11 Tips Voor Suikervrije Dranken Als Diabetes Type 2 Patiënt

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

11 Tips Voor Suikervrije Dranken Voor Als Je Diabe

Gezonde suikervrije dranken naast water zijn zeldzaam. Maar ze bestaan zeker wel. 

Vooral als diabetespatiënt is het belangrijk om dranken zonder suiker te nuttigen zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. 

Daarom krijg je in dit artikel een lijst met 11 gezonde suikervrije dranken naast water. 

More...

Gezonde suikervrije dranken voor diabetespatiënten

Suikervrije producten zijn helemaal hip de afgelopen jaren. De meeste mensen hebben het dan met name over producten waar geen toegevoegde suikers aan zijn toegevoegd

"Als diabetes type 2 patiënt is dat niet genoeg."

Zonder toegevoegde suikers ben je er nog niet. Zo bevat een banaan geen toegevoegde suikers, waardoor je zou denken dat dit product extreem gezond is. Het tegendeel is helaas waar. Een banaan bevat van zichzelf namelijk al 30 gram suiker en geen grammetje vezel

Gezonde suikerarme voeding vinden is relatief makkelijk. Maar helaas kan dit niet gezegd worden voor diabetesvriendelijke dranken.

Wat je het liefst hebt, zijn producten waar überhaupt weinig suikers inzitten. Daarom dit artikel met 11 gezonde suikervrije dranken.

Laat ik alvast vooropstellen dat de onderstaande dranken niet in dit artikel thuishoren: 

Doel van dit artikel

Hieronder krijg je een lijst met dranken die compleet suikervrij zijn. Deze zou je de hele dag door kunnen drinken.


Ook zullen er een aantal dranken tussen zitten die niet compleet suikervrij zijn maar die een kleine hoeveelheid suikers bevatten. Hierdoor kan ook jij, dit soort dranken drinken. 


Zoek je suikervrije toetjes? Neem dan hier een kijkje (klik).

Laten we beginnen:

#1 Zwarte koffie

Deze drank komt veelvuldig in het nieuws voor. De ene keer is het positief nieuws en de andere keer blijkt het de boosdoener te zijn van vele ziekten. 

Maar wat is nu waar?

Ik heb goed nieuws voor de koffieliefhebbers onder ons.

Het drinken van koffie brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee. 

Ja ja dat lees je goed...

...koffie is gezond.

koffie is gezond

Koffie is een plantaardig product dat tal van gezonde stoffen bevat. Dit heeft koffie met name te danken aan zijn antioxidanten. Deze activeren het nrf2-eiwit in onze cellen. 

Dit eiwit heeft een beschermende werking op ons lichaam:

Het drinken van 3 tot 5 koppen koffie per dag geeft een optimaal effect. Heb je echter last van hartproblemen? Dan zou ik deze grens niet overschrijden. Dan kunnen de positieve effecten juist negatieve effecten worden. 


#2 Groene thee

groen thee diabetes

Ik denk dat deze drank weinig uitleg vereist. 

Van water zou je kunnen zeggen dat dit een gezonde drank is omdat het geen nadelige effecten met zich mee brengt.

Maar groene thee heeft niet alleen geen nadelige effecten maar ook nog ontzettend veel voordelen.

En gelukkig zijn er maar weinig mensen die dit niet weten. 

Groene thee is een van de minst bewerkte theesoorten op aarde. Om deze reden bevat het nog tal van gezonde stoffen die een positief effect op je lichaam hebben.

Dit heeft met name te maken met het stofje EGCG.

Positieve effecten:

  • check
    Het verbetert je bloedsuikerspiegel
  • check
    Versnelt de vetverbranding
  • check
    Het verhoogt je metabolisme

Van deze drank kun je zoveel drinken als dat je zelf wilt. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat de gezondheidsvoordelen van groene thee pas beginnen bij het drinken van 3 tot 6 koppen per dag. Van gezonde suikervrije dranken kun je niet snel een teveel drinken.


