Wat Te Doen Bij Een Hyperglycemie Bij Diabetes Type 2? 6 Gezonde Tips

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

feb 08
Wat Te Doen Bij Een Hyperglycemie Bij Diabetes Type 2? 6 Gezonde Tips

Een hyperglycemie komt bij diabetes type 2 erg vaak voor.

En toch wil je dit zoveel mogelijk voorkomen. Het brengt namelijk nare gevolgen met zich mee. 

Daarom krijg je in dit artikel 6 tips om een hyperglycemie te verlagen en voorkomen.

More...

Een hyperglycemie herkennen

Een hoge bloedsuiker is het naarste wat je kan overkomen als je diabetes hebt. Het is een medisch noodgeval en je moet er alles aan doen om dit te voorkomen. Het klinkt nu heel heftig en dat wordt het ook wanneer je niks hier niks aan doet.

Een hoge bloedsuikerspiegel wordt in de medische wereld een hyperglycemie genoemd. Een langdurige hyperglykemie brengt op lange termijn nare gevolgen met zich mee.

Zo zorgt het voor veel schade aan de bloedvaten en zenuwen in het lichaam. 

Heb je op dit moment een verhoogde bloedsuiker of heb je last van de volgende symptomen:

  • Dorst hebben
  • Last van een droge mond
  • Vermoeid en suf voelen
  • Veel moeten plassen
  • Versnelde ademhaling
hyperglycemie herkennen

Of ben je bij iemand die deze verschijnselen heeft of het bewustzijn heeft verloren? Breng die persoon direct naar de huisarts met deze kenmerken.

Als je bang bent dat je een hyperglycemie krijgt, is het goed om dit ook met je dokter te bespreken. Hij kan kijken of de insuline (of andere medicatie die je gebruikt) nog op de juiste wijze is afgestemd.

Dat gezegd hebbende: voorkomen is beter dan genezen.

Doel van dit artikel

Een sterk verhoogde bloedsuiker kan in vrijwel alle gevallen voorkomen worden. Gelukkig is er een simpele methode om ervoor te zorgen dat je nooit meer een hyperglycemie krijgt.

In dit artikel vertel ik je wat deze methode is, om er zo voor te zorgen dat je geen last meer hebt van je suikerziekte.


Hyperglycemie en het verschil tussen diabetes type I en type II

Hyperglycemie betekent letterlijk "een verhoogde bloedsuiker". Er valt onderscheid te maken tussen:

  • Een chronisch verhoogde bloedsuiker. Hierbij er altijd sprake is van een suikerniveau dat hoger is dan normaal. Vaak is dit de aanleiding voor een diagnose van diabetes type II.
  • Een acute hyperglycemie. Dit is een plotselinge, explosieve stijging van je bloedsuiker waarden. Dit is een medisch noodgeval, maar komt gelukkig nauwelijks voor als je diabetes type II hebt.

Mensen met diabetes type I daarentegen hebben een veel grotere kans op zo'n explosieve stijf van je bloedsuikerspiegel. Vaak is een acute hyperglycemie de aanleiding voor een diabetes type 1-diagnose.

Hoe ontstaat dit verschil?


Insuline is het hormoon dat bepaalt hoeveel bloedsuiker wordt opgenomen door je lichaam.

  • Mensen met diabetes type I kunnen helemaal geen insuline meer aanmaken.
  • Mensen met type II hebben in eerste instantie een lichaam die niet meer goed op insuline reageert en in een vergevorderd stadium kan het lichaam nauwelijks nog insuline aanmaken

Een acute hyperglycemie ontstaat door een combinatie van een gebrek aan insuline en het innemen van veel suikers. Dit gebeurt vooral bij suikerpatiënten met type 1.

Chronische hyperglycemie ontstaat met name door een ongezonde levensstijl, vaak op oudere leeftijd. Dan heb je dus diabetes type II.

Een continu verhoogde bloedsuiker is erg ongezond. Je organen worden aangetast en je kan ernstige gezondheidsklachten krijgen. Ook al zijn de symptomen in het moment misschien niet zo zwaar, in de toekomst kunnen die veel erger worden. Zo kun je veel schade krijgen aan: 

  • Ogen
  • Hart
  • Nieren
  • Voeten

In beide gevallen zijn mijn tips bedoelt om ervoor te zorgen dat je bloedsuiker laag en stabiel blijft. Ik gun je namelijk een leven zonder hyperglycemieen.

