Hoe Jij Jezelf Gezonder & Gelukkiger Kunt Denken In Minder Dan 15 Minuten Per Dag

Stress & Gezondheid

sep 24
Hoe Jij Jezelf Gezonder & Gelukkiger Kunt Denken In 15 Minuten Per Dag

Vraagje:

Als ik je vraag hoe je een 'gezonde levensstijl' zou beschrijven beschrijven, wat zeg je dan?

Waarschijnlijk begin je over gezonder eten. En meer bewegen. Wellicht zelfs over niet roken en minderen in alcohol.

Dat is allemaal leuk en aardig...

...maar jij vergeet één GIGANTISCH aspect:

De kwaliteit van je gedachten en gevoelens.

Deze blijken namelijk op enorm veel aspecten van je gezondheid een invloed te hebben. Zowel positief als negatief.

Gelukkig kun je hier iets aan doen... en dit moet je ook direct doen. 

Wie de kwaliteit van zijn gedachten en gevoelens kan sturen, kan ook de kwaliteit van zijn gezondheid sturen.

More...

Je gedachten hebben een direct effect op je gezondheid

Stel je eens voor dat jij jezelf dagelijks vertelt dat je geen wilskracht hebt om aan een nieuw eetpatroon te beginnen. Of dat je te oud bent om dagelijks te sporten.

Denk je dat dit een positief effect zal hebben op je gezondheid? Nee, natuurlijk niet.

Als je denkt dat je geen wilskracht hebt of te oud bent, dan sta je al 1-0 achter voordat je bent begonnen. Maar er gebeurt ook iets bizars in je brein.

Als jij jezelf lui of te oud noemt, dan gaat je brein hier ook in geloven… en vervolgens geeft het een seintje aan je lichaam om zich zo te gedragen.

  • Je lichaam wordt daardoor ook echt luier en ouder.

Mensen die zichzelf wijsmaken dat ze weinig wilskracht hebben, blijken minder wilskracht te hebben. En mensen die zichzelf wijsmaken dat ze te oud zijn, krijgen ineens klachten/symptomen die bij ouder worden horen. 

Dit is iets wat het nocebo effect wordt genoemd. En uit onderzoek blijkt dat dit effect behoorlijk sterk is.

Hoe jij dus over jezelf denkt, heeft een direct effect op je gezondheid.

Nu is het natuurlijk goed als jij elke dag positief over jezelf denkt en alleen maar positief kijkt naar de dingen die je overkomen.

Maar laten we eerlijk zijn:

Dat doet niemand.

Maar wat als je WEL positief over jezelf en de wereld om je heen zou denken?

Stel je eens voor hoeveel gezonder je zou zijn als je met veel liefde en lof tegen jezelf zou praten.

Stel je voor hoe oud en ziektevrij je kunt worden als jij dagelijks positieve dingen tegen jezelf zegt zoals “ik heb veel wilskracht” en “ik ben nog lekker jong!”

Dat zal je meer zelfvertrouwen geven en je zult ook meer van jezelf houden. Zowel mentaal als fysiek.

Door die nieuwe boost aan positiviteit en gezondheid in je leven, zul je ook vrolijker door het leven gaan. Dat zullen mensen om je heen merken en het daardoor (nog) fijner vinden om bij je te zijn. Dit zal je band (nog meer) met ze versterken en dieper maken.

En dat is heel belangrijk voor je gezondheid!

Het omgekeerde (eenzaamheid) zorgt er namelijk voor dat je vaker ziek bent en sneller komt te overlijden. Terwijl omringd zijn door leuke en lieve mensen er juist voor zorgt dat je oud en gezond wordt en blijft.

In je lichaam is er dus een sneeuwbal effect van gezondheid en positiviteit: het één versterkt het ander.

Dit allemaal kun je voor elkaar krijgen door je manier van denken (over jezelf en de wereld) te veranderen. Door kleine - vrijwel onwaarneembare - aanpassingen in je denkpatroon aan te brengen kun je voor enorme resultaten zorgen.