#3 Witte thee

Witte thee is het broertje óf zusje van groene thee. 

Witte thee is nog een stuk onbekender maar kent ook veel voordelen.

Ook deze thee bevat veel gezonde stoffen. Deze gezonde stoffen worden ook wel antioxidanten genoemd. 

Antioxidanten in witte thee dragen bij aan het voorkomen en genezen van kanker, reuma, artritis, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

"Wat is witte thee precies?"

Witte thee wordt gemaakt van hele jonge knoppen van de theeplant. Het heeft een subtiele smaak: zoet en bloemig

Deze gezonde suikervrije drank kun je tegenwoordig ook in de supermarkten vinden. 


#4 Gember thee

Thee, thee, thee en nog eens thee...

...echt spannend is het niet nee

Maar via deze weg probeer ik je uit te leggen dat het drinken van thee ontzettend gezond is. 

Ikzelf drink de hele dag door verschillende theesoorten. Het is prima als afwisseling en ik ervaar daarnaast ook nog eens alle positieve effecten. Dat in tegenstelling met ongezonde dranken zoals frisdrank en vruchtensappen. 

ONGEZONDE DRANKEN


Mensen die de hele dag door vruchtensappen, frisdranken en zuiveldranken drinken ervaren alleen negatieve effecten. Onnodige calorieën, die worden opgeslagen als vet, en daarnaast nog meer negatieve effecten met betrekking tot de bloedsuiker.

Welke theesoort diabetes type 2 niet verergert of zelfs verbetert is gemberthee.

Helaas is deze thee in de westerse wereld nog niet zo bekend.

Het wordt over het algemeen in het Azië gedronken.

Gember behoort tot de Zingiberaceae familie.

Deze kruid wordt al een hele lang tijd gebruikt door de alternatieve geneeskunde.


#5 Muntthee

Nog één laatste theesoort en dan ben je van mij af wat betreft het drinken van thee. 

Munt wordt in veel landen gebruikt als geneeskrachtige kruid. En dat is natuurlijk niet zomaar: 

Munt blijkt te helpen tegen maagkrampen en wordt daarnaast gebruikt bij vastzittend slijm. Door het stomen van de holtes met behulp van een muntgeur komt het vastzittende slijm los te zitten.  

Verschillende onderzoeken laten zien dat munt goed helpt tegen misselijkheid.

Zo goed dat het een veilige en effectieve behandeling is tegen misselijkheid bij patiënten die een chemokuur ondergaan.

Let wel op: Drink verse muntthee niet met honing.

Het lichaam verwerkt honing niet anders dan tafelsuiker. Ook hier stijgt je bloedsuikerspiegel dus razendsnel van. 

Je hebt nu 4 verschillende gezonde theesoorten gekregen. Thee drinken hoeft dus helemaal niet saai te zijn. Wanneer je de bovenstaande theesoorten afwisselt ervaar je veel verschillende gezondheidsvoordelen en raak je niet snel uitgekeken op één bepaalde theesoort. 

Vind je de bovenstaande suikervrije dranken helemaal niks? Dan zijn hieronder nog een aantal opties met dranken waar een kleine hoeveelheid suiker in zit. De kleine hoeveelheid suiker die zich hierin bevindt is in ieder geval natuurlijk.  Een andere optie is de bovenstaande suikervrije dranken te combineren met een klein beetje suikervrije chocolade.

Andere opties zijn:


Vind jij deze blog over suikervrije dranken nuttig? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#6 Kokoswater

Je zou denken dat je dit enkel op tropische eilanden kunt drinken maar dat is niet waar. Het ligt ook gewoon in onze oer-Hollandse supermarkten. 

Kokoswater is het vocht dat zich in een kokosnoot bevindt. Wanneer je een gat maakt in een verse kokosnoot, dan loopt dat kokos water uit. Het is iets heel anders dan kokosmelk. Dit wordt namelijk van het vruchtvlees van een kokosnoot gemaakt. 