Je hebt daarmee een streepje voor op diabetici die heel erg nauwgezet insuline moeten spuiten of die ongezond blijven leven. 

Hier zijn zes tips om hyperglycemie onder controle te krijgen:


#1 Neem je voor om er wat aan te doen

Het kost vrij veel moeite om als diabetespatient je suikerniveau op een normaal niveau te krijgen.

Dat komt omdat je een aantal dingen zult moeten veranderen en die je elke dag moet herhalen. Gewoontes veranderen kost tijd, omdat je er continu aan moet denken.

Je moet het consequent volhouden, omdat je anders terugvalt in je oude gedrag.

Daarom is mijn eerste tip om je serieus voor te nemen er wat aan te doen.

Het begint allemaal bij je eigen motivatie.

Als jij een hyperglycemie geen probleem vindt, is de kans klein dat je de nodige veranderingen zult doormaken.

Is het dan onmogelijk om de juiste gedragsverandering door te voeren?

Nee, verre van. Niet als je mijn tips opvolgt en gemotiveerd bent. Maar onthoudt goed dat Rome ook niet in één dag gebouwd is. Het duurt even en er zullen momenten komen dat je zin krijgt in iets wat je beter niet kunt eten.

  • Die zwakke momenten en hoe je er mee omgaat, zullen bepalen of je uiteindelijk in je doel slaagt

Een gewoonte moet je eigen maken

Om het makkelijk te maken voor jezelf, is het nodig dat je nieuwe gedrag een gewoonte wordt. Iets dat je automatisch doet, zonder erover na te denken.

Het opbouwen van een gewoonte kost tijd. Deze moet slijten. En als je één keer een foutje maakt, is dat niet zo erg. Maar doe je het een tweede en een derde keer, dan wordt het geen gewoonte.

Dat is niet waar ik voor sta. Mijn website heet "Ziektevrij Leven" omdat ik wil dat je niet meer hoeft na te denken over je ziekte. Daarom zul je in het begin wat extra aandacht moeten besteden aan de juiste veranderingen die je moet doorvoeren, om daar later de vruchten van te plukken.

Een paar maandjes streng zijn voor jezelf en hard werken aan je ongezonde levensstijl, zorgt ervoor dat je jarenlang geen last meer zult hebben van je suikerziekte en eventuele hypers.

Maar dan moet je die maanden wel door kunnen komen. Hieronder wat tips daarvoor. 

Aanvullende informatie

Focus je op één ding tegelijk:

Per keer één simpel ding veranderen is makkelijker dan meerdere dingen tegelijk te willen veranderen. Je vergeet ook sneller iets wanneer je aan het multitasken bent dan wanneer je maar één ding aan het doen bent.  

  • Volg mijn tips op, maar doe ze één voor één. Werk net zolang aan de tip die je kiest, totdat je deze kan opvolgen zonder erover na te hoeven denken.

#2 Wat te doen bij een hyperglycemie? Ontspan.

Gespannen zijn is slecht voor je gezondheid.

Je voelt je rot en je wordt er instabiel van. En dat is naar, maar niet onoverkomelijk.

Toch is stressen niet echt handig wanneer je diabetes hebt.

Gestrest zijn kan leiden tot fluctuaties in je bloedsuiker

Dat komt doordat het stresshormoon (cortisol) ervoor zorgt dat je lichaam minder gevoelig wordt voor insuline.

  • Het gevolg is dat er minder suiker uit je bloed wordt gehaald, waardoor je suikerspiegel hoger is dan normaal. 

Dat is één van de oorzaken van een hyperglykemie.

En zoals je weet zijn de cellen van diabetes type 2 patiënten al minder gevoelig voor insuline. Het werkt dus dubbelop. 

Dat niet alleen. Stress zorgt er ook voor dat je lichaam suikerreserves vrijmaakt en naar je bloed transporteert. Dit is nog veel schadelijker, omdat er plotseling grote hoeveelheden suiker in je lijf komen zonder dat je iets eet.

Pas op

Al die suikers kunnen veel schade aanrichten. Vooral wanneer ze in combinatie met andere factoren tot een acute hyper leiden.

Andere factoren zijn bijvoorbeeld:  .

Dit kan je suikerspiegel nog veel hoger maken. Met ernstige klachten tot gevolg.

