Chat with us, powered by LiveChat

Wat Mag Je Niet Drinken Bij Diabetes Type 2? 11 Verboden Dranken

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

jan30
Wat Mag Je Niet Drinken Bij Diabetes Type 2? 11 Verboden Dranken

Als je diabetes type 2 hebt, moet je eigenlijk alle dranken die (toegevoegde) suikers niet drinken. En daar zijn er nogal wat van. 

Als je denkt dat je met het vermijden van frisdranken wel goed zit dan heb je het mis. 

In dit artikel geef ik je 12 verboden dranken die erg ongezond voor je zijn als je diabetes type 2 hebt. Zelf als je geen diabetes hebt is het verstandig deze dranken te vermijden.

More...

Ongezonde suikerrijke dranken hebben de wereld veroverd

Het drinken van de juiste dranken is ontzettend lastig in de wereld waarin wij leven. Overal om je heen zie je reclames van de lekkerste frisdranken en de gezondste vruchten- en groentesappen. 

Verleiding ligt op elke hoek van de straat. En toch heeft de natuur ons maar één drank gegeven, en dat is water. 

Er zijn veel mensen die water "niet lekker" vinden. Vraag me niet hoe je water niet lekker kunt vinden, het heeft immers geen smaak. Maar dat even terzijde.  Ze kiezen dan over het algemeen al snel voor een frisdrank of als ze een gezonde keuze willen maken, dan kiezen ze een vruchtensap. 

Niet wetende dat dat eigenlijk geen haar beter is dan frisdrank.

Zelfs wanneer je gezond bent, zijn dit soort dranken ongezond. Maar wanneer je een verhoogde bloedsuikerspiegel hebt zijn suikerrijke dranken nog veel schadelijker.

Doel van het artikel

Om die reden heb ik dit artikel geschreven. Zo kan ik je wegwijs maken in de wereld van de ongezonde/verboden dranken voor diabetes type 2 patiënten. Hier komen 12 slechte dranken die je absoluut niet wilt drinken.

#1 Frisdranken

Dit is waarschijnlijk wel één van de meest voor de hand liggen dranken die je wilt vermijden. 

Het fijne van deze drank is dat iedereen eigenlijk wel weet dat dit ongezond is. 

Frisdrank bevat per glas al snel tussen de 25 en 30 gram suiker. Als dat je niet doet laten schrikken dan weet ik het ook niet meer. 

Een glas Coca cola bevat 28 gram suiker. Dat betekent dat hier maar liefst 7 suikerklontjes inzitten. Bijna iedereen heeft wel wat moeite om 7 suikerklontjes naar binnen te werken, maar een glas cola wegdrinken kan letterlijk in 5 seconden. 

Nu wil dat niet zeggen dat 7 suikerklontjes opeten beter is, maar het geeft wel aan hoe makkelijk het is om suiker binnen te krijgen door middel van dranken.

Daarnaast zitten er geen vezels in dranken, dus het lichaam kan de simpele/snelle suikers in één keer opnemen waardoor een flinke stijging van de bloedsuiker ontstaat. 

Als laatst is het lichaam ook nog eens niet gemaakt om vloeibare calorieën te registreren. De suikers worden snel opgenomen zonder dat ze je dus verzadigen.

In feite wekken de suikers juist een hongerprikkel op. Dit omdat de hoge bloedsuikerstijging gevolgd wordt door een bloedsuikerdip. Immers die suikers, moeten zo snel mogelijk je bloedbaan uit anders kunnen ze voor schade zorgen. Vervolgens ontstaat een bloedsuikerdip waarbij een hongerprikkel wordt veroorzaakt aangezien je bloedsuiker tijdelijk te laag is. En zo beland je in een vicieuze cirkel. 

Dit soort dranken worden ook wel hoge glycemische index (GI) dranken genoemd.

Al met al kunnen we wel concluderen dat frisdranken alleen maar negatieve gevolgen hebben voor je lichaam en je deze dranken dus niet moet drinken als je diabetes type 2 hebt (en ook niet als je gezond bent, want dan krijg je uiteindelijk wel diabetes). 


