7 Tips Om Als Suikerpatiënt Je Diabetes Type 2 Om Te Keren

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

7 Tips Om Als Suikerpatiënt Je Diabetes Type 2 Om Te Keren

Als je diabetes type 2 hebt kan dit leiden tot heftige klachten.

Die zijn te voorkomen als je vandaag nog je leefstijl aanpast.

Om je te helpen als suikerpatiënt krijg je in dit artikel zeven tips om je diabetes type 2 om te keren.

More...

Hoe je als suikerpatiënt van je diabetes afkomt

Je ouders. Je kinderen. Je partner.

Je internist. Je huisarts. Je diëtist.

Ze hebben allemaal het beste met je voor. Ze willen allemaal dat jij gezonder wordt.

Maar er is één ding dat ze je niet vertellen over suikerziekte type 2.

Je bent te genezen als suikerpatiënt.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de schadelijke effecten van diabetes zijn om te keren door je voedingspatroon aan te passen.

Door een simpele strategie aan te houden voorkom en genees je schadelijke symptomen als neuropathie.

Doel van dit artikel

Als je er klaar voor bent om hypers en nare complicaties te voorkomen begin dan direct met de 7 onderstaande tips. Zodat je suiker binnen no time niet meer verhoogd is.


Zoek je kant-en-klare recepten waarmee je diabetes type 2 kunt voorkomen en genezen? Klik dan hier.

#1: Eet minder suikers

De makkelijkste manier om de gevolgen van suikerziekte te voorkomen, is door je suikerinname drastisch in te perken.

De meeste van mijn lezers beginnen met een hoge suikerinname. Als ik begin met ze te coachen, zie ik soms zelfs dat hun energie voor 70% uit suikers bestaat.

Geen wonder dat ze regelmatig last krijgen van hypers. Ze eten grote hoeveelheden suiker die hun lichamen niet kunnen verwerken.

Waar zitten suikers zoals in?

  • Pasta
  • Aardappelen
  • Rijst
  • Brood
  • Koekjes
  • Snoep
  • Fruit

Ontbijten en lunchen met brood, snacken met snoep en avondeten met aardappelen en vlees is normaal in Nederland. Maar dat is niet hoe je gezond blijft als je diabetes type 2 hebt.

Wat gebeurt er in je lijf met al die suikers?

Wanneer je iets met suiker eet komt dit in je maag terecht. Vanaf daar wordt het door je spijsverteringskanaal gehaald. Daar beslist je lijf wat er met de afzonderlijke onderdelen van het voedsel gebeurt.

De meeste suikers worden in je bloed gebracht. Daar kunnen deze suikers opgenomen worden door je lichaamscellen om als brandstof gebruikt te worden.

Maar als je diabetes hebt gebeurt dit niet. Dat komt omdat een hormoon wat voor de opname zorgt het niet goed doet. Daardoor blijven de suikers in je bloed zitten. Met alle nare gevolgen van dien.

Een chronisch hoge bloedsuiker kan tot allerlei ongezonde klachten leiden. Wil je weten welke dit zijn? Test dan hier of jij last hebt van de meest voorkomende complicaties van suikerziekte.

De meeste problemen kunnen voorkomen worden als je minder suikers eet. En in plaats daarvan andere voedingsmiddelen kiest, die je bloedsuiker niet zo schandalig verhogen.

Is het zoet? Dan zit er suiker in. Tenzij een gezonde zoetstof is gebruikt. In dit artikel lees je wat de beste zoetstoffen zijn als je diabetes hebt.

Of zitten er granen in? Zoals tarwe en rijst? Dan heb je weer te maken met suikers.

Gelukkig is er voor dit laatste een simpele oplossing:


#2: Eet volkoren producten

Als je dan toch rijst en tarwe eet, pak het dan verstandig aan. In plaats van witte rijst of witbrood of witte pasta eet je gewoon de volkoren variant.

Daarmee worden de suikers overigens niet in één klap gezond. Maar wat het wel doet is dat de grootste schade van suikers vermeden wordt.

