10 Tips Voor Suikervrije Chocolade Als Diabetes Type 2 Patiënt

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

feb08
10 Tips Voor Suikervrije Chocolade Als Diabetes Type 2 Patiënt

Wanneer je diabetes type 2 hebt, zal je heel veel producten links moeten laten liggen.

Dat geldt helaas ook voor overheerlijke chocolade.... toch?

Nee! In dit artikel krijg je 10 tips voor suikervrije chocolade die jij als diabetes type 2 patiënt kan eten.

More...

Suikervrij chocolade... bestaat dat echt?!

Wanneer je diabetes type 2 hebt zijn er maar weinig producten die je nog mag eten. En dat is erg jammer. Want een leven zonder lekkernijen is natuurlijk helemaal niks.

Met diabetes type 2 is is het verstandig om je levensstijl aan te passen. Je hebt tenslotte diabetes type 2 ontwikkelt doordat je een ongezonde levensstijl had.

Producten zoals:

MOETEN absoluut de deur uit. Hoe jammer dit ook is. Maar geloof mij, het zal je zeker helpen naar een diabetes vrij leven.

Maar een leven dat bestaat uit alleen maar groenten, fruit, bonen, noten en zaden is ook zo saai. En daar hebben bepaalde producenten iets op bedacht.

Zo zijn er producten op de markt gebracht waarbij een groot deel van de suikers zijn vervangen door zoetstoffen. En deze zoetstoffen zijn lang zo slecht niet als de 'gewone' suikers. Dit hebben ze ook gedaan bij chocolade. En dat is natuurlijk erg fijn, want wie houdt niet van chocolade?

Doel van dit artikel

Maar niet alle zogenaamde: 'suikervrije' chocolade is ook echt suikervrij. En ik ben de beroerdste niet, dus heb ik de voedingswaarden van de verschillende suikervrije chocolade voor jou opgezocht. In dit artikel krijg je daarom 10 tips voor suikervrije chocolade die wel gezond zijn

.

Zoek je suikervrije toetjes? Neem dan hier een kijkje (klik).


Hoe wordt chocolade gemaakt?

Suikervrije chocolade zou vroeger onmogelijk zijn om te maken zonder dat mensen het vies zouden vinden. Het zou natuurlijk mogelijk zijn maar dan krijg je een chocolade reep dat voor 99% uit cacao bestaat. En dat wens je je ergste vijand nog niet toe.

Chocolade wordt gemaakt van cacaopoeder. Althans, alleen melkchocolade, pure chocolade en zwarte chocolade. Witte chocolade kun je eigenlijk geen chocolade noemen want hier zit geen cacaopoeder in.

De cacaobonen worden van bomen geplukt. Vervolgens worden deze gebrand, gezeefd en gemalen.

Wanneer de cacaoboon geperst wordt, wordt de cacaopoeder gescheiden van het cacaoboter. Deze twee worden uiteindelijk weer samengevoegd om chocolade te maken. Cacaoboter alleen wordt gebruikt voor het maken van witte chocolade.

cacao

Hoe lichter de chocolade van kleur is, hoe minder cacaopoeder en hoe meer suiker aan de chocolade is toegevoegd.

Vandaar dat zwarte chocolade ook een stuk gezonder is dan melkchocolade of witte chocolade.


De glychemische index

Hoe kun je een chocoladereep dan wel gezond maken?

"Door de suikers weg te nemen of te vervangen."

Zoals ik hierboven al aangaf is enkel het wegnemen van suikers niet echt lekker. Dan wordt chocolade heel bitter. Maar wanneer je deze suikers vervangt door gezonde zoetstoffen smaakt het vele malen beter. De ene zoetstof is natuurlijk wel beter dan de ander. Dit wordt grotendeels bepaalt door glychemische index (GI).

glycemische index zoetstoffen
De glychemische index (GI) drukt met een getal van 1 tot 100 uit hoe snel een bepaald voedingsmiddel de bloedsuikerspiegel doet stijgen in verhouding tot pure glucose.