Kokoswater heeft een noot-achtige smaak. Een sterke kokossmaak heeft het absoluut niet. Daarom lusten veel mensen kokoswater ondanks dat ze niet van kokos houden.  

Kokoswater bevat naast gewoon water veel meer mineralen.  Zo bevat het hoge waardes aan kalium. Kalium zorgt voor een goede vochtbalans in ons lichaam. Daarnaast bevat kokoswater ook:

  • check
    Magnesium
  • check
    Fosfor
  • check
    Natrium

Deze mineralen bevinden zich ook in ons bloed. Ze zijn belangrijk voor bijna alle lichamelijke processen. Verstoring van dit balans in je lichaam kan serieuze gevolgen hebben voor je gezondheid.

Hierbij moet je denken aan:

  • Hartklachten
  • Neurologische problemen
  • Spierzwakte
  • Slaapproblemen

Belangrijke informatie

Kokoswater heeft vrijwel dezelfde samenstelling als ons bloed. Vandaar dat kokoswater vroeger werd gebruikt als infuusvloeistof.

Waar op te letten als je dit koopt?  Wanneer je kokoswater in de supermarkt koopt, is hier vaak suiker aan toegevoegd. En dat is nu net wat je als diabetes patiënt niet wilt. Controleer dus altijd het voedingslabel voordat je dit koopt.

Kokoswater bevat van nature 2,5 tot 5 gram suiker per 100 mL (check dit op de verpakking die jij koopt). Dit is niet weinig maar ook niet veel. Houd het daarom bij 1 glas per dag wanneer je een verhoogde bloedsuikerspiegel hebt. 


#7 Teisseire siroop

Van dit soort siropen komt veel verwarring. 

Deze siroop bevat per verdund glas (verhouding 1:7) ongeveer 1 gram suiker. En dan heb ik het over een glas van 250 mL. Het bevat voor de rest alleen maar zoetstoffen. Zoetstoffen laten je bloedsuiker- en insulinespiegel niet tot nauwelijks stijgen. Ideaal voor mensen met een verhoogde bloedsuikerspiegel. 

Er wordt veelal beweerd dat de meeste zoetstoffen troep zijn en schadelijk kunnen zijn voor je lichaam. Hier zit een kleine kern van waarheid in:

"Wanneer je grote hoeveelheden van bepaalde zoetstoffen neemt, kan dit theoretisch gezien schadelijk zijn. Echter blijkt dit in de praktijk vrijwel niet mogelijk."

Pas op voor onzinverhalen

Aspartaam is een zoetstof die volgens veel gezondheidsgoeroes schadelijk is voor je lichaam.

Door FDA (Voedsel en Waren Autoriteiten van Amerika) wordt het volgende geconcludeerd:

De maximale toegestane hoeveelheid aspartaam is 50 mg per kg lichaamsgewicht. Dit komt neer op het drinken van 20 blikjes cola light per dag. Alles boven deze hoeveelheid wordt afgeraden maar schadelijk is het nog niet. Daarvoor moet je nog veel meer aspartaam binnenkrijgen.

Een zoetstof die niet schadelijk is in grote hoeveelheden (en zelfs gezondheidsvoordelen kent) is: stevia.

De siroop van Teisseira bevat onder andere sucralose en stevia. Beide zijn zoetstoffen die geen invloed hebben op je bloedsuiker en insulinespiegel. 

Toch zit er één grote MAAR vast aan dit soort siropen. De hele reden dat je diabetes hebt gekregen is doordat je teveel zoetigheden hebt gegeten. Om van deze verslaving af te komen, moet je minder zoete dingen eten en drinken. Pas dan zal 'normaal' eten niet meer flauw smaken.

Zoetstoffen gaan je hier niet bij helpen. Zie het dus als een tijdelijke oplossing. Probeer op den duur te minderen met het innemen van zoet producten.


#8 Fruitwater

Ben je gek op fruit? Dan is deze tip helemaal voor jou. 