#2 Fruitsappen

Een goede ochtend begint met een bak koffie en een glas jus-d'orange. 

En over die laatste wil ik het graag met je hebben. 

Dit is dat drankje dat je in de ochtend een vitamine boost geeft en je huid laat stralen. Maar wat de meeste mensen niet weten is dat het ook voor een flinke bloedsuikerpiek zorgt.  

En dan benoem ik nu even jus-d'orange, maar in principe geldt dit voor elke vruchtensap die je tegenkomt of zelf perst. 

Tip!

Jarenlang is ons verteld dat verse fruitsappen erg gezond zijn. Ze bevatten immers al die vitaminen waar we niet zonder kunnen. Maar de vitamine die ze dan met name bedoelen is vitamine C. En laat het nu net zijn dat vitamine C zelfs gebruikt wordt als conserveringsmiddel in veel bewerkte producten. Van vitamine C hoef je dus niet bang te zijn dat je hier een tekort aan binnenkrijgt. 

Wat is het dan wel dat vruchtensappen zo gezond maakt? Eigenlijk helemaal niets.

Ze hebben alleen maar nadelen. Zodra een vruchtensap geperst wordt, komt het vocht samen met de suikers in een glas. De gezonde vezels blijven in de vrucht achter (denk aan de draadjes die in de sinaasappel achterblijven) 

  • Je drinkt dus eigenlijk wat suikerwater, met een vitamine C bruistablet.

Koop je de sappen in de supermarkt dan is de kans groot dat er ook nog allemaal suikers aan zijn toegevoegd. Nog erger dus. 

Zo bevat een glas vruchtensap vaak net zoveel suiker als een glas cola. En jij maar denken dat je gezond bezig was...

...dit is juist één van de verboden dranken bij diabetes type 2.


#3 Groentesappen

In hetzelfde rijtje als de vruchtensappen behoren de groentesappen. 

Als ik het over groentesappen heb, dan heb ik het niet over groente/groene-smoothies. Dat moet wel even duidelijk zijn aangezien die vele malen gezonder zijn. Waarom dat zo is leer je aan het einde van deze tip. 

Groentesappen kun je in de supermarkt kopen. Hierbij is het vocht en zijn de suikers in een pak of fles geperst. Over het algemeen worden suikers toegevoegd omdat het anders niet te drinken is. Je snapt dus zelf waarschijnlijk al dat dit verre van gezond is. 

Slowjuicer

Je kunt ook groentesap zelf maken door gebruik te maken van een slowjuicer. Een slowjuicer perst op een koude en langzame manier al het sap uit groente, fruit en kruiden. Je duwt het sap met de persschroef door de zeef. Vervolgens hou je het droge pulp over. En dat is nu net waar het verschil zit met een groente smoothie en waarom een groente smoothie juist vele malen gezonder is. 

Het pulp dat bij een slowjuicer overblijft bevat alle gezonde vezels van de groente. Deze vezels zorgen er nu net voor dat de suikers langzamer worden opgenomen in het bloed. Naast het feit dat het je bloedsuiker minder laat stijgen zijn de vezels gezond voor de darmflora. 

Het is dus erg jammer dat juist net deze gezonde voedingsstof weggaan bij het persen van groente. Ook groentesappen drink je idealiter niet bij diabetes type 2. 

Een groene smoothie daarentegen behoudt alle vezels doordat de hele groente wordt geblend. Het vocht, de vezels, de vitaminen en mineralen worden allemaal meegenomen in een smoothie. Dit is dus eigenlijk een hele gezonde manier om aan je dagelijkse portie groente te komen zonder dat je bloedsuikerspiegel torenhoog wordt.  


#4 Ranja/Siropen

Aanmaak siropen. 

Ik denk dat deze tip wel voor zichzelf spreekt. Iedereen die iets te veel aanmaak siroop gebruikt in een glas, weet hoe ontzettend zoet dit drankje dan is. 

Zo zoet, dat dit de meeste gekke bekken tevoorschijn tovert.

Het is niet alleen dat het zoet smaakt, het is ook werkelijk zoete troep. Ranja bevat ontzettend veel suiker en wil je om die reden echt niet drinken als je diabetes type 2 hebt. 

