Chat with us, powered by LiveChat

7 Tips Om Snel Een Stabiele Bloedsuikerdagcurve Te Krijgen

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

feb08
7 Tips Om Snel Een Stabiele Bloedsuikerdagcurve Te Krijgen

Als je een bloedsuikerdagcurve moet doen wil je weten hoe je bloedsuiker zo stabiel mogelijk kan zijn.

Hoe voorkom je de pieken en dalen als suikerpatiënt?

In dit artikel krijg je zeven tips voor je meest stabiele bloedsuikerdagcurve ooit.

More...

Zo stabiliseer je jouw bloedsuikerdagcurve

Ben je naar je arts geweest? En heeft hij gezegd dat er een bloedsuikerdagcurve moet worden afgenomen?

Dan is dat niet mis. Deze test wordt gegeven aan diabetici om te kijken hoe het met hun bloedsuiker gesteld is. Op meerdere tijden wordt bloed afgenomen, de zogenaamde punten. En die punten worden verwerkt in een grafiek die de bloedsuikerdagcurve wordt genoemd.

Er bestaan bloedsuikerdagcurves met twee, vier of zelfs acht punten. 

Voor elk punt moet een keer geprikt worden op aparte tijdstippen. Welke tijden dit zijn hangt af van je dagelijkse eetpatroon en ook naar welk ziekenhuis je gaat. Vaak bestaat een twee punts curve uit een meting om 08:00 uur en 10:00 uur. Daartussen ontbijt je.

Maar wat nu als je ervoor wilt zorgen dat je bloedsuiker in die tijd stabiel blijft?

Belangrijke iformatie

Let op: de tips die ik geef moet je niet alleen toepassen op de dagen voor je meting. Het zijn tips die je helpen om voortdurend een goede levensstijl te hebben, niet om de arts te doen geloven dat je gezonder bent dan dat je daadwerkelijk bent. Luister altijd naar de instructies van je dokter en doe er alles aan om een zo goed mogelijke meting te krijgen.

Dan hou ik me verder bezig met je afhelpen van je suikerziekte. Want wist je dat diabetes type 2 te genezen is?

Hoe je ervoor zorgt dat je bloedsuiker nauwelijks stijgt en daalt

Zoals je weet is er bij suikerziekte een probleem met het stofje insuline. Dit wordt gemaakt in de alvleesklier en zorgt ervoor dat er genoeg suikers uit je bloedstroom worden gehaald om als energie te kunnen gebruiken.

  • Maar als je suikerziekte hebt gebeurt dit onvoldoende doordat je alvleesklier te weinig insuline aanmaakt of omdat je lichaam nauwelijks meer op insuline reageert.

Voorkomen is beter dan genezen. Heb je nog geen suikerziekte maar wel pre-diabetes? Lees dan dit protocol om ervoor te zorgen dat je pre-diabetes verdwijnt en je geen volledige suikerziekte krijgt.

Als je diabetes hebt is het al te laat. Je lichaam kan niet meer goed omgaan met insuline. Met als gevolg dat suikerrijke voeding je gezondheid ernstig in gevaar brengt. Je kunt ernstige klachten krijgen doordat er suikerdeeltjes in je bloed blijven zitten. Die richten in je lichaam veel schade aan en wat er op zo'n moment gebeurt kun je hier lezen.

