11 Tips Om Je Insulineresistentie Als Diabetes Type 2 Patiënt Te Verbeteren

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

11 Tips Om Je Insulineresistentie Als Diabetes Type 2 Patiënt Te Verbeteren

De klachten die je kunt krijgen van insulineresistentie zijn erg naar.

Maar wat is de juiste behandeling om er vanaf te komen?

In dit artikel krijg je alle antwoorden over hoe je jouw lichaam weer gevoelig maakt voor insuline en ziektevrij door het leven kan gaan.

More...

Zo verbeter jij je insulineresistentie

De diagnose van insulineresistentie is niet mis. Het is een serieus medisch probleem en je moet goed in de gaten houden hoe zich dat ontwikkelt.

Je bent insulineresistent wanneer je diabetes type 2 hebt ontwikkelt. Over het algemeen is dit ontstaan door een ongezonde leefstijl.

Je lichaam reageert niet meer op insuline waardoor de suikers niet opgenomen kunnen worden door je lichaamscellen. Vaak is dit ontstaan doordat jij je lichaam continu hebt gebombardeerd met ongezond voedsel dat veel suikers bevat. 

Wanneer je diabetes type 2 hebt ontwikkelt door een ongezond eetpatroon is het ook mogelijk om er weer vanaf te komen door een gezond eetpatroon. Maar gezond is een relatief begrip. Dit is voor iedereen anders.

Maar gelukkig zijn er wetenschappelijke onderzoeken die laten zien hoe je insulineresistentie kunt herstellen en dus van je diabetes type 2 af kunt komen. ​

Doel van dit artikel

Daarom krijg je in dit artikel 11 tips over hoe je kunt herstellen van insulineresistentie. 

Het zal je misschien verbazen, maar het is mogelijk om hiervan te genezen zonder medicijnen. Dat wil niet zeggen dat je nu je dokter op moet bellen om hem te vertellen dat je niet meer komt. Maar de kennis hieronder kan je wel helpen om voor eens en voor altijd van deze ziekte af te komen.

Wat is de betekenis van insulineresistentie

Insuline is een hormoon. Dit zijn stofjes die signalen geven in je lichaam.

Insuline wordt gemaakt door de alvleesklier en van daar naar de rest van je lichaam gebracht. Dat gebeurt voornamelijk als je iets met koolhydraten en suikers hebt gegeten. Dan stuurt je alvleesklier een flinke lading van het hormoon je lijf in.

Daar geeft insuline het signaal om de suikers die binnen zijn gekomen zo snel mogelijk op te nemen. Dan zetten de cellen in je lijf de deuren open zodat de suikers naar binnen kunnen. Daar worden ze vervolgens als energiebron gebruikt.

Zo ontstaat diabetes type 2


Maar bij insulineresistentie heeft je lichaam weerstand ontwikkelt tegen de insuline. Het maakt niet uit hoeveel je alvleesklier loslaat, je lichaam kan er niet zoveel mee.

Je lichaam reageert niet meer op de insuline waardoor de poorten naar de cel niet open gaan. Het gevolg is dat de suikers niet of nauwelijks meer kunnen worden opgenomen. Hierdoor ontstaan er heftige pieken in je bloedsuikerspiegel. Zie de afbeelding hieronder.

Dat laatste is heel gevaarlijk. Op de lange termijn ondervind je hier blijvende schade van zoals ik heb uitgelegd in mijn artikel over de klachten en gevolgen van diabetes type 2

Voordat ik je uitleg hoe je de weerstand van je lijf tegen insuline opheft, is het handig dat je weet hoe insulineresistentie ontstaat.

Hoe ontstaat insulineresistentie?

Wetenschappers breken er hun hoofd over. Er is veel onderzoek naar gedaan maar men heeft nog geen precieze verklaring kunnen vinden. 

Wat onderzoekers wel hebben ontdekt is dat insulineresistentie vrijwel altijd samenhangt met andere lichamelijke problemen. Zoals bijvoorbeeld:

  • Diabetes type 2
  • Te weinig beweging
  • Veel stress
  • Te dik zijn
  • Roken
  • Drinken
  • Overmatig caffeine gebruik
  • Zwangerschap 

Insulineresistentie ontwikkelt zich vrijwel zonder symptomen. Hierdoor is het lastig om er op tijd bij te zijn. Gelukkig is insulineresistentie om te keren. Door je voeding en leefpatroon aan te passen zul je zien dat je snel geen last meer hebt van je klachten. En dat zonder medicatie.

