Hoge Bloedsuiker Voor De Nacht? Verklaring + 5 Gezonde Tips

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

okt 07
Hoge Bloedsuiker Voor De Nacht? Verklaring + 5 Gezonde Tips

Heb jij een hoge bloedsuiker voor de nacht en weet je niet waardoor dit komt? Je bent niet de enige!

Je bloedsuiker kan voor de nacht (en in de ochtend) stijgen ongeacht wat je eet of drinkt.

Waarom dit zo is, leer je in dit artikel. Ik zal je precies vertellen wat de oorzaak is van een hoge bloedsuiker voor het slapen en wat je hier aan kunt doen.

More...

Heb je een hoge bloedsuiker voor de nacht? Ontdek hier waarom

Het hebben van een hoge bloedsuiker voor het slapen kan door verschillende dingen verklaard worden. Denk hierbij aan je voeding of je medicatie...

...maar veel vaker heeft het hier helemaal niets mee te maken

Bij relatief veel mensen stijgt de bloedsuiker voor de nacht ongeacht hoe gezond of ongezond ze eten... en ongeacht hoeveel medicatie ze nemen. Er speelt hier iets heel anders.

Doel van dit artikel

In dit artikel ga ik je precies vertellen waarom je een hoge bloedsuiker voor de nacht krijgt en wat je hier aan kunt doen. Tevens leer je wat een goede bloedsuiker voor de nacht is.


Hetgeen wat je namelijk ervaart heeft vrijwel niets te maken met wat je eet of drinkt... en veel meer te maken met hoe je lichaam functioneert.

Waarom stijgt de bloedsuiker voor het slapen?

Om je uit te leggen waarom je bloedsuiker in nacht stijgt, moet ik je eerst kort uitleggen wat het dageraad fenomeen is (indien je de uitgebreide uitleg wilt, raad ik je dit artikel aan).

Het dageraad fenomeen (dawn phenomenon in het Engels) is iets wat eigenlijk bij elk mens op aarde plaatsvindt. Het begint allemaal bij de lever:

De lever is een orgaan die voornamelijk bezig is met het afbreken van giftige stoffen (of afvalstoffen) die in je lichaam ronddrijven. Naast dit heeft de lever ook een belangrijke functie bij de energievoorziening van je lichaam. 

Zo worden overtollige suikers in je lever opgeslagen als glycogeen. Deze kunnen door je lever vervolgens vrijgemaakt worden wanneer jij extra energie nodig hebt. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer jij gaat sporten en daardoor extra energie nodig hebt.

Dit proces vindt ook plaats in je slaap. Aangezien je een uurtje of acht gaat slapen, betekent het ook dat je lichaam een uur of acht geen voeding meer binnenkrijgt (je eet namelijk niet in je slaap). En als jij de avond ervoor om 18:00 je avondeten hebt gehad, betekent het dat je lichaam nog veel langer dan acht uur zonder voeding moet.

Een stijgende bloedsuiker is in dit geval juist goed

Stel dat je om 18:00 je diner hebt gehad, om 22:00 naar bed gaat en om 06:00 wakker wordt... dan betekent dit dat je lichaam zo'n 12 uur ZONDER eten zit.

Dat is waar de suikervoorraden in je lever van pas komen in samenwerking met het dageraad fenomeen. Aangedreven door zogenaamde 'contraregulerende hormonen' wordt de glycogeen in de lever omgezet tot suikers die in je bloedbaan terecht komen. 

Het gevolg? Je bloedsuiker stijgt en deze suikers kan je lichaam in je slaap gebruiken om zijn functies te kunnen blijven doen. Bestond dit fenomeen niet? Dan zou waarschijnlijk elk mens op aarde een te LAGE bloedsuiker krijgen in hun slaap aangezien het lichaam de suikers die op dat moment in het bloed drijven allemaal zou opmaken. Met alle gevolgen van dien.

Overigens is dageraad fenomeen ook de reden waarom veel mensen met een hogere bloedsuiker wakker worden vergeleken met toen ze naar bed gingen.

Hoge bloedsuiker voor de nacht door het dageraad fenomeen

Dit is hoe het dageraad fenomeen zich normaalgesproken uit

Bij sommige mensen begint het effect eerder

Hoewel bij de meeste mensen de bloedsuiker pas begint te stijgen TIJDENS de slaap... stijgt de bloedsuiker bij andere mensen al VOOR het slapen.


Dit verklaart dus ook waarom de bloedsuiker bij sommige mensen langzaam stijgt in de nacht. Het is in dit geval niets meer dan het dageraad fenomeen wat iets eerder begint dan bij de gemiddelde persoon.

Een stijging van je bloedsuiker voor de nacht zou theoretisch ook kunnen komen door hetgeen wat je eet.

