Hoge Bloedsuiker Nuchter? 7 Tips Om Het Snel & Gezond Te Verlagen

Kenmerken & Symptomen Diabetes Type 2

Hoge Bloedsuiker Nuchter? 7 Tips Om Het Snel & Gezond Te Verlagen

Heb jij diabetes en heb je ontdekt dat je bloedsuiker veel te hoog is als je 's morgens wakker wordt?

Dan is het goed om te leren waarom dit zo is en wat je ertegen kunt doen.

In dit artikel geef ik je de verklaring van een hoge bloedsuiker nuchter en krijg je 7 tips om het te verlagen.

More...

Hoge bloedsuiker nuchter? Zo verlaag je het 

Je weet wat ze zeggen:

Voorkomen is beter dan genezen.

Zo is het ook met een te hoge bloedsuiker als je 's morgens wakker wordt. In de ochtend is het logisch als je een wat hogere bloedsuiker hebt, maar te hoog is ongezond.

Dat vergroot je de kans op ernstige complicaties en klachten van je diabetes type 2.

Doel van dit artikel

Daarom leer ik je hieronder wat precies de oorzaken zijn van dergelijke verhoogde bloedglucose in de ochtend. En krijg je zeven tips om dit aan te pakken zodat ernstige complicaties te voorkomen.

Tip #1: Ken de oorzaak van een hoge bloedsuiker als je nuchter bent

In algemene zin krijg je een verhoogde bloedsuiker doordat:

  • Je veel suikers in je bloed komen
  • Er te weinig insuline aanwezig is om die suikers snel af te voeren

Insuline is een stofje dat wordt afgegeven door de alvleesklier. Het zorgt ervoor dat je spieren en organen afrekenen met de suikers, voordat ze schade aanrichten in je lijf. Bij diabetes type 2 heb je te weinig insuline en blijven de suikers in je bloed.

Redenen voor een hoge bloedsuiker nuchter

  • check
    In de ochtend zijn een aantal hormonen van nature wat verhoogd. Dit worden contraregulerende hormonen genoemd. Deze hormonen maken je minder gevoelig voor insuline. Dit fenomeen wordt het dageraad fenomeen genoemd. Hier hebben vrij veel diabeten last van. Het verklaart in 9 van de 10 gevallen de hoge bloedsuiker nuchter. Hier kun je er meer over lezen.
  • check
    Als je weinig suiker eet kan het gebeuren dat in je slaap je bloedsuiker te laag wordt. Als je lichaam dat registreert gooit het zoveel mogelijk suikerreserves in je bloed. Je krijgt een lading glucose die in je bloed wordt gedumpt. Hierdoor kun je wakker worden met een verhoogde bloedsuiker. Dit wordt het somogyi effect genoemd.
  • check
    Je hebt te weinig langwerkende insuline in je lijf. Hierdoor word je wakker met een verhoogde bloedsuiker. Want je lichaam stopte als het ware met het afvoeren van alle suikers in je bloed. En daardoor kon je bloedsuiker blijven stijgen. Dit is niet de meeste waarschijnlijke verklaring.

Dit zijn de drie meest voorkomende oorzaken.

Wat kun je eraan doen om in balans te komen?

Zoals je ziet zul je moeten werken aan:

  • Je voeding
  • De hoeveelheid stress in je leven
  • Je beweging

Deze zijn alle drie belangrijk.

Voedsel beïnvloedt hoeveel suiker je binnenkrijgt en hoe je lichaam ermee omgaat. Je stress en beweging beïnvloeden dit proces en kunnen het zowel op positieve als negatieve manieren veranderen.

De tips hieronder helpen je om ervoor te zorgen dat je geen last meer hebt van het probleem.


Tip #2: Ontspan

Stress kan meespelen bij het veroorzaken van een te hoge bloedsuiker nuchter.

Toch wordt hier nauwelijks over gesproken.

Een vlotte zoektocht met Google leert dat de meeste websites over dit onderwerp met name over voeding praten.

Terwijl ontspanning ook erg belangrijk is.

Wanneer je gespannen bent kan je lichaam in de zogenaamde "vecht of vlucht" modus komen. Dat is een populaire term om aan te geven dat je lichaam zich klaarmaakt voor actie. Het is een fysieke reactie waar je weinig aan kunt veranderen.... behalve door te ontspannen.

Het gevolg van die vecht of vlucht-reactie is dat bepaalde hormonen worden verhoogd. En die zorgen ervoor dat je minder gevoelig wordt voor insuline.

Als je echt gestrest bent kan je lever ineens opgeslagen suikers in je bloedbaan brengen. Je krijgt dan plotseling een verhoogde bloedsuiker zonder dat je daarvoor wat had gegeten.