Hieronder krijg je een overzicht van hoe je afkomt van je insulineresistentie. In totaal zijn het elf tips.


#1 Vermijd stress

Zoals genoemd krijgen mensen met stress veel vaker last van insulineresistentie. En wetenschappers hebben naar aanleiding hiervan experimenten gedaan op ratten. Vrij wrede experimenten als je het mij vraagt. Die nooit goedgekeurd zouden worden als ze op mensen werden uitgevoerd.

Stress onderzoek bij ratten

De onderzoekers zorgden ervoor dat de ratten onder grote stress kwamen te staan. De spanning was vergelijkbaar met wat een mens kan ervaren als er een acuut probleem is. Daarna werd gemeten hoe goed de ratten konden omgaan met de suikers in hun bloed. Daaraan kun je namelijk zien in welke mate insuline zijn werk doet.

En wat blijkt? Als je een ratje heel paniekerig maakt kan zijn lijf veel minder goed omgaan met zijn/haar bloedsuiker. Waardoor het dus last krijgt van een verhoogde bloedsuikerspiegel. 

Stress in bedwang houden is een belangrijke taak. Je zult niet alle spanning in je leven kunnen vermijden en dat hoeft ook niet. Waar het om gaat is dat je niet zo gestrest raakt dat je boos wordt, je moet terugtrekken of verlamd raakt. Wanneer je die punten bereikt weet je dat je te ver bent gegaan.

Als je een drukke, veeleisende baan of thuissituatie hebt kan het zijn dat je deze punten dagelijks bereikt zonder dat je het merkt.

Er is niet veel ongezonder dan dat.

Misschien voel je niet eens meer hoe jij jezelf elke dag afmat.

Stress vermindering doe je zo

Daarom raad ik iedereen de volgende zaken aan om stress te verminderen. En er zo voor te zorgen dat je lichaam weer kan omgaan met insuline:

  • Krijg genoeg slaap. In een volledig donkere kamer zonder onderbrekingen, inclusief een wekker. Lukt dit niet, zet dan op zijn minst geen wekker in het weekend. Hoe beter je slaapt, hoe beter je lijf met stress kan omgaan.
  • Doe aan yoga of stretchen. Als je stijf bent of spierspanningen hebt registreren je hersenen dat ook als stress. Ook al voel jij je emotioneel OK, wanneer je gewrichten stijf zijn denkt je lichaam dat er iets naars aan de hand is. Maak je lichaam daarom elke morgen los met een korte, verfrissende yoga- of stretchsessie
  • Kijk twee uur voordat je gaat slapen geen TV en zit niet achter de computer. Dit beïnvloedt je slaapritme. Lees in plaats daarvan een boek, praat met je partner of maak een wandeling
  • Ga 's ochtends naar buiten. Zonlicht in de ochtend en middag helpt je om beter te slapen. En heeft op zichzelf al een stress verminderend effect

#2 Val af

Zoals je hebt kunnen lezen zijn mensen met overgewicht vaak de sjaak als het op insulineresistentie aankomt. Onderzoekers weten nog niet exact waarom maar te veel vet zorgt ervoor dat je lijf niet meer met de suikers in je bloed kan omgaan.

Helaas is er sprake van een vicieuze cirkel.

Als je overgewicht krijgt neemt je insulineresistentie toe. Daardoor wordt het moeilijker om af te vallen. Waardoor je insulineresidentie weer toeneemt. 

Simpelweg minder eten werkt vaak niet. Hierdoor wordt je hongergevoel niet minder. Je kunt ergens minder van eten maar daar wordt het niet gelijk gezonder van.

Je kunt gelukkig wel makkelijk afvallen als je verandert wat je eet. 

Wat voor eten dat precies moet zijn is vrij eenvoudig. Het heeft niets te maken met wat je in dieetboeken leest. Die zijn geschreven om snel geld te verdienen aan onzekere mensen.

