7 Voordelen van Intermittent Fasting (Vasten) Bij Diabetes Type 2 + Tips & Schema

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

jul 06
7 Voordelen van Intermittent Fasting (Vasten) Bij Diabetes Type 2 + Tips & Schema

Is intermittent fasting (periodiek vasten) gezond bij diabetes type 2?

De laatste jaren heeft intermittent fasting een behoorlijke opmars gemaakt.

Dat is niet gek, want uit diverse onderzoeken is gebleken dat intermittent fasting erg gunstig kan zijn. Maar hoe zit dat precies bij suikerziekte? 

More...

In dit artikel lees je:

  • Wat periodiek vasten is en hoe je het zelf kunt toepassen
  • De 7 voordelen van intermittent fasting bij suikerziekte
  • Tips om het zelf soepeltjes in je leven te introduceren

Waarom is intermittent fasting gezond bij diabetes type 2?

Intermittent fasting is niet per se een dieet, maar meer een levensstijl. Je verandert niets aan wat of hoeveel je eet maar juist wanneer je eet. Je gaat de eet- en vastmomenten opdelen in tijdsblokken. Dit biedt verschillende voordelen.

De meeste mensen in Nederland zijn het gewend om van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat te eten. Er zit geen beperking op, waardoor er constant voedsel in het systeem zit. Zelfs in de nachtelijke uurtjes zie je dat mensen geregeld de koelkast plunderen.

Als dit voedsel ook nog eens rijk is aan koolhydraten en suikers, betekent dit dat de alvleesklier voortdurend aan het werk is om insuline aan te maken.

Deze constante toevoer van energie in combinatie met een veelal zittende levensstijl, is vragen om problemen. Steeds meer mensen zijn te dik en ontwikkelen gezondheidsproblemen zoals hart- en vaatziekten, overgewicht/obesitas en diabetes type 2.

Doel van dit artikel

Door intermittent fasting kun je veel van deze problemen aanpakken. En ook al is het geregeld vasten geen magische pil om alles op te lossen; het kan wel degelijk helpen om diabetes te verbeteren. In dit artikel leg ik uit hoe en wat jij kunt doen om het zelf tot een gezonde gewoonte te maken.

Hoe werkt intermittent fasting?

Je kunt intermittent fasting bij diabetes op verschillende manieren toepassen. Het is dus echt het opdelen van je eetmomenten. Afgewisseld met periodes dat je NIETS eet, maar alleen water, thee of zwarte koffie drinkt.

Periodiek vasten bij diabetes kan op allerlei manier

De meest gebruikte vorm is “16/8”. De getallen tonen het vastblok tegenover het eetblok. Bij 16/8 ben je dus elke dag 16 uur aan het vasten en in het tijdsbestek van 8 uur eet je alles wat je normaal gesproken zou eten. 

Uiteraard mag je in het vastblok ook je slaap meenemen. Bij 16/8 eet je bijvoorbeeld in het blok van 9:00 uur tot 17:00 uur. Van 17:00 uur tot 9:00 uur eet je niets.

Andere vormen zijn 18/6 of zelfs 20/4. Sommige mensen kiezen voor een 6:1 constructie. Hierbij eet je 6 dagen per week zoals normaal en kies je 1 keer per week 24 uur uit om te vasten.

Als je net nieuw bent tot dit concept is het slim om het rustig aan te integreren. Plus je wilt rekening houden met eventuele medicatie. Hoe je dat het beste aanpakt laat ik je op het eind van het artikel zien.

Laten we eerst kijken naar de 7 (wetenschappelijke) voordelen van intemittent fasting bij diabetes.


De 7 voordelen van intermittent fasting bij suikerziekte

#1 Insuline-gevoeligheid verbeteren

Volgens dit onderzoek wordt onze huidige manier van eten geassocieerd met tal van gezondheidsproblemen zoals diabetes en overgewicht.

Bij diabetes type 2 is er sprake van insulineresistentie waarbij het lichaam niet goed meer reageert op insuline. Hierdoor kunnen suikers en koolhydraten uit voeding niet correct worden verwerkt, waardoor ze als glucosedeeltjes in het bloed blijven drijven.

