Chat with us, powered by LiveChat

Welke Frisdrank Mag Je Bij Diabetes Type 2? Uitleg + 7 Gezonde Dranken

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

feb08
Welke Frisdrank Mag Je Bij Diabetes Type 2? Uitleg + 7 Gezonde Dranken

Welke frisdrank is gezond bij diabetes type 2? 

Als je van frisdrank houdt maar diabetes type 2 hebt kan dit je zorgen baren. Kan jij je favoriete drankje blijven drinken? 

In dit artikel krijg je het definitieve antwoord en leer je 7 suikervrije dranken kennen die niet alleen lekker zijn maar ook je bloedsuikerspiegel verbeteren.

More...

Welke (light) frisdrank mag bij diabetes type 2?

Smaken verschillen.

Sommige mensen zweren bij cola light. Anderen zijn lyrisch over Taksi of CapriSun. Maar wat mag je drinken als je diabetes type 2 hebt of bezorgd bent dat je het zult ontwikkelen?

Dat is een goede vraag. Frisdrank heeft geen goede reputatie. De meeste mensen denken dat het ongezond is maar als je ze ernaar vraagt kunnen ze niet uitleggen waarom. Of klopt hun uitleg niet.

Dat ga ik jou niet aandoen. Want frisdranken zijn lekker. Maar helaas ben ik een brenger van slecht nieuws: het stereotype is waar. 

"Frisdranken zijn ongezond, verhogen de kans om diabetes te ontwikkelen en zijn desastreus als je de ziekte al hebt."

Ook suikervrije frisdranken blijken ongezond te zijn voor diabetes type 2 patiënten.

Doel van dit artikel

Nadat ik je heb uitgelegd wat er precies mis is met frisdrank wil ik je wel een aantal alternatieven geven. 


Het zijn er inderdaad zeven. Deze kun je vandaag nog inslaan bij de supermarkt zodat je nooit zonder opkikkertje komt te zitten. En dat voor veel minder geld dan wat je normaal gesproken voor je frisdrankhobby neerlegt.

Waarom je nooit frisdranken met suiker moet drinken

Als je diabetes hebt gaat er wat mis met het verwerken van suikers, die je binnenkrijgt via eten en drinken.

Bij diabetes type 2, de meest voorkomende variant, is je lichaam niet in staat om die suikers op te nemen. Dat komt omdat er iet misgaat met insuline. Dat is het stofje dat je lijf het signaal geeft om de suikers op te nemen.

  • check
    Insuline zorgt er in een gezond lichaam voor dat overbodige suikers uit je bloedbaan worden gehaald. Totdat je suikerspiegel weer op een gezond niveau is.

Dit proces gebeurt wanneer je een product eet met koolhydraten/suiker erin. Wanneer je continu grote hoeveelheden suiker binnenkrijgt draait je lichaam overuren om insuline af te geven.

Dat trekt het lichaam op den duur niet meer en dan ontwikkel je diabetes type 2.

  • Bij diabetes type 2 reageert je lichaam niet goed meer op insuline of  maakt het lichaam in vergevorderd stadium simpelweg te weinig insuline aan.

Het gevolg is dat de suikers in je bloed onvoldoende of zelfs niet worden opgeruimd. Je suikerspiegel is te hoog, vooral nadat je hebt gegeten. Gelukkig is er een manier om van diabetes type 2 af te komen. Hoe je dat doet lees je hier.

"En nu is de vraag: mag je frisdrank als je diabetes hebt?"


Het antwoord is heel simpel: nee.

Pas op

Frisdrank bevat erg veel suiker. Dat is zo'n beetje het enige wat het bevat. Je drinkt vloeibare suiker en dat moet je zien te vermijden. Het heet niet voor niets suikerziekte, het nuttigen van suiker maakt je ziek dus is frisdrank drinken is absoluut GEEN goed idee.

