Hoge Bloedsuiker Door Een Ontsteking? Uitleg + 7 Tips Om Het Te Verlagen

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

okt 30
Hoge Bloedsuiker Door Een Ontsteking? Uitleg + 7 Tips Om Het Te Verlagen

Een hoge bloedsuiker door een ontsteking kan even schrikken zijn. Voor de meeste mensen is het namelijk een raadsel waarom dit gebeurt.

Gelukkig hoeft het helemaal geen raadsel te zijn... en gelukkig hoef je ook niet te schrikken. Een hoge bloedsuiker door een ontsteking is vrij normaal. En vaak kun je er ook iets aan doen!

In dit artikel zal ik je precies leren waarom je een hoge bloedsuiker krijgt wanneer je een ontsteking hebt (of ziek bent) en ook wat je er aan kunt doen om het te verlagen.

More...

Hoge bloedsuiker door een ontsteking? Lees hier waarom

Het hebben van een ontsteking in je lichaam kan erg vervelend zijn. De roodheid, zwelling, warmte en pijn zijn één voor één elementen van een ontsteking die verre van prettig zijn.

Als klap op de vuurpijl zul je ook merken dat je bloedsuiker (flink) hoger is geworden sinds je de ontsteking hebt. Als er een belletje bij je afgaat omdat je ergens het vermoeden hebt dat je hoge bloedsuiker en ontsteking iets met elkaar te maken hebben... dan heb je helemaal gelijk!

En het verband tussen de twee is eigenlijk heel logisch als je het eenmaal hoort.

Doel van dit artikel

In dit artikel zal ik je precies leren wat een ontsteking is en waarom je een hoge bloedsuiker krijgt door een ontsteking. Daarnaast zul je 7 tips ontvangen over hoe je dit het beste kun verlagen zonder medicijnen (al is dit niet altijd mogelijk).

Wat is een ontsteking precies?

Hoewel het hebben van een ontsteking als onprettig wordt ervaren, is het eigenlijk iets positiefs.

Ik zal je de medische uitleg met stofjes als TNF alpha en prostaglandines besparen. Wat je moet weten is dit:

Een ontsteking is een lichamelijke reactie die op gang komt wanneer er schade in het lichaam wordt geconstateerd.

Dit kan veroorzaakt zijn door pathogenen (bacterie, virus etc), beschadigde cellen (door veroudering bijvoorbeeld) of irriterende stoffen. De ontsteking zelfs is een beschermende/reparerende reactie waarbij je bloedvaten en immuunsysteem betrokken zijn.

Het doel van een ontsteking is om de oorzaak van de celschade te elimineren, de beschadigde cellen/weefsel op te ruimen en het repareren van cellen/weefsels.

Een ontsteking uit zich lichamelijk eigenlijk altijd via vijf wegen:

  • Warmte
  • Pijn
  • Zwelling
  • Roodheid
  • Functie verlies

Een ontsteking kun je zien als een onderdeel van je aangeboren immuunsysteem. 

Waarom krijg je een hoge bloedsuiker door een ontsteking?

Nu je weet wat een ontsteking is, is het tijd om je uit te leggen waarom je een hoge bloedsuiker door een ontsteking krijgt.

De verklaring is eigenlijk heel simpel:

Wanneer je een ontsteking hebt, moet je immuunsysteem van alles doen. Het moet de indringer aanpakken, het moet dode cellen opruimen EN het moet de dode cellen/weefsels vervangen.

Dit allemaal kost energie. Door verschillende hormonen die vrijkomen bij de ontstekingsreactie, krijgt je lichaam het signaal om meer suikers vrij te maken uit de suikervoorraden (lever en spieren).

Deze suikers kunnen door je immuunsysteem gebruikt worden om die indringer aan te pakken, die cellen op te ruimen en nieuwe weefsels aan te maken.

Wanneer jij je bloedsuiker meet tijdens een ontsteking, meet je dus al die extra suikers die je lichaam vrijmaakt uit je lever en spieren om je immuunsysteem een handje te helpen.