Ondanks dat je maar 1/8e van het glas vult met aanmaak siroop, bevat dat deel toch erg veel suikers. Zo gebruik je per glas vaak 20 gram aanmaaksiroop. Meer dan de helft van aanmaaksiroop bestaat uit suiker. Zo krijg je per glas dus al snel 10 gram suiker binnen

Allemaal onnodige suikers aangezien het verder geen enkel voordeel met zich meebrengt om ranja te drinken.

Nu hoor ik een deel van de mensen roepen: "maar hoe zit dat dan met suikervrije siropen?" Daar kom ik later in dit artikel op terug. 


#5 Bier

Deze alcoholische versnapering is een drankje waar maar weinig mensen (met name mannen) afscheid van kunnen nemen. 

Misschien behoud je op deze manier de prachtige herinneringen die je hebt aan je studententijd. Ik weet het niet...

...maar wat ik wel weet, is dat bier één van de ongezondste alcoholische versnaperingen is die je kunt drinken als diabetes type 2 patiënt. En als je denkt dat dat allemaal wel meevalt, dan heb je het mis. 

Bovenstaande tabel laat het aantal koolhydraten per 100 gram zien. Je denkt waarschijnlijk dat dat reuze meevalt. Maar een glas bevat al snel meer dan 250 gram bier wat dus betekent dat je al snel 12 gram koolhydraten binnenkrijgt. En met één biertje houdt het vaak niet op. 

Belangrijke informatie

In dat opzicht kun je beter zware alcoholische dranken drinken aangezien deze geen koolhydraten en suikers bevatten. Deze zullen in ieder geval je bloedsuikerspiegel niet doen stijgen. Wat deze dranken met je lever doen, is dan weer een ander verhaal.


Overigens laten sommige onderzoeken zien dat wijn met mate wel kan.


Vind je deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#6 Cocktails

Cocktails zijn over het algemeen net zo erg als bier. 

De basis van een cocktail bestaat uit vruchtensap. En zoals je inmiddels wel weet zijn dit suikerbommen. Daarnaast wordt er aan de cocktail vaak een vruchtenlikeur toegevoegd. Ook deze is helaas niet suikervrij. En als laatst bevat een cocktail een alcoholsoort, en dat is misschien wel het gezondste deel van de cocktail. 

Zo bestaat de cocktail "sex on the beach" bijvoorbeeld uit:

  • 70 ml wodka
  • 35 ml perziklikeur
  • 105 ml sinaasappelsap
  • 70 ml cranberry sap

Wodka bevat geen suikers, wat in dit geval dus de beste drank is in je cocktail. Even lettende op je bloedsuikerspiegel. De rest van de toevoegingen zijn ontzettend slecht voor je bloedsuikerspiegel. 

Zijn er dan helemaal geen cocktails die je kunt drinken bij diabetes type 2? Zeker wel. Zo kun je de volgende cocktail maken:

  • Gebruik een laagje wodka
  • Pers een halve limoen uit
  • Vul het glas aan met bruisend water
  • Je kunt naar eigen smaak kruiden en groente toevoegen. Denk aan schijfjes komkommer, gember, citroen, sinaasappel en tijm 

Et voilà een cocktail zonder suiker. Je kunt in principe alle alcoholsoorten gebruiken die geen suiker bevatten. Denk aan gin, whiskey en rum. 


#7 Ice tea

Waar het drinken van warme theesoorten ontzettend veel voordelen met zich mee brengt, heeft ice tea - zoals we dat in Nederland kennen - alleen maar nadelen. 

Ice tea dat rechtstreeks uit de supermarkt komt bevat letterlijk alleen maar suiker, water en een thee smaakje, wat je eigenlijk niet eens een theesmaak kunt noemen... 

Om even een voorbeeld te geven:

  • Lipton ice tea green bevat per 100 ml 4,7 gram koolhydraten waarvan 4,5 gram suiker. En met de groene thee variant denken mensen een gezonde keuze te maken. Dat maakt helemaal geen verschil in vergelijking met de andere smaken van Lipton. Ze bevatten allemaal nagenoeg evenveel koolhydraten en suikers.  En zijn dus ook allemaal even slecht. 