Stress en overeten

Daarnaast is stress gelinkt aan overeten. Je krijgt meer trek dan normaal, waardoor je (nog meer) overgewicht kan krijgen.  Of waardoor je dingen eet die je eigenlijk niet binnen zou moeten krijgen, zoals een zoete snacks.

Stress verandert namelijk ook je voedselvoorkeuren. En niet in positieve zin...

Je krijgt vooral trek in dingen die ongezond zijn. Ik zal je vertellen wat je hier aan kunt doen.

De reactie van je lijf zul je moeten accepteren. Daar is geen oplossing voor en dat is maar goed ook. Gespannenheid voel je wanneer je in de buurt van een fysieke of emotionele grens komt. Als je daar niet naar luistert, maak je het erger. Zonder dat mechanisme zou iedereen voortdurend schadelijke dingen oplopen.

Checklist

Je kunt deze reactie gebruiken als indicator dat je het rustiger aan moet doen. Gebruik één van de volgende activiteiten om je stress te verlagen:

  • Neem een massage
  • Vrij met je partner
  • Doe iets gezelligs met vrienden (het liefst meerdere keren per week)
  • Vermijdt de bron van stress, of verminder deze zoveel je kan
  • Doe aan yoga, meditatie of een andere vorm van geleide ontspanning
  • Ga naar de sportschool, beweeg of doe iets anders actiefs
  • Leidt jezelf af met iets dat op zichzelf niet stressvol is. Ga even naar een andere omgeving (bijvoorbeeld een andere stad) of lees een goed boek

Kies één of twee activiteiten en zorg dat je deze stelselmatig doet. Dat maakt de kans dat je getroffen wordt door heftige stress al een stuk kleiner.


Vind jij dit artikel leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#3 Eet vet in plaats van suikers

Wat denk je dat gezonder is: een pak suiker of een pak boter opeten?

Geen van tweeën is echt gezond wanneer je dit volledig zou oppeten. Maar als er iemand met een groot geweer op je afkwam en zou eisen dat je de eerste of de tweede tot je neemt.... Dan zou ik voor het tweede gaan.

Hoe je het ook went of keert:

vet (zoals boter) wordt niet op magische wijze in suiker omgezet. Je lichaam heeft dus geen last van een sterke stijging van je bloedsuiker. 

Maar wanneer je dat pak suiker eet als diabetes-patiënt, hoop ik maar dat je flink wat insulinespuiten paraat hebt liggen.

Daarom wil ik dat je vanaf nu je meer focust op vet dan op suiker, wanneer je een maaltijd eet. En met suiker bedoel ik ook "zetmeel", zoals je dat tegenkomt in aardappelen, pasta en rijst.

  • Wanneer je een vettig sausje maakt voor over die pasta en daardoor een stuk minder macaroni, spaghetti of andersoortige pasta binnenkrijgt, dan is dat een overwinning

Checklist

Wat zijn goede vormen van vet om binnen te krijgen?

Voor op of bij brood:

  • Kaas
  • Eieren
  • Vettige vleeswaren
  • Boter
  • Pindakaas
  • Notenboters

Bij het avondeten: 

  • Vettige sausjes zoals: een mengsel van crème fraîche of roomkaas
  • Vette stukjes vlees
  • Eieren of kaas
  • Avocado
  • Bouillon waar je wat van het vet in hebt laten zitten

Is vet ongezond?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de slechte reputatie van vet onterecht is.

Zolang het geen transvetten zijn - die je uitsluitend vindt in gefrituurde aardappelen (patat en chips) of in gebak.

Als je fabriekseten vermijdt, dan zit je goed.

Daarnaast is elk voedingsmiddel ongezond als je er teveel van eet. Lees maar eens dit artikel:  Een 88-jarige vrouw raakte in een coma omdat ze teveel Chinese kool at.

Een hele fles olie leegdrinken is niet gezond. Maar als je wat minder pasta eet en daarvoor in de plaats wat meer "gezonde" vetten neemt, kan dit helemaal geen kwaad. 


#4 Doe aan krachttraining

Sporten is gezond. Als je beweegt na het eten, dan zullen de suiker die je hebt ingenomen direct getransporteerd worden naar je spieren. Daardoor blijft je bloedsuiker lager, dan wanneer je niet zou bewegen.