Daarom is het verstandig om goed op je stress te letten en te zorgen dat deze niet uit de hand loopt.

Wat zijn de beste manieren om te ontspannen?

  • check
    Probeer zoveel mogelijk stressvolle situaties te vermijden. Helemaal als er geen positieve uitkomst aan vast zit
  • check
    Heb je een deadline op je werk of wil je een bepaald doel bereiken en is dat belangrijk voor je? Vermijd dan alle andere stressors in je leven zodat de spanning niet te veel wordt
  • check
    Probeer meditatie. Zowel mindfulness (wat op dit moment erg populair is) en transcendentale meditatie zijn wetenschappelijk onderzocht.
  • check
    Is meditatie niets voor jou? Las dan dagelijks een momentje in voor "actieve rust". Zit rustig met een kopje thee en een kalmerend (klassiek) muziekje op de achtergrond. Doe even helemaal niets. Of maak een wandeling in het park om je hoofd leeg te maken
  • check
    Zorg ervoor dat je genoeg slaap krijgt. Tenminste acht uur in een geheel verduisterde kamer. Je stresshormonen raken al uit balans als je één nacht minder goede slaap hebt
  • Beweeg voldoende. Hardlopen en krachttraining werken perfect om van je spanning af te komen. Wil je meer weten over bewegen bij diabetes type 2? Lees dan dit artikel

Tip #3: Stop met drinken

Helaas spreek ik iets te veel diabetici die wel van een glaasje houden.

Daar is an sich niets mis mee. Alcohol vind ik niet moreel verwerpelijk. Maar als je suikerziekte hebt is het geen goed plan om veel te drinken.

Alcohol werkt bij ieder persoon met suikerziekte een beetje anders. Maar hoe meer je ervan binnenkrijgt, hoe onvoorspelbaarder je bloedsuiker wordt.

Zeker wanneer je drinkt voordat je gaat slapen kan je tijdens je slaap grote suikerpieken of -dalen krijgen.

Dat is gevaarlijk

Wordt je regelmatig wakker met een te hoge bloedsuiker? Drink dan geen alcohol meer. Geen druppel. Met als enige uitzondering:

Één glaasje tijdens het eten

Dit is de enige uitzondering.

Wanneer je alcohol nuttigt tijdens het eten krijg je er geen grote optater van. De alcohol wordt rustig afgebroken.

En als je het bij één glaasje houdt zijn de effecten nog positief ook. Wanneer je het drinkt tijdens een maaltijd zal dit een bloedsuikerpiek naderhand voorkomen. Maar dan moet je het wel bij één glaasje houden en niet meer drinken.

Maak van dat ene glas iets speciaals. Kies een lekkere wijn en geniet van elke slok.


Vind je deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


Tip #4: Vermijd suiker

Deze tip zal je vast niet verbazen.

Suiker maakt je ziek. Je hebt diabetes en kunt er niet goed mee omgaan.

Ik zou haast zeggen: wees er blij mee. Suiker is namelijk voor niemand goed. Maar mensen zonder diabetes merken er in het moment niets van en houden er toch schade aan over.

Suiker is niet alleen zoetigheid zoals snoep en koeken. Het is ook de koolhydraten die je in aardappelen, brood, rijst en pasta aantreft.

Dit zijn net zo goed vormen van suikers. Alleen ze krijgen een andere naam mee. Deze maken je net zo ziek als tafelsuiker.

De beste manier om te voorkomen dat je bloedsuiker nuchter te hoog is, is door je suikerinname drastisch te verminderen.

Veel Nederlanders, inclusief veel diabetici, kunnen hier flinke stappen in maken. We eten veel te veel suikers met z'n allen. Brood bij het ontbijt en de lunch en aardappelen bij het avondeten: het helpt allemaal niet en is hartstikke ongezond.


Tip #5: Eet groenten om jezelf te helen

In de voedingswetenschap is er veel discussie. Wetenschappers kunnen het op veel vlakken niet met elkaar eens worden.

Maar er zijn een aantal zaken waar ze geen ruzie over maken. Zoals:

  • Eet niet teveel suikers
  • Vlees kan ongezond zijn als je er teveel van binnenkrijgt
  • Vrijwel iedereen zou meer groenten moeten eten

En in deze tip gaat het over de laatste van die drie.

Groenten. Je moeder droeg je op om ze op te eten toen je nog jong was. En je deed het tegen je zin.

Maar nu ben je volwassen. En heb je suikerziekte. En heb je haast geen keus. Want als je suikers probeert te verminderen zul je iets moeten eten om je goed te blijven voelen. En dan kom je al heel snel bij groenten uit.