Bijvoorbeeld:

  • Alleen al geloven dat een nieuw eetpatroon je zal helpen, blijkt ook meer resultaat te geven dan iemand die er negatief tegenaan kijkt.

Afvallen en op gewicht blijven

Nu we het toch hebben over eetpatronen...

...wist je dat je gedachten en gevoelens een behoorlijke invloed hebben op je gewicht?

Zo blijkt stress - wat puur een mentaal proces is - enorme invloed te hebben op je gewicht.

Zowel afvallen als 'niet aankomen' worden lastiger wanneer je stress ervaart. Niet alleen omdat je tijdens een stressvolle periode vaak ongezonder eet...

...maar de stress heeft ook effect op allerlei hormonen in je lichaam.

Stress en gewichtsverlies


Chronische stress blijkt een specifiek stofje in je lichaam te produceren genaamd betatrofine. Dit stofje blijkt je vet metabolisme te remmen. Oftewel:


Als je stress ervaart, gaat er meteen een rem op je vet metabolisme. Ongeacht hoe gezond je eet of hoeveel je beweegt.


Daarnaast zorgt het stofje cortisol - wat ook vrijkomt bij stress - ervoor dat je meer vet gaat opslaan. 

Dat is dubbel pech: enerzijds sla je meer vet op door cortisol en anderzijds gaat de rem op je vet metabolisme door betatrofine.


En als bonus blijk je ook meer last te krijgen van een hogere bloeddruk, een stijging van je slechte cholesterol en een daling van je goede cholesterol.

Denk het vet weg?

Stress ontstaat niet per se door wat je overkomt...

...stress ontstaat door HOE JIJ over die situatie DENKT.

Geldproblemen zijn bijvoorbeeld één van de grootste stressbronnen voor mensen.

  • Stel je voor dat je vandaag een rekening krijgt die je niet kunt betalen... en vervolgens denk je:"Ach, dit komt wel goed".

Denk je dan dat je stress ervaart van die rekening die je niet kunt betalen?

Nee, want je laat het gaan en bent er voor de rest mentaal niet mee bezig.

  • Maar wat nou als je bij diezelfde rekening denkt "oohnee! Straks word ik mijn huis uitgezet!"

Denk je dat je dan wel stress ervaart? 100% zeker van wel.

Je reactie (je gedachten) op de gebeurtenis bepaalt hoeveel stress je ervaart. 

  • Aan de gebeurtenis zelf kun je weinig doen.
  • Maar aan je gedachten kun je heel veel doen. 

Je kunt jezelf aanleren om immuun te worden voor stress door net iets anders te denken over dingen.

En als je minder stress ervaart, zul je bijvoorbeeld makkelijker afvallen of op gewicht blijven.

Je voelt je dus niet alleen beter wanneer jij jezelf aanleert om minder last te hebben van stress. Je zult dit ook terugzien op de weegschaal en in je bloedwaarden.

Dat zijn twee gezonde vliegen in één klap.

Zelfs je immuunsysteem krijgt een opdonder

Alsof het voorgaande niet genoeg is, blijkt zelfs je immuunsysteem minder hard te werken wanneer jij niet lekker in je vel zit.

En ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat je immuunsysteem bij letterlijk elke ziekte betrokken is.

Dit verklaart ook waarom mensen die niet lekker in hun vel zitten en/of stress ervaren een hogere kans hebben op elke meetbare ziekte. Denk hierbij aan:

  • Reuma
  • Dementie
  • Alzheimer
  • Kanker
  • Griep (ook Corona)
  • Bacteriële infecties
  • En nog veel meer

Het kan ontzettend demotiverend zijn om te weten dat je veel meer kans hebt op deze ziekte als je stress ervaart of niet lekker in je vel zit.

Maar daar ligt ook een voordeel!

Door de baas te worden over je gedachten en gevoelens, kun jij de controle krijgen over je gezondheid.

Door te leren hoe je minder stress ervaart, hoe je met tegenslagen moet omgaan en hoe je meer van jezelf kunt houden... kun jij de kans op deze verschrikkelijke ziekten flink verminderen.