Nee, wat echt helpt is voedingsmiddelen kiezen die je bloedsuiker niet in de war schoppen.

Dan kan je lichaam langzaam weer gevoeliger worden voor insuline.

Tip!

Overgewicht kan alleen maar in stand worden gehouden als je een overschot aan slechte calorieën binnenkrijgt. Wanneer je een gezond eetpatroon aanneemt nemen gelijk je calorieën af terwijl je toch vol zit. Het gevolg is dat je heel makkelijk gewicht verliest.

Maar wat moet je dan precies niet meer eten als je wilt afvallen? En wat breng je er voor in de plaats? Dat leg ik je bij de volgende tips uit. 


#3 Eet geen snelle suikers

Laat mij beginnen met wat je absoluut moet vermijden qua voedingsstoffen.

Misschien komt het niet als een verrassing maar als je lijf niet meer goed kan omgaan met suikers is het beter om deze te laten staan.

Sterker nog, iedereen zou zo veel mogelijk suiker moeten vermijden. Als je er te veel van eet kan je lichaam het niet meer bijbenen en krijg je vanzelf last van insulineresistentie, pre-diabetes en uiteindelijk diabetes type 2. 

Als je al klachten van insulineresistentie hebt ontwikkelt is het eerste wat je moet doen:

  • Stoppen met junkfood
  • Stoppen met snoep, gebak, koeken en chips
  • Stoppen met frisdranken, vruchtensappen en andere suikerrijke dranken

Daarna is het een goede tweede om alle andere suikers te vermijden, zoals:

  • Brood
  • Aardappelen
  • Pasta
  • Rijst

Of je nu suiker van wit brood of een gebakje binnenkrijgt, dat maakt niet veel uit. Met als enige verschil dat snoep, gebak en frisdrank veel verslavender zijn door hun lekkere smaak.

Als je mensen in een hersenscanner legt en suiker te eten geeft kun je zien dat het heel belonend is voor je brein. Nog meer belonend dan dat cocaïne voor je brein is. 

Daarom krijgen mensen afkickverschijnselen als ze minder suiker eten. Dit trekt na een aantal weken wel weg. ​Maar de voordelen zijn heel groot wanneer je stopt met het eten van zoveel suikers.

Je zult je niet alleen beter voelen, je insulineresistentie zal ook afnemen. 

Vervang deze verslavende producten

Bovenstaande ongezonde producten kun je heel gemakkelijk vervangen. Heb je honger? Eet een komkommer. Of lees de rest van dit artikel en leer hoe je jouw hongergevoel vermindert terwijl je tegelijkertijd gezond en lekker eten binnenkrijgt.

Ook deegwaren vermijd je het liefst. Als je hier echt niet zonder kunt wil ik dat je altijd voor de volkoren variant gaat en het met andere voedingsmiddelen combineert. Witbrood eten zonder groenten, vlees, vis of eieren is vanaf nu niet meer toegestaan.


#4 Vet is je vriend

Een dieet waarbij je alleen dingen niet mag eten werkt niet. Je krijgt trek en hebt onvoldoende energie. Dan wordt de verleiding om te smokkelen wel erg groot.

Nee, ik ben ziektevrij leven gestart om je een gezonde manier van eten aan te leren. Zonder honger en met alle voedingsstoffen die je nodig hebt.

Een makkelijke manier om je hongergevoel te verminderen terwijl jij je insulineresistentie verbetert is door meer vet te eten.

Je denkt waarschijnlijk: "Wat? Meer vet? Maar vet is toch ongezond?"

Dat ligt eraan. Als jij een blok frituurvet opeet of een fles frituurvet leegdrinkt krijg je allemaal ongezonde vetten binnen. Maar als je voedingsmiddelen eet die op zichzelf gezond zijn en waar een hoop vet inzit dan is dit prima.

Hieronder een aantal voorbeelden:

Noten

Uit vrijwel elk onderzoek wat naar noten kijkt blijkt dat ze positieve gezondheidseffecten hebben. Mensen die meer noten eten voelen zich beter en krijgen essentiële voedingsstoffen binnen. Maar als je kijkt naar de voedingswaarde van noten zie je dat grotendeels uit vetten bestaan. 