Zodra de ontsteking voorbij is, zullen de hormonen die voor de verhoogde bloedsuiker zorgen weer weggaan en worden daarna ook de overtollige suikers in het bloed opgeruimd.

Dit is iets wat bij ELK MENS op aarde gebeurt. Of je nu diabetes hebt of niet. Iedereen krijgt een hoge bloedsuiker door een ontsteking. Het is een volkomen natuurlijk fenomeen.

Overigens is dit ook de reden waarom mensen een hoge bloedsuiker krijgen wanneer ze een griepje of infectie hebben, chemo gebruiken of überhaupt ziek zijn. In al deze gevallen heeft het lichaam ook meer energie nodig om 'iets' op te lossen. 

Wanneer is een hoge bloedsuiker door een ontsteking een probleem?

Zoals je hierboven hebt gelezen is een hoge bloedsuiker door een ontsteking vrij normaal. Het is in ieder geval normaal om een 'iets' verhoogde spiegel te hebben.

De vraag is nu natuurlijk wanneer het 'te hoog' is? De bloedsuiker stijgt immers bij elk mens op aarde tijdens een ontsteking.

Ik zal je het antwoord geven:

Een hoge bloedsuiker door een ontsteking wordt vaak pas een probleem als je bloedsuiker voor de ontsteking al (veel) te hoog was.

Gezonde bloedsuiker en ongezonde bloedsuiker

Stel je eens voor dat je een gezonde bloedsuiker hebt van 6,0 en daarna een ontsteking krijgt in je lichaam. Dan gaat je bloedsuiker tijdelijk misschien van 6,0 naar 7 of 8. Is dit een probleem? Niet echt want zodra de ontsteking voorbij is, zal de bloedsuiker ook weer dalen naar de waarde van 6,0.

Maar als je VOOR de ontsteking al een ongezonde bloedsuiker had van 9 of 10... dan kan de bloedsuiker ongezond hoog worden. Eigenlijk wil je sowieso zelden boven de 10 zitten. Maar we zien helaas dat mensen met bloedsuikerproblemen die een ontsteking hebben vaak bloedsuiker krijgen ver boven de 10.

Des te hoger je bloedsuiker is, des te lastiger het voor je lichaam is om normaal te functioneren. Hierdoor kunnen ontstekingen langer duren. Daardoor blijft je bloedsuiker ook langer hoog. 

Mensen die 'ziek' zijn voor de ontsteking, krijgen vaak ook in verhouding veel hogere bloedsuikerspiegels. Dat komt omdat een 'ziek' lichaam veel minder goed in staat is om de boel te reguleren.

De oplossing voor al deze ellende is heel simpel:

Eet en drink zo gezond mogelijk VOOR en TIJDENS (maar vooral voor) het hebben van een ontsteking om een zo gezond mogelijke bloedsuiker te hebben. 

Het is eigenlijk nooit nodig om meer medicatie te gebruiken wanneer je last hebt van een hoge bloedsuiker door een ontsteking. Vaak omdat je na één of twee weken toch weer terug bent bij de oude situatie. Overigens is er niets mis met extra medicatie nemen tijdens zo'n ontsteking. Maar echt nodig is het zelden.

Daarnaast moet jij je afvragen of je überhaupt de bloedsuiker tijdens zo'n ontsteking veel wilt verlagen. Je immuunsysteem namelijk extra energie nodig.

Door je bloedsuiker met medicatie te verlagen zorg je er misschien voor dat je immuunsysteem te weinig energie heeft om goed te functioneren. Hierdoor zou theoretisch de ontstekingsreactie langer kunnen duren.

Gezonder eten is het enige wat je kunt doen wanneer je een te hoge bloedsuiker door een ontsteking hebt.

Door gezonder te eten voor en tijdens een ontsteking kun jij je lichaam zoveel mogelijk behoeden voor een te hoge bloedsuiker. Daarnaast zorgen de voedingsstoffen in gezond eten ervoor dat je lichaam beter kan functioneren. Wat er weer voor kan zorgen dat je ontsteking sneller voorbij is. Er zijn dus alleen maar voordelen wanneer je gezonder gaat eten.

