Hoge Bloeddruk bij Zwangerschap? 6 Tips Om Het Te Verlagen

Verlagen Hoge Bloeddruk

dec 22
Hoge Bloeddruk bij Zwangerschap? 6 Tips Om Het Te Verlagen

Heb jij last van een hoge bloeddruk bij je zwangerschap? Dan ben je vast benieuwd hoe dit is gebeurd.

Er zijn verschillende oorzaken. Ben je benieuwd wat deze zijn en hoe je je bloeddruk kunt verlagen? Lees dan snel verder. 

More...

Een hoge bloeddruk tijdens je zwangerschap

Een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap komt bij 10% van de zwangere vrouwen voor. Dit wordt ook wel zwangerschapshypertensie genoemd. 

Het zal even schrikken zijn als je hoort dat bloeddruk hoger dan normaal is. Maar het hoeft niet gelijk te betekenen dat er iets ernstigs aan de hand is. Zo is een licht verhoogde bloeddruk natuurlijk minder erg dan een sterk verhoogde bloeddruk. Ook maakt het uit wanneer deze hoge bloeddruk in de zwangerschap ontstaat. 

Wat is een hoge bloeddruk tijdens je zwangerschap? Dat is als je bloeddruk boven de 140 over 90 mm/Hg is. Normaal is je bloeddruk rond de 120 over 80 mm/Hg.

Heb je een hoge bloeddruk in je zwangerschap, dan zijn er verschillende dingen die je je af moet vragen:

  • Heb je een hoge bloeddruk aan het einde van de zwangerschap, dan is de kans groot dat je hier weinig aan kunt doen. Helaas kan deze vorm wel tot zwangerschapsvergiftiging leiden. 
  • Heb je een hoge bloeddruk voor je 20e week van je zwangerschap, dan is de kans groot dat je levensstijl niet optimaal is en dat je waarschijnlijk je bloeddruk kunt verlagen door gezonder te gaan eten.  

Symptomen van een hoge bloeddruk tijdens je zwangerschap

Een hoge bloeddruk gaat vaak niet gepaard met klachten of symptomen. Daarom weten veel vrouwen niet dat ze een te hoge bloeddruk hebben. Stel je bent zwanger en je bloeddruk wordt opeens gecontroleerd, dan kan het dus zomaar zijn dat je al een hoge bloeddruk had voor de zwangerschap. 

Maar wat zijn nu de symptomen van een hoge bloeddruk?

  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Wazig zicht
  • Hartkloppingen
  • Vermoeidheid
zwanger hoge bloeddruk hoofdpijn

Mocht je aan het einde van je zwangerschap zijn (3e trimester), een hoge bloeddruk hebben en één van de volgende symptomen ervaren, dan is het verstandig om te verloskundige te bellen:

  • Hevige pijn in je bovenbuik (als een band om je bovenbuik), de pijn straalt soms uit naar de zijkant en rug.
  • Overgeven
  • Extreem veel vocht vasthouden
  • Last van stuipen hebben

Bij deze symptomen is de kans groot dat je last hebt van zwangerschapsvergiftiging. Dat woord is helaas niet erg up-to-date meer. Vroeger dacht men dat dit ziektebeeld werd veroorzaakt door een toxine (gif) in de bloedbaan. Maar nu weten ze dat het met een hoge bloeddruk te maken heeft. 

Verschillende vormen van zwangerschapsvergiftiging

Je hebt verschillende vormen van zwangerschapsvergiftiging, hieronder licht ik ze kort toe:

Pre-eclampsie

Hierbij heb je een hoge bloeddruk in je zwangerschap en daarnaast eiwitten in de urine. Dit eiwit komt in je urine omdat je nieren minder goed werken. Dit wordt getest als je bijvoorbeeld een verhoogde bloeddruk hebt. Daarna testen ze ook je urine op dit bepaalde eiwit. 

HELLP-syndroom

Hoe dit syndroom precies ontstaat weten ze nog niet, maar het valt wel onder bloeddruk aandoeningen. 