Een hele simpele oplossing om je water een smaakje te geven, is door er fruit aan toe te voegen. Fruit zal zijn smaak afgeven aan het water. Suiker zit daarentegen vast in de vezel, dus er zal nauwelijks suiker bij vrijkomen. 

Je hebt speciale flesjes waar je fruit aan toe kunt voegen. Deze flesjes worden infusers genoemd.

Hier kun je het fruit aan een apart deel van het flesje toevoegen.

Laat het een paar uur trekken en je water heeft een heerlijke smaak. 

Je kunt in de supermarkt ook water met smaakjes kopen. Ook hier moet je goed voor oppassen voor de toegevoegde suikers. Het liefst maak je dit soort drankjes zelf

Welke smaken gaan goed in de infuser? Munt, citroen, aardbeien, bessen en kiwi. Maak er een leuke combi van.


#9 Ongezoete sojamelk 

Dan zijn we nu beland bij de melkproducten.

Waar je vroeger melk moest drinken om sterke botten te krijgen, zijn onderzoekers nu op een punt beland waar blijkt dat melk toch niet zo gezond is als vroeger beweerd werd. Sorry melkliefhebbers. 

Uit dit onderzoek blijkt zelfs dat het drinken van melk de kans op botbreuken helemaal niet verlaagd. Het blijkt de kans op botbreuken zelfs te verhogen!

Niet alleen is melk dus niet zo gezond, het bevat ook nog lactose. Lactose is een melksuiker.

Honderd mL melk bevat al snel 5 gram suiker. Dus met één glas zit je al snel op 10 tot 15 gram suiker.  Dat is evenveel als een appel.

En dan te bedenken dat mensen dit de hele dag door drinken.

Tip!

Wil je een gezondere variant op melk? Dan is ongezoete sojamelk misschien een idee. Sojamelk is gemaakt van sojabonen en is een stuk gezonder. Kies je voor de juiste variant, de ongezoete dus, dan bevat het ook nog helemaal geen suiker.


#10 Ongezoete amandelmelk

Vind je sojamelk niet lekker? 

Dat kan ik enigszins begrijpen. Het heeft weinig smaak, dus echt vies is het niet, maar lekker is anders. 

Misschien is het dan een idee om amandelmelk te proberen.

Ook amandelmelk is net als sojamelk een plantaardig product en heeft geen negatieve effecten op het lichaam. Ook hier moet je wel de ongezoete variant kopen. Deze bevat maar 0,5 gram suiker per 100 mL. 

Er zijn dus genoeg opties om dat glas melk in de ochtend te vervangen. 


#11 Karnemelk

Deze laatste is een twijfelgeval. Karnemelk is gezonder dan gewone melk maar bevat nog steeds suikers. 

Normaal gesproken wordt je geleerd dat bewerkte producten niet gezond zijn. En dat klopt in 99% van de gevallen ook. Dit is een hele goed regel om te hanteren wanneer je boodschappen doet. 

Er is echter één uitzondering:

  • check
    Zure melkproducten 

Melkproducten worden gezonder wanneer ze op correcte wijze bewerkt zijn. En dan heb ik het niet over bewerkt als in suiker en smaakjes aan toegevoegd. Nee, ik bedoel dat de producten gefermenteerd zijn.

FERMENTEREN

Tijdens het fermenteren van melk, worden melksuikers grotendeels omgezet in melkzuren, door toegevoegde melkzuurbacteriën. Hierdoor bevatten zure melkproducten zoals karnemelk, yoghurt en kwark dus minder suikers dan de originele melkproducten. Daarnaast zorgen de melkzuurbacteriën voor een positief effect op je darmflora. 

 

Karnemelk mag dan gezonder zijn dan gewone melk. Echter, is deze drank niet geheel vrij van suiker. 

Ook karnemelk bevat nog 4,5 gram suiker per 100 mL. Drink ook dit met mate.

Vervang hem bijvoorbeeld voor je glas gewone melk in de ochtend. 

Kies je voor karnemelk? Ga dan altijd voor de volle variant en niet de magere!