Een glas ice tea bevat dan ook bijna 12,5 gram koolhydraten.

Wat je dus absoluut niet moet drinken bij diabetes type 2 is ijsthee.

Een uitzondering hierop is als je de ijsthee maakt door gewone thee te zetten en deze vervolgens af te laten koelen. Maar geloof mij, dit smaakt heel anders dan de ijsthee uit een pak.


#8 Zoete zuiveldranken

Zuivel is iets wat in westerse landen een belangrijk onderdeel is van het eetpatroon. 

Hoe gezond is zuivel?

Je wordt als kind grootgebracht met melk. Het is immers goed voor je botten. Toch bleken jager-verzamelaars die geen zuivelproducten kenden, sterkere botten te hebben dan dat wij tegenwoordig hebben. Hoe dit precies zit is een lastig verhaal en is niet belangrijk voor dit artikel. 


Zuivel blijken we dus helemaal niet nodig te hebben om gezond te zijn. Het is zelf zo dat we melk in de oertijd helemaal niet kenden aangezien wij niet aan melkveehouderij deden.  We joegen op dieren en aten het vlees. En dat was het. Pas toen de landbouw en veeteelt zijn intrede deed, begonnen wij “mensen” zuivelproducten te eten.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat melk en andere yoghurt producten nog zo erg niet zijn. Ze bevatten een kleine hoeveelheid suiker en gefermenteerde melkproducten bevatten daarentegen ook nog melkzuurbacteriën die belangrijk zijn voor een gezonde darmflora. 

Hetgeen wat nu een nog veel groter probleem veroorzaakt zijn de zoete zuiveldranken. Het gaat dan met name om de yoghurtdranken. Dit is iets wat kinderen bij het ontbijt drinken, maar wat erg ongezond is. 

Zo bevat de gemiddelde yoghurtdrank 8 gram koolhydraten per 100 ml drank. En ook hier geldt, het blijft niet bij 100 ml. 

Ook chocolademelk is een melkdrank waar erg veel suiker aan is toegevoegd. Deze is over het algemeen nog erger dan de meeste frisdranken, met een hoeveelheid van 13 gram suiker per 100 ml.

Dat betekent dat een glas al snel meer dan 30 gram suiker bevat.

Als er iets een ongezonde drank is voor diabetes patiënten, dan zijn het wel zuiveldranken.


#9 Sportdranken

En ook sportdranken zijn niet heel verschillend in vergelijking met de voorgaande dranken. 

Ik snap zelfs niet waarom mensen die sporten zo nodig suikerrijke dranken moeten drinken.

Het vult misschien snel je energievoorraden aan, maar je lichaam is prima in staat om deze zelf aan te vullen. Dat is tenslotte de hele reden waarom we glycogeenvoorraden in de lever en onze spieren hebben zitten. 

Het enige wat die sportdranken doen is voor een hoge bloedsuikerpiek zorgen en je vetverbranding tegenwerken.

Nu heb ik het met name over mensen die sporten en deze dranken drinken, maar toch is er ook een hele grote groep die sportdranken gewoon lekker vindt en deze in zijn of haar vrije tijd drinkt.

Dat zou helemaal verboden moeten worden.

Ongezonde sportdranken

Laten we het meest bekende voorbeeld nemen van de sportdrank: De "AA sportdrank". Je weet wel die in het blauwe flesje en waarvan de drank oranje is? 

Die bevat maar liefst 14,8 gram koolhydraten/suiker per 100 ml. Dit is misschien wel de absolute winnaar wat betreft het drankje om diabetes type 2 te ontwikkelen. 


#10 Vitaminewater

De ó zo hippe vitamine dranken zijn nog niet erg lang op de markt. 

  • Ze worden ook wel vitaminewater (vitaminwater) genoemd
  • Zien er troebel/doorzichtig uit
  • En komen in allerlei smaken

,Vitaminewater klinkt alsof de drankjes letterlijk alleen vitaminen bevatten en aangevuld zijn met water. Maar helaas moet ik je opnieuw teleurstellen. Dit is niet het enige wat erin zit. Het bevat namelijk ook:

  • Suiker

Verrassend hè?