Klachten hoge bloeddruk zwangerschap

Bij dit syndroom krijg je een verhoogde afbraak van rode bloedcellen (bloedarmoede). Ook functioneert je lever vaak niet goed en kunnen er inwendige bloedingen ontstaan.

Het duidelijkste symptoom hiervan is de hevige pijn in de bovenbuik. Dit is een gevaarlijke vorm van zwangerschapsvergiftiging. Gelukkig komt deze complicatie maar bij 0,2 tot 0,6% van de zwangerschappen voor. 

Eclampsie

Bij eclampsie krijg je naast de hoge bloeddruk ook last van stuipen. Vaak krijg je eerst hevige hoofdpijn en problemen met zien voordat je last van stuipen krijgt. Eclampsie kan tijdens de zwangerschap, de bevalling en na de geboorte optreden. Ook dit is een gevaarlijke variant van zwangerschapsvergiftiging.

Deze drie vormen krijg je vaak aan het einde van de zwangerschap en helaas kun je er ook vrij weinig aan doen. Je wordt dan eigenlijk altijd opgenomen in het ziekenhuis om de gevolgen en complicaties te verkleinen. Het enige wat je kunt doen is zo gezond mogelijk leven tijdens je zwangerschap zodat je bloeddruk niet onnodig stijgt. 

Een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap verlagen

Je hoge bloeddruk verlagen tijdens de zwangerschap kan dus lang niet altijd. Maar er zijn zeker manieren om je bloeddruk niet onnodig hoog te laten worden. Dat kun je doen door een gezonde levensstijl te hanteren. 

Mocht je een hoge bloeddruk hebben aan het begin van je zwangerschap, dan is de kans groot dat je je hoge bloeddruk wel kunt verlagen. Dan is de hoge bloeddruk in veel gevallen ontstaan door een ongezonde levensstijl. 

Hoe zit dit precies?

Een hoge bloeddruk ontstaat, zoals het woord al zegt, als er te veel druk op de vaatwand van de bloedvaten staat.

Hoe kan die verhoogde druk ontstaan? Die verhoogde druk ontstaat vaak doordat er te veel vocht in de bloedbaan zit waardoor de druk op de vaatwand toeneemt. Hoe meer je een bloedvat zich vult met vloeistof, hoe meer druk er op de wand komt te staan.

Oorzaken van een hoge bloeddruk

  • Suiker en koolhydraten
  • Zoutgebruik
  • Fructose
  • Stress

Suikers en koolhydraten staan niet voor niets helemaal bovenaan dit lijstje. Wanneer je namelijk veel ongezonde suikers en koolhydraten eet, dan stijgt je bloedsuiker vaak. Als dit maar lang genoeg gebeurt dan wordt je insuline resistent, Dat betekent dat je lichaam niet meer goed op insuline reageert waardoor je bloedsuiker continu hoog blijft. 

En wat doen suikers? Die trekken vocht aan.  

Op het moment dat je dus meer vocht in je bloedbaan aantrekt, stijgt je bloeddruk. 

Vaak zie je ook dat vrouwen die zwangerschapsdiabetes hebben, ook een hogere bloeddruk hebben. Dit komt allemaal door hetzelfde mechanisme.

Zout

Naast suikers en koolhydraten verhoogt ook zout de bloeddruk. En dit werkt eigenlijk via hetzelfde mechanisme. Zout trekt vocht aan. Vandaar dat het vochtgehalte in je bloedbaan stijgt, waardoor de bloeddruk toeneemt. 

Wel is het zo dat zout vaak voor een tijdelijke verhoging zorgt en niet zoals bij suikers en koolhydraten op de lange termijn een hoge bloeddruk geeft.

Daarnaast komt het grootste aandeel zout dat je eet uit bewerkte voeding. En vaak heeft, bewerkte voeding ook veel ongezonde suikers en koolhydraten. 