Pure chocolade

Chocolade wordt gemaakt van cacaobonen. Zolang de vetten in je chocola niet vermengt zijn met snelle suikers is het een gezonde snack om je wat voller te voelen. De reep moet dan wel minimaal voor 75% uit cacao bestaan. 

Vette vis

Vette vis en zalm zijn ontzettend gezond. De vetten die in deze vissoorten zitten worden omega-3-vette  genoemd. Deze werken beschermend tegen hart- en vaatziekten. Dit zijn de gezondste vetten die je binnen kunt krijgen. 

Dierlijke vetten

Dierlijke vetten bestaan voornamelijk uit verzadigde vetten. Waar ze vroeger dachten dat deze vetten slecht zouden zijn is nu het tegendeel bewezen. Om je insulineresistentie te herstellen doe je er dus verstandig aan om meer van dit soort vetten te eten. 


Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#5 Gebruik deze zoetstof in plaats van suiker

Maar wat nou als je zin hebt in iets zoets?

Allereerst wil ik je vertellen dat dit onderdeel van het probleem is. De Nederlandse obsessie met zoetigheid, van snoepjes tot broodbeleg, zorgt ervoor dat zoveel mensen diabetes type II krijgen.

  • Je insulineresistentie oplossen terwijl je zoetigheid blijft eten is onmogelijk

Maar gelukkig zal je smaak veranderen als je stopt met het eten van grote hoeveelheden suikers. Doordat je meer andere voedingsmiddelen eet, zoals groenten en eiwitten, zal de behoefte van je brein aan zoet langzaam afnemen. 

Dan is het mogelijk om jezelf af en toe te trakteren. Dit kan je natuurlijk wel het beste doen met iets dat:

  • Je bloedsuiker niet verhoogt
  • Je insulineresistentie niet verergert.

De beste zoetstof is stevia. Dit is een stof die uitgebreid onderzocht is en al tientallen jaren beschikbaar is in Zuid-Amerika en Azië.

Er zijn meerdere zoetstoffen die veilig zijn als je diabetes hebt.

Maar stevia is de beste.

Belangrijk informatie

Stevia helpt je lichaam met het reguleren van je bloedsuiker. Stevia doet namelijk in je lichaam alsof het insuline is. En maakt de insuline die beschikbaar is in je lijf effectiever. Het heeft dus een positieve werking op je insulineresistentie. 


#6 Eet zo natuurlijk mogelijk

Even een intermezzo.

Ik kan me voorstellen dat al het bovenstaande wat ingewikkeld is. Ik geef je uitgebreide tips om zo'n beetje je hele voedingspatroon om te gooien. Dan kun je vroeg of laat voor uitdagingen komen te staan. Zoals:

"Mag ik dit specifieke voedingsmiddel wel eten? Of zit hier ook iets in wat slecht voor me is?"

Als je ooit twijfelt of je iets mag eten of niet, denk dan aan het volgende:

Hoe dichter eten bij de natuur staat, hoe beter het is.

De bewerkingen die mensen uitvoeren aan eten zijn er vaak op gericht om ze lekkerder maar ook ongezonder te maken. Hoe langer mensen eraan sleutelen, hoe meer suikers een voedingsmiddel bevat.

Als je boodschappen doet zijn er een aantal plekken waar je het beste al je inkopen kunt doen:

  • Groente- en fruitafdeling
  • Zuivelafdeling
  • Versafdeling met vis en vlees
  • Het gedeelte met kruiden, specerijen en olieën

Dat laatste gedeelte hoef je niet zo regelmatig te bezoeken als je eenmaal een voorraadje hebt. Maar voor elke maaltijd heb je groenten en fruit nodig. En natuurlijk een beetje zuivel, vlees en vis.

Vermijd de rest van de supermarkt

Al het andere wat je in de supermarkt ziet liggen bestaat uit suikers, suikers en nog eens suikers. En wat chemische toevoegingen om deze suikerbrij nog wat extra smaak te geven.