Hieronder zal ik je de beste tips geven om een hoge bloedsuiker door een ontsteking zoveel mogelijk in bedwang te houden:


Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#1 Elimineer suikerrijke dranken

Ik zal meteen met de deur in huis vallen:

Niets op aarde is zo ongezond voor je lichaam als suikerrijke dranken. 

Het zijn vloeibare suikerbommen die geen enkele toegevoegde waarde hebben voor je gezondheid. Ze hebben letterlijk alleen maar nadelen.

Waarom?

Omdat de suikers razendsnel je bloedbaan inschieten en je pancreas daardoor enorm hard moet werken om de boel op te ruimen. 

Als het één keer gebeurt is het niet erg. Maar als het regelmatig gebeurt, dan raakt je pancreas op een gegeven moment oververmoeid. 

hoge bloedsuiker door ontsteking en suikerrijke dranken

Dan kan het niet meer genoeg insuline aanmaken om alle suikers in je eetpatroon op te nemen en voordat je het weet heb je diabetes type 2.

Wanneer ik over suikerrijke dranken spreek, spreek ik echt over ALLES wat een vloeistof is en suiker bevat. Denk aan:

  • Vruchtensap (ook zelf geperste)
  • Groentensap (ook zelfgeperste)
  • Frisdrank
  • Yoghurtdrank

Ja ook vruchtensappen. Hoewel een zelfgeperst sapje misschien gezond ruikt en oogt... blijkt het uit onderzoek net zo slecht voor je lichaam te zijn als frisdrank.

Conclusie:

Is het een vloeistof en smaakt het zoet? Dan moet je het voortaan gewoon niet meer drinken. Hou het liever bij deze suikervrije dranken.


#2 Eet geen witte deegwaren

Koekjes, croissantjes, pizza, pasta... het is allemaal heel lekker en veel mensen zijn er dol op. Maar helaas zijn dit soort producten zeer ongezond voor je. Je kunt ze zien als 'frisdrank waar je op moet kauwen'. 

deegwaren en hoge bloedsuiker door ontsteking

Waarom?

Omdat ze erg veel suikers/koolhydraten bevatten en vrijwel geen vezels. 

Hierdoor komen de suikers/koolhydraten - net als bij de frisdranken - razendsnel in je bloedbaan.

En weer moet je pancreas overuren draaien om de ellende op te lossen.

Je wilt voortaan alles wat van witte meel gemaakt is vermijden. Denk hierbij aan:

  • Wit brood
  • Witte pasta
  • Koekjes
  • Gebak
  • Croissantjes
  • Pizza

Dit is maar een kleine greep uit de producten die niet mogen. Eigenlijk wil je alles wat van witte meel is volkomen vermijden. Ook in kleine hoeveelheden is het verre van gezond voor je bloedsuiker.

Heb je een hoge bloedsuiker door een ontsteking? Dat moet je deze tip (samen met de eerste) sowieso toepassen. Anders is het dweilen met de kraan open.


#3 Begin de dag met een gezond ontbijt

"Een goed begin is het halve werk".

Dat geldt voor heel veel dingen in het leven... maar voornamelijk met alles wat betreft je gezondheid.

Wanneer jij je dag begint met een gezond en stevig ontbijt, zul je opmerken dat je heel lang vol zit. Je kunt met gemak tot een uur of 2-3 in de middag niet eten als je gezond ontbijt.

Waar bestaat een gezond ontbijt uit? Goede vraag!

Laat ik je vooral vertellen waar het NIET uit bestaat: 

Snelle koolhydraten.

Eet geen cornflakes, witbrood, zoet beleg aan het begin van de dag. Het zal je vrijwel niet vullen en - door de hoge suikerpiek die je ervan krijgt - je snel weer honger geven.

Waar jij voortaan je dag mee wilt beginnen zijn vooral eiwitten en vetten. Die twee hebben vrijwel geen invloed op je bloedsuiker EN ze zorgen er tevens voor dat je lang verzadigd bent. Vooral wanneer je ze tegelijkertijd eet.