Met name de combinatie van de twee kan ongezond zijn voor je bloeddruk. 

oorzaak hoge bloeddruk zwangerschap

Fructose

Wat mijn gelijk brengt bij het kopje fructose. Fructose is van nature een fruitsuiker en komt in kleine hoeveelheden in fruit voor. Die kleine hoeveelheden kan ons lichaam prima verwerken, maar het lichaam is erg slecht in het verwerken van grote hoeveelheden fructose. En als je grote hoeveelheden binnenkrijgt, laat het je bloeddruk stijgen

Maar tegenwoordig wordt fructose veel gebruikt in bewerkte voeding. En aangezien veel mensen in onze samenleving graag bewerkte voeding eten, krijg je dus al snel een grote hoeveelheid fructose binnen. Fructose, ook wel "high fructose corn syrup" genoemd, is een goedkope suiker om toe te voegen aan bewerkte producten.

Pas op

Conclusie: Bewerkte voeding bevat vaak ongezonde suikers en koolhydraten, veel zout en ook nog eens fructose. Al deze drie voedingsstoffen kunnen je bloeddruk laten stijgen. Dat laat wel zien hoe belangrijk het is om gezond te eten tijdens je zwangerschap en zo vaak mogelijk voor onbewerkte voeding te kiezen.

Als je naast het eten van ongezonde voeding ook nog eens veel stress ervaart, dan is dit de druppel die de emmer doet overlopen. Want ook stress verhoogt helaas de bloeddruk. 

Nu je weet wat de belangrijkste oorzaken zijn van een hoge bloeddruk, is het tijd voor de oplossingen. Hieronder lees je verschillende tips om je hoge bloeddruk te verlagen tijdens de zwangerschap.


Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#1 Vermijd suikerrijke dranken om je hoge bloeddruk bij de zwangerschap te verlagen

Dit is één van de belangrijkste en simpele tips om toe te passen:

Vermijd suikerrijke dranken altijd!

Onder de suikerrijke dranken valt:

  • Frisdrank
  • Vruchtensappen, groentesappen en "de zogenaamde gezonde shots"
  • Zoete zuiveldranken

Nu hoor ik je denken: "Zijn verse vruchtensappen en groentesappen ongezond?"

Het grappige is dat zelfs de verse groentesappen net zoveel suiker bevatten als dat cola doet.

Beide zitten rond de 10 gram suiker per 100 ml. Het enige verschil zijn dat kleine beetje vitamine en mineralen die je erbij krijgt. Maar die kun je net zo goed binnenkrijgen met een vitaminepil. 

hoge bloeddruk zwangerschap rust

Helaas worden de suikers uit vruchtensappen, groentesappen, frisdrank en zoete zuiveldranken allemaal even snel opgenomen in het bloed en zullen dus ook voor een flinke bloedsuikerpiek zorgen, die er weer voor zorgt dat je bloeddruk stijgt.

Mocht je dit drankje dagelijks drinken? Dan is de kans groot dat je bloeddruk blijvend hoog blijft. 

Wat kun je dan nog wel blijven drinken? Water, thee en koffie (met mate als je zwanger bent). Je kunt er natuurlijk voor kiezen om suikervrije dranken te drinken en dat is inderdaad beter, maar let er wel op dat je je verslaving voor zoete dranken aanhoudt en dat de meeste zoetstoffen een negatief effect hebben op je darmflora. 


#2 Vermijd witte producten

Als ik het heb over witte producten dan heb ik het over de volgende producten:

  • Witte pasta
  • Witte rijst
  • Wit brood

Al deze producten hebben 2 dingen gemeen.

  1. 1
    Ze bevatten flink veel koolhydraten per 100 gram
  2. 2
    Ze bevatten ze nagenoeg geen vezels per 100 gram.

Dat zorgt ervoor dat de koolhydraten snel worden opgenomen en lang in het bloed blijven. En dit trekt dan weer veel vocht aan waardoor de bloeddruk stijgt. 

Idealiter eet je juist producten die het tegenovergestelde hebben. Dus producten met minder koolhydraten en veel vezels. Dit zorgt er namelijk voor dat je bloedsuiker niet continu hoog is. 


#3 Vermijd toegevoegd suiker

Bij het kopje oorzaken, heb ik het al even over fructose gehad. Fructose is een suiker die naast andere suikers veel wordt toegevoegd aan producten. 

De enige reden waarom ze dit doen is om een product lekkerder te laten smaken. Dat heb je gelukkig al snel bij de meeste bewerkte producten. 