Je bloedsuiker wordt als volgt gereguleerd:

  • Je eet. Hierdoor komen suikers in je maag-darm kanaal
  • Daar worden ze opgenomen en in je bloedbaan gebracht
  • De suikers worden uit je bloedbaan gehaald door de omheen liggende weefsels

Schommelingen in je bloedsuiker hangen af van:

  • check
    Wat je eet
  • check
    Hoeveel je eet
  • check
    Hoe snel de snel de suikers worden opgenomen door ons lichaam (glychemische index van een product). Hoe sneller dit gaat, hoe moeilijker je lichaam het kan bijbenen
  • check
    Hoe snel de suikers uit je bloedbaan worden gehaald en naar je lichaamscellen worden gebracht die het kunnen gebruiken. 
  • check
    Wat je bloedsuiker is voordat je eet. Als deze al hoog is en je eet vervolgens iets met veel suiker zal dit lastiger zijn voor je lichaam dan wanneer je een tijdje hebt gevast

Zoals je ziet zijn er veel punten waar je invloed op kunt uitoefenen. Om dit op de juiste manier te doen zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Doel van dit artikel

Alles wat je eet of drinkt telt mee voor het beïnvloeden van je bloedsuiker. Net zoals hoeveel je beweegt en hoeveel stress je hebt.


Laten we beginnen met de belangrijkste tips om je bloedsuiker stabiel te houden tijdens de bloedsuikerdagcurve test:


"Vooral timing is erg belangrijk".


#2 Vermijd de speedboot-suikers

Stel je bloedbaan voor als een lange rivier die kirskras door een prachtig landschap loopt. Op die rivier kunnen zowel roeibootjes als mooie sloepen prima varen. Maar wanneer een speedboot het probeert is de kans groot dat deze ergens tegenop botst en de mooie omgeving kapot maakt.

Dit is wat er gebeurt als je de zogenaamde speedboot-suikers regelmatig binnenkrijgt. Het zijn suikers die na consumptie linea recta naar je bloedbaan gaan zonder lang door te brengen in je maag-darm kanaal.

Deze suikers zijn ronduit gevaarlijk als je diabetes hebt en dat zul je terugzien in je bloedsuikerdagcurve.

Drink je bijvoorbeeld een halve liter siroop als ontbijt, dan krijg je een enorme hoeveelheid speedboot-suikers binnen.

Je verhoogt je bloedsuikers flink met als gevolg dat de omgeving van je rivier - oftewel alle plekken in je lijf waar bloed naartoe stroomt - schade oplopen.

De volgende producten moet je zoveel mogelijk vermijden:

  • Frisdranken
  • Siroop
  • Vruchtensap
  • Chocomel en Fristi
  • Koeken
  • Snoep
  • Chips
  • Gefrituurd eten

"Kun je beredeneren dat het ongezond voedsel is? En staat het hieronder niet genoemd als gezond voedsel?" Dan moet je het absoluut vermijden

Van gezond naar ongezond

Hoe normale suikers in speedboot-suikers worden veranderd:

Stel dat je bruine rijst hebt. Dit is zijn natuurlijke vorm. Een rijstkorrel is een rijstkorrel, zou je denken.

Maar niets is minder waar. Deze rijstkorrel kun je in een fabriek ontdoen van al zijn gezonde onderdelen. Net zolang tot je vrijwel alleen maar suiker overhoudt. Dat is wat er gebeurt wanneer er in een fabriek witte rijst wordt gemaakt. Zilvervliesrijst wordt omgetoverd in witte rijst, wat een product vol speedboot-suikers is.

Je denkt waarschijnlijk dat rijst gezond is. Maar dat is niet waar. Bepaalde vormen van rijst kunnen weinig kwaad als je ze met mate eet. Witte rijst is niet één van die vormen. Het is een speedboot-suiker.

Pas goed op voor:

  • Rijst
  • Pasta
  • Aardappelen
  • Pasta

Deze voedingsmiddelen bevatten suikers. De voedingsindustrie heeft manieren gevonden om de suikers in deze producten te veranderen in speedboot-suikers. Zoals dat is gebeurd bij witte rijst of witbrood (waar ook alle gezonde stukken uit zijn gehaald.


#3 Eet gezonde snacks

Stel dat je trek krijgt tussen de maaltijden door. Wat moet je doen?

Geen paniek. Iedereen heeft wel eens onverklaarbare honger.