Waar kun je hierbij aan denk? Mijn favoriet is ei eten in de ochtend. Het maakt niet uit 'hoe' je het klaarmaakt, als je het maar eet.

Kaas en vleeswaren doen het ook goed.

Ben je meer van de yoghurt? Kies dan 10% Griekse yoghurt (of gewone volle yoghurt) en doe hier wat noten/muesli in. 

Dit zijn allemaal goede opties als je last hebt van een hoge bloedsuiker door een ontsteking en er iets aan wilt doen.


#4 Eet meer gezonde vetten

Over gezonde vetten gesproken...

Het is sowieso aan te raden om deze vaker te eten wanneer je last hebt van een hoge bloedsuiker door een ontsteking.

Vetten hebben namelijk geen invloed op je bloedsuikerspiegel. Sterker nog, onderzoek laat zelfs zien dat ze een positief effect kunnen hebben. Ze zorgen er namelijk voor dat de suikers/koolhydraten minder EN langzamer worden opgenomen.

Waar kun je gezonde vetten in vinden? In heel veel producten eigenlijk. Denk hierbij aan:

  • Roomboter
  • Olijfolie
  • Noten/notenpasta
  • Kaas
  • Vleeswaren
  • Vette vis
  • Kokosnoot
  • Avocado
  • Room
  • Yoghurt

De truc om meer gezonde vetten binnen te krijgen is vooral door alles wat 'mager' is te vermijden. Geen mager vlees dus. Ook geen light kaas wat naar karton smaakt. 

Hoe vetter, hoe beter!

Gewoon ouderwetse volle producten. Ze zullen je niet alleen helpen je bloedsuiker onder controle te krijgen maar ook je gewicht, bloedsuiker en cholesterol (ondanks dat veel zorgverleners anders beweren).


#5 Eet meer tijdens een maaltijd om een hoge bloedsuiker door een ontsteking te verbeteren

Dit is misschien een gekke tip om je hoge bloedsuiker door een ontsteking onder controle te krijgen...

...maar het is zeker een tip die erg effectief is.

Veel mensen denken dat 'veel' in één keer eten ongezond is. Dat is het totaal NIET.

Zolang je maar gezonde dingen eet, maakt het niet uit hoeveel je in één keer eet. Sterker nog, ik heb liever dat je teveel in één keer eet dan te weinig.

Als je namelijk te weinig eet, krijg je snel weer honger.

Het probleem bij de meeste mensen is dat ze dan een 'tussendoortje' gaan eten die erg ongezond is.

Daardoor gaat je bloedsuiker weer schommelen en krijg je al snel weer honger. En zo herhaalt het riedeltje zich keer op keer.

In een ideaal eetpatroon eet je GEEN tussendoortjes. Je zit namelijk zo vol van je ontbijt, lunch en diner dat je geen zin hebt om daarnaast iets te eten.

Door grotere maaltijden te eten dan je gewend bent met daarin de gezonde producten die wij aanraden, zul je merken dat je veel minder trek hebt overdag. Daardoor ga je minder snacken en zal daardoor ook je hoge bloedsuiker door een ontsteking flink verbeteren.


#6 Probeer zo min mogelijk ongezonde producten in huis te halen

"Voorkomen is beter dan genezen".

Het is een zin die veel mensen uitspreken, maar helaas een stuk minder mensen daadwerkelijk praktiseren. Wat betreft een hoge bloedsuiker is voorkomen zeker beter dan genezen.

Eén van de beste manieren om dit te doen, is door de ongezonde producten niet in huis te halen. Wat er niet is, kun je namelijk ook niet eten.  En vooral wat betreft ongezonde producten is dit heel belangrijk.

Als mens neemt je wilskracht gedurende de dag steeds meer af. Aan het eind van de dag ben je mentaal op en ben je op je zwakst. Is er aan het eind van de dag iets ongezonds in huis? Dan is de kans vrij groot dat je dit op gaat eten.