  • Zelfs in een fles tomatenketchup zitten heel veel suikers

De tomaten zijn zo geconcentreerd dat het een zoet goedje wordt. En alsof dat niet genoeg is worden deze gezoet met wat extra tafelsuiker.

Blijf dus zoveel mogelijk weg van alles in een fabrieksverpakking. Hoe verser, hoe beter.

Uitzondering op niet verse producten


Er is wel één grote uitzondering: ingevroren groenten

Groenten uit de vriezer zijn helemaal oke. Tenzij er al te veel aan gesleuteld is, zoals bij spinazie a la creme. Maar in vrijwel alle andere gevallen zijn bevroren en ingeblikte groenten een prima oplossing.


#7 Gooi al je ongezonde eten weg

Als je begint met mijn voedingstips heb je ongetwijfeld nog een voorraadje van al dat lekkere junkfood. De verleiding kan groot zijn om dit eerst op te eten of om geleidelijk over te stappen op gezonde voeding. Helaas werkt dat niet.

Elke keer dat je junkfood eet maak je de gewoonte sterker. En bij die gewoonte horen signalen in je brein die zeggen:

"Hmmmm, dit is lekker. Er zit veel energie in."

Als jij je gewoonten vervolgens langzaam afbouwt zul je merken dat je trek krijgt in al die voedingsmiddelen die je juist niet moet eten.

Als je in plaats daarvan in één keer stopt met alle zoete rotzooi zul je zien dat je na een paar weken geen enkele behoefte meer hebt aan eten wat je kortgeleden nog heel lekker vond.

Je brein kan "vergeten" wat het lekker vindt als je er lang genoeg niet aan blootgesteld wordt.

Tip!

Daarom stel ik voor dat je direct naar je keuken- en kelderkast gaat en al het ongezonde eten weggooit.

Ik vind dat niet zonde. Het kost misschien wat geld maar een goede gezondheid is onbetaalbaar. En je slechte eten aan iemand anders geven is ook niet bepaald vriendelijk. 

Nee, als je een goede buur bent biedt je jouw buurman niet eens al dat fabriekseten aan en kieper je het gewoon weg. Ga dan naar de supermarkt en koop al de gezonde producten die ik in dit artikel heb benoemd.


#8 Maak een wandeling na het eten

Inactiviteit is gelinkt aan insuline resistentie.

Als je de hele dag op je kont zit krijgt je lichaam meer moeite met het opruimen van suikers in je bloed. Maar als je af en toe een wandelingetje maakt wordt dit al een stuk beter.

Stel dat je veel overgewicht hebt of gewoon niet sportief bent. Dan is er geen enkele reden om in één klap vijf keer per week in de sportschool te gaan staan. De kans op blessures is erg groot en je zult snel ontmoedigd raken.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Ik ken een paar mensen die op pure wilskracht zichzelf er doorheen vochten en op die manier een intens trainingsprogramma volhielden terwijl ze daarvoor nooit hadden gesport. Maar dit is heel zeldzaam. 

  • De meeste mensen die helemaal losgaan in de eerste paar weken storten vanzelf in

Dat wil ik voorkomen.

Sporten is gezond maar je moet het opbouwen. lichaam moet eraan gewend raken om actief te zijn. Dat gaat niet van de één op de andere dag.

Sommige mensen, vooral de mensen die wat ouder zijn, zullen nooit op het punt komen waarop ze naar de sportschool gaan.

Hoewel het doen van krachttraining heel veel positieve effecten heeft op het lichaam, is een wandeling toch een beter begin. 

Wat is de juiste dosis beweging?


Het antwoord is: wat jij aankunt. En om dat te testen bouw je het langzaam op. Beginnend met elke dag een flinke wandeling.

Yes, dat lees je goed. Uit onderzoek blijkt dat een wandeling van slechts tien minuten na de maaltijd je bloedsuiker verlaagt en je insulineresistentie verbetert. 

En wetenschappers hebben zelfs ontdekt dat "vaak" beter is dan "lang". Een paar keer per dag een wandelingetje van tien minuten na je maaltijden is veel gezonder dan in één keer dertig minuten lopen. 