Maar gebeurt dit vaker? Kijk dan eens naar je eetritme. Misschien is dat niet goed afgestemd op wat je nodig hebt. Of misschien eet je niet genoeg, of te veel ongezonde producten bij je normale maaltijden.

"Honger is een signaal van je hersenen dat je iets niet binnenkrijgt wat je wel nodig hebt."

Als je dit signaal krijgt is om uit te vinden hoe je honger het best gestild kan worden zonder al te veel energie binnen te krijgen. Over het algemeen is afvallen gezond als je diabetes hebt. En wanneer je elke lichte trek beantwoord door naar de Mac te gaan en je vol te stoppen met fabriekseten is dat niet bevorderlijk voor je gewicht en diabetes.

Hieronder krijg je een lijst met een aantal gezonde snacks. Sla kleine hoeveelheden in en zorg dat je die een week bij de hand hebt.

Als je trek krijgt probeer je kleine beetjes uit om te zien waar je het meest zin in hebt en wat je honger het beste stilt. Maak er een spelletje van om zo min mogelijk te eten en daarmee je volledig verzadigd te voelen.

  • check
    Stel dat je flinke trek krijgt en zin hebt in iets zoets. Eet dan geen nootjes maar een appel. Eet één exemplaar en wacht tien minuten. Heb je nog steeds trek? Eet er dan nog één en wacht weer tien minuten.

Heb je nog steeds trek, dan is de kans groot dat je lichaam geen behoefte had aan een appel maar aan iets anders.

Als je honger niet weggaat wanneer je een klein beetje eet van de toegestane snacks zijn of je hoofdmaaltijden niet in orde, of eet je de verkeerde snack.

Checklist

Hier is het lijstje met mogelijkheden

  • check
    Hele stuks fruit (geen vruchtensappen)
  • check
    Noten (in hun hele vorm, niet bewerkt met zout of suiker)
  • check
    Chocolade (met 75% cacoa of meer, hoe meer hoe beter)
  • check
    Een blikje tonijn


Dit zijn de beste snacks om te kijken waar je trek in krijgt. Als je echt een topper bent hou je in een dagboekje bij wanneer je waar trek in krijgt.

 Zie je dat je meerdere dagen achter elkaar zin hebt in een blikje tonijn? Eet dan meer eiwitten in de maaltijden voordat je die trek krijgt. Misschien dat je na een week geen snack meer nodig hebt.


Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#4 Vet is je vriend

Suikers minderen is goed. Zoals ik je hierboven aanraadt, is het verstandig om op een andere manier energie binnen te krijgen. Zodat jij je niet moe voelt en kunt doen wat je wilt tijdens de dag.

Dat betekent niet dat je los moet gaan met het vervangende voedsel. Eet met mate totdat je het gevoel hebt dat je genoeg hebt gehad.

  • En sluit vet daar zeker niet bij uit

Wanneer je suikers en vet combineert zul je merken dat je een veel kleinere piek in je bloedsuiker krijgt.

Die wordt namelijk gedempt door het innemen van vet.

Vet heeft over de jaren heen een slechte reputatie opgebouwd. Het zou je dik maken en het zou ongezond zijn. Tegenwoordig blijkt het tegendeel bewezen. Vooral wanneer je gezonde vetten eet werkt dit voornamelijk in je voordeel. Je hebt minder last van bloedsuikerpieken en krijgt alsnog energie binnen.

Checklist gezonde vetten

  • check
    Vette vis
  • check
    Olijfolie
  • check
    Druivenpitolie
  • check
    Kokosboter
  • check
    Vetten in yoghurt (Griekse yoghurt)
  • check
    Avocado
  • check
    Grasboter
  • check
    Kaas

Waarom jij je friteuse zo snel mogelijk moet weggooien

Door de sterke verhitting ontstaan er veel snelle suikers en er ontstaan giftige stoffen tijdens het frituurproces.

Wanneer je friet of snacks eet zorgt dit voor een flinke bloedsuikerpiek.