Maar als je het überhaupt niet in huis hebt, dan valt er niets te eten. En de kans is minimaal dat je speciaal voor iets lekkers naar de supermarkt gaat om 9 uur in de avond.

Haal dus ongezonde etenswaren zo min mogelijk in huis. Des te minder je in huis haalt, des te minder je kunt opeten. Breng jezelf niet in de verleiding door van alles in huis te halen en jezelf wijs te maken 'dat je er wel van af kunt blijven'. 


#7 Ga meer bewegen

Een hoge bloedsuiker door een ontsteking kun je niet alleen met voeding in bedwang houden maar ook door beweging.

De reden is heel simpel:

Wanneer je beweegt verbrand je suikers. Als je er heel veel in je bloed hebt ronddrijven, dan kun je ook zeker wat missen.

Een goede manier om die overtollige suikers te verbranden is door te bewegen. Daarnaast verhoogt beweging je insuline gevoeligheid. Ook dit is goed voor je bloedsuiker.

Ik zeg hier specifiek bewegen en niet sporten.

Je hoeft namelijk niet intensief te sporten om je bloedsuiker te verlagen. Een simpele wandeling van 15 minuten kan je bloedsuiker al flink verlagen.

Hoe meer je natuurlijk wilt/kunt bewegen, hoe beter dit voor je is.

Je hoeft namelijk niet intensief te sporten om je bloedsuiker te verlagen. Een simpele wandeling van 15 minuten kan je bloedsuiker al flink verlagen. Hoe meer je natuurlijk wilt/kunt bewegen, hoe beter dit voor je is.

Bewegen is wat dat betreft voor het lichaam net als gezond eten:

Je kunt er niet genoeg van krijgen.

Gebruik het Diabetesvrij Geheim om een hoge bloedsuiker door een ontsteking te verbeteren

Zo! Dit is alles wat je moet weten over het krijgen van een hoge bloedsuiker door een ontsteking. Zoals je hebt gelezen is het iets normaals... en heb je ook gelezen dat je het kunt verbeteren door gezonder te eten.

Met gezonder eten kun je nog veel meer voor elkaar krijgen.

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: heb jij last van een hoge bloedsuiker door een ontsteking? Wat doe jij om dit te verlagen? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut, oprichter van Ziektevrijleven.nl (bekend van RTL 4, Nu.nl, HP de Tijd en meer), best-selling auteur, bedenker van de Diabetes Omkeren Methode cursus en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • Ankie schreef:

    Ha Ben en Marloes,
    Wat ben ik blij dat ik de DOM cursus, alweer een jaar geleden, heb ontdekt.
    Nu 17 kg kwijt, merk nog steeds, nu langzaam, gewichts verlies en viguur correcties.
    Slik op dit moment nog 3 halve tabled p.dag.
    Wat ik kwijt ben de dagelijkse injectie en glicaside.

  • W. .A. Langer schreef:

    Dag Ben ik volg je al een hele tijd en heb ook jullie boeken al en de DOM cursus, ik heb net je artikel over oa ontsteking en bloedsuiker gelezen,fijn om weer even opgefrist te worden, ook ben inmiddels deelnemer aan vit en vitaal,wat prettig is om te doen. Als ik mi niet vergis staat er een drukfout in het artikel elimineer suikerrijke dranken,daar staat dat niets zo gezond is als….maar ik neem aan dat dat ONgezond moet zijn.
    groetjes Ineke Langer

    • Marloes Schuurman schreef:

      Leuk dat je aan dit alles meedoet! Je hebt inderdaad gelijk, heb het meteen aangepast 🙂

      • Albino Contrucci schreef:

        Zoals reeds vermeld, heb ik het kookboek ontvangen en bovenstaande gelezen maar wanneer begint mijn 12-delige curcus?

        • Marloes Schuurman schreef:

          De cursus begint direct nadat je hem koopt. De inloggegevens hiervoor krijg je direct na aankoop. Ze belanden regelmatig in je ongewenste email. Had je daar al gekeken? Je kunt ons ook even een mailtje sturen. Dan sturen wij je de gegevens nog een keer 🙂

  • >
    Send this to a friend