Wat maakt volkoren pasta gezonder dan gewone pasta? En zilvervliesrijst vergeleken met witte rijst?

Pas op

Wanneer de granen worden verwerkt in een fabriek haalt men er stukjes af. Bij volkoren granen worden er minder stukjes afgehaald dan bij niet-volkoren granen.

Witte pasta is bijvoorbeeld beroofd van zijn gezondste stukje: de vezels. En dat geldt ook voor witte rijst en witbrood.

Vezels zijn stukjes van granen die helpen bij de spijsvertering.

Ze geven je een vol gevoel en zorgen ervoor dat de suikers die je eet langzamer worden opgenomen. 

Er is zelfs wetenschappelijk onderzoek dat laat zien dat mensen die veel vezels eten minder snel diabetes type 2 krijgen. Voor elke extra 10 gram daalt de kans op diabetes met 5%.

Nogmaals: suikers worden niet in één keer gezond omdat je nu de volkoren variant eet. Je zult moeten matigen om je diabetes voorgoed om te keren. Maar de suikers die je eet zou je in hun volkoren variant moeten nuttigen. Om de schade zoveel mogelijk te beperken.


#3: Eet havermout

Een andere koolhydraat bron wat de moeite van het bespreken waard is, is havermout.

Havermout bevat meer vezels, eiwit en vet dan andere granen. Dat lijkt misschien niet belangrijk maar het komt erop neer dat er minder suikers inzitten.

En door de gunstige samenstelling worden de suikers die erin zitten nog eens langzamer opgenomen ook.

Niet alleen vezels maar ook eiwitten en vetten remmen de opname van suikers

Uit onderzoek blijkt dat suikerpatiënten die veel havermout eten minder insuline hoeven te spuiten. En dat havermout je suikerspiegel veel minder verhoogt dan brood. Dat maakt het een geweldige broodvervanger bij het ontbijt.

Pas wel op, want de voedingsindustrie heeft een manier gevonden om een gezond product te verpesten. Er zijn veel varianten van havermout op de markt die vol zitten met suikers en toegevoegde smaakstoffen.

Koop de goede havermout

Die moet je niet hebben want die zijn hartstikke ongezond. Ga voor de natuurlijke variant met als enige ingrediënt "havermout". Dan krijg je het product binnen waar onderzoekers over hebben geschreven.


Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#4: Drink geen vruchtensap

Deze zal je verbazen misschien. Er wordt toch gezegd dat fruit gezond is? En dat je tenminste twee stuks per dag moet eten?

Dat fruit gezond is klopt wel. Die twee stuks per dag betwist ik. Maar wat absoluut niet gezond is, is om vruchtensap te drinken.

Wat fruit gezond maakt zijn vezels en andere bestanddelen zoals micronutrienten. Dit zijn stoffen als vitaminen en mineralen die ervoor zorgen dat je lichaam goed blijft functioneren.

Bij het persen van een sap worden de vezels en die andere goede stoffen eruit gehaald.

Zelfs als je het zelf doet en het sap vers perst, raak je een groot gedeelte van de gunstige stoffen kwijt.

Het eindresultaat is verschrikkelijk ongezond

Wat overblijft is puur suikerwater. En als je suikerpatiënt bent begrijp je wel dat dit niet goed voor je is. Dat dit suikerwater afkomstig is van sinaasappels, appels of een ander fruit maakt geen verschil

Maar laten we eerlijk zijn: de meeste mensen zullen niet eens het sap vers maken als ze graag een sapje willen drinken. In plaats daarvan kopen ze een pak. Van Fruitdruifje tot "12 Vruchtennectar": het is puur suikerwater.

Dit maakt mij soms erg boos. Want die vruchtensappen zijn niet alleen slecht voor mensen met diabetes maar ook voor elke andere Nederlander.

Vruchtensap is nooit goed

Niemand heeft er baat bij om vloeibare suiker te drinken. En nu hebben grote voedingsconcerns met slimme reclamecampagnes ervoor gezorgd dat mensen denken dat vruchtensappen gezond zijn.


