Welk Fruit Mag Je Eten Bij Diabetes Type 2? Uitleg + 13 Gezonde Tips

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

Welk Fruit Mag Je Eten Bij Diabetes Type 2_

Als je diabetes type 2 hebt en jij op je dieet wilt letten moet je goed oppassen met suiker in fruit.

Gelukkig zijn er genoeg vruchten die niet veel suiker bevatten en zelfs gezond zijn als je suikerziekte hebt.

In dit artikel leer je welke 13 fruiten je wel en niet mag eten en hoe je dit op een zo gezond mogelijke manier doet als je diabetes hebt.

More...

Dit fruit mag je wel eten bij diabetes type 2

Geloof het of niet, fruit is gezonder dan dat je denkt dat het is.

Ja, fruit bevat vitamines en mineralen in relatief hoge concentraties. Dat betekent dat het eten van een stuk fruit meer vitamine oplevert dan de meeste groenten. Maar er wordt nooit over de slechte kanten van fruit gepraat. Zeker niet over de negatieve effecten voor suikerpatiënten.

Pas op

Die zijn er wel degelijk. Dat ergens "fruit" of "fruitsuiker" inzit wil niet zeggen dat het gezond is. Sterker nog: ik durf te stellen dat 99% van alle producten waar fruit inzit dramatisch slecht voor je zijn. Zeker als je diabetes hebt.

Dat zit zo:

Wanneer je diabetes type 2 hebt heeft je lichaam moeite met het verwerken van suikers. Dat komt doordat er iets misgaat met het hormoon insuline. Dit stofje zorgt er normaal voor dat wanneer je iets zoets eet de suikers netjes worden afgevoerd.

Maar wanneer er iets misgaat met dit stofje komt er overtollig suiker in je bloedbaan terecht. Je bloed gaat door heel je lijf en komt langs al je organen en weefsels. Dat suikerrijke bloed richt schade aan op elke plek waar het langskomt.

Het maakt niet uit om welk orgaan het gaat, of het nou je nieren of je ogen zijn. Te veel suiker maakt je lichaam kapot.

Als je suikerziekte hebt kun je maar beter héél voorzichtig doen met hoeveel suiker je eet.

Want hoe minder je ervan binnenkrijgt, hoe minder last je zult hebben van een verhoogde bloedsuikerspiegel.

En hoe lager je deze houdt door de dag heen, hoe meer schade je lichaam bespaart blijft. Als je wilt weten wat de gevolgen zijn als jij je hier niet aan houdt hoef je alleen maar mijn artikel over de klachten en complicaties van diabetes type 2 te lezen.

Maar wat heeft fruit hiermee te maken?

Er zit suiker in fruit

En niet zo'n beetje ook. Gelukkig varieert de hoeveelheid suiker per fruitsoort. 

En heb je dus zelf in de hand hoeveel suiker er in je bloed komt, afhankelijk van welke fruitsoort je kiest.

Straks geef ik je een overzicht van de fruitsoorten met het minste suiker.

Maar eerst moet jij je beseffen dat elk beetje suiker wat je binnenkrijgt je bloedsuikerspiegel verhoogt en daardoor schade kan veroorzaken.

Door je bloedsuiker laag te houden - door zo min mogelijk suiker te eten - blijven de complicaties van diabetes type 2 je bespaart. Je verantwoordelijkheid nemen en zo min mogelijk suikerrijke producten eten is veel belangrijker dan welke fruitsoort je kiest.

Ik kan je vertellen dat blauwe bessen niet zoveel suiker bevatten en dus veilig zijn. Maar als je twee kilo blauwe bessen koopt, die verwerkt in een geconcentreerde jam en die met lepels tegelijk naar binnen werkt.... Dan is mijn advies voor niets geweest.

Blijf weg van jams, gedroogd fruit en sapjes

Deze producten bevatten allemaal fruit en kunnen voorzien zijn van allerlei mooie beloftes. De verpakkingen worden versierd met keurmerken, verhalen over ambachtelijke bereidingswijze en mooie woorden over hoe gezond deze vruchtenmarelade wel niet is.