Kijk dus niet positief naar frituren en vermijdt dit het liefst zo veel mogelijk. Het zal je bloedsuikerdagcurve en diabetes geen goed doen. Gebeurt het eens in het halfjaar omdat er een barbecue is? Vooruit dan maar. Sociaal doen is ook belangrijk. Verder kun je er beter vandaan blijven.


#5 Zorg dat je makkelijk naar de WC kan

In planten zitten vezels. Stofjes die helpen bij het verteren van voedsel en je stoelgang positief beïnvloeden. Niet zo'n gezellig praatje, maar wel belangrijk om gezond te blijven.

Ze zorgen voor een vol gevoel na het eten en voorkomen dat suikers snel worden opgenomen.

Chemisch gezien is een vezel een broertje van suiker met als verschil dat ze je bloedsuiker niet verhogen.

Als je moet kiezen voor vezels of suikers, kies dan altijd voor de vezels.

Vrijwel niemand in Nederland krijgt genoeg vezels binnen. Dat is jammer, want als we meer vezels zouden eten, dan zouden veel minder mensen te dik zijn.

Eet dus meer groenten, bonen en fruit. Dit is waar de vezels het meeste in voorkomen.


#6 Waarom volkoren suikers minder ongezond zijn

Ik ben geen fan van suikers in het algemeen. Ze zorgen voor een sterke reactie in je hersenen die vergelijkbaar is met wanneer je cocaïne inneemt.

De meeste Nederlanders zijn verslaafd aan suikers en krijgen er veel te veel van binnen. Hoe minder je hier van eet, hoe beter het is.

Maar als je echt niet zonder bepaalde koolhydraatrijke producten kunt, neem dan altijd de volkoren varianten. Volkoren pasta, zilvervliesrijst en volkoren brood. Minder gezond dan helemaal geen suikers eten, maar gezonder dan witbrood en witte rijst.

Afbeeldingsresultaat voor volkorenbrood en pastaDe volkoren suikers zijn minder ongezond omdat ze extra vezels bevatten. Van nature zit dat in granen en zolang je deze er niet uithaalt voorkomt dit al te grote bloedsuikerpieken.

Tip!

Mijn trucje om meer vezels in je eten te toveren:


Voor mijn favoriete tovertrucje neem ik aardappelen als voorbeeld. Van zichzelf bevatten aardappelen redelijk wat suiker en niet zoveel vezels. Maar door ze een nachtje in de koelkast te laten staan vormen zich ineens een stuk meer vezels.


Deze vezels worden ook wel resistant starch genoemd. Ze geven je een voller gevoel en verbeteren je bloedsuikerdagcurve.


Ditzelfde geldt voor rijst en pasta. Kook voor twee of drie dagen een voorraadje en laat het een nachtje in de koelkast. Je krijgt minder last van bloedsuikerpieken en voorkomt nare gezondheidseffecten. Dat is kat in het bakkie.


Let wel op: wanneer je deze producten opnieuw opwarmt, zullen deze vezels weer verdwijnen. Eet dit soort producten dus oud om de gezondheidseffecten te behouden. 


#7 Focus je op één ding tegelijk

Tot nu toe heb je zes tips gehad om je bloedsuiker onder controle te krijgen voor je bloedsuikerdagcurve.

Al met al kun je tientallen verschillende tips vinden om je suikerspiegel in goede banen te leiden. Maar als je die allemaal op hetzelfde moment probeert uit te voeren zul je zien dat je geen enkele goed implementeert.

Je gedrag veranderen kost tijd. Uit onderzoek blijkt dat dit wel 18 tot 250 dagen kan duren om één klein dingetje te veranderen. Gewoontes aanleren duurt nu eenmaal lang. Hoe lang dit voor jou is zul je zelf moeten uitvinden.

Neem één tip en herhaal deze net zolang totdat het automatisch gaat