Frisdrank maakt dik. En zoals je weet is overgewicht één van de belangrijkste oorzaken van diabetes type 2. Één flesje Coca-Cola bevat 200 kilocalorieën. En dit zijn geen calorieën die je verzadigen. Nee ze doen het tegenovergestelde, je hongerig maken. Laat me je uitleggen hoe dat zit.

Je hongergevoel neemt af wanneer je calorieën binnenkrijgt. Maar wanneer een product enkel en alleen suikers bevat en geen vitamines, mineralen, eiwitten, vetten of vezels, dan heb je binnen de kortste keren weer honger.

De suikers komen je bloedbaan binnen en worden (als het goed is) razend snel opgenomen. Dan is je bloedsuiker dus snel weer laag (vaak te laag) en krijg je opnieuw enorme trek.

Zie de afbeelding hieronder:

"Frisdrank is vloeibare suiker en bevat geen enkele gezonde stof. Het is dus het laatste wat je zou moeten drinken."

Als je frisdrank blijft drinken als je diabetes hebt zul je zien dat dit niet goed is voor je bloedsuikerspiegel en je steeds meer medicijnen moet gaan slikken.

Precies daarom moet je hiermee stoppen. Later krijg je een lijstje van vervangende dranken die net zo lekker maar veel gezonder zijn.

Hoe de zoete smaak van frisdrank je dik maakt


In je hersenen zit een knopje. Als daar op gedrukt wordt krijg je een plezierig gevoel. Dit plezierknopje wordt ingedrukt zodra je iets zoets proeft. Je krijgt een heerlijk gevoel doordat het zoetigheidsknopje in je brein wordt ingedrukt door de frisdrank.

Maar er is iets interessants met dit knopje:

Hoe vaker je het indrukt, hoe meer trek je krijgt in zoete dingen en hoe meer je gewend raakt aan zoete producten. Je krijgt voortdurend zin in zoete dingen (verslaving).

Dit werkt ook omgekeerd:

Als je een tijd lang geen zoete dingen eet, dan "ontwent" de smaak. Wanneer je op dat moment iets zoets eet wordt het knopje extra hard ingedrukt. Als je zes weken helemaal geen suiker eet of binnenkrijgt in de vorm van dranken, smaakt de suiker die je daarna proeft enorm zoet (zoals suiker hoort te smaken).

Het gemene van dit knopje is dat het weinig met honger te maken heeft. Als je het vaak indrukt krijg je trek in iets zoets, ook al heb je net gegeten. En het probleem is dat zoete dingen vaak veel calorieën en veel suikers bevatten. 

  • Door gewend te raken aan zoete dingen train jij jezelf om dingen te eten die je dik maken en suikerziekte geven.

Gelukkig kom je redelijk makkelijk van die suikerverslaving af:

  • check
     Door 6 weken lang geen zoete en suikerrijke producten te eten, worden je smaakpapillen weer gevoeliger. Hierdoor zul je normaal zoet smakende producten zoals fruit weer leren waarderen. 

Je behoefte aan echt zoet eten is weg en als iemand je wat zoets aanbiedt - met veel suikers en calorieën - zeg je veel gemakkelijker "Nee, dankje."

Nog een reden om frisdrank te laten staan. Hoe minder zoetig eten of drinken je binnenkrijgt, hoe minder behoefte je aan dit soort producten hebt en hoe slanker je wordt. 

Waarom je ook geen light frisdranken moet drinken

Toen mensen geen cola meer dronken vanwege gezondheidsredenen moest de voedingsindustrie hier wat op verzinnen.

Hoe konden ze hun voormalige klanten weer verslaafd maken aan hun producten als ze geen suiker meer dronken?

Het bleek dat een zoetstof waar geen calorieën of suikers in zitten, maar die wel heel erg zoet smaakt, precies hetzelfde effect heeft als echte suiker. Mensen krijgen continu zin in zoet en het specifieke drankje dat ze gewend zijn.

Het voordeel van een zoetstof is dan wel dat het geen suikerpiek of calorieën oplevert. 

"Het moet gezegd worden: dit was een slimme oplossing."