De werkelijkheid is dat jams, gedroogd fruit en vruchtensappen gemaakt zijn om met zo min mogelijk happen of slokken zoveel mogelijk suiker binnen te krijgen. Dit is makkelijk te bewijzen. Vruchten bevatten zo'n 10% suiker. Maar jam wel 60% of meer. Daarnaast is het eten van een stuk fruit meer vullend dan het eten van twee lepels jam, of die nou wel of niet op een boterham zijn gedaan.

Met gedroogde vruchten en vruchtensap is het niet veel beter gesteld. Als je nog geen diabetes hebt neem de kans hierop toe met elk glas dat je drinkt. Één glas vruchtensap bevat 7 suikerklontjes. Als zelfs het Voedingscentrum toegeeft dat vruchtensap slecht is en dat je er diabetes van krijgt, weet je dat het slecht gesteld is met een product.

Gedroogd fruit gezond? Ook niet. Het is weliswaar vast voedsel maar komt niet in de buurt van normaal fruit zoals dat aan een boom gegroeid. Gedroogde vijgen bevatten maar liefst 54% suiker. Niet bepaald goed te noemen dus.

Stop met het drinken van vruchtensap

Je moeder riep vroeger dat je direct het versgeperste sinaasappelsap moest komen opdrinken, voordat de vitamientjes "wegvliegen." En op de pakken van sinaasappelsap in de supermarkt staan allerlei ingewikkelde vinkjes die je ervan moeten overtuigen hoe gezond het wel niet is.

Dit zijn fabels. Vruchtensap levert een stoot suiker aan je bloedbaan dat niet anders is dan frisdrank. Het veroorzaakt diabetes type 2 en maakt bestaande suikerziekte erger. Je krijgt er klachten van die variëren van moeheid tot het afsterven van weefsels in bijvoorbeeld je voeten.

De waarheid is dat vruchtensappen (en andere producten gemaakt van fruit) veel suiker bevatten. Nu je die waarheid kent weet je wat je moet doen: sappen, jams, marmelades, gedroogd fruit en andere fruitproducten vermijden. Het is vergif en het maakt je ziek.

Dit is wat ECHT fruit zo gezond maakt

Fruit zijn vruchten die aan bomen of planten groeien, die je kunt plukken en rauw kunt opeten.

Als er nog een stap tussenzit voordat het op je bord ligt weet je dat het ongezond is en dat je het moet vermijden als de plaag.

Dat supermarkten zo aardig zijn om het fruit voor je te plukken en in de schappen te leggen is OK. Elke verdere stap die tussen de fruitboom en je mond zit maakt het ongezonder. Eet dus alleen echt fruit, fruit wat geplukt is en geen verdere bewerking is ondergaan.

Dit maakt fruit gezonder dan producten gemaakt van fruit

Het is niet alleen de suiker.

Hoewel de hoeveelheden suiker in jams en sappen genoeg zijn om een olifant een hyper te laten krijgen zit er iets anders in onbewerkt fruit dat goed is als je diabetes hebt. Het is niet de schil, de extra "vitamientjes" of het hart of klokhuis van de vrucht.

Het zijn de vezels.

Gezondheidsvoordelen van vezels

Vezels zijn stoffen die alleen voorkomen in plantaardige producten. Ze zijn interessant voor mensen met diabetes. Want vezels:

  • check
    Vertragen de opname van de maaginhoud. Eet je vezels tegelijk met suiker, dan komen die suikers veel langzamer in je bloedbaan terecht. Je bloedsuikerspiegel krijgt hierdoor geen piek en blijft veel gelijkmatiger over de dag heen
  • check
    Geven je een vol gevoel. Hierdoor eet je minder en krijg je in totaal minder suikers binnen. Je gewicht neemt af en hierdoor werkt insuline beter, waardoor je bloedsuiker stabieler blijft
  • check
    Helpen bij het laag houden van je bloedsuiker. In grote hoeveelheden en van specifieke voedingsmiddelen helpen vezels ervoor om je bloedsuiker stabiel en laag te houden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij havermout, wat een goed ontbijt is als je diabetes hebt

De vitamines in fruit zijn mooi meegenomen. Maar wat het gezond maakt is de hoeveelheid vezels. Hoe meer vezels een stuk fruit bevat, hoe gezonder het is. Want hoe voller het je maakt zonder je veel suiker te geven en hoe meer het helpt met het onder controle houden van je bloedsuiker.