Daar trap jij vanaf nu niet meer in. Suiker is suiker. En de grote hoeveelheid fruitsuikers in vruchtensappen maakt het zeker niet beter.


#5: Vermijd honger

Nu weet je dat je suikers zoveel mogelijk uit je keukenkastjes en je koelkast moet houden. Maar wat moet je dan eten? Je kunt immers niet leven op lucht en een beetje water.

Dat is een belangrijke vraag. Bij elke verandering in je dieet is het verstandig om na te denken wat de gevolgen zijn. Als jij je dieet niet aanpast buiten het weglaten van suikers krijg je enorme honger.

Gezonder eten is belangrijker dan minder eten

Uit onderzoek is bekend dat mensen die afvallen in de meeste gevallen zes maanden later op hun oude gewicht zitten - met een beetje extra. Dat komt omdat ze tijdens het lijnen honger lijden. Dat is stressvol voor hun brein. Wanneer ze hun gewicht hebben bereikt gaan alle remmen los en eten ze al het gewicht er weer aan.

Nou is jouw doel als suikerpatiënt niet om af te vallen. Natuurlijk is dat wel verstandig als je overgewicht hebt. Maar je eerste korte termijn doel mag zijn om je bloedsuiker te stabiliseren.

Honger bij diabetes leidt tot slechte keuzes

Ook dan is het essentieel om honger te voorkomen als suikerpatiënt. Stel dat jij zo eet dat in de morgen en middag je bloedsuiker gestabiliseerd wordt maar je wel ontzettende trek opbouwt.

Dan zal je tegen de avond je zelfcontrole verliezen en je vergrijpen aan koekjes, chips of andere ongezonde producten.

Met als gevolg dat je bloedsuiker verhoogd wordt.

Dat werkt natuurlijk niet. Daarom is het belangrijk om honger zoveel mogelijk te voorkomen. Dat doe je door andere producten te eten (zonder suiker) die je een vol gevoel geven.

Het belangrijkste voedselbestanddeel heb ik al genoemd: vezels. Deze zorgen ervoor dat je een vol gevoel krijgt en dat je spijsvertering goed werkt. En ze voorkomen dat je bloedsuiker al te veel stijgt doordat de opname van suikers vertraagd wordt.

Maar er zijn nog een aantal andere voedingsmiddelen die niet mogen ontbreken in jouw dieet als suikerpatiënt:

Gezonde producten om te eten bij suikerziekte

  • check
    Vlees
  • check
    Vis
  • check
    Gevolgte
  • check
    Eieren
  • check
    Kaas
  • check
    Zuivel
  • check
    Groenten
  • check
    Boter
  • check
    Noten
  • check
    Chocola met weinig suiker (85%+ cacao)
  • check
    Gezonde dranken zonder suiker

Al deze producten zorgen ervoor dat je vol raakt en de voedingsstoffen krijgt die je nodig hebt, zonder dat er suiker aan te pas komt. En wanneer je ze combineert met producten die rijk zijn aan suiker is het helemaal "kat in het bakkie".

Stel dat je een volkoren boterham eet. Beleg deze met witte kaas en tomaat. Je hebt hiermee de schadelijke suikers gedeeltelijk onschadelijk gemaakt. En door de gezonde eiwitten en vetten in die witte kaas heb je minder snel trek.


#6: Eet soep voor het avondeten

Een slimme en onderschatte manier om je bloedsuiker laag te houden is om je voeding te verdunnen. Bijvoorbeeld door veel water te drinken. Het verlaagt de "suikerdichtheid" van het eten dat verteerd moet worden.

Water neemt veel ruimte in beslag. Dat is minder ruimte voor suikers. Door water te drinken tijdens het eten worden de suikers ermee vermengt. Hierdoor gaat de vertering langzamer en heeft je lichaam meer tijd om met die schadelijke suikers af te rekenen. Daardoor krijgt je bloedsuikerspiegel geen harde dreun.