Indien je dit wilt testen, kun je het beste meerdere dagen  (het liefst 7 tot 10 dagen) achter elkaar heel vroeg dineren.

Je moet dan rond een uur of vier/vijf in de middag je diner eten. En daarna kijken of je bloedsuiker in de nacht nog steeds stijgt. Stijgt deze in de avond? Dan is de kans zeer groot dat je voeding niets te maken heeft met de spontane stijging in de nacht aangezien je al heel vroeg had gegeten.

Wat is een goede en normale bloedsuiker voor de nacht?

Ik hoor je al denken:

"Bedankt Ben voor deze uitleg! Nu weet ik waarom het stijgt maar ik vraag mij nog steeds af wat een normale bloedsuiker voor de nacht is?"

Goede vraag!

Het antwoord hierop is echter een stuk lastiger. Zelf de bloedsuiker meten met een vingerprik (of een Freestyle Libre) is maar een momentopname. Het zegt niet heel veel over je algehele gezondheid. Ik kan dit niet vaak genoeg zeggen.

Je bloedsuiker voor de nacht is afhankelijk van vele factoren: wat je hebt gegeten, hoeveel je hebt bewogen, of je veel stress ervaart, hoe warm het buiten is en nog tientallen andere zaken.

Maar voor de mensen die een getal willen horen:

Een goede bloedsuiker voor de nacht is vaak een waarde van 8,0 mmol/l of lager. Alles wat hoger dan dat is, is vaak geen goed nieuws.

Gelukkig kun je dit vrijwel altijd aanpakken door wat je eet en drinkt te verbeteren. Daar ga ik je hieronder meer over vertellen.


Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


Hoe je met gezond eten je hoge bloedsuiker in de nacht kunt verlagen

Een hoge bloedsuiker voor de nacht (of in ieder geval een stijgende) kun je niet altijd tegenhouden in verband met het dageraad fenomeen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je helemaal niets aan je bloedsuiker kunt doen.

Als je namelijk gezond eet en drinkt, kun jij je bloedsuiker gedurende de dag laag houden. Als je bloedsuiker dan stijgt, dan zal hij niet gevaarlijk hoog worden.

Neem nou het voorbeeld dat je bloedsuiker elke avond 2,0 mmol/L stijgt.

Een stijging van 8 mmol/L naar 10 mmol/L is veel ongezonder dan een stijging van 6,0 mmol/L naar 8,0 mmol/L.

Hoewel er in beide gevallen sprake van een stijging van twee punten... is de persoon van het eerste voorbeeld in serieuze problemen terwijl de tweede persoon als gezond wordt gezien.

Daarom is het belangrijk om zo gezond mogelijk te eten en drinken. Hoewel je niet direct iets kunt doen aan een hoge bloedsuiker voor de nacht... kun je er wel voor zorgen dat je bloedsuiker zo gezond mogelijk is gedurende de dag zodat het effect van de stijging voor het slapen minimaal is.

Hieronder geef ik je de vijf beste dingen die je kunt doen:

#1 Vermijd ongezonde suikerrijke dranken

De ongezondste producten op aarde zijn suikerrijke dranken. Ik denk niet dat je een serieuze voedingswetenschapper op aarde zult vinden die hier anders over denkt.

Dat komt doordat suikerrijke dranken je pancreas enorm belasten.

Ons lichaam kent evolutionair gezien evolutie helemaal geen suikerrijke dranken.

Je kunt hooguit een argument maken voor honing.

En zelfs dat was zeldzaam om te vinden.

suikerrijke dranken

Omdat we het nooit hebben gekend, heeft ons lichaam ook niet geleerd om ze goed te verwerken. Hierdoor komen de suikers in deze vloeistoffen razendsnel in onze bloedbaan en krijg je een hoge bloedsuiker.

Daardoor moet je alvleesklier overuren draaien om insuline aan te maken zodat de suikers opgeruimd kunnen worden. Als dit dag in dag uit gebeurt is de kans dat jij diabetes type 2 ontwikkeld zeer groot.

Ze zijn nooit gezond

Suikerrijke dranken gedurende de dag drinken is dus geen goed idee. En het is een nog slechter idee om ze in de avond te drinken. Ze zullen je problemen met een hoge bloedsuiker voor de nacht alleen maar erger maken.


#2 Vermijd ongezonde koolhydraten

Na de suikerrijke dranken zijn de ongezonde koolhydraten aan bod.

Hiermee bedoel ik eigenlijk alles wat van witte meel gemaakt is.

Witte meel is zeer ongezond omdat het geen vezels meer bevat.

Hierdoor worden de koolhydraten zeer snel afgebroken en opgenomen. 

Dit zal je bloedsuiker geen goed doen. 

Deegwaren die van witte meel zijn gemaakt zijn bijvoorbeeld:

  • Brood
  • Pizza
  • Pasta
  • Koekjes

Volkorenproducten zijn beter voor je bloedsuiker... maar ideaal zijn ze ook niet.

Het beste is om koolhydraatarme alternatieven te eten indien ze bestaan. Zoals bijvoorbeeld bij koolhydraatarme brood of koolhydraatarme pasta. Dat is veel beter als je last hebt van een veel te hoge bloedsuiker voor de nacht. Maar het allerbeste is door ze gewoon te vervangen met gezonde groenten. Wat mij bij de volgende tip brengt:

#3 Kies gezonde groenten

Groenten zijn ideaal voor mensen. 

De vezels in groenten zijn niet alleen de perfecte voedingsstof voor je darmflora... maar de vezels zorgen er ook voor dat de koolhydraten/suikers in groenten langzamer worden opgenomen.

De vraag is natuurlijk:

Wat zijn gezonde groenten?

Vrijwel alles is gezond behalve aardappelen

Heel eerlijk zijn vrijwel alle groenten erg gezond BEHALVE aardappelen (en zoete aardappelen). Dit komt omdat ze teveel koolhydraten bevatten en te weinig vezels.


Maar de allergezondste groenten zijn nog altijd bonen. Hoewel ze relatief veel koolhydraten bevatten, bevatten ze ook zeer veel vezels. Daarnaast zorgen de eiwitten in bonen er ook nog voor dat je voller zit. Hierdoor heb je niet snel weer honger en heb je ook geen zin om ineens iets te snacken in de avond.


Al met al goed nieuws dus!


#4 Eet meer gezonde vetten

Vetten zijn ideaal wanneer je last hebt van een veel te hoge bloedsuiker voor de nacht.

Vetten zorgen er namelijk NIET voor dat je bloedsuiker stijgt. Sterker nog, ze kunnen er zelfs voor zorgen dat je minder suikers/koolhydraten opneemt uit een maaltijd waardoor er ook minder suikers/koolhydraten in je bloedbaan komen.

Vooral het eten van een vettige avondmaal is ideaal want hiermee kun je de kans op een hoge bloedsuiker voor de nacht behoorlijk verlagen. Daarnaast verzadigen vetten enorm waardoor je ook geen trek krijgt in iets in de avond.

Gezonde vetten kun je bijvoorbeeld vinden in:

  • Vet vlees (zoals gehakt)
  • Vette vis
  • Kaas
  • Roomboter
  • Room
  • Noten
  • Avocado
  • Kokosnoot
  • Kippendij
  • Spek

Dit is slechts een kleine greep van alle vette producten die je kunt eten. Zolang de vetten uit natuurlijke bronnen komen ben ik blij. En je bloedsuiker ook.


#5 Stop op tijd met eten

Eén van de makkelijkste dingen die je kunt doen om een hoge bloedsuiker voor de nacht te voorkomen en verminderen is op tijd ophouden met eten.

Wanneer je niet eet wanneer je wakker bent, moet je lichaam draaien op zijn reserves. Onder die reserves valt ook de bloedsuiker die in je bloedbaan drijft.

Maar de meeste mensen eten na hun avondeten vaak nog even iets lekkers terwijl ze op de bank zitten. Allemaal leuk en aardig... maar dat zal je bloedsuiker helaas geen goed doen.

Door simpelweg na je avondeten niets meer te eten, help jij je lichaam om de stijging voor het slapen te verminderen.

Ook het drinken van suikerrijke dranken is niet aan te raden natuurlijk.

Het enige wat je na het avondeten wilt consumeren (als je er zin in hebt) is water, thee zonder suiker en eventueel zwarte koffie.

Stop met eten voor een gezonde bloedsuiker voor de nacht

Al zal dat laatste je slaap geen goed doen... wat op den duur bloedsuikerproblemen kan geven. Slecht slapen zorgt namelijk voor een stijging in je algehele bloedsuiker.

Gebruik het Diabetesvrij Geheim om een normale bloedsuiker voor de nacht te krijgen

Dit is alles wat je moest weten over het hebben van een hoge bloedsuiker voor de nacht. Mocht je hier last van hebben, dan heb je ook  gelezen dat je het met voeding flink kunt verbeteren.

Met voeding kun je niet alleen een hoge bloedsuiker voor het slapen verbeteren, maar je kunt zelfs diabetes type 2 volledig omkeren.

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: heb jij ook een hoge bloedsuiker voor het slapen? wat heb jij gedaan om een hoge bloedsuiker voor de nacht te verbeteren? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut, oprichter van Ziektevrijleven.nl (bekend van RTL 4, Nu.nl, HP de Tijd en meer), best-selling auteur, bedenker van de Diabetes Omkeren Methode cursus en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

Share via
>
Send this to a friend