Chat with us, powered by LiveChat

7 Tips Om Een Schommelende Bloedsuikerspiegel Te Stabiliseren

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

feb08
7 Tips Om Een Schommelende Bloedsuikerspiegel Te Stabiliseren

Als uit een test bij de dokter blijkt dat je bloedsuikerspiegel schommelt is dat flink schrikken.

Hoe voorkom je dat je als diabetes-patiënt ernstige klachten krijgt?

In dit artikel leer je alles wat je moet weten om zonder medicijnen je een schommelende bloedsuikerspiegel te stabiliseren.

More...

Zo stabiliseer je een schommelende bloedsuiker

Suikerziekte is niet mis. Het heeft op de lange termijn verstrekkende gevolgen. De complicaties zijn heftig: van een kortere levensverwachting tot problemen met je zicht en neuropathie. Maar ook op de korte termijn zijn de klachten onprettig en gevaarlijk.

Daarom is het belangrijk om je schommelende bloedsuikerspiegel te voorkomen. Dat kan op korte termijn een hyper of een hypo voorkomen. En op de lange termijn voorkom je dat je vele malen zieker wordt en allerlei nare verschijnselen krijgt.

Doel van het artikel

In dit artikel krijg je daarom 7 tips om je bloedsuikerwaarden binnen de perken te houden. En dit allemaal zonder medicijnen. Dit zal ervoor zorgen dat je uiteindelijk weer gezond door het leven kunt gaan.


Zoek je kant-en-klare recepten waarmee je diabetes type 2 kunt voorkomen en genezen? Klik dan hier.

Wat betekent een schommelende bloedsuikerspiegel?

Wanneer je iets eet komen suikers in je bloed terecht. Je lichaam moet hier zo snel mogelijk wat mee doen. Gebeurt dat niet? Dan blijven de suikers in je bloed en kunnen ze veel schade aanrichten. Je organen zullen op den duur met deze schade te maken krijgen en kunnen deels uitvallen. 

Je bloedsuikerspiegel heeft ideale waarden. Een ondergrens en een bovengrens.

Komt je bloedsuiker onder de ondergrens dan is je bloedsuiker laag en kun je een hypo krijgen. Bij een te hoge bloedsuiker kun je uiteindelijk een hyper krijgen maar loop je ook veel schade op.

Jouw doel is om je bloedwaarden netjes tussen de onder- en bovengrens te ​houden.

Bloedsuikerwaarden

Bij diabetes gaat dat helemaal mis. Je lichaam kan dit zelf niet goed meer reguleren. Daardoor blijft  suiker wat je binnenkrijgt veel te lang in je bloedbaan met alle nare gevolgen van dien.

Symptomen van een schommelende bloedsuikerspiegel

De symptomen van een schommelende bloedsuikerspiegel uiten zich vooral in de 'dipjes'. Hierdoor kan jij verschillende dingen ervaren:

  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Moeizaam denken
  • Moeizaam praten
  • Dubbel zien
  • Slaperigheid
  • Nervostiteit
  • Geïrriteerdheid
  • Gebrek aan concentratie
  • Slaapproblemen

De bovenstaande symptomen zijn niet mis!


#1 Dit zijn de oorzaken van een schommelende bloedsuikerspiegel

Je hebt diabetes type 2. Dat is naar, maar in feite ben je niet anders dan anderen. Want bij iedereen wordt de beweging van de bloedsuiker bepaald door drie dingen:

  • check
    Voeding
  • check
    Hoeveel je beweegt en hoe
  • check
    Stress

Jouw doel is om deze drie dingen allemaal goed te regelen.

Ga dit rijtje maar eens na. Je kunt heel ontspannen zijn en regelmatig sporten. Maar als je alleen maar koekjes eet heb je nog steeds een schommelende bloedsuiker.

En ook als je gezond eet en beweegt maar voortdurend gespannen bent zul je een schommelende bloedsuikerspiegel houden. Stress beperken is namelijk net zo belangrijk als voeding en beweging. 

stap voor stap

Natuurlijk kun je niet alles tegelijk aanpakken. Begin bij het onderdeel wat jou het zwaarste valt.

Hierdoor zullen de volgende stappen je makkelijker afgaan.

Als je één onderdeel hebt volbracht is het tijd voor de volgende.


#2 Wandel om je bloedsuiker te verlagen

Bewegen is niet een kwestie van trainen totdat je een olympische medaille hebt gewonnen. Je hoeft geen olympische sporter te zijn om je diabetes te stabiliseren. 

Maar wat wel nodig is is dat je fitter wordt dan gemiddeld. 

De gemiddelde Nederlander kijkt gemiddeld drie uur per dag TV en beweegt nauwelijks. Het is dus niet heel moeilijk om het beter te doen dan de gemiddelde Nederlander. En daarvoor hoef je echt geen marathons te lopen.

Nee, een wandeling van 15 minuten na een maaltijd kan al wonderen doen voor je bloedsuikerspiegel. 

Tijdens een maaltijd komen er veel suikers je lijf binnen.

Je lichaam moet deze zien te verwerken. Anders komen ze in je bloedbaan en richten ze veel schade aan.

Maar dat is nou juist het probleem als je last hebt van een schommelende bloedsuiker:

dat gaat niet zo makkelijk meer.

beweging diabetes

Je geeft je lichaam een zetje in de goede richting door na elke maaltijd een kwartier te lopen. Dan gaan de poortjes in je lichaam veel makkelijker open waardoor je eenvoudiger om kunt gaan met de hoeveelheid suikers die je binnenkrijgt.

Zo blijkt uit onderzoek dat door te wandelen na het eten, je bloedsuiker 25% meer daalt. En doe je het elke dag dan heeft dit positieve effecten op hoe je lichaam met suikers omgaat. Het is dus een zeer gezonde gewoonte om aan te leren.


#3 Verbeter de mobiliteit van je lichaam

Naast regelmatig rondlopen is het een goed idee om je lichaam lekker los te maken. En hiermee bedoel ik dat je de stijve spieren in je lichaam rekt en strekt zodat deze weer soepel worden.

Natuurlijk heeft dit tot gevolg dat de suikers in je bloed weer wat makkelijker op de juiste plek terecht komen.

Maar wist je ook dat het je stress aanzienlijk vermindert?

Als iemand gespannen is zie je dat aan hem of haar. Hij of zij lijkt stijf en houdt zijn lichaam op één plek, denk bijvoorbeeld aan opgetrokken schouders.

Wanneer je door een slechte werkhouding voortdurend opgetrokken schouders hebt is dit stressvol voor je brein. Je brein ziet namelijk het verschil niet tussen opgetrokken schouders omdat je emotioneel gespannen bent of omdat je voor lange tijd in een ongemakkelijke houding hebt gezeten. Maar de reactie van ons brein hierop is wel gelijk. 

Daarom werkt yoga voor stressvermindering zo goed.

Stijve spieren en gewrichten komen in beweging zonder dat jij jezelf moe maakt. Het gevolg is dat je lichaam beter werkt en dat je stress afneemt.

Van mij mag je ook een andere sport doen die niet zo inspannend is maar waarbij je wel lekker beweegt. Ook dit helpt bij het soepel houden van je lijf.

Yoga en gymnastiek zijn zo goed omdat ze heel gericht je lichaam mobiliseren en deze losser maken. Daarnaast is yoga een combinatie van meditatie en sportoefeningen, hierdoor werkt dit extra stress verlagend.

Pas op

Hoe zorgt stress voor een instabiele bloedsuiker?

Er zijn meerdere manieren:

  • Spanning beïnvloed je hongergevoel. Je krijgt meer of minder trek.
  • Bij acute stress maakt je lever suikers vrij die in je bloedbaan komen.
  • Insulineresistentie neemt toe. Hierdoor worden suikers niet uit je bloedbaan gehaald.
  • Je lichaam heeft het te druk met gespannen zijn, hierdoor kan je lichaam je bloedsuiker niet reguleren.

Je kunt nog zo gezond eten en bewegen, maar als je voortdurend gespannen bent, blijf je last houden van ee​n schommelende bloedsuiker


Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#4 Suikerinname verminderen 

Niet alleen beweging en de hoeveelheid stress die je hebt zijn van belang. Natuurlijk speelt je voeding ook een hele grote rol.

Wanneer je elke maaltijd veel suikers binnenkrijgt maak je het je lijf erg moeilijk. Het kan immers niet meer goed omgaan met al die suikers waardoor je bloedsuikerspiegel constant hoog blijft. Daarom is het goed om zo min mogelijk suikers te eten.

 Hoe minder hoe beter.

Eet je daarentegen juist weinig suikers en in plaats daarvan alleen maar gezonde dingen die je bloedsuiker niet verhogen? Dan ben je veel beter bestand tegen schommelingen in je bloedsuiker. En heb je veel minder last van de klachten die daar bij horen.

De belangrijkste suikers om te vermijden zijn:

  • Frisdrank
  • Vruchtensap
  • Fastfood
  • Snoep
  • Chips
  • Deegwaren, zoals koek, gebak, pizza en brood

Maar denk ook aan:

  • Aardappelen
  • Rijst
  • Pasta

Ook deze producten zitten barstensvol suikers en kunnen je een schommelende bloedsuikerspiegel geven.

Ze zijn alleen iets minder slecht voor je omdat er naast suikers nog wat andere voedingsstoffen inzitten.

Toch wil ik je adviseren om ook zo min mogelijk brood, pasta, rijst en aardappelen te eten. Hoe minder je hiervan binnen krijgt, hoe makkelijker je het jezelf maakt. En hoe beter jij je bloedsuiker onder controle krijgt.


#5 Eet genoeg eiwitten om een schommelende bloedsuiker tegen te gaan

Wetenschappers experimenteren graag op ratten. Ratten lijken qua fysiologie erg op mensen en je kunt dingen uitproberen die nooit op mensen getest mogen worden.

Zo is men erachter gekomen dat ratten net zolang eten tot ze een bepaalde hoeveelheid eiwitten binnen hebben gekregen. Daarna zitten ze vol en stoppen ze met eten.

"Door het percentage eiwitten in de voeding aan te passen konden wetenschappers beïnvloeden hoeveel de ratten aten."

Hetzelfde geldt voor mensen. Wanneer je genoeg eiwitten eet, zorgt dit ervoor dat je minder eten binnenkrijgt. Dit is weer goed voor het laag en stabiel houden van je bloedsuiker en voor het verliezen van die overtollige kilo's. 

Eiwitten zijn beter voor je dan suikers. Vooral de combinatie eiwitten en vetten zijn gezond.

Dit zal je hongergevoel onderdrukken en je bloedsuiker stabiliseren.  Dat komt met name door deze combinatie.

Checklist eiwitrijke producten


Waar zitten eiwitten zoal in?

  • check
    Zuivel
  • check
    Vis
  • check
    Vlees
  • check
    Gevolgelte
  • check
    Eieren

Door elke maaltijd  wat vlees, vis, gevogelte, eieren of zuivel te eten neemt je trek snel af en blijft je bloedsuiker constant. En laten we wel zijn: als je mindert met suiker moet je natuurlijk wel iets anders eten om voldoende energie binnen te krijgen. 


#6 Dit is het gezondste wat je kunt eten

Voedingswetenschappers zijn het over veel dingen niet eens. Dat komt omdat voedingswetenschap een jong studieveld is en er nog veel vragen niet beantwoord zijn. Het gevolg is dat er veel ruzie wordt gemaakt en er verschillende ideeën zijn over wat het meest gezonde dieet is.

Maar over de volgende twee punten zijn de meeste onderzoekers het wel eens: 

  • Het eten van teveel suiker is ongezond
  • Het eten van te weinig groenten is ongezond

En de meeste mensen eten helaas veel te veel suiker en veel te weinig groenten..

Dat is jammer. Want groenten helpen je juist zo goed om je bloedsuiker in bedwang te houden. Ze zitten vol met gezonde vezels die je een vol gevoel geven en helpen bij de spijsvertering.

Hoe meer vezels je eet hoe langzamer de suikers die je hebt binnengekregen worden afgebroken. Daardoor stijgt je suikerspiegel minder snel en hoog. 

Ik schrijf wel eens op deze website: "Heb je honger? Eet een komkommer." En zo werkt het ook. Komkommers verhogen je bloedsuikers nauwelijks (omdat ze geen suikers bevatten) en de vezels en het vocht wat er in zit helpen bij het langzamer afbreken van de suikers.

En had ik al gezegd dat groenten vol zitten met vitamines, mineralen en antioxidanten?

Dat is ook een reden dat voedingswetenschappers er zo'n fan van zijn.

De voedingsstoffen in groenten vind je nergens anders terug. Terwijl de meeste mensen deze hard nodig hebben om zich gezond en voldaan te voelen.

Daarom wil ik dat elk bord dat je eet voor tenminste 50% uit groenten bestaat. Het gevolg is dat:

  • check
    Voller zit
  • check
    Gezonder bent
  • check
    En dat je een schommelende bloedsuiker  voorkomt

#7 Eet een zuurtje

En dan bedoel ik niet het snoepje maar een beetje azijn, limoen- of citroensap door je eten.

Voordat insuline was ontdekt werd azijn gebruikt als middel tegen een verhoogde bloedsuikerspiegel. Natuurlijk werkt het niet zo goed als insuline maar als je diabetes type 2 hebt kan het net dat extraatje bieden om je bloedsuiker binnen de onder- en bovengrens te houden.

Want als je iets eet met azijn of een ander zuurtje, dan heb je minder last van een bloedsuikerpiek (en bijbehorend dal) na de maaltijd.

In de traditionele keuken is het heel normaal om altijd een zuurtje toe te voegen aan je eten. Het zal je verbazen hoe lekker het is om een beetje citroensap of azijn toe te voegen aan heel normale gerechten. Dit werkt vooral goed in sauzen.

Wil je meer inspiratie in de vorm van recepten voor diabetes? Lees dan dit artikel.

Diabetesvrij geheim

Een schommelende bloedsuikerspiegel is de voorloper op diabetes type 2. Bovenstaande tips zullen je zeker een duwtje in de goede richting geven, maar wil je meer weten over hoe je een schommelende bloedsuiker spiegel hebt gekregen en hoe je dit compleet kunt genezen? Dan heb ik iets leuks voor je.

Recentelijk is namelijk ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven dieje leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: Wat doe jij er aan om je schommelende bloedsuikerspiegel te stabiliseren? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • Ammie Ottens schreef:

    Zou heel graag zonder medizijnen willen.

  • Ik ben nog geen diates 2 persoon,maar ik weet toch graag wat ik het beste eet

  • R.J. de Wolf schreef:

    Ik heb al verschillende keren het gratis E-boek Ziektevrijleven aan gevraagd, maar nog nooit een email daarmee gekregen.

  • >

    Send this to a friend