Idealiter zie je dus een glychemische index van 0. Deze doet namelijk helemaal niks met je bloedsuiker- en insulinespiegel. (plaatje zoetstoffen)

"Wanneer ik het in dit artikel heb over suikervrije chocolade, dan bedoel ik suiker dat niet toegevoegd is. Sommige producten bevatten van nature suiker waardoor er altijd een kleine hoeveelheid suiker in de chocoladereep zit."  


#1 Smart Chocolate

Deze chocolade is van het merk: Body en Fit (klik).

De normale suikers zijn vervangen door stevia extract en maltitol:

Belangrijke informatie

Stevia is één van de beste zoetstoffen die er bestaat. En vooral handig voor diabetes type 2 patiënten. Het is een zoetstof die 30 tot 100 keer zoeter is dan normale suiker en nauwelijks tot geen calorieën bevat. Daarnaast blijkt stevia geen verhoging van je bloedsuikers- en insulinespiegel te veroorzaken. Uit onderzoek blijkt zelfs dat stevia de bloedsuikerspiegel bij diabetespatiënten kan verlagen. Stevia heeft een Glychemische index van 0.


Klik hier om de beste stevia te bestellen. 

Maltitol is een suikeralcoholen heeft een glychemische index van 36. Pure glucose heeft een glychemische index van 100. Het is dus wel iets beter, maar stevia is nog veel gezonder aangezien die een glychemische index van 0 heeft.

Daarnaast bestaat de reep voor 52% uit cacao, dit is dus een pure chocolade reep. Ze komen in twee smaken:

Cavelier Belgische suikervrije chocolade
  • Een pure chocolade reep zonder toevoegingen. Deze reep bevat slechts 2,7 gram suiker per 100 gram. De prijs van één reep (85 gram): 1,90 euro
  • Een pure chocoladereep met stukjes aardbei en blauwe bessen. Deze reep bevat 4,4 gram suiker per 100 gram. De prijs van deze reep (85 gram): 1,90 euro 

Deze extra hoeveelheid suiker is te wijten aan de stukjes fruit die eraan toegevoegd zijn. Ook deze reep bevat de zoetstoffen maltitol en stevia. De prijs voor beide chocoladerepen valt reuze mee. Het is zeker een gezondere optie dan normale chocolade.

Pas op

Houdt er wel rekening mee chocolade nog steeds chocolade is. Denk dus niet dat het dagelijks eten van een hele reep gezond is. Integendeel zelfs, het zal je diabetes type 2 erger maken. Een blokje van 20 gram suikervrije chocolade per dag is voldoende.


Wil je meer gezonde chocolade van Body & Fit? Klik dan hier.


#2 Cavelier Belgische suikervrije chocolade

Als je de naam leest, loopt het water al in mijn mond. Echte Belgische chocolade is natuurlijk heerlijk.

Nu is dat ook aan de prijs terug te zien.

Deze reep van Cavelier van 85 gram kost namelijk: 2,99 euro.

Maar wat deze reep dan ook weer beter dan die van hierboven maakt, is dat de reep de zoetstoffen stevia en erythritol bevat.

Cavelier Belgische suikervrije chocolade

ERYTHRITOL


Erythritol is net als maltitol een suikeralcohol. Maar erythritol heeft een glychemische index van 1. Oftewel deze doet eigenlijk niks met je bloedsuikerspiegel. Deze is dus absoluut beter voor diabetespatiënten.

Deze reep bevat 3,2 gram suiker per 100 gram. Dus is dus erg weinig. De rest is dus aangevuld met de twee zoetstoffen. Ook deze reep bestaat uit pure suikervrije chocolade.