Maar er is één vorm van sport die beter is dan alle anderen. Ik raad je wel aan deze niet na het eten te doen, maar ervoor. Het draait namelijk om:

"krachttraining"

Vrij vertaald: ga naar de sportschool en werk met gewichten. Vraag daar een trainer om hulp bij het samenstellen van een programma. Kies voor twee keer per week 45 minuten, of drie keer per week een half uur.

Uit onderzoek blijkt dat dit ervoor kan zorgen dat je lichaam beter reageert op insuline en je bloedsuiker laag blijft.

Je hoeft je niet helemaal kapot te werken in de sportschool of de competitie aan te gaan met bodybuilders.

Het gaat erom dat je spieren werk moeten verrichten. Dan helpt je lichaam een handje door je spieren en organen gevoeliger te maken voor insuline.

Hierdoor wordt er systematisch meer suiker uit je bloed gehaald.

Dit is vooral goed voor het inperken van chronische hyperglycemie. Als je niet teveel suikers eet en erg actief bent zul je zien dat je bloedsuiker snel stabiel wordt. De suikers worden uit je bloed gehaald voordat ze veel schade kunnen aanrichten.


#5 Focus je op "superfoods"

Ik heb het niet over "chia-zaadjes" of andere dure rotzooi. Dat zijn voedingsmiddelen die door slimme marketingjongens als "supergezond" worden gepresenteerd, maar in feite niet heel bijzonder zijn.

Wetenschappers hebben er geen hoge dunk van. In plaats daarvan publiceert de universiteit van Harvard (de meest vooraanstaande onderzoeksuniversiteit op het gebied van voeding) een lijst van "superfoods" met vooral vlees en groenten

Dat komt omdat vlees en groenten vol zitten met grote hoeveelheden gezonde stofjes die je nergens anders kunt krijgen.

Deze superstofjes zorgen ervoor dat elk proces in je lichaam beter werkt, in plaats van dat ze je net genoeg energie geven om de dag door te komen, zoals met brood en pasta. Je eten zou daarom vooral moeten bestaan uit:

  • Vlees
  • Vis
  • Groenten
  • Fruit
  • Peulvruchten
  • Noten

Wat zijn deze superstofjes?

Het zijn er nogal veel, dus ik zal je de ellenlange lijst besparen. Maar ik geef je wel mijn top 3, zodat je een idee krijgt van waar het over gaat.

SUPERFOODS


Vezels

Vezels staan op nummer 1 omdat ze helpen bij het verteringsproces en ervoor zorgen dat je bloedsuiker laag blijft. Dat is enorm belangrijk als je diabetes hebt. Want ze voorkomen niet alleen hypers maar ze helpen je ook nog eens bij de stoelgang. .

Eiwitten

Eiwitten zijn bouwstoffen. Als je lichaam voldoende bouwstoffen binnenkrijgt, heeft het minder behoefte aan de rauwe energie van suikers en vet. Er is dan minder energie nodig om hetzelfde resultaat te bereiken, simpelweg omdat de verbindingen in je lichaam beter zijn. Daarnaast zorgen eiwitten voor het beste verzadigingsgevoel. 

Vitamines en mineralen

Je kan je hele leven lang fastfood eten en daarna een behandeling krijgen voor alle gezondheidskwalen die je daarvoor hebt opgelopen. Of je kan je focussen op gezonde voeding en de vitaminen en mineralen die daarbij horen. Het eten van gezonde voeding zorgt ervoor dat veel ernstige welvaartsziekten worden voorkomen.

De manier waarop vitaminen en mineralen je gezond houden, gaat hel ver. Je hebt elke dag een kleine hoeveelheid nodig om gezond te zijn en te blijven. 

Je merkt er weinig van op de korte termijn. Maar een (klein) vitamine-tekort wreekt zich op latere leeftijd door allerlei gezondheidskwalen. 


#6 Het Diabetesvrij Geheim

De beste tip heb ik als laatst bewaard. Want hoe zou je het vinden om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren en vooral zo te houden? Op deze manier zul je nooit meer last hebben van een hyperglycemie. 

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kun je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Marloes Schuurman

P.s: Hoe zorg jij ervoor dat je een hyperglycemie voorkomt? Heb jij nog aanvullende tips? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Marloes Schuurman is een medisch specialiste, oprichter van Ziektevrijleven.nl (bekend van RTL 4, Nu.nl, HP de Tijd en meer), best-selling auteur, bedenker van de Diabetes Omkeren Methode cursus en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

Share via
>