Mag Je Koffie Drinken Bij Diabetes Type 2? Ontdek Het Hier!

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

jul 01
Mag Je Koffie Drinken Bij Diabetes Type 2? Ontdek Het Hier!

Mag je koffie drinken als je diabetes type 2 hebt? En heeft het een effect op je bloedsuikerspiegel?

Koffie is wereldwijd het meest gedronken drankje. Het is eigenlijk niet weg te slaan uit onze maatschappij.

Maar hoe gezond is het eigenlijk als je suikerziekte hebt? Voor dit artikel heb ik gekeken naar studies die specifiek antwoord geven op die vraag. Lees gauw verder voor het antwoord op die vraag!

More...

Wat gebeurt er als je koffie drinkt terwijl je diabetes hebt?

In veel culturen speelt koffie een belangrijke rol. Bij ons ook, ga maar na. In plaats van dat je bij de buurvrouw langsgaat om bij te praten, ga je bij haar "op de koffie".

En eigenlijk het eerste wat je aangeboden krijgt als je ergens op bezoek gaat, is een bakje troost. Als je zegt dat je liever thee hebt, word je bijna raar aangekeken. Koffie is zo normaal, dat we er niet meer bij nadenken.

Voor veel mensen is het zelfs een must om mee op te staan. Totdat ze hun "shot" cafeïne hebben gehad, zijn ze bijna niet te genieten.

Dat is niet verwonderlijk, want de cafeïne in koffie is letterlijk een verslavend stofje. In mijn optiek is het altijd het beste om nergens afhankelijk van te zijn. Maar omdat koffie zo geïntegreerd is in onze maatschappij is het belangrijk hoe we dit zo veilig mogelijk kunnen consumeren.

Doel van dit artikel

Koffie is een stimulerend middel en werkt in op ons zenuwstelsel. Het heeft een behoorlijk effect op je lichaam en hersenen. De vraag is vooral; kan het kwaad als je suikerziekte hebt? In dit artikel laat ik 3 belangrijke voordelen zien, maar kijken we ook naar de nadelen van koffie bij diabetes.

Mag je koffie drinken bij suikerziekte?

Ik heb goed nieuws, want koffie is (met mate) gezond bij diabetes.

Het heeft zelfs diverse gezondheidsvoordelen. Nu zeg ik niet dat als je normaal gesproken geen koffie drinkt, je dit nu maar moet gaan doen. Het is geen verplichting. Daarbij is het ook zo dat je niet wilt doorslaan in je koffieconsumptie.

Overal waar ‘te’ voor staat is immers niet goed. Het blijft een stimulerend middel dat vermoeidheid onderdrukt. Veel mensen drinken er veel te veel van.

Een ander probleem is dat suikerpatiënten koffie vaak drinken met suiker en/of melk. 

Beide toevoegingen wil je vermijden. Suiker behoeft denk ik geen uitleg. Dat wil je sowieso voorkomen.

Koffie is gezond bij diabetes type 2

Maar in melk zit lactose (melksuiker). Ook al is het maar een scheutje, alsnog krijg je zo suiker binnen die je liever niet wilt binnenkrijgen. Dus als we zien dat koffie gezond is bij diabetes, dan heb ik het specifiek over zwarte koffie zonder toevoegingen.

Drink bij voorkeur zwarte koffie

Een beetje pure room zonder suikers of koolhydraten mag overigens wel. Het gaat er om dat je een verhoging in je bloedsuikerspiegel wilt voorkomen. Zwarte koffie zelf bevat nauwelijks suikers of koolhydraten. Dus dat kan prima.

Een ander ding is een zoetje. Dit lijkt vaak beter dan suiker, maar bij zoetjes is het basisingrediënt vaak maltodextrine. En dat heeft een zeer hoge glycemische index.

De glycemische index geeft weer hoeveel impact een stof heeft op de bloedsuikerspiegel. Maltodextrine heeft, zelfs in kleine hoeveelheden, een significant effect op je bloedglucosewaarden. Dat wil je dus ook vermijden.


3 voordelen van koffie bij diabetes type 2

#1 Verhoging insuline gevoeligheid door koffie bij diabetes

Laat ik beginnen met het beste. Volgens een studie onder Japanners blijkt dat koffieconsumptie een positief effect heeft op de insuline gevoeligheid.

Koffie verlaagt je bloedsuikerspiegel

Dit is natuurlijk geweldig nieuws. Koffie verlaagt dus op de langere termijn je bloedsuikerspiegel!

Een andere studie toont tevens dat koffie gebruik op lange termijn een lager risico op diabetes type 2 geeft. 

Het beste effect ervaar je bij maximaal 6 koppen koffie per dag.

Te veel cafeïne binnenkrijgen kan een averechts effect hebben op het lichaam. Het zenuwstelsel wordt dan te veel gestimuleerd en er kan een overmatige aanmaak van het stresshormoon cortisol en adrenaline plaatsvinden.

Cortisol staat erom bekend dat het juist je insuline-gevoeligheid verslechterd. Daarom wil je altijd maathouden.


#2 Verhoging stofwisseling

Uit diverse studies - waaronder deze - blijkt dat koffie de stofwisseling en thermogenese (warmte van je lichaam) kan verhogen. Dit betekent dat je makkelijker vet verbrandt dan wanneer je nooit geen cafeïne neemt.


Vind jij dit artikel leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#3 Bescherming tegen ontstekingen, leveraandoeningen en hart- en vaatziekten

Koffie bevat krachtige antioxidanten die ontstekingsremmend werken en beschermen tegen ziekten.

Daarnaast zitten er stofjes in die je lever, hart en vaten beschermen. Dat zijn allemaal positieve effecten. 

Echter wil ik er wel bij vermelden dat de positieve effecten niet overschat moeten worden.

Koffie verlaagt de kans op hart- en vaatziekten

Juist als je hartproblemen hebt wil je uitkijken met koffie. Het is en blijft een stimulerend middel waardoor je hart sneller kan gaan kloppen. Vooral bij overmatige koffieconsumptie kun je hartritmestoornissen ontwikkelen of kunnen bestaande hartproblemen verergeren.

Drink daarom niet meer dan 4 tot 6 kopjes koffie per dag.

De stimulerende stoffen veroorzaken dit

Dit heeft allemaal te maken met de extra afgifte van adrenaline en andere stimulerende stofjes in je lichaam na het drinken van koffie.


Koffie heeft invloed op je bloedsuikerspiegel

Zoals je merkt wil ik je, ondanks de voordelen, op het hart drukken dat er ook bepaalde risico’s aan koffie kunnen zitten. Cafeïne is eigenlijk een soort drug en heeft gewoon effect op vele lichamelijke processen. Deze effecten mogen niet onderschat worden.

Want enerzijds kan koffie de insuline gevoeligheid verhogen. Anderzijds kan het juist ook voor verhoogde afgifte van glucose uit je lever stimuleren. Hierdoor heeft koffie zelfs zonder suiker of melk een (lichte) invloed op je bloedsuikerspiegel. En daarmee ook je insuline.

  • Op de korte termijn kan het je bloedsuikerspiegel verhogen.
  • Op de langere termijn zal het je bloedsuikerspiegel verlagen.

Een ander veelvoorkomend probleem is dat koffie met je slaap sjoemelt. Vooral als je na 16:00 uur nog cafeïne binnenkrijgt, kun je slaapstoornissen ervaren.

Deze negatieve effecten kun je grotendeels voorkomen door gematigd en niet na 16:00 uur meer koffie te drinken. Voor de rest mag je bij diabetes zeker genieten van koffie.

Koffie mag (met mate) bij diabetes type 2

Zoals je hebt kunnen lezen, mag koffie bij diabetes type 2... mits je het bij normale hoeveelheden houdt. Anders slaat het alsnog om naar ongezond.

Mensen onderschatten vaak wat voeding met het lichaam kan doen.

Maar het is relatief simpel:

Wanneer je ongezond eet, zul je een ongezond lichaam krijgen... en wanneer je gezond eet, krijg je een gezond lichaam. Maar het gaat veel verder dan dit!

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: drink jij koffie bij diabetes type? Heeft het effect op jouw bloedsuikerspiegel? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut, oprichter van Ziektevrijleven.nl (bekend van RTL 4, Nu.nl, HP de Tijd en meer), best-selling auteur, bedenker van de Diabetes Omkeren Methode cursus en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

>
Send this to a friend