Deze reep heb je ook gevuld met bosbessen en frambozen. Deze is echter nog duurder: 3,45 euro. Maar als jij ervan houdt dat er een fruitsmaak in je chocolade zit, dan is dit een ideale keuze. Even afgezien van het feit dat hij ontzettend duur is. 


#3 De Bron donkere chocolade

Deze chocoladereep heb ik van een dieetwebsite geplukt. Het is een chocoladereep van het merk: De Bron.

De Bron donkere chocolade

Deze reep is een pure suikervrije chocoladereep. Ook hier is dus geen suiker aan toegevoegd.

De suikers zijn vervangen door maltitol en stevia extract. Bij tip 1 heb je gelezen wat de glychemische indexen van maltitol en stevia zijn.

De reep bevat verder 3 gram suiker per 100 gram.

Deze reep is dus niet heel verschillend met die van Body en Fit. Ze bevatten beide dezelfde zoetstoffen en de hoeveelheid suikers.

Het enige verschil zit hem in de prijs. Voor 85 gram betaal je bij deze reep 2,55 euro in tegenstelling tot die van de Body en Fit, die 1,90 euro is.


#4 Pure suikervrije chocolade Protiplan

Het is een reep van het merk Protiplan. Dit is een website die het koolhydraatarme dieet promoot.

Deze chocoladereep Protochoc wordt gepromoot voor mensen die een koolhydraatarm dieet volgen. En als ik naar de voedingswaarde kijk klopt dit ook.

Deze reep bevat namelijk maar 1 gram suiker per 100 gram. Daarnaast is de reep rijk aan eiwitten. Dit zijn twee belangrijke kenmerken van het koolhydraatarme dieet. Tevens zijn dit belangrijke kenmerken voor mensen met diabetes type 2.

suikervrije chocolade protiplan

Het is een pure chocolade reep. Hij is gezoet met erythritol. En zoals je hierboven in het plaatje hebt kunnen zien heeft deze zoetstof een glychemische index van 1. Dit is dus een hele fijne zoetstof voor diabetes type 2 patiënten. Het bevat echter geen stevia extract wat daarentegen wel een beetje jammer is.

Het is wel een hele dure reep. Één reep is namelijk maar 35 gram, zodat de "gehele" reep volgens hen geschikt is als tussendoortje. Maar de reep kost maar liefst 1,95 euro per stuk. Dure grap dus.

Wil je goedkopere tussendoortjes? Klik dan hier.


#5 Céréal melk chocolade met stevia

De merken van bovenstaande tips komen je als het goed is niet echt bekend voor. Het zijn ook voornamelijk merken waarbij je de chocoladereep alleen via het internet kunt bestellen.

cereal melk chocolade stevia

Vandaar dat ik deze reep ook benoem. Het is een melk chocoladereep van het merk Céréal.

  • Céréal is een merk die je veelal in de supermarkt kunt vinden bij het "afvallen & dieet" gedeelte.

Zo heeft dit merk meerdere dieetproducten naast chocoladerepen.

Deze chocoladereep is aangezoet met maltitol en stevia. Niet heel anders dan die van de eerste twee genoemde repen. Totdat je de voedingswaarde bekijkt:

  • Koolhydraten: 23,5 gram
    • waarvan suikers: 13,4 gram
    • waarvan polyolen 9,9 gram (zoetstoffen)

Deze reep bevat dus beduidend meer suikers dan de eerste twee genoemde repen. Die bevatten namelijk 3 gram suiker per 100 gram. De kans is groot dat dit te maken heeft met het feit dat deze reep van melkchocolade is.

"Deze reep bestaat namelijk maar voor 38% uit cacao. En dat terwijl een pure chocoladereep voor minimaal 50% uit cacao moet bestaan."

Tip!

Het verschil tussen een pure- en een melkchocoladereep is het percentage cacao en de hoeveelheid suikers die in een reep zitten. In melkchocolade zit minder cacao en daardoor automatisch meer suiker. Waarschijnlijk precies de reden waarom de meeste mensen melkchocolade lekkerder vinden.

Daarnaast is de reep ook nog niet goedkoop: 3,24 euro per 85 gram.

Maar gelukkig heb ik ook de pure variant voor jullie gevonden. Die doet het namelijk al een stuk beter. Die kan je hieronder vinden.


Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#6 Céréal pure suikervrije chocolade met stevia

Dit is de pure chocolade variant van de chocoladereep hierboven. Hoe puurder een chocoladereep, hoe gezonder deze is.

Hoe puurder een chocoladereep namelijk is, hoe meer cacaopoeder en hoe minder suiker deze chocoladereep bevat.

Er bestaan zelfs chocoladerepen die voor 99% uit cacaopoeder bestaan. Dit is dus echt gezond. Maar uit ervaring kan ik ook zeggen dat deze niet te eten zijn.

Céréal pure suikervrije chocolade

Een reep dat voor 85% uit cacaopoeder bestaat is nog prima te doen maar daar houdt het voor mij wel op.

Céréal Pure chocolade


Maar even terug naar de chocoladereep. Deze reep bestaat voor 59% uit cacao. Daarnaast bevat deze chocoladereep ook de zoetstoffen: maltitose en stevia. Verder bestaat de reep voor 2 gram uit suiker. Wat dus een stuk beter is dan de melkchocoladereep van hierboven. De prijs van deze reep is: 3,07 euro per 85 gram.


#7 Pindarotsjes met stevia

Suikervrije chocolade hoeft natuurlijk niet alleen over chocoladerepen en chocoladeletters te gaan. Want er zijn meerdere producten op de markt gebracht met suikervrije chocolade. Zo ook met deze heerlijke pindarotsjes van het merk Chokay.

Suikervrije chocolade

Pindarotsjes zijn niks anders dan aan elkaar geplakte pinda's omhuld met chocolade.

Normaal gesproken niet bepaald gezond doordat ze veel toegevoegde suikers bevatten. Maar deze variant van Body en Fit is zonder toegevoegde suikers.

Wat zit er dan wel in?

Het zijn pindarotsjes omhuld met melkchocolade. Als het goed is moeten er dan bellen gaan rinkelen. Melkchocolade bevat meer suiker dan pure chocolade. Dus zouden deze pindarotsjes ook meer suikers moeten bevatten. En dat klopt:

Dit product bevat 9,7 gram suiker per 100 gram. De rest van het product is aangezoet met maltitol en stevia. Deze pindarotsjes kosten 3,07 euro voor een verpakking van 110 gram. En ze zijn erg lekker. Maar je kunt beter kiezen voor bovenstaande pure suikervrije chocolade varianten.


#8 Kokos bites omhuld met suikervrije chocolade

Kokos bites, is iets waar je van moet houden. Je kunt het zien als een soort Bounty maar dan vele malen gezonder.

Dit product is gemaakt van kokos omhuld met chocolade.

Ik heb ze bij de website van dieetland gevonden.

Ze zijn verder suikervrij en gezoet met maltitol, sucralose en erythritol. Maltitol en erythritol ken je inmiddels na het lezen van bovenstaande tips.

Sucralose

Sucralose is een zoetstof die gemaakt wordt uit suiker. Deze zoetstof is 500 keer zoeter dan gewone suiker en heeft een glychemische index van 0. Niet perse verkeerd dus.

Het product bevat letterlijk 0 gram suiker per 100 gram. Wanneer je van kokos en chocolade houdt is dit dus een ideaal tussendoortje. Een zak van deze kokosbites bevat 85 gram en is 3,69 euro.


#9 Body en Fit kokosbites

En dan hebben we ook nog deze serie lekkernijen van de Body en Fit shop. Deze wordt niet perse aangeduid als suikervrij maar toen ik de voedingswaarden ging bekijken viel deze mij absoluut niet tegen.

Body en Fit kokosbites

Het zijn eigenlijk mini eiwitreepjes omhuld met chocolade. Per 100 gram bevatten de reepjes 4,5 gram suiker. Daarnaast wordt maltitol gebruikt om de reepjes extra aan te zoeten. Je kunt ze in twee varianten krijgen:

  • Reepjes met kokossmaak en melkchocolade omhuld
  • Reepjes met witte chocoladesmaak

Een pak bevat 20 kleine reepjes (200 gram) en kost: 5,90 euro.

Al heeft de Body en Fit shop wel vaak aanbiedingen waarbij ze goedkoper zijn. Dit zou een prima suikervrije snack kunnen zijn voor diabetes patiënten. Wel is het lastig om niet in één keer het hele pakje weg te eten, zoals ik uit de klanten reviews heb opgemaakt.


#10 Suikervrije Chocoladepasta

Voor de echte zoetekauwen onder ons, is er ook suikervrije chocoladepasta op de markt. Nouja, voor zover het suikervrij kan zijn dan. Ook hiervoor moeten we bij Body en Fit zijn: "Duo Hazelnut & White Choco Spread".

Deze chocoladepasta is aangezoet met maltitol en bevat 1 gram suiker per portie van 15 gram. Dit komt neer op 8,3 gram suiker per 100 gram.

Tevens bevat het product 'maar' liefst 54 gram koolhydraten per 100 gram.

Dit is nog altijd beter dan de 60+ gram die Nutella bevat.

Maar echt ideaal is het niet. 

Suikervrije Chocoladepasta

Geniet met mate!

Eerlijk is eerlijk:

Ik zou je dit product niet aanraden tenzij jij jezelf één keer per week met één sneetje wil verwennen. Het is verre van ideaal voor een diabetes type 2 patient. 

Je kan het kopen voor 4,25 euro bij Body en Fit.

Alle chocolade eten die je maar wilt?

Nu zijn dit natuurlijk allemaal hele mooie producten die je bloedsuikerspiegel nauwelijks beïnvloeden. Maar zullen ze je diabetes type 2 genezen? Nee absoluut niet.

Je kunt dit soort producten zien als een fijne aanvullen op een heel gezond dieet. Daarom heb ik een laatste en belangrijke tip voor je.

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Marloes Schuurman

P.s: wat is volgens jou de beste suikervrije chocolade? Heb jij een andere suikervrije chocolade die je vaak eet? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Marloes Schuurman is een medisch specialiste en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • Hilda schreef:

    Ook een hele goeie volgens mij is ChoQola, freezer chocolade … ik vul n vormpje (bijgeleverd) met noten, zaden of cocos en giet er dan eer beetje CoQola bij en na een uurtje koelkast heb je de lekkerste pralines
    (Bevat amandel, cashew, kokosolie, cacao, carobe, dennenhoning, himalayazout en kruiden) koolhydraten per 100 gr:25,37; vezels:5,12
    Ik bestel het bij Myfoodmykingdom of choQola.be

  • Boek met korting
    Boek met korting
    Boek met korting
    Cursus korting
    Geen prijs
    Helaas pindakaas
    Geen prijs
    Helaas, geen prijs
    Geen prijs
    Helaas!
    Gratis cursus
    Gratis kookboek
    Maak kans op één van de vele gratis prijzen!
    Gezond eten is al duur genoeg. Daarom geven wij dagelijks boeken en cursussen met korting weg. Je kunt zelfs onze kookboeken of cursus winnen zonder een cent uit te geven! Vul je e-mail adres hieronder in, ontvang het gratis Diabetesvrij Geheim en maak kans op een prijs.
    Regels:
    • Je mag elke dag maximaal 3 keer spelen.
    • Als jij je prijs niet direct claimt, is hij voor altijd weg.
    • Valsspelers worden gediskwalificeerd.
    >

    Send this to a friend