Denk jezelf gezond, zelfverzekerd en gelukkig

Zoals je in dit artikel hebt gelezen heeft de kwaliteit van je gedachten en gevoelens behoorlijk invloed op je fysieke gezondheid.

Je lichaam en geest moet je als één geheel zien.

We zijn tegenwoordig een ster geworden in het lichamelijke gedeelte (gezonder eten, meer sporten etc) maar we zijn nooit goed geweest in het geestelijke deel... en we worden er ook steeds slechter in. 

Dat komt omdat 'het lichamelijk' veel tastbaarder is. Gezond eten kun je aanwijzen in de supermarkt. Je kunt er met een fysiek boogje omheen lopen.

Maar met je gedachten 'voelt' dat heel anders. Je gedachten zijn nu eenmaal je gedachten... toch? Daar kun je niets aan doen nietwaar?

En aan je gevoelens al helemaal niet toch? Die horen nu eenmaal bij wie je bent.

Fout! Net zoals je jezelf kunt aanleren wat gezond eten is, kun jij jezelf ook aanleren wat gezond denken is.

Anders denken zal niet alleen je fysieke gezondheid verbeteren. Het zal vrijwel alles in je leven beter maken.

  • Het zal je meer zelfvertrouwen geven en daardoor krijg je meer liefde voor jezelf
  • Het zal je band met dierbaren versterken (of zelfs helen als het gebroken is)
  • Het zal je sterker maken waardoor tegenslagen je minder doen (en je er minder in blijft hangen)
  • Het zal je immuun maken voor stress
  • Het zal je gelukkiger maken

Ooh en voordat ik het vergeet:

Je hoeft niet 'ziek' te zijn om iets aan je denkpatronen te doen. Net als je niet 'ziek' hoeft te zijn om gezond te eten en een sport te beoefenen. 

Je kunt je lichaam en geest ook trainen om NOG gezonder, gelukkiger en zelfverzekerder te worden.

En dat is waar ik de afgelopen maanden hard aan heb gewerkt. Ik heb een krachtige methode ontwikkeld om mensen te helpen zichzelf gezonder, zelfverzekerder en gelukkiger te denken.

Het kost je nog geen 15 minuten per dag en na de zes weken van deze cursus ben je mentaal - en daardoor fysiek - een nieuw mens.

Ik ben hier misschien nog wel trotser op dan onze Diabetes Omkeren Methode cursus en al onze kookboeken bij elkaar.

Puur omdat ik weet dat deze cursus voor veel mensen het 'missende puzzelstukje' zal zijn voor het krijgen van een gezond en gelukkig leven.

Klik hier om meer informatie te krijgen over dit 'missende puzzelstukje' genaamd de Denk Jezelf Gezond cursus.

Groetjes,
Ben Kuiper

P.s: Zou jij gezonder, zelfverzekerder of gelukkiger willen zijn? Hoe zou je leven er dan uitzien? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut, oprichter van Ziektevrijleven.nl (bekend van RTL 4, Nu.nl, HP de Tijd en meer), best-selling auteur, bedenker van de Diabetes Omkeren Methode cursus en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • K.B. Tan schreef:

    Kracht van positief denken c.q. instelling is al eeuwen bekend; echter, wanneer je iets op je bordje krijgt dat enige jaren duurt voordat je het kunt oplossen, is er feitelijk nog steeds niets aan de hand. Het wordt anders als je plotseling ziek wordt en de specialisten het laten afweten – omdat ze er alle tijd voornemen, waardoor je je baan verliest in de doorgeschoten flex markt – en je partner de situatie niet begrijpt en je laat – laten we het noemen zoals het is – stikken. Als de partner het uiteindelijk begrijpt, is het te laat en kun je alléén met Schuldhulpverlening eruit komen. Dit is niet het ei van Columbus en het is een supertraag proces wat nieuwe stress genereerd, en welke plaatsgebonden zeer grote heeft. Bij de één duurt het 3 jaren; bij de ander 1,5 jaar. Groot verschil hé. En al die tijd is de stresslevel super hoog.
    Hier helpt geen positieve instelling; het kan het hoogsten afzwakken. Van jezelf houden is het enige overlevingsmechanisme – naast goede voeding en beweging – wat je uiteindelijk zal redden. En als je weer een beetje geld te besteden hebt, helpt krachtsport/fitness je eigenwaarde naar een hoger plan te tillen. Je moet tenslotte roeien met de riemen die je hebt; maar je hoeft daarover niet moeilijk te doen. Heel veel instanties – als je de situatie zwart/wit kan aantonen – willen die extra stap best zetten, maar voordat je door de automatische correspondentie heen drukt; vergt erg veel wilskracht én je móet er zelf om vragen. Uit zichzelf doen de vorderaars dit nooit. Vraag dus altijd om bezoek aan huis van iemand van die afdeling om het probleem op te lossen. Succes allemaal. Hou de regie en zorg dat je escalatie voorkomt.

  • Jolie77 schreef:

    Maar mag je ook WEL ziek zijn om iets aan je denkpatroon te doen, gezonder te eten en een sport te beoefenen?

  • Jack Biesterveld schreef:

    Ik ben wel benieuwd. Ik heb denk ik een negatief zelfbeeld en kan wel eens een opkikkertje gebruiken. ????

    • Ben Kuiper schreef:

      We hebben het al online gezet! Zie hier: https://www.ziektevrijleven.nl/denk-jezelf-gezond/

      • Marion Droog schreef:

        Geweldig artikel! Heb veel geleerd in mijn leven w.b. zelfontwikkeling. Ook door psychotherapie, boeken en mensen om me heen. Heb ca. 10 jaar geleden onder twee heftig
        depressies geleden. Nu denk ik positief, heb een goed zelfbeeld, voel me prettig, heb een goede gezondheid en ben 75 jaar.
        Het is belangrijk dat je denkt:
        Ik ben goed zoals ik ben!
        Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen!
        En: Je leven wordt voor 10% bepaald door wat je meemaakt en voor 90% door hoe je er mee
        omgaat!
        Sterkte en wijsheid allemaal!

  • G.L. Winter schreef:

    Heel mooi artikel. Gelukkiger worden?? Nog meer? We prijzen ons iedere dag gelukkig, zijn 92 en 86 jaar , zorgen voor onszelf, hebben een tuin, kijken geboeid naar de vogeltjes. Het enige erge is dat er om ons heen steeds minder mensen, zeg broers en zusjes, zijn omdat ze overleden zijn Tja en daar kun je niet omheen. Wel de goede herinneringen koesteren

  • W.L.P.van der Voort schreef:

    ben het met je schrijven eens toevallig ben ik van een erstige kwaal genezen nl spier reuma
    en ben regelmatig weer actief bezig onder anderen Wandelen en Fietsen maar ook de bloemen tuin
    bij houden zoals bomen rooien nieuwe schuttingen plaatsen daarbij moed je denken passen en meten
    ( als je 84 ben ) groetjes Willem

  • Rita schreef:

    je zelf aanvaarden en tevreden zijn met jezelf zoals je bent en dankbaar zij voor de kleine dingen die je de beurt vallen en er altijd positief mee omgaan dat is onze levensles hier

  • Yvonne Jonker schreef:

    Beste Ben,

    Je hebt een prachtig artikel geschreven over de werking van de geest op het lichaam. Positief kunnen denken maakt je sterker en de omgeving mooier!
    Om dat te kunnen bereiken denk ik aan meditatie en aan mindfullnes, twee methodes die zich ruimschoots hebben bewezen
    als het gaat over het verminderen van stress en de positieve beïnvloeding van je lichamelijke gesteldheid.
    Ik ben heel benieuwd naar je bericht van morgen!

    Vriendelijke groet,

    Yvonne Jonker

    • Ben Kuiper schreef:

      Klopt! Mediteren en mindfulness zijn beide enorm krachtig. Veel mensen weten niet eens van het bestaan af. Laat staan dat ze het een keer zouden proberen. En dat is enorm zonde.