Ik heb mezelf vaak afgevraagd waarom ze dit doen. En het antwoord is heel simpel: anders zijn dit soort drankjes niet te pruimen. 

Een flesje vitaminewater bevat 500 ml. Deze 500 ml heb je al snel binnen een half uur op. Binnen dat halve uur heb je dan 24 gram suiker op

Dit is zeker één van die zogenaamde  "gezonde dranken" die bij de verboden dranken hoort. 


#11 Light frisdranken

Over light frisdranken heerst altijd een discussie. Aan de ene kant zijn ze niet zo slecht als gewone frisdranken aangezien ze geen suiker bevatten. Aan de andere kant wordt er vaak gezegd dat zoetstoffen misschien nog wel schadelijker zijn dan suiker. 

Hoe zit dit precies?

Zoetstoffen laten je bloedsuiker- en insulinespiegel niet tot nauwelijks stijgen. Ideaal voor mensen met een verhoogde bloedsuikerspiegel. Ze hebben vaak een glycemische index van 0. 

Er wordt veelal beweerd dat de meeste zoetstoffen troep zijn en schadelijk kunnen zijn voor je lichaam. Hier zit een kleine kern van waarheid in

"Wanneer je grote hoeveelheden van bepaalde zoetstoffen neemt, kan dit theoretisch gezien schadelijk zijn. Echter blijkt dit in de praktijk vrijwel niet mogelijk."

Belangrijke informatie

Aspartaam is een zoetstof die volgens veel gezondheidsgoeroes schadelijk is voor je lichaam.

Door FDA (Voedsel en Waren Autoriteiten van Amerika) wordt het volgende geconcludeerd:

De maximale toegestane hoeveelheid aspartaam is 50 mg per kg lichaamsgewicht. Dit komt neer op het drinken van 20 blikjes cola light per dag. Alles boven deze hoeveelheid wordt afgeraden maar schadelijk is het nog niet. Daarvoor moet je nog veel meer aspartaam binnenkrijgen.

Dan zou je denken dat light frisdranken dus prima zijn...

...toch zit er één grote MAAR vast aan dit soort light dranken.

De hele reden dat je diabetes hebt gekregen is doordat je teveel zoetigheden hebt gegeten/gedronken. Om van deze verslaving af te komen, moet je minder zoete dingen eten en drinken. Pas dan zal 'normaal' eten niet meer flauw smaken.

Zoetstoffen gaan je hier niet bij helpen. Idealiter drink je dus ook geen light dranken als je diabetes type hebt.


#12 Toevoegingen aan gezonde dranken

Leuk Marloes, maar wat bedoel je hier precies mee?

Er zijn nogal wat mensen die van elk gezonde product toch een ongezond product weten te maken: 

  • Zo strooien ze suiker over aardbeien
  • Ze frituren gezonde groenten
  • Ze doen honing in hun havermoutgerecht
  • Ze drinken koffie en thee met melk en suiker

En die laatste is hetgeen waar deze tip over gaat. 

Koffie en thee zijn in principe hele gezonde plantaardige dranken. Ze bevatten antioxidanten die je helpen het lichaam gezond te houden. Ze brengen dus alleen maar gezondheidsvoordelen met zich mee. 

Maar al deze gezondheidsvoordelen vallen in het niet wanneer je deze dranken met melk en suiker drinkt. En dat is erg zonde. 

Drink deze dranken daarom gewoon zoals ze bedoeld zijn: "zonder toevoegingen". Dan zijn het hele gezonde dranken voor als je diabetes hebt. 

Diabetesvrij Geheim

Het niet drinken van bovenstaande dranken zal het vele malen makkelijker maken om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Als je vervolgens je eetpatroon aanpast, dan is de kans dat jij je diabetes type 2 omkeert erg groot. 

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven dieje leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Marloes Schuurman

PS: Welke dranken drink jij niet meer sinds je diabetes type 2 hebt? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Marloes Schuurman is een medisch specialiste en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

>

Send this to a friend