Deze verhoogde bloedsuiker is levensgevaarlijk en richt overal in het lichaam schade aan. Het probleem zit hem voornamelijk in het te veel en te vaak binnenkrijgen van calorieën. Onze lichamen zijn hier helemaal niet op ingesteld.

We hebben het eigenlijk “te goed” doordat er altijd en overal voedsel beschikbaar is. Honderden jaren geleden was dit allemaal niet zo normaal. Voedsel was schaarser.

Door deze constante stroom aan voedsel (dat vaak ook rijk is aan koolhydraten en suikers) loop je het risico dat het insulineniveau constant te hoog is.

Daardoor kan insuline-resistentie ontstaan.

Intermittent fasting bij diabetes maakt je gevoeliger voor insuline

Door jezelf te beperken in deze energie-inname met behulp van intermittent fasting bij diabetes, kun je dit probleem weer herstellen. De insuline krijgt dan immers de kans om weer tot een normaal niveau te zakken.


#2 Gewicht verliezen

De mens heeft er dus door de jaren heen alles aan gedaan om momenten van honger tot een minimum te beperken. Ergens is dat prettig, want we hoeven nu nooit meer honger te lijden.

Aan de andere kant zijn onze lichamen hier nog niet op ingesteld. Helemaal niet met de steeds minder actieve levensstijl van veel mensen in de moderne maatschappij. Mensen zitten te veel op hun billen in plaats van lekker in beweging te zijn.

  • Dus enerzijds eten we te veel, te vaak en ongezond.
  • Anderzijds bewegen we te weinig.

Dit is een recept voor overgewicht, diabetes en andere leefstijl gerelateerde problemen.

Volgens dit onderzoek kan intermittent fasting bij diabetes sterk bijdragen om gewicht te verliezen en overgewicht tegen te gaan.


Vind jij dit artikel leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#3 Schoonmaak en opruiming van je lichaam

Een ander voordeel van intermittent fasting (periodiek vasten) bij diabetes is dat er autofagie in gang wordt gezet.

Tijdens het vasten schakelt je lichaam namelijk over op het verbranden van opgeslagen vetten als energiebron. Dit proces, autofagie genoemd, stimuleert de opruiming van beschadigde cellen en eiwitten, waardoor je lichaam wordt gereinigd en vernieuwd.

Intermittent fasting is dus een ‘trigger’ voor deze zogenaamde autofagie.


#4 Het maag-darmstelsel komt tot rust

Door regelmatig te vasten krijgt je spijsverteringsstelstel een welverdiende rust. Dit bevordert een gezonde werking van de darmen, verbetert de opname van voedingsstoffen en kan spijsverteringsproblemen verminderen die vaak gepaard gaan met diabetes type 2.

Maag & darmen komen tot rust door het periodiek vasten bij diabetes

Daarnaast biedt het ook andere voordelen zoals het verlagen van het slechte cholesterol.

En zoals eerder benoemd het insulineniveau naar een gezond peil brengen.

Zo zie je maar, intermittent fasting heeft de natuurlijke werking van veel diabetesmedicijnen.

Wat heb je liever: enkele aanpassingen doen in je leefstijl zodat je weer gezond wordt of symptoombestrijding met behulp van chemische tabletten en spuitjes met vreselijke bijwerkingen?


#5 Het vermindert ontstekingen en verbetert je hartgezondheid

Ja, intermittent fasting heeft ontstekingsremmende effecten. Het vermindert de aanwezigheid van ontstekingsmarkers in het lichaam.

Dit is voor iedereen gunstig, maar met name voor mensen met diabetes type 2. Zij hebben vaak hoge ontstekingswaarden in hun lichaam omdat het volledig ontregelt is.

Bovendien kan periodiek vasten de bloeddruk verlagen, het cholesterolgehalte verbeteren en het risico op hartziekten verminderen. Win-win-win dus!


#6 Gezonder en bewuster eten

Wat je vaak ziet is dat mensen ook bewuster met eten omgaan als ze intermittent fasting bij diabetes integreren. Hoe dit psychologische effect precies werkt wordt nog onderzocht, maar het heeft in mijn optiek met gewoontes te maken.

Mensen zijn namelijk gewoontedieren. Veel mensen hebben het in hun systeem zitten om de hele dag door te eten.

Als je dit doorbreekt met vasten, dan is de kans groot dat jij automatisch anders gaat eten.

Je wilt immers dat het voedsel wat je in je eetblok eet wel ECHT voedzaam is. 

Dus in plaats van rommel te eten, ga je op zoek naar voedsel waardoor je lang vol zit en wat echt voedt. Je weet immers (onbewust) dat je er toch een tijd op moet teren in je vastperiode.


#7 Diabetes type 2 omkeren met intermittent fasting

Als klap op de vuurpijl kan intermittent fasting helpen om diabetes type 2 (volledig) om te keren. Het is geen magische "pil" en het beste is om je gehele levensstijl weer gezond te krijgen. En periodiek vasten kan hier een sterk onderdeel van uitmaken.

Het werkt drieledig. IF kan namelijk helpen om:

  • Insulinegevoeligheid te verbeteren
  • Bloedsuikerspiegel te stabiliseren
  • De alvleesklier te ondersteunen bij het reguleren van de bloedsuiker

Dit kan leiden tot een afname van medicatie, gewichtsverlies en het herstel van het lichaamsvermogen om de bloedsuiker weer op eigen kracht te reguleren.


“Maar krijg ik geen last van honger en lusteloosheid?”

Veel mensen hebben het idee dat ze het niet aankunnen om te vasten bij diabetes. Ze zijn bang voor hongergevoelens en lusteloosheid. Het mooie is dat ons lichaam tal van stofjes gaat produceren tijdens een vastperiode, zodat je JUIST meer energie krijgt.

Ook dit is een mechanisme uit de oertijd, toen mensen nog moesten jagen voor hun voedsel. Het kwam immers geregeld voor dat ze dagenlang niets te eten hadden. Maar ze moesten dan nog wel energie hebben om op jacht te gaan, zelfs op lege maag.

Dit overlevingsmechanisme is toentertijd ontwikkeld en bezitten we nog steeds. Wees daarom niet bang! Maar het kan wel even wennen zijn.


Zo pas je intermittent fasting effectief toe bij diabetes type 2

Vraag in het begin niet te veel van jezelf, maar werk geleidelijk aan toe naar bijvoorbeeld 16/8 of 18/6.

Bouw het vasten stap voor stap op

Het beste wat je kunt doen is om eerst met 12/12 te starten. Stop bijvoorbeeld om 19:00 uur met eten en eet vervolgens pas weer om 7:00 uur. Doe dat een week.

Dit is voor de meeste mensen makkelijk te doen. Vervolgens voeg je wekelijks een uur toe. Dus zo ga je over naar 13/11. Dan naar 14/10.

En dat bouw je het liefst zover uit dat je 16 uren per dag aan het vasten bent (merendeel hiervan in je slaap) en een venster van 8 uren hebt waarbij je kunt eten. Persoonlijk kies ik dan een 'eetvenster' tussen 11:00 en 19:00.

Daarvoor drink ik enkel zwarte koffie en thee zonder suiker.

Door het langzaam te integreren gaat het makkelijker en biedt je een sterkere basis om dit op lange termijn vol te houden. Dit is namelijk iets wat je in je systeem wilt krijgen.

Intermitting fasting is nog maar het begin bij diabetes

Intermittent fasting bij diabetes is erg gezond zoals je hebt kunnen lezen... maar dit is nog maar het begin. Het allerbelangrijkste om te doen is je eet- en drinkpatroon aanpassen.

Zonder het aanpassen hiervan, zal het periodiek vasten bij diabetes vrijwel geen zin hebben. En met gezonder eten kun je heel veel bereiken bij suikerziekte!

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: doe jij aan intermittent fasting bij diabetes type 2? Wat ervaar jij van het periodiek vasten? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut, oprichter van Ziektevrijleven.nl (bekend van RTL 4, Nu.nl, HP de Tijd en meer), best-selling auteur, bedenker van de Diabetes Omkeren Methode cursus en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

>
Send this to a friend