Snoep verstandig, eet een appel (en niet meer dan één)

Dat er vezels in fruit zitten wil niet zeggen dat je voortaan alleen nog maar fruit moet eten. Want er zitten ook suikers in. En die twee heffen elkaar niet op.

Als je een kist appels eet krijg je de hoeveelheid suikers binnen van een kist appels. Er zitten vezels in maar hoe meer suiker je binnenkrijgt hoe minder verschil die vezels maken. Stap één om gezond te blijven is om weinig suiker te eten en stap twee is het verhogen van de hoeveelheid vezels die je binnenkrijgt.

Tip!

Minder suiker eten is eenvoudig. Een beetje fruit is prima. Twee stuks per dag en niet meer. Tenzij het om bessen of kleine vruchten gaat. Twee volle handen per dag is dan het maximum.

Sommige vruchten bevatten meer suikers dan anderen. Een appel bevat 10 gram per 100 gram. Een avocado minder dan 1 gram. Voor je suiker is een avocado dus beter.

Je kunt prima een appeltje eten, maar hou het bij één stuk per keer. Dit zou je genoeg moeten opvullen. Heb je meer nodig? Eet dan meer tijdens het avondeten.

En hoe zit het met vezels?

Hoe langer je moet kauwen, hoe meer vezels een vrucht bevat. Een mango bevat anderhalve gram vezel per 100 gram. Blauwe bessen bijna 7,5 gram. Je moet langer kauwen op een blauwe bes dan op mango omdat een mango veel zachter is. Blauwe bessen zijn daarom gezonder.

Hieronder krijg je een lijst met 13 gezonde fruitsoorten. Deze bevatten relatief veel vezels en weinig suiker.


Zoek je kant-en-klare recepten waarmee je diabetes type 2 kunt voorkomen en genezen? Klik dan hier.

Ik zet hier vruchten in die je kunt eten als snack. Dus geen citroen. Daar zit weinig suiker in en is dus goed als je diabetes hebt. Maar wie lepelt er nou voor de lol een citroen uit?

Daarnaast staan er wat hartige vruchten tussen, zoals kokosnoot. Dit is een prima vervanger van zoet fruit.

Supertip om zo gezond mogelijk te eten

Het is verleidelijk om elke dag hetzelfde te eten. Dat geldt ook voor fruit. Als je frambozen lekker vindt en deze weinig suiker en veel vezels bevatten, waarom dan niet elke dag een schaaltje frambozen?

Simpel:

  • Je eet elke dag frambozen
  • Je hersenen raken eraan gewend
  • Je krijgt zin in meer frambozen door die gewenning
  • Je eet elke dag een beetje meer

Vergelijk dat met dit proces:

  • Je eet elke dag een ander soort fruit
  • Je hersenen raken nooit gewend aan één stuk fruit
  • Je krijgt geen trek rond dat tijdstip omdat je hersenen geen specifieke smaak verwachten
  • Je eet elke dag totdat je vol zit (en dat verandert niet door de gewenning)

Als je elke dag hetzelfde smaakje binnenkrijgt beginnen je hersens naar meer te verlangen. Dat moet je voorkomen. Wissel smaken zoveel mogelijk af zodat je er niet aan gewend raakt en je honger ongeveer gelijk blijft of zelfs afneemt.


#1: Appels

Appels bevatten niet bijster veel vezels. En qua suikers liggen ze relatief hoog: rond de 13 gram per 100 gram. Niet de ideale vrucht vergeleken  met wat er mogelijk is.

Maar ik wil realistisch zijn. Veel mensen houden van appels. Ze zijn makkelijk verkrijgbaar.

En het is zo'n beetje de eerste vrucht waar mensen aan denken.

Er zijn betere vruchten dan appels en daar vertel ik zo over. Maar een appel is beter dan een chocoladereep.

  • check
    Hou het bij één stuk of twee kleintjes per dag
  • check
    Kies elke keer een andere smaak
  • check
    Ga voor een soort met een dikke schil
  • check
    Kies eerder voor zurig dan zoet

#2: Avocado

Er zit 6,5 gram vezel in avocado en nauwelijks suiker.

En het vult enorm omdat er veel verzadigd vet inzit. Zo'n 15 gram per 100 gram.

Af en toe een avocado als snack zal je goed doen. En het bevat in ieder geval geen suiker.