Suikervrije dranken zijn een goed begin bij diabetes type 2

Met bovenstaande gezonde suikervrije dranken naast water, zul je sneller van je diabetes type 2 af moeten kunnen komen. Heb je dit op orde? Dan wordt het tijd om met je voeding aan de slag te gaan.  

Recentelijk is namelijk ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Marloes Schuurman

P.s: Ken jij nog gezonde suikervrije dranken die je met ons wilt delen? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Marloes Schuurman is een medisch specialiste en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • jacques sonneveld schreef:

    Een bijzonder waardevol artikel. Het opvolgen van jullie adviezen heeft al geleid tot een forse afname van de nuchtere bloedsuikerwaarde. Vandaag voor het eerst 5.8 waar ik de dagen ervoor rond de 9 zat. Dit geeft mij echt een boost. Vraag: ik trof in jullie lijst geen alcoholvrij bier aan. Is dit toegestaan?

    • Marloes Schuurman schreef:

      Hallo,

      Wat fijn om te horen! Ik ben bang dat het niet de alcohol is die slecht is… het zijn de suikers in het bier. Dus alcoholvrij bier is zeker niet aan te raden voor een diabeet.

      • Frans van den Bos schreef:

        Hallo,

        Ik gebruik Wieckse witte 0% bier. Dit bevat slechts 0,7 gram suiker per 100 ml.
        Er bestaat ook duits alcoholvrij bier Weihenstephaner dat 0,0gram suiker bevat.

        Frans van den Bos 13-1-2019

        • Marloes Schuurman schreef:

          Hallo Frans,

          Ik ben bang dat je een denkfout maakt. Het bevat weliswaar ‘maar’ 0,7 gram suiker per 100 ml. Maar het bevat wel 6 gram koolhydraten per 100 ml. Dus dat maakt het niet gezond. Het is zelf heel erg ongezond. Je moet niet naar de suikers kijken maar de totale hoeveelheid koolhydraten en suikers erin.

    • kosmeier schreef:

      Bier kan gelijk zijn aan het eten van brood dus gewoon controleren

  • nadia ramlakhan schreef:

    waarom is mijn ochtendwaarde te hoog( tussen 9 en 11)
    waarbij is na 21.00 uur geen voedsel meet tot mij neem.
    wat voeding betreft helemaal geen suiker of zoetstof en geen koolhydraten.

    • Marloes Schuurman schreef:

      Hallo,

      Dit komt waarschijnlijk omdat je gedurende de dag als je wel eet niet hele gezonde producten. Althans, niet optimaal voor iemand met (pre-) diabetes. Daarnaast maakt je lichaam in zijn slaap suikers vrij om de boel draaiende te houden. Ook gezonde mensen hebben een kleine verhoging in de ochtend. Maar 9 en 11 is wel erg hoog.

      • kosmeier schreef:

        Marloes ik heb geëxperimenteerd met mijn lichaam en weet wat ik moet doen met het spuiten van insuline van 2,1 tot 20 mijn arts zei bij 2,1 dat ik moest omvallen maar mijn lichaam vertelde mij dat ik heel vlug druiven suiker moest gebruiken.Dit kwam doordat ik had gespoten en toen in de tuin ging werken nu doe ik dat niet meer maar eerst werken en dan kijken of er nog een reden is om te spuiten

      • kosmeier schreef:

        Marloes ik heb geëxperimenteerd met mijn lichaam en weet wat ik moet doen met het spuiten van insuline van 2,1 tot 20 mijn arts zei bij 2,1 dat ik moest omvallen maar mijn lichaam vertelde mij dat ik heel vlug druiven suiker moest gebruiken.Dit kwam doordat ik had gespoten en toen in de tuin ging werken nu doe ik dat niet meer maar eerst werken en dan kijken of er nog een reden is om te spuiten

    • kosmeier schreef:

      om 23.oo uur meten en dan 35 spuiten micro liter dan is het nog 6a7 ‘s morgens Maar dit moet je uitproberen

  • >

    Send this to a friend