Mensen begonnen massaal light-frisdranken te drinken. Een genot zonder schuld dacht men, want er zit immers geen suiker in. Maar zoals je misschien voelt aankomen kun je ook light-frisdranken beter laten staan.

WAAROM JE LIGHT FRISDRANKEN BETER KUNT LATEN STAAN

Het zoetigheidsknopje in je hersenen wordt net zo hard ingedrukt door light-frisdranken. Het stimuleert de trek naar zoete dingen. De kans neemt toe dat je meer koekjes of snoep of iets anders zoets eet als je aan light-frisdranken gewend bent. Het houdt je behoefte aan zoet eten in stand, met alle gevolgen van dien.

Daarnaast hebben wetenschappers ontdekt dat het drinken van light frisdranken geassocieerd is met:

  • check
    Overgewicht
  • check
    Diabetes type 2
  • check
    En een hoop andere kwalen

Denk bij light frisdranken aan de volgende populaire dranken:

  • Cola light
  • Cola Zero
  • Crystal clear
  • En de 100 andere light frisdranken in de supermarkt

Frisdranken laten je niet alleen meer wennen aan zoetig eten en drinken, het heeft ook nog eens negatieve effecten op je gezondheid. Er valt dus helemaal niets te winnen bij het drinken van light frisdranken. 

Je kent nu de schadelijke effecten van frisdranken en hun light varianten. Maar met welke dranken ga je deze nu vervangen? Ga je echt alleen maar water drinken?

Dat zou heel gezond zijn maar wel een beetje zonde. Je drinkt niet alleen frisdrank omdat je dorst hebt maar ook omdat je het lekker vindt. Daarom krijg je hieronder zeven suggesties voor gezonde suikervrije dranken naast water. 


Gezonde alternatieven voor frisdranken bij diabetes

Drank 1: Koffie 

En als ik het over koffie heb, dan heb ik het ook alleen over koffie. Niet over melk en niet over suiker.

Koffie drink je dus zwart.

koffie is zo'n drank waarvan de meeste mensen niet weten, of het nu goed of slecht is. En dat maakt het lastig. Dus laat ik daar nu voor altijd een einde aan maken. 

Koffie is gezond. Koffie bevat tal van gezonde plantaardige stoffen die je lichaam efficiënter maken in het opruimen van gevaarlijke ziekten. Het is dus een goede drank om te drinken. 

Wanneer is koffie niet gezond? Wanneer je hart problemen hebt. Koffie bevat cafeïne waardoor dit je hartslag verhoogd. Voor hart-patiënten is dit niet verstandig. 

Tip!

Daarnaast raad ik je aan om geen koffie meer te drinken na 4 uur 's-middags. Dit omdat cafeïne je wakker houdt. Wil je 's-nachts weer lekker kunnen slapen? Dan kun je in de avond beter water of thee drinken. 


Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


Drank 2: Groene thee

En groene thee is niet alleen heel lekker, het is ook nog eens gezond.

  • check
    Het bevat EGCG, dit verhoogt je vetverbranding
  • check
    Het remt je hongergevoel, waardoor je minder eet
  • check
    Het stabiliseert je bloedsuikerspiegel 

Al met al is groene thee mijn favoriete warme drank.

Je kunt ook groene ijsthee maken. Dit is heel populair in Aziatische landen.

Hierbij zet je simpelweg een kan sterke groene thee in de koelkast. 

Het smaakt wat bitter maar Japanners zijn er dol op. Je voegt hier natuurlijk geen suiker aan toe. 

Je kunt de drank eventueel wel aanzoeten met stevia of het op smaak brengen met een schijfje citroen. 


Drank 3: Gemberthee

De hele dag door alleen maar groene thee en koffie drinken is ook geen plezier. 

Wissel daarom eens af met gemberthee. En ik benoem gember natuurlijk niet zomaar.

Gember bevat gingerol. 

Gingerol heeft een onstekingsremmende werking op ons lichaam.

