Mag Je Bulgur Eten Bij Diabetes Type 2? Lees Hier Het Antwoord!

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

jun 26
Mag Je Bulgur Eten Bij Diabetes Type 2? Lees Hier Het Antwoord!

Bulgur is een graanproduct dat veel in Afrika en het Midden-Oosten wordt gegeten. En ook in Nederland wordt het steeds vaker gegeten; vooral als “gezonder” alternatief voor rijst. Maar is bulgur bij diabetes een verstandige keuze?

In dit artikel lees je of je bulgur mag eten bij suikerziekte en hoe je het op een gezonde manier kunt vervangen.

More...

Waaruit bestaat bulgur?

Bulgur wordt gemaakt van durumtarwekorrels die eerst worden gestoomd, dan gedroogd en vervolgens gemalen of gebroken worden. Het lijkt in die zin veel op couscous, alleen zijn er wel duidelijke verschillen.

Het graanproduct wordt door verschillende partijen bestempeld als gezond.

Ook al bevat het veel koolhydraten (zo’n 60-80 gram per 100 gram), bulgur zou tevens rijk zijn aan vezels, eiwitten en micronutriënten. Met deze beredenering heeft zelfs het Diabetesfonds bulgur in hun recepten verwerkt.

Ik heb goed onderzoek gedaan naar de verschillende soorten bulgur. En het valt me sowieso op dat de voedingswaarden flink uiteen kunnen lopen per 'type' bulgur.  

Doel van dit artikel

Er zijn veel tegenstrijdige berichten over hoe gezond bulgur bij diabetes is. In dit artikel leg ik je uit hoe het werkelijk zit. Is bulgur gezond bij diabetes?

Mag je bulgur eten bij diabetes type 2?

Goed, bulgur is niet het meest ongezonde wat je kunt eten bij suikerziekte, maar ik raad het niet aan. Het is een beetje een randgeval.

Het ding is dat je, als je diabetes hebt, altijd wilt uitkijken met koolhydraatrijke producten zoals bulgur.

Veel koolhydraten met veel vezels is... gezond!

Als je een product met veel koolhydraten eet dat tevens veel vezels bevat, dan kan dat in sommige gevallen wel. De ruime hoeveelheid vezels kunnen immers de opname van koolhydraten vertragen in je lichaam. Omdat ze als een soort gel om het koolhydraat heen gaan zitten.

Dit maakt dat de koolhydraten langzamer worden ontleed tot glucosedeeltjes. En dus ook geleidelijk aan het bloed worden afgegeven. Hierdoor zal je bloedsuikerspiegel minder snel stijgen (precies wat je wilt).

Een goed voorbeeld van zo’n product is havermout; dat kun je prima eten bij diabetes. Bulgur bij diabetes is hier echter geen goed voorbeeld van. Ook niet de 'biologisch volkoren' bulgur.


Bulgur kun je beter niet eten bij suikerziekte

Als een koolhydraatrijk product echter weinig of geen vezels bevat, dan worden de koolhydraten makkelijk in het bloed opgenomen. En zal dus je bloedsuiker sneller pieken. Dit wil je als diabeet te allen tijde voorkomen.

Bulgur schommelt ergens in het midden. Maar het is te risicovol omdat:

  • Voedingswaarden sterk kunnen wisselen. Soms zitten er veel vezels in en soms erg weinig. Deze onvoorspelbaarheid alleen al maakt het lastig. 
  • Het is hoe dan ook erg rijk is aan koolhydraten. En per maaltijd eet je makkelijk 100 gram bulgur of meer. Dan krijg je gewoon te veel koolhydraten in één keer binnen.

Daarnaast is bulgur bij diabetes eenvoudig te vervangen door veel gezondere producten. Dus waarom zou je het risico nemen als je het zelf makkelijk kunt voorkomen?

“Maar bulgur bevat toch ook veel goede stofjes die we nodig hebben?”

Over allerlei koolhydraatrijke producten zoals brood, aardappelen en rijst wordt beweerd dat we hier dagelijks grote hoeveelheden van moeten nuttigen. Ze zouden namelijk allerlei essentiële voedingsstoffen bevatten. En tekorten daaraan zijn slecht voor de gezondheid.

Ja, deze producten bevatten absoluut essentiële micronutriënten. Het ding is echter dat je al die stofjes hebt makkelijk uit andere (diabetesvriendelijke) producten kunt halen.

Denk aan groenten, peulvruchten, noten, vlees, vis, eieren en vezelrijk fruit.

Je krijgt dan net zo goed al die belangrijke stofjes binnen, zonder de overdaad aan koolhydraten!

Dus producten zoals bulgur kun je makkelijk missen als je verder een gezond voedingspatroon naleeft.

Ik raad het zelfs aan om bulgur volledig weg te laten.

Bulgur bij diabetes is niet gezond

Je kunt daarmee je bloedglucosewaarde verbeteren en je lichaam insulinegevoeliger maken.


Vind jij dit artikel leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


Ongezonde alternatieven

Vrijwel alle voedingsmiddelen die vallen onder ‘koolhydraatrijk doch vezelarm’ wil je vermijden als je diabetes type 2 hebt.

Bulgur bij diabetes kun je daarom niet vervangen door aardappelen, rijst, pasta, couscous of quinoa. Deze producten bevatten allemaal, net als bulgur, te veel koolhydraten en meestal te weinig vezels.


Gezonde vervangers voor bulgur bij diabetes

Veel mensen zeggen: “Als ik dit ook al niet mag, dan blijft er zowat niets meer over!”

Ik begrijp de reactie, alleen is er altijd genoeg keuze. Het is slechts een kwestie van ‘andere’ keuzes maken op voedingsvlak. Ook ter vervanging van bulgur zijn er genoeg opties!

Peulvruchten

Net als van groenten kun je van peulvruchten wat mij betreft nooit te veel eten. Bonen, linzen en (kikker)erwten zijn ideale vervangers voor bulgur. Enkele voordelen van peulvruchten zijn:

  • Ideale verhouding tussen koolhydraten en vezels
  • Rijk aan eiwitten
  • Rijk aan micronutriënten

Bovendien zit je er lekker lang vol door. Vervang dus vanaf nu de koolhydraatrijke producten die je vaak bij dinergerechten gebruikt door peulvruchten. Je doet je gezondheid er een groot plezier mee.

Koolhydraatarme rijst/pasta

Sommige voedselfabrikanten houden steeds meer rekening met mensen die koolhydraatarmer willen eten. Zo bestaan er ook steeds meer variaties om koolhydraatarme rijst of pasta te eten.

Je kunt natuurlijk je portie bulgur vervangen door een extra portie groenten of peulvruchten. Maar wist je dat je ook rijst en pasta gemaakt van groenten kunt kopen?

Bloemkoolrijst en courgettepasta zijn in de supermarkt te vinden.

Qua smaak en structuur verschilt het weinig, maar ze zijn bij diabetes type 2 veel betere keuzes.

Andere opties zijn de Smart Rice en Smart Pasta van Body & Fitshop. Deze producten zijn gemaakt van de konjac plant.

Ze bevatten nauwelijks calorieën en bieden in die zin ook niet veel ‘waarde’ aan je lichaam.

Het voordeel is echter wel dat ze ontzettend goed verzadigen, geen koolhydraten bevatten maar wel wat vezels. Ook de Smart producten kunnen dus een prima alternatief zijn voor bulgur.

Bulgur is dus niet ideaal bij diabetes type 2

Zoals je hebt kunnen lezen, is bulgur bij diabetes helaas niet zo gezond. Mensen onderschatten vaak wat voeding met het lichaam kan doen.

Maar het is relatief simpel:

Wanneer je ongezond eet, zul je een ongezond lichaam krijgen... en wanneer je gezond eet, krijg je een gezond lichaam. Maar het gaat veel verder dan dit!

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: eet jij bulgur bij diabetes? Waar ga jij het nu mee vervangen? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut, oprichter van Ziektevrijleven.nl (bekend van RTL 4, Nu.nl, HP de Tijd en meer), best-selling auteur, bedenker van de Diabetes Omkeren Methode cursus en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

Share via
>