10 Tips Om Snel Geen Suiker In Je Urine Te Hebben Bij Diabetes Type 2

Gevolgen & Complicaties Diabetes Type 2

10 Tips Om Snel Geen Suiker In Je Urine Te Hebben Bij Diabetes Type 2

Als je veel suiker in je urine hebt betekent dit dat je bloedsuiker veel te hoog is. Je kunt zelfs al volledige diabetes type 2 hebben.

Dit richt verschrikkelijk veel schade aan in je lijf. Hoe breng jij je bloedsuiker zo snel mogelijk naar beneden en hoe hou je het daar?

In dit artikel geef ik je 10 tips om je bloedsuiker definitief onder controle te krijgen.

More...

Suiker in je urine? Doe dit:

Als er suiker in je plas zit, berg je dan maar.

Je lijf heeft te weinig middelen om alle suikers die je binnenkrijgt uit je bloed te halen. Daardoor moeten je nieren heel hard werken. En komt de suiker met je plas naar buiten.

Dit is een slechte manier van suikers kwijtraken. Het betekent dat je bloedsuikerspiegel veel te hoog is. En zoals je weet leidt dit tot ernstige klachten op de lange termijn. Van blindheid tot het amputeren van een voet.

Doel van dit artikel

Daarom krijg je in dit artikel 10 tips om binnen enkele weken minder suiker in je urine te hebben.

Wat zijn de oorzaken van suiker in je urine?

Suikers fungeren als brandstof. Ze zorgen dat je hersenen, spieren en organen goed werken. Zonder suikers komt je lichaam in de problemen.

Maar teveel suiker is ook niet goed. Je organen hebben maar een beetje nodig. Gelukkig kunnen gezonde mensen goed omgaan met overtollige suiker en levert hen dit geen schade op.

Bij een suikerpatiënt is dat anders.

Als hij of zij teveel suiker binnenkrijgt, kan deze niet worden weggehaald. Er is onvoldoende insuline aanwezig om de suikers weg te krijgen. En die richten schade aan omdat je lijf niet goed tegen overtollige suikers kan.

Dan is er geen andere optie dan de overtollige bloedsuiker kwijt te raken via je plas. Je krijgt heel veel dorst en kunt niet stoppen met drinken.

De gevolgen zijn niet mis

Je lichaam onttrekt zoveel mogelijk vocht uit iedere plek in je lijf waar vocht ligt opgeslagen. Je droogt enorm uit en krijgt daardoor klachten als vermoeidheid, hoofdpijn en een gevoel van algehele malaise.

Al dat vocht wordt gebruikt om de overtollige suikers uit te plassen. En dan nog is dat niet voldoende om alle suikers weg te krijgen. 

Ondertussen loop je veel schade op zolang je bloedsuiker te hoog is.

Op de koop toe krijgen veel mensen met diabetes blaasontsteking. Dat komt omdat schimmels dol zijn op suikers.

Als er veel suikers in je plas zitten, kunnen schimmels zich snel vermenigvuldigen.

Hierdoor krijg je een blaasontsteking. Of je nou man of vrouw bent, het is een heel lastig symptoom waarvoor je naar de dokter moet.

Daarom is het essentieel dat je iets aan je suiker in de urine doet. Hieronder krijg je 10 effectieve tips:


#1: Val af

Misschien heb je weleens gehoord dat 90% van alle mensen met diabetes type 2 overgewicht heeft.

Er is een heel sterk verband tussen overgewicht en suikerziekte. Waarmee niet gezegd is dat overgewicht suikerziekte veroorzaakt. Dat is wetenschappelijk nog niet aangetoond.

Toch is het zo dat mensen met overgewicht diabetes krijgen. En inmiddels hebben onderzoekers een idee waarom.

Overgewicht zorgt ervoor dat insuline niet meer goed werkt. Dezelfde hoeveelheid insuline heeft minder effect waardoor je bloedsuiker niet goed onder controle kan worden gehouden.

Daarnaast leidt het voedingspatroon wat voor overgewicht zorgt ook tot sterke schommelingen in je bloedsuiker.

Door ongezond te eten krijg je dus enorme bloedsuikerpieken die niet gedempt kunnen worden omdat je lichaam niet meer gevoelig is voor insuline.

Hoe val je het makkelijkste af?

Om een lang verhaal kort te maken: overgewicht maakt je kwetsbaarder voor bloedsuikerpieken omdat je lichaam niet meer goed reageert op insuline.

En als je te dik bent eet je waarschijnlijk op een manier die je continu een verhoogde bloedsuiker geeft.

Door dit aan te pakken kun je jouw gezondheid een grote boost geven en zorgen dat je niet de verschrikkelijke complicaties van suikerziekte krijgt.

Nu is de vraag:

"Hoe val je af als je suikerziekte hebt?"

Dit is de verkeerde vraag. Want het leidt onvermijdelijk tot de boerenwijsheid om "meer te bewegen" en "minder te eten".

Maar jij weet zelf ook wel dat het niet zo makkelijk is. Minder eten zorgt voor honger en meer bewegen maakt het nog erger.

Honger werkt averechts als je wilt afvallen. Je vecht tegen jezelf en dat gevecht verlies je altijd.

Een betere oplossing is om zo te eten dat je trek zoveel mogelijk afneemt. Hoe minder trek je hebt, hoe minder behoefte je hebt aan voedsel.

Dit klinkt gek want hier hoor je weinig over praten.

Maar de wetenschap heeft al lang aangetoond dat er voedingsmiddelen zijn die ons goed verzadigen.

Het doel is om geen suiker in je urine te krijgen door eten op te scheppen dat weinig suiker en veel voedingsstoffen bevat. Als je dat doet komt het gewichtsverlies vanzelf. En zul je zien dat je ook meer zin krijgt om vaker naar buiten te gaan om te bewegen.

Later in dit artikel geef ik je specifieke tips om minder suiker in je urine te hebben door je voedsel aan te passen. Wil je het serieus aanpakken? Neem dan een kijkje naar onze Diabetes Omkeren Methode cursus.


#2: Zorg ervoor dat je goed slaapt

Wat veel niet-artsen niet weten is dat ongeveer een derde van alle patiënten die een medisch specialist ziet niet geholpen kunnen worden.

Niet omdat ze nergens last van hebben. Ze worden verwezen naar die specialist omdat ze pijn hebben of ziek zijn. Maar als de specialist ze onderzoekt kan hij geen medische oorzaak vinden.

En dit geldt voor sommige specialisten voor een derde van hun patiënten. Voor bijvoorbeeld longartsen, hartartsen en neurologen.

Ik vroeg ooit een hartchirurg hoe het komt dat mensen hartklachten hebben zonder dat hen medisch wat mankeert.

Hij nam een slokje van zijn wijn, keek een beetje zuur en antwoordde:

"Omdat ze gestrest zijn."

Bij het merendeel van de patiënten waar medisch niets gevonden wordt is er vaak van alles aan de hand in de privé-sfeer of op het werk. Ze zijn onrustig en de spanning is hen eigenlijk te veel.

Die spanning kan tot uiting komen in fysieke klachten. Waar niets aan te doen is behalve het uit de weg gaan van stress.

Wat heeft dit te maken met suiker in je urine?

Stress is een onderschatte factor in onze gezondheid.

Ik kan je alle voedingstips van de wereld geven. Zelfs als je ze allemaal opvolgt en hartstikke sportief wordt kun je last houden van diabetes-klachten als jij niets doet aan de stress in je leven.

Uit onderzoek blijkt keer op keer dat je bloedsuiker omhoog vliegt als je gestrest bent. Chronische stress kan het hele systeem van bloedsuikerregulatie helemaal in de war schoppen.

Ik zou je tips kunnen geven om van je stress af te komen. Bijvoorbeeld "doe geen dingen die je heel gespannen maken" of "doe aan yoga of meditatie." Maar dit soort tips zijn niet realistisch.

Nu ik je verteld heb dat stress zo schadelijk is, neem ik aan dat jij verantwoordelijkheidsgevoel genoeg hebt om stressvolle situaties niet te lang te laten duren.

Maar de meeste mensen zullen stress vermijden als ze het zien aankomen. Helaas gaat dit niet altijd. Als een familielid ziek wordt zul je er toch mee moeten omgaan. Van zo'n situatie kun je niet weglopen en mediteren helpt maar een beetje.

Er is echter één wondermiddel dat je beschermt tegen de schadelijke effecten van stress. Dat niet alleen: op zichzelf beschermt het je ook tegen de schadelijke effecten van diabetes.

Welk middel dat is?

  • Slaap

Slapen is de resetknop van je lichaam

Als je een slaaptekort hebt kan je lichaam niet meer goed omgaan met de dagelijkse dingen. Van je bloedsuiker tot emotionele spanning.

Bij gezonde mensen leidt dit tot allerlei problemen. 

De wetenschap heeft zelfs aangetoond dat slecht slapen waarschijnlijk een rol speelt bij het ontwikkelen van diabetes.

En wat onomstotelijk is bewezen is dat mensen die slecht slapen veel korter leven.

Dit geldt voor gezonde mensen. Kun je nagaan wat een gebrek aan slaap doet met iemand die diabetes heeft?

Op zichzelf verstoort het de regulatie van je bloedsuiker.

Het geeft je meer stress waardoor het alleen maar erger wordt. En doordat je lichaam niet meer goed functioneert, zullen eventuele complicaties eerder hun intrede doen en minder snel genezen.

  • De kwaliteit van je leven hangt enorm samen met de kwaliteit van je slaap.

Als je dus je bloedsuiker onder controle wilt krijgen en geen last wilt van allerlei pijntjes door je diabetes...

...zorg dan voor een goede nachtrust.

  • check
    Vermijdt stress in de avond. Dit zorgt ervoor dat je niet goed uitrust. Doe niets wat heftig of belastend is
  • check
    Drink geen cafeïne na twaalf uur 's middags en geen alcohol na zeven uur 's avonds
  • check
    Kijk geen televisie. Lees in plaats daarvan een boek
  • check
    Slaap in een geheel verduisterde kamer
  • check
    Probeer elke nacht 7-8 uur slaap te krijgen

Vind je deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#3: Ga een blokje om

Wandelen zou ook bij de tip hierboven kunnen staan. Als je het op de juiste manier doet helpt het niet alleen om je bloedsuiker onder controle te houden maar ook om beter te slapen.

Laat me dit uitleggen.

Wandeling 1: In de morgen

Slaap ontstaat door de juiste signalen. Door het 's avonds rustig aan te doen en in donkere ruimtes te zijn, krijgt je lichaam een seintje om te gaan slapen. En door 's ochtends actief te worden weet je lijf dat het tijd is om wakker te worden.

Als je dit omdraait raakt je lijf in de war. In de ochtend het heel rustig aan doen zorgt dat je moeilijker in slaap komt in de avond.

Nou hoef je niet elke ochtend een marathon te lopen. Maar het zal je slaap veel goed doen als je elke ochtend een korte wandeling maakt.

Loop dus eerst vijf tot tien minuten rond voordat je in de auto stap.

Of parkeer je auto tien minuten lopen van je werk.

Het doel is niet om de wandeling belastend te maken.

Het gaat erom dat je met je hoofd in de zon komt vlak nadat je wakker wordt. En dat je beweegt zodat je lijf meerdere signalen krijgt dat het tijd is om wakker te worden. En dat elke ochtend.

Doe je dit drie dagen achter elkaar? Dan zul je zien dat je makkelijker in slaap valt.

En als je niet met je auto naar je werk gaat, doe het dan als één van de eerste dingen nadat je wakker wordt. Zodra de zon op komt ga je even naar buiten. Een minuut of tien is voldoende.

Wandeling 2: In de avond

Als je na je diner een wandeling van 10 minuten maakt daalt je bloedsuiker met 22%.

En als je dit elke avond doet wordt je lichaam steeds beter in het verwijderen van suiker na een maaltijd. Je traint je lichaam om goed met suikers om te gaan.

Door even te wandelen na het eten kan de brandstof naar de juiste plekken lopen.

Maar als jij je luie kont op de bank parkeert vlak nadat je hebt gegeten...

...dan weet de brandstof niet waar het heen moet.

Je tank blijft vol in plaats van dat er 22% alvast in de motor wordt gepompt.


#4: Pas geleidelijk je dieet aan

Als je diabetes hebt komt dit meestal niet uit de lucht vallen. De meeste patiënten hebben jarenlang ongezond gegeten, gerookt en weinig bewogen.

En eerlijk gezegd is dat niet heel gek.

Zeg nou zelf: wat heb je liever? Een bord slagroomsoesjes of een bord spinazie?

Ok, nu ik jaren gezond eet heb ik liever het bord spinazie. Ik voel me er beter door. Maar vroeger had ik een uiterst bourgondische levensstijl. Dus ik snap waar je vandaan komt.

Maar ik weet ook waar je naartoe wilt. Een leven zonder ziekte. Een leven zonder diabetes. 

En daar kom je wel met de spinazie en niet met de slagroomsoesjes.

Geen paniek. Zometeen leg ik je uit wat je allemaal wel mag eten en wat je beter kunt laten staan (hint: de slagroomsoesjes kun je beter laten staan).

Maar voordat ik dat doe wil ik dat jij je goed beseft dat het niet allemaal in één keer hoeft.

Gezonder eten is een marathon, geen sprint

De meeste mensen die beginnen met gezond eten falen jammerlijk.

Ze zijn binnen een half jaar weer terug bij hun huidige levensstijl. Ze voelen zich schuldig en weten inmiddels dat gezond eten heel prettig kan zijn. Toch vallen ze terug naar ongezond eten.

Hoe komt dat?

Uit onderzoek blijkt dat mensen hun lichaam onvoldoende tijd geven om aan een nieuw voedingspatroon te wennen.

In plaats daarvan springen ze met één klap in een compleet ander eetpatroon. Dat gaat drie weken goed. En dan krijgen ze knagende honger, fysiek ongemak of een gevoel van onverklaarbare spanning.

Dat is geen wonder als je erover nadenkt. Je bent wat je eet. Elk klein deeltje van je lijf is opgebouwd uit stoffen die je ooit binnen hebt gekregen via de voeding. Je lijf is gewend geraakt aan een voedingspatroon.

Als je dit in één klap verandert krijgt je lichaam heel andere stoffen binnen. Het moet uitvogelen hoe het deze stoffen kan gebruiken om zichzelf in stand te houden.

Daarom wil ik dat je het volgende in je achterhoofd houdt bij de voedingstips:

  • Je lichaam is aan je eetpatroon gewend. Elke verandering kost gewenning. Geef je lichaam daar de tijd voor
  • Gezond eten is al moeilijk genoeg zonder dat je alles probeert perfect te doen. Doe het rustig aan. Maak je een foutje geeft dat net zolang jij je maar voorneemt het in de toekomst beter te doen
  • Begin met één ding tegelijkertijd. Als je drie maaltijden en twee tussendoortjes per dag eet die allemaal ongezond zijn, vind ik het al fantastisch als je begint met één tussendoortje te vervangen door iets gezonds. Hou dit eerst twee weken vol voordat je naar de volgende verandering gaat
  • Gezond eten is een hulpmiddel om je diabetes onder controle te krijgen en niet een doel op zich. Dat je het op de lange termijn volhoudt is belangrijker dan dat jij je goed voelt omdat je in korte tijd alles perfect hebt gedaan. Het is een marathon, geen sprint

#5: Gooi alle ongezonde dingen weg

Dit bedoel ik zowel letterlijk als figuurlijk.

Als je suiker in je urine hebt zijn er een aantal boosdoeners die daar verantwoordelijk voor zijn. In dit artikel krijg je een lijstje met verboden voedsel. Deze voedingsmiddelen moet je zoveel mogelijk vermijden.

Dat lukt alleen als je er veel gezonde dingen voor in de plaats eet. En daar kom ik zo op.

Herinner je dat je lichaam gewend moet raken aan gezond eten. Als je een jaar lang spinazie eet is dat "normaal" en smaakt een slagroomsoes veel te zoet.

Als jij alleen maar slagroomsoezen eet smaakt spinazie naar droog gras.

In het begin zul je moeten wennen. Dit wordt makkelijker als je definitief afscheid neemt van bepaalde smaken.

Hou je bijvoorbeeld van zoete drankjes? Dan kan je overschakelen van een normale cola op een cola zonder suiker. Maar dan hou je nog steeds een mierzoete smaak in je eetpatroon. Die smaak zorgt ervoor dat dingen die minder zoet zijn minder lekker smaken.

Daarom is het vermijden van ongezonde extremen heel belangrijk. En als je suikerziekte hebt is dat voornamelijk het vermijden van mierzoet voedsel.

Daarom wil ik dat je eraan werkt om één voor één alle ongezonde middelen uit je keukenkastje te gooien en er uit te houden.

Denk aan:

  • Chips en zoutjes
  • Snoep
  • Frisdrank
  • Vruchtensap
  • Zoete zuivelproducten
  • Witbrood, aardappelen en pasta
  • Deegwaren (koekjes, taart, muffins etc)

Vergeet niet hieronder te lezen wat je wel moet eten. Dat is net zo belangrijk als wat je vanaf nu vermijdt.


#6: Drink alleen deze dranken

Thee zonder suiker, zwarte koffie en water. Meer niet.

Als je dat saai vindt heb ik hier een lijst met variaties op water die ervoor zorgen dat dit lijstje niet gaat vervelen.

