten van zoete producten dan heeft je brein er eigenlijk geen trek meer in.

Wil jij jezelf af en toe trakteren? Bijvoorbeeld met een zoetje in je thee? Gebruik dan stevia. Dit is een veilige zoetstof die je als vervanger voor suiker kunt gebruiken.

Stevia heeft daarnaast eigenschappen waar je u tegen zegt.

Zo helpt het diabetespatienten met het verlagen van hun bloedsuiker. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat je hier kunt inzien.

Stevia wordt al zo'n twintig jaar gebruikt in Japan.

  • check
    In dat land zijn er zeer strenge eisen aan wat er op de markt wordt gebracht die veel verder gaan dan in Europa. Je kunt er zeker van zijn dat men daar uitgebreid getest heeft of Stevia veilig is.

De reden dat het pas sinds 2011 op de markt is in Europa, is dat de suikerindustrie lang geprobeerd heeft om de introductie van stevia tegen te houden.

Zij zijn er niet blij mee dat er een concurrent is uitgebracht die 30 tot 100 keer zoeter is dan hun product, zonder alle schadelijke effecten.

Niet iedereen vindt stevia lekker

Sommige mensen ervaren een bittere nasmaak van stevia. Daardoor is deze zoetstof niet voor iedereen geschikt. Maar het blijkt ook dat veel mensen enkel hoeven te wennen aan de smaak en daarna niet anders meer willen. 

Gelukkig zijn er ook andere opties als jij één van de pechvogels bent. Welke zoetstoffen nog meer gezond zijn en je bloedsuiker niet verhogen lees je in dit artikel.

Ik moet er wel bij zeggen dat als je diabetes wilt voorkomen, je deze zoetstoffen als een traktatie moet zien. Je smaak veranderen (wat automatisch gebeurt als je geen suiker eet) is een goede ontwikkeling.

Het zou zonde zijn als je die terugdraait door voortdurend zoete dingen met stevia te eten. Ook al zijn deze op zichzelf niet ongezond.


#5: Eet kleinere porties

Wat denk je dat je bloedsuiker sterker verhoogt? Één suikerklontje of tien suikerklontjes?

Als je "tien suikerklontjes" hebt geantwoord, heb je het natuurlijk goed.

Hoe meer suikers je in één keer binnenkrijgt, hoe meer je bloedsuiker zal stijgen. Minder suikers eten is een goed begin. Maar je kunt ook de porties die je opslokt zo klein mogelijk houden.

Bij de tip over het eten van salades zei ik al dat het goed is om een half uurtje te wachten voordat je naar het hoofdgerecht gaat. Als je echt een koning bent deel je het hoofdgerecht in twee delen.

  • De eerste helft eet je een half uur na de salade en de tweede een half uur later. Zo zit er meer tijd tussen en zal je bloedsuiker niet snel omhoog gaan. 

Het klinkt misschien gek, maar het is zeker verstandig om te doen. 

Dit kun je met alles toepassen. Neem je iets te eten, eet het dan in kleine porties op. Daarmee voorkom je een plotselinge stijging in je bloedsuiker. En je zorgt ervoor dat je eraan gewend raakt om minder vol te zitten. Dat voorkomt dat je overeet en meer suikers binnenkrijgt dan je nodig hebt.


#6: Eet noten tussendoor

Wat doe je als je onderweg bent en trek krijgt?

  • check
    Simpel: heb altijd een zakje noten bij je. Die zijn hartstikke voedzaam.

Na een handje cashewnoten garandeer ik je dat je geen trek meer hebt.

Als je merkt dat je meer dan een handje nodig hebt of niet kunt stoppen met eten, moet je kijken of je voldoende binnenkrijgt bij je ontbijt, lunch en diner. 

Wanneer je bij deze maaltijden genoeg eet, dan is dat handje noten meer dan voldoende om je een lange vergadering of saaie werkdag door te helpen. 

Noten zijn daarbij hartstikke gezond. Dit is een blog over diabetes maar als je meer wilt weten over waarom noten gezond zijn zou je eens bij deze buren kunnen kijken.


#7: Eet knoflook en kaneel (maar niet tegelijk)

Knoflook en kaneel hebben allebei voordelen ter preventie van diabetes type 2. Maar ik zou je niet willen aanraden om deze tegelijk te eten.

Niet omdat dit ongezond is, maar omdat deze smaken niet goed samengaan, of nog beter gezegd, erg vies zijn samen... 

Waarom zijn knoflook en kaneel zo goed?

Knoflook en kaneel zijn hartstikke gezond en perfect voor de preventie van diabetes. Maak er daarom rijkelijk gebruik van bij het koken.

Knoflook kan in vrijwel elke salade of warm gerecht verwerkt worden. Kaneel is lekker op toetjes of in sommige vormen van thee. 

Het liefst koop je beide kruiden vers. Daar zijn alle gezonde stoffen intact gebleven en weet je zeker dat je het juiste binnenkrijgt.

Het Diabetesvrij Geheim

Het bovenstaande kun je allemaal doen ter preventie van diabetes type 2. Maar er is meer mogelijk dan alleen preventie van diabetes:

"Je kunt er namelijk ook van af komen wanneer je het al hebt."

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Marloes Schuurman

P.s: wat doe jij precies ter preventie van diabetes type 2? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Marloes Schuurman is een medisch specialiste en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • J.C.v.d.Molen-Koppenol schreef:

    Heb pas te horen gekregen over diabetes 2. Op dit moment laat ik zoveel mogelijk toegevoegde suikers staan, om te zien welke uitwerking dat op mij heeft. Over anderhalve maand weer controle, ben dan ook benieuwd hoe de uitwerking zal zijn. Ben al in gewicht afgenomen.

  • >

    Send this to a friend