Toch staat er bij deze tip niet "drink meer water" maar "eet soep voor het eten". Waarom precies?

Het belangrijkste bestanddeel van soep is water. Daarna komen zaken die ervoor zorgen dat je ergste honger wordt gestild en die op zichzelf gezond zijn. Denk aan groenten, bouillon of misschien zuivel (bij een koude yoghurtsoep voor in de zomer).

Het resultaat is:

  • Je eet minder suiker
  • De suikers die je eet worden verdund en zijn daardoor minder van invloed op je bloedsuiker
  • Je krijgt gezonde voedingsstoffen binnen die niet in suikerrijke middelen te vinden zijn

De beste soep om te eten

Hierbij wil ik wat extra aandacht geven aan zelfgemaakte bouillon. Dit doe je door soepbotten te laten trekken in een pan met kokend water. Eventueel met groenten eraan toegevoegd om deze extra smaak te geven.

Tijdens het trekken van de bouillon komen er veel gezonde stoffen vrij uit de botten. Die stoffen kun je nergens anders krijgen maar zijn heel goed in het stillen van je honger.

Het is de reden dat je grootmoeder veel met het trekken van bouillon in de weer was. In het oude Nederland was men nog niet vergeten dat bouillon een voedzaamheid kent die je nergens anders vindt.

  • Als je dit te veel werk vindt kun je ook een groentesoep maken of een andere basis gebruiken. Maar wil je Ziektevrij Leven bonuspunten? Denk dan eens aan zelfgemaakte bouillon.

Wat je mag eten als suikerpatiënt lijkt me duidelijk. Wil je meer informatie over hoe je de symptomen kunt inperken? Lees dan mijn artikel over het samenstellen van gezonde diabetes recepten.


#7: Tijd voor krachttraining

Als suikerpatiënt is het goed om te bewegen.

Maar er is één vorm van beweging die beter is dan alle andere. En dat is krachttraining.

Om een lang verhaal kort te maken: krachttraining zorgt ervoor dat je lichaam beter kan omgaan met suikers die je binnenkrijgt.

Je spieren worden gevoeliger voor suikers en hebben er meer van nodig. Combineer je krachttraining met het verlagen van je suikerinname dan kan dit het laatste zetje zijn wat je bloedsuiker nodig heeft om weer "normaal" te worden.

Een beetje krachttraining doet wonderen

Je hoeft niet als een opgeblazen bodybuilder vijf keer per week naar de sportschool. Het gaat erom dat je twee keer per week minstens een half uur gaat of drie keer per week twintig minuten.

Het beste is om een trainer te vragen een programma voor je samen te stellen dat rekening houdt met je lijf. Vertel hem dat je diabetes hebt en dat je het doet om je bloedsuiker onder controle te krijgen.

  • Begint hij over cardio? Vertel hem dan dat je liever krachttraining doet.

Fietsen op een hometrainer of hardlopen is lang niet zo goed als krachttraining voor het verbeteren van hoe je lichaam met suiker omgaat. Want de positieve effecten van krachttraining zijn structureel. Ze blijven hangen ook op de dagen dat je niet naar de sportschool gaat.

Ben je geen sportschooltijger en wil je andere vormen van beweging die je helpen als suikerpatiënt? Lees dan mijn artikel over bewegen als je diabetes hebt.

Het Diabetesvrij Geheim

Als suikerpatiënt is er nog meer mogelijk om je diabetes type 2 om te keren.

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Marloes Schuurman

P.s: wat doe jij als suikerpatiënt qua voeding en dieet om van je diabetes af te komen? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Marloes Schuurman is een medisch specialiste en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • yvonne schreef:

    het lukt me niet om het ebook te verkrijgen. noppes in de emailbak ook niet in junkmail

    • Marloes Schuurman schreef:

      Hallo Yvonne,

      Ik heb even gekeken en ik zie dat jij het mailtje al op 22 december 2017 hebt ontvangen. Ik zal het je nog een keer sturen.

      Met vriendelijke groet,
      Marloes Schuurman

  • >

    Send this to a friend