Ongeveer 70% tot 80% van de producten uit de supermarkt zijn extreem bewerkt en bevatten dus ook vaak toegevoegd suiker (en veel zout). 

Het lichaam (de lever) kan deze toegevoegde suikers vaak niet goed verwerken, waardoor de bloeddruk stijgt. 

Bij extreem bewerkte producten moet je denken aan:

  • Koekjes
  • Gebak
  • Cake
  • Fastfood
  • Chips
  • Snoep

Al deze producten zullen stuk voor stuk bijdragen aan een hogere bloeddruk tijdens je zwangerschap. 


#4 Eet meer vezels om je hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap te verlagen

Nu je hebt gelezen wat je allemaal NIET zou moeten eten om je hoge bloeddruk te verlagen bij de zwangerschap, zijn we nu aanbeland bij het leukere gedeelte, namelijk:

Wat je WEL zou moeten eten om je bloeddruk te verlagen. En dat zijn vezels. 

Vezels geven planten hun stevigheid, hierdoor kunnen ze overleven als het wat harder waait. Maar voor ons zijn ze net zo belangrijk,

Ze zorgen er namelijk voor dat koolhydraten en suikers langzamer in ons bloed worden opgenomen.

Hierdoor trek je ook minder vocht aan in de bloedbaan waardoor je bloeddruk laag blijft. 

Welke producten bevatten veel vezels? Hieronder een lijstje om te onthouden:

  • Groente
  • Noten en zaden
  • Peulvruchten (bonen)
  • Havermout

Hetgeen je nu waarschijnlijk opvalt, is dat dit ook onbewerkte producten zijn. Je kunt ze letterlijk in de natuur vinden. De meeste onbewerkte producten bevatten van zichzelf vezels en zijn gezond. 


#5 Eet meer eiwitten en vetten

Wanneer je besluit gezonder te eten, zul je waarschijnlijk minder koolhydraten en suikers eten. Dit is goed, maar dit moet wel vervangen worden door andere macronutriënten om aan je calorieën te komen. 

Wat zou je dan het beste kunnen eten?

Eiwitrijke en vetrijke producten.

En met eiwitrijke en vetrijke producten moet je denken aan:

  • Vlees en vis
  • Eieren
  • Kaas
  • Zure zuivelproducten
hoe herken je een hoge bloeddruk bij zwangerschap?

Het eten van vlees en vis is één van de makkelijkste manieren om gezonde eiwitten en vetten binnen te krijgen. Met name vette vis zoals zalm is ideaal. Zalm is koolhydraatarm, suikerarm en zoutarm. Daarnaast bevat het hele gezonde omega 3-vetzuren die gezond zijn voor jou en je baby. 

Ook is het makkelijk om eiwitten en vetten binnen te krijgen door de andere bovenstaande producten te eten. Ze bevatten allemaal nagenoeg geen koolhydraten en suiker. 

Wat betreft de zure zuivelproducten is het belangrijk dat je de volle variant kiest zonder toegevoegde smaakjes zoals vanille of fruitsmaakjes. Die varianten bevatten namelijk al snel toegevoegd suiker en dat wil je nu net vermijden. Kies dus voor een heerlijk volle kwark of Griekse yoghurt. 


#6 Het Bloeddruk Verlagen Geheim

Heb jij al een hoge bloeddruk in het eerste deel van je zwangerschap en wil je deze graag verlagen door middel van een gezonde levensstijl? Dan ben je hier aan het juiste adres. 

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om je hoge bloeddruk zonder medicijnen te verlagen. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Bloeddruk Verlagen Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je een hoge bloeddruk hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om je bloeddruk te verlagen
  • De beste tips om binnen enkele weken je hoge bloeddruk te genezen

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Marloes Schuurman

PS Hoe ben jij erachter gekomen dat je een hoge bloeddruk hebt? En wat ga je doen om deze te verlagen? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Marloes Schuurman is een medisch specialiste, oprichter van Ziektevrijleven.nl (bekend van RTL 4, Nu.nl, HP de Tijd en meer), best-selling auteur, bedenker van de Diabetes Omkeren Methode cursus en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

>
Send this to a friend