Let wel op, want dit trucje werkt alleen met wandelen. Als je heftig gaat sporten kort na een maaltijd is dat verre van prettig. Beperk dit dus alleen tot wandelen. Dat is vaak al genoeg als je het vaak doet en consequent volhoudt.


#9 Maak je eten gezonder met kaneel

Er zijn een aantal specerijen die geweldig zijn voor diabetes-patiënten. Kaneel is mijn favoriet als het gaat om jouw insulineresistentie te verbeteren.

Door kaneel te eten worden je cellen gevoeliger voor insuline.

Je insulineresistentie wordt dus minder waardoor suikers makkelijker uit je bloed worden gehaald. Dit voorkomt alle nare effecten van diabetes

Daarnaast zit er een stofje in kaneel dat zich in je lijf gedraagt als insuline.

Met als gevolg dat kaneel extra helpt bij het verlagen van je bloedsuiker.

Ik zou kaneel wel combineren met een maaltijd. Dan heeft kaneel het meeste effect.

Je kunt ook een theelepeltje innemen. Maar dat is niet heel smakelijk en je hebt het eigenlijk niet nodig als je niet recentelijk wat gegeten hebt.


#10 Maak 9 van de 10 maaltijden zo saai mogelijk

Deze tip heeft alles te maken met afvallen. Want hoe vaak je lekkere dingen eet hangt samen met hoeveel je eet.

In experimenten waarbij proefpersonen minder moesten eten van hun normale voedsel, kregen ze het heel zwaar. Omdat mensen gehecht zijn aan lekkere smaken is het heel moeilijk om hier nee tegen te zeggen.

Maar wanneer je een groep mensen voortaan alleen maar saai en smakeloos voedsel geeft, gaan ze er automatisch minder van eten. Hun trek neemt af doordat ze de smaak niet zo lekker vinden. Daardoor wordt het veel makkelijker om af te vallen.

Tip!

Hoe maak je dit praktisch?

Het is dus beter om eten te maken dat geen sterke smaak heeft. Gebruik dus niet teveel zout en andere kruiden. Hoe gevarieerder je eet, hoe meer je lichaam van de verschillende smaken wilt eten. 

Wanneer je kleinere porties eet, wat het natuurlijke gevolg is van saaier eten, dan wordt je bloedsuiker niet zo sterk verhoogt. En als je consistent kleinere porties eet, verlies je gewicht.

En als je besluit om eens in de drie dagen heerlijk te koken, maak er dan een feestje van. Eet nog steeds gezond maar eet alles vol aandacht en geniet van de smaak. Dan kan je er weer een tijdje tegen.


#11 Behandel het als een marathon, geen sprint

Je voedingspatroon aanpassen is lastig. Hetzelfde geldt voor meer sporten. Het kost tijd om deze gewoontes aan te leren en er in te houden. 

Ik heb het je zo makkelijk mogelijk gemaakt door je tips te geven die je een goed gevoel geven als je ze uitvoert.

Gezond eten maakt je:

  • Sterker
  • Gezonder
  • Vrolijker

Genoeg bewegen zorgt voor een vergelijkbaar gevoel. Maar dat betekent niet dat je hier binnen een paar dagen aan gewend bent.

Een nieuwe gewoonte aanleren kost tijd. Pak het dus rustig aan. 

Belangrijk informatie

Hoelang het duurt voordat jij je gewoontes verandert hebt durf ik niet te zeggen. Uit onderzoek blijkt dat dit voor sommige mensen een half jaar duurt en voor anderen maar een dag of twintig. Daarom wil ik dat je rustig te werk gaat en jezelf niet te veel op je kop zit als het even niet lukt.

Maak je een slippertje? Vergeef jezelf en begin gewoon opnieuw.

En als je merkt dat je te veel hooi op je vork neemt, begin dan bovenaan en werk alle tips één voor één af. Het is een marathon en geen sprint.

Diabetesvrij geheim

Bovenstaande tips zijn een goed begin om van je insulineresistentie af te komen. Maar de beste tip heb ik al laatst bewaard. 

Recentelijk is namelijk ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Marloes Schuurman

P.s: Wat is volgens jou de beste manier om je insulineresistentie om te keren? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Marloes Schuurman is een medisch specialiste en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

Leave a Comment:

Leave a Comment: