Mag Je Mandarijn Eten Bij Diabetes Type 2? Ontdek Het Hier!

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

jun 08
Mag Je Mandarijn Eten Bij Diabetes Type 2? Ontdek Het Hier!

Mandarijn bij diabetes 2... is dat een goed idee? Vraag een willekeurig persoon of ze gezond zijn, en hij/zij zal 9 van de 10 keer volmondig ‘ja’ zeggen. Een mandarijntje en veel andere fruitsoorten lijken vaak onschuldig.

Ja, er zit misschien wat suiker in; maar dit is maar fruitsuiker… En zolang het natuurlijke suikers zijn kan het geen kwaad, toch?

 Dat klopt in sommige gevallen, maar lang niet in alle. In dit artikel leg ik uit of je mandarijn mag eten bij diabetes type 2 en waarom.

More...

Klik op de bovenstaande video voor meer informatie

Hoe gezond is mandarijn bij diabetes?

Mandarijnen en sinaasappels staan zo’n beetje bekend als het boegbeeld van vitamine C. Op scholen en op het werk worden vaak mandarijntjes uitgedeeld. En overal wordt het wel aangeraden om meer mandarijn te eten.

Voor mensen met suikerziekte kan dit echter een heel ander verhaal zijn. Je wilt namelijk altijd goed op je koolhydraat- en suikerinname letten. Als je een product eet met veel suikers (zonder dat je het wist) en je kunt daar snel last van krijgen.

Het maakt dan ook niet uit of een product “natuurlijke” suikers bevat zoals fruitsuiker in fruit of melksuiker in zuivel. Of dat het geraffineerde suiker betreft. In alle gevallen zet de lever de suikers om in glucosedeeltjes die in je bloed worden opgenomen.

Wat wel uitmaakt is hoeveel vezels een product bevat. Deze vertragen immers de opname van koolhydraten/suikers tot het bloed. Vandaar dat het ook langzame koolhydraten worden genoemd.

Bij fruit wil je altijd alert zijn op de hoeveelheid aanwezige fruitsuiker in combinatie met voedingsvezels. Zit er (relatief) veel suiker in, maar geen vezels? Dan is het niet gezond bij diabetes. Zitten er wel veel vezels in, dan kan het een veilige keuze zijn.

Doel van dit artikel

Hoe zit het met mandarijn en de producten waar mandarijn in verwerkt is? In dit artikel lees je het antwoord en krijg je enkele gezonde alternatieven.

Mag je mandarijn eten bij diabetes type 2?

Nee, mandarijn is niet gezond bij suikerziekte. Zeg maar gerust ongezond.

De reden hiervoor is vrij simpel. Het bevat te veel suiker, maar nauwelijks vezels. Per 100 gram mandarijn krijg je zo’n 10 gram suiker binnen en één gram vezel.

Dat betekent dat als je twee mandarijntjes eet, je al gauw 3 suikerklontjes binnenkrijgt.

Dat hoeft niet een probleem te zijn als er genoeg vezels in zitten. En die missen.

Mandarijn is niet ideaal bij diabetes

Ongezonde producten met mandarijn

Naast het verse stuk fruit dat je kunt eten, worden er ook allerlei producten gemaakt met mandarijn. Het is misschien een open deur, maar die zijn dus allemaal per definitie niet gezond als je diabetes hebt.

Enkele voorbeelden van producten met mandarijn die je wilt vermijden:

  • Mandarijnpartjes in blik (op sap)
  • Mandarijnpartjes in blik (op sap)
  • Snackrepen met mandarijn

Mogelijk dat er nog meer voorbeelden bestaan. Het beste is volledig links laten liggen!


Vind jij dit artikel leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


Gezonde alternatieven

Misschien is het een teleurstelling dat je beter geen mandarijn meer kunt eten. Maar niet getreurd. Er zijn genoeg vervangers die net zo lekker, maar een stuk gezonder zijn.

Sinaasappel

Net als de mandarijn behoort de sinaasappel tot de citrus-familie.

Sinaasappel is beter dan mandarijn

Echter is sinaasappel wel gezond als je diabetes hebt.

Het zit hem in dit geval echt in de vezels. Want een sinaasappel bevat ongeveer net zoveel suiker als een mandarijn, maar wel een stuk meer vezels.

Daardoor is de sinaasappel wel geschikt om te eten. 

Mijn tip is wel om het bij maximaal 1 sinaasappel te houden per dag.

Kiwi

Eet je graag citrusvruchten vanwege de vitamine C? Dan kun je nog beter een kiwi eten! Kiwi’s bevatten namelijk meer vitamine C dan een mandarijn of sinaasappel. Daarnaast zijn ze qua suikers en vezels beter geschikt bij diabetes type 2.

Mandarijn is niet ideaal bij diabetes type 2

Zoals je hebt kunnen lezen, zijn mandarijnen ongezond bij diabetes type 2. Er zijn gewoon veel gezondere fruitsoorten om te eten als je suikerziekte hebt.

Met gezondere fruitsoorten (of überhaupt gezonder eten) kun je veel voor elkaar krijgen!

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: eet jij mandarijn bij diabetes? Waar ga jij dat nu mee vervangen? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut, oprichter van Ziektevrijleven.nl (bekend van RTL 4, Nu.nl, HP de Tijd en meer), best-selling auteur, bedenker van de Diabetes Omkeren Methode cursus en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

Share via
>