Groenten:

  • check
    Bevatten weinig suikers
  • check
    Zijn rijk aan vitaminen en mineralen
  • check
    Bevatten vezels waardoor suikers langzaam worden opgenomen
  • check
    Geven je een vol gevoel zonder dat je veel (overbodige) energie binnenkrijgt

Groenten zijn geweldig. Wij bij Ziektevrij Leven zijn er groot fan van. Als je één ding zou doen om je bloedglucose te verlagen, laat het dan alsjeblieft zijn dat je zoveel mogelijk groenten eet.

Een gevolg is dat je minder ruimte hebt voor andere voedingsmiddelen zoals vlees en suikers die ongezonder zijn. En omdat groenten niet dikmakend zijn loop je kans dat je nog wat extra kilo's kwijtraakt ook!

Hoe zit het met bonen?

Ik ben een grote fan van bonen. Technisch gezien zijn het geen groenten maar peulvruchten. En ze kunnen je helpen om genoeg eiwitten binnen te krijgen.

Eiwitten zorgen ervoor dat je sneller verzadigd bent. Je lichaam let goed op hoeveel je er van binnenkrijgt. Heb je genoeg gehad, dan neemt je hongergevoel af.

Vandaar dat veel dieetguru's mensen een "eiwitdieet" aansmeren. Hierbij eten mensen veel vlees, zuivel en eieren en verder bijna niets. Omdat dit zo'n verzadigd gevoel geeft vallen ze in eerste instantie af.

Maar bonen en groenten doen iets vergelijkbaars. Bonen zorgen voor een verzadigd gevoel en groenten vullen je op. En bevatten veel meer goede en veel minder schadelijke stoffen dan vlees.

Wil je afvallen én je bloedsuiker onder controle krijgen? Kies dan voor groenten, groenten en nog eens groenten.


Tip #6: Verdun de suikers die je binnenkrijgt met water

Hoeveel suikers er binnenkomen hangt niet alleen samen met de hoeveelheid suiker per voedingsmiddel. Maar ook hoeveel je ervan eet.

Stel dat je iets eet waar per kubieke centimeter weinig suiker in zit. Maar als je er je hele maag mee vult krijg je nog steeds flink wat suiker binnen. Het zal minder erg zijn dan wanneer je vijftig suikerklontjes in één keer naar binnen werkt. Maar je begrijpt mijn zorg.

Dit probleem is op een simpele manier op te lezen. Ja kunt langzamer eten en elke hap twintig keer kauwen. Maar omdat ik zelf een schrokop ben kies ik er liever voor om veel water te drinken tijdens het eten.

Water maakt alles beter

Water (en ander vocht zoals soepen) verdunt alles wat in je maag zit. Wanneer het door je spijsverteringskanaal wordt gehaald duurt het langer voordat de suikers die erin zitten in je bloedbaan terecht komen. Daardoor heb je minder last van heftige bloedsuikerpieken en -dalen.

Elke keer dat je een bloedsuikerpiek hebt krijg je een dal. Hoe steiler de piek, hoe dieper het dal. Door veel water te drinken, met name tijdens het eten, voorkom je een te steile piek.


Tip #7: Eet op tijd

Je lichaam is gebaat bij regelmaat. Zeker als je suikerziekte hebt.

Daarom is het goed om elke dag ongeveer rond dezelfde tijden te eten. Je lichaam komt in een ritme en weet wat het kan verwachten. En je zult je niet zo snel flauw voelen omdat je elke maaltijd op tijd eet.

Wat is een goed voedingsschema?

  • check
    Ontbijt. Met havermout of iets eiwitrijks en groenten
  • check
    Lunch
  • check
    Avondeten

Is het OK om je ontbijt over te slaan of om een extra diner te eten?

Zolang je gezonde dingen eet is dat helemaal prima. Let er vooral op dat het voor jou werkt en dat je regelmaat aanbrengt in je voedingspatroon. Daarmee zorg je ervoor dat je lichaam eraan gewend raakt.

Waarom honger voorkomen zo belangrijk is

Als je trek krijgt gaat je wilskracht achteruit. Je lichaam zal er alles aan doen om calorierijk eten naar binnen te krijgen. En zal daarbij suikers niet schromen.

Wanneer je de pech hebt dat er snelle suikers in de buurt zijn, zal je die in een hongerige bui zonder schaamte opeten. Dat is geen goed plan als je diabetes hebt. En het verpest al je moeite om er vanaf te komen.

Door regelmatig te eten voorkom je dat je merkt dat je ineens reuze trek hebt. En dat helpt weer bij het voorkomen van nare bloedsuikerpieken en -dalen.

Het Diabetesvrij Geheim

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: Heb jij ook een hoge bloedsuiker nuchter? Waardoor denk je dat dit komt? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

>

Send this to a friend