#3: Blauwe bessen

Deze zijn mijn favoriet. Het liefst vers en anders bevroren. Bevroren blauwe bessen smaken een beetje als mini ijsjes waar je een tijdje op kunt zuigen.

De natuurlijke kleurstoffen (antioxidanten) in blauwe bes zijn goed voor je lijf. Het is dus een uitstekende afwisseling met andere fruitsoorten.

En er zitten relatief veel vezels in: 6,5 gram.


#4: Frambozen

Met 7 gram vezels staat frambozen hoog op mijn lijst. En er zit relatief weinig suiker in, maar 4 gram per 100 gram.

Ook deze zijn koud te verkrijgen uit het vriesvak en lekker om op te zuigen.


#5: Niet volledig rijpe bananen

Bananen bevatten relatief weinig vezels en veel suikers als ze rijp zijn. Maar.... wat als je nou bananen eet die niet volledig rijp zijn?

Een banaan die op het randje van rijp is is wat steviger en bevat meer vezels. Niet mijn favoriete vrucht maar wel lekker voor de smaak. Als je dit eens per week eet is het een prima afwisseling. Één banaan en je kunt er weer een tijdje tegen.


Vind je deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#6: Bosbessen

Deze zijn op hetzelfde niveau als blauwe bessen, inclusief alle voordelen. Ze zijn wel wat kleiner en je moet er dus flink wat stuks van eten om vol te raken.


#7: Kiwi

Hoe zuurder de kiwi, hoe minder suiker. Deze vrucht bevat weinig vezels maar ook niet zoveel suiker als je een wat zurige variant kiest.


#8: Sinaasappel

Met ongeveer dezelfde hoeveelheid suiker maar met 3,5 keer zoveel vezels zijn sinaasappels een gezondere keuze dan kiwi.

Waag het niet deze uit te persen maar eet hem gewoon zo op.

Kwestie van pellen en gaan met die... sinaasappel.


#9: Kokosnoot

Hier zit nauwelijks suiker in. Geraspte kokos is een lekkere snack. De olie is gezond om in te bakken en het water gezond om te drinken. De room en de melk kun je beter laten staan.


#10: Groene mango

Rijpe mango bevat veel suiker en weinig vezels. Dus deze kun je beter laten staan.

Maar groene mango met wat azijn en zout is een veel gegeten snack in Zuid-Amerika. Het is wat zurig en heeft een lekkere bite.

En omdat er minder suiker inzit (omdat de vrucht niet rijp is) is het een prima alternatief voor rijpe mango.


#11: Tomaat

Wist je dat tomaat officieel geen groente is maar een vrucht? En dat deze maar 2,5 gram suiker bevat per 100 gram? Dat is niet veel.

Toen ik jong was sneed mijn moeder altijd wat partjes tomaat als snack. Voor het genezen van diabetes type 2 is dit een ideaal voedingsmiddel vanwege de lage hoeveelheid suiker. Probeer het maar eens.


#12: Olijven

Een lekker vullende snack en dat met de minimale hoeveelheid suiker. Dit is een goede vervanging voor vruchten met meer suiker.

Het helpt ook om van je voorkeur voor zoet af te komen. Hoe minder zoet je eet, hoe minder je eraan gewend raakt en hoe minder behoefte je eraan hebt.


#13: Cranberry

Dit is een vrucht die relatief nieuw is in Nederland. Deze bessen hebben stoffen in zich die ontstekingsremmend werken. Hartstikke gezond dus.

En om de hoeveelheid suikers hoef je het ook niet te laten, met slechts 4 gram per 100 gram. 

Gedroogde cranberries mogen niet omdat ze... gedroogd zijn.

Diabetes type 2 omkeren met fruit?

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt. Hier valt óók fruit onder.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Marloes Schuurman

P.s: welk fruit eet jij bij diabetes type 2? Welke fruitsoorten probeer je zoveel mogelijk te vermijden? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Marloes Schuurman is een medisch specialiste en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • d.van der birgh schreef:

    Kiwi en blaauwe bessen eens per week een banaan is dit oke

  • Ingrid schreef:

    Zijn pruimen ook goed? Op de verpakking staat altijd dat er veel vezels in zitten.

  • >

    Send this to a friend