Er zijn een aantal gezonde keuzes

Ik kan je geruststellen: er staan een aantal drankjes tussen die heel smakelijk zijn en waar je eindeloos mee kunt variëren.

Nee, het is niet hetzelfde als een aardbeienmilkshake met 100 gram suiker en twee scheppen roomijs per beker. En je zult moeten wennen aan de smaak want die is anders.

Maar dat is de prijs die je betaalt voor een ziektevrijleven en het voorkomen van complicaties van diabetes type 2.


#7: Eet meer eiwitten

Suikers zijn niet gezond als je diabetes hebt. Dat geldt niet alleen voor snoepjes, koekjes en chips. Maar ook voor aardappelen, pasta, witte rijst en brood. Daar zitten ook veel suikers in.

Als je stopt met deze voedingsmiddelen op je bord te scheppen helpt dit enorm... mits je het door iets anders vervangt.

Het is niet bepaald gezond om op een houtje te bijten. Voeg daarom aan elke maaltijd een beetje eiwit toe.

"Eiwit? Van ei?"

Nee. Of nou ja, het kan van een eitje zijn maar dat is niet wat ik bedoel.

Eiwit (ook wel proteïne genoemd) is een bouwstof die vooral in de volgende voedingsmiddelen zit:

  • check
    Eieren
  • check
    Vlees
  • check
    Vis
  • check
    Gevogelte
  • check
    Zuivel
  • check
    Bonen
  • check
    Soja producten

Eiwitten zijn belangrijk voor het opbouwen van je lichaam. Zo belangrijk dat je hele hongergevoel erop is afgestemd. Als jij in de morgen bij je ontbijt een eitje of iets anders eiwitrijks eet zal het veel langer duren voordat je weer trek krijgt.

En dat scheelt weer tussendoortjes.

Tip!

Als dit allemaal nieuw voor je is zou je kunnen beginnen met het ontbijt. Neem een bak kwark - vol eiwitten - met havermout.


De eiwitten in kwark worden langzaam afgebroken en de vezels in havermout zorgen ervoor dat je bloedsuiker beter onder controle gehouden kan worden.


#8: Vezels, vezels en nog eens vezels

De meeste Nederlanders eten veel te weinig vezels. Wat zeg ik? De meeste wereldbewoners eten te weinig vezels.

Maar wat zijn vezels eigenlijk?

Het zijn stofjes die in planten voorkomen. Ze geven je een verzadigd gevoel. Je hongergevoel neemt af als je veel vezels eet.

Ze helpen bij je stoelgang en hebben daarnaast grote effecten op hoe je lijf functioneert.

En als klap op de vuurpijl voorkomen ze dat de suikers in eten heel snel in je bloed terecht komen.

De afbraak van wat je eet wordt door vezels vertraagd.

Daarom beveelt men altijd aan om geen witte rijst maar bruine rijst te eten. Hierin zitten veel meer vezels waardoor de bruine rijst een veel lagere belasting op je bloedsuiker is.

Nou beveel ik eerlijk gezegd aan om zo min mogelijk rijst te eten... maar dat is een ander verhaal.

Vezels zitten vooral in groenten en fruit. Ze zitten ook in volkoren granen, maar daar moet je een beetje rustig aan mee doen.

De uitzondering is havermout. Dit is zo voedzaam dat het een fantastisch ontbijt (of lunch) is. Uit onderzoek blijkt zelfs dat havermout enorm helpt bij het laag houden van je bloedsuiker.


#9: Eet kleinere porties

Wanneer zal je bloedsuiker sneller stijgen?

  • A: Je eet een broodje om half 1 en een broodje om half 2
  • B: Je eet twee broodjes om half 1

Het antwoord is natuurlijk "B". Als je twee broodjes tegelijk eet vliegt je bloedsuiker vele malen harder omhoog dan dat er een uurtje tussenzit.

Wil je van al je gezonde maaltijden de impact op je bloedsuiker verder verlagen? Eet deze dan in gedeelten.

Eet de ene helft om 5 uur en de andere helft om 6 uur.

Als je weinig tijd hebt kun je ook er een half uurtje tussen laten. Dat is al beter dan alles in één keer naar binnen schrokken.

Het helpt ook om tussendoor water te drinken. Dit vertraagt ook de tijd waarmee de suikers worden opgenomen.

Of om een voorgerecht zoals soep te eten. In soep zit veel vocht - en dat vertraagt de opname nog meer.

#10: Het Diabetesvrij Geheim

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: Wat doe jij om suiker in de urine te verminderen? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

>

Send this to a friend