Om deze reden blijkt gember diabetes type 2 te verbeteren. 


Drank 4: Kokoswater

Wil je iets wat redelijk zoet maar tevens enorm gezond is?

Kies dan voor kokoswater. Het is wat anders dan kokosmelk en heeft een verfrissende en licht zoete smaak. Koop wel altijd de variant waar geen suiker aan toegevoegd is. 

Bijkomend voordeel is dat het heel goed is voor je maag. Als deze geprikkeld is brengt een glas kokoswater daar direct een einde aan.

Daarnaast bevat kokoswater vele gezonde mineralen die je lichaam goed kan gebruiken. 

Let wel op: Kokoswater bevat van nature wat suiker. Idealiter drink je niet meer dan 1 glas per dag. 


Drank 5: Fruitwater

Fruitwater is water waar je wat stukjes fruit in hebt laten staan. Makkelijjk he.

Als je een kan water neemt en hier wat stukken fruit inlegt trekt de smaak van het fruit in het water. Laat je dit een dag staan, dan krijg je een heerlijke en verfrissende smaak.

Dat is weer wat anders dan "normaal" saai water.

Voor inspiratie voor fruitwater en andere suikervrije dranken, kun je hier een kijkje nemen.


Drank 6: Kruidenthee

Hierboven heb ik gember al specifiek benoemd. Maar ook de volgende zijn heel gezond:

  • check
    Camilla
  • check
    Munt
  • check
    Zoethout

Tip!

Ga naar een theewinkeltje of de supermarkt, maar bij voorkeur een theewinkeltje. Laat je adviseren over alle mogelijke soorten kruidenthee. Sla een voorraadje in met verschillende variaties en probeer ze allemaal. Je zult er snel achter komen wat jij de lekkerste vindt.


Het mooie is dat kruidenthee geen cafeïne of suiker bevat. Je kunt ze de hele dag door drinken. En veel van dit soort dranken hebben nog gezondheidseffecten ook.


Drank 7: Een wijntje

Misschien vind je het vreemd dat ik over alcohol begin. In mijn artikel over het vermijden van stress raadde ik je juist af om alcohol te drinken omdat dit je slaap en daarmee je bloedsuiker vernietigt.

Er is één uitzondering.

Als je een grote maaltijd nuttigt en daar één lekker glaasje wijn bij drinkt is er gelukkig weinig aan de hand. Met de nadruk op één. Zodra het een halve of een hele fles wordt krijg je wel problemen. Maar ik vertrouw erop dat je een beetje verstandig bent.

Dat glaasje wijn tijdens de maaltijd kan namelijk een klein voordeel hebben:

  • check
    Het verlaagt tijdelijk je bloedsuiker waardoor die bloedsuikerpiek minder hard aankomt.

Met enige regelmaat een glaasje wijn tijdens het eten hoeft dus niet zo verkeerd te zijn. Bier bij suikerziekte is een minder verstandig idee aangezien je hierdoor meer suikers binnenkrijgt per glas. 

Het Diabetesvrij Geheim

Frisdranken zijn dus ten strengste verboden wanneer jij je bloedsuikerspiegel wilt stabiliseren. Gelukkig hoef je niet helemaal droog komen te staan want hierboven heb ik je 7 tips voor gezonde suikervrije dranken gegeven.

Net zoals met bovenstaande frisdranken, zijn er ook bepaalde dingen die je beter niet kunt eten. Wanneer je dit vervangt door gezondere producten zul je veel gezonder door het leven gaan en zelfs je diabetes type 2 om kunnen keren. 

Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven dieje leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Marloes Schuurman

PS: Welke drank drink jij om je frisdranken mee te vervangen? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Marloes Schuurman is een medisch specialiste en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • Wies Jagers schreef:

    Per dag drink ik 2 kopjes koffie , 3 tot 4 glazen water , 3 kopjes groene thee , 1 kopje gewone thee , 1 beker
    melk of karnemelk .

  • >

    Send this to a friend