  • Paul MELAI schreef:

    Stress, (slechte)spanning, gevoel van onmacht/niets te kunnen doen vreet aan je.

    Doe geregeld/dagelijks goede ademhalings- c.q. ontspanningsoefeningen.

    Als je NU niets kan doen: later, morgen is het wellicht wél mogelijk, kun je zo nodig hulp vragen. Kijk “op een afstand” naar het probleem en probeer er zonder emotie naar te kijken en meestal krijg je dan een goede ingeving waar je iets mee kan.
    Richt je op de problematiek, niet op jezelf en denk praktisch en oplossingsgericht.
    Op mijn werk ben ik inmiddels dan ook de troubleshooter. Achteraf erg dankbaar om dat te kunnen en te zijn.
    Hoop, dat er lezers zijn., die hier al iets aan hebben.
    Met jouw nieuwe programma verwacht ik, dat je wederom -maar nu anders- weer veel mensen zal kunnen bijstaan.
    Veel succes,
    Paul M.

    • Ben Kuiper schreef:

      Bedankt voor je attente reactie :). Alles wat je zegt klopt als een bus. Mooi om te zien dat je zo objectief naar dingen kunt kijken. Chapeau 🙂

  • Thea Heijerman schreef:

    Ik heb 25 jaar intuitieve schilderlessen gegeven en ontdekte toen al: aan alles wat je doet in je leven gaat een gedachte vooraf! Soms gaat dit zo snel dat je het niet eens merkt. Hier heb ik veel van geleerd en nóg dagelijks merk ik dat het brein te veranderen is in die zin, dat je je bezig houdt met je bewuste en onbewuste leefwijze.

    • Ben Kuiper schreef:

      Helaas is dat iets wat weinig mensen doorhebben. Je gedachten beinvloeden je in 99% van de gevallen onbewust en vaak ook negatief. En die gedachten kun je leren beinvloeden waardoor je er minder last van krijgt 🙂

  • Greet Van Vugt schreef:

    Ben heel benieuwd naar morgen

  • Ina Foget Spijker schreef:

    Weet maar al te goed hoe een denkpatroon je kan beinvloeden, maar ben er gelukkig met hulp van een praktijkondersteuner weer helemaal bovenop gekomen. Ben verder benieuwd naar wat er komen gaat. Groetjes Ina.

  • Hans van Dam schreef:

    Zoals ik al eerder schreef heb ik last van conversiestoornis (ook wel functioneel-neurologisch-symptoomstoornis genoemd). Enige tijd geleden kreeg ik een aanval van conversie. Ik kon niet lopen, niet praten en mijn hele lichaam was verslapt. De ziekenwagen gebeld, en naar het ziekenhuis. Ze konden niets vinden. “Dat is allemaal stress”, zei de Neurologe. Ik vind dat nog steeds een diagnose waar je niets aan hebt. Ze schreef Paroxetine voor en daar ging ik weer. Geen oplossing, maar een paar pillen. Dat is toch geen oplossing? De huisarts verwees mij naar de GGZ. Bij de GGZ heb ik Cognitieve Gedragstherapie gehad. Helpt iets. Nu heb ik , dat ik bij de minste en geringste spanning totaal uit balans raakt. Alles lijkt soms stress. Jouw mail vind ik heel goed en ik hoop dat ik daarmee mijn nut kan doen.

  • Anneke Westera schreef:

    Ik kan alleen maar zeggen dat ik het roerend eens met je ben. En ik ben al begonnen, maar het valt niet mee de ‘knop’ om te draaien.

  • Frieda Daelemans schreef:

    Hoe mijn leven er dan zou uitzien?
    Dat kan ik mij niet voorstellen!

  • Michael Schuring schreef:

    Ik ben benieuwd waar je mee komt morgen… DOM heeft mij al duidelijk geholpen om Diabetes 2 onder de duim te houden en heeft inzicht gegeven om medicatie vrij te blijven … Groeten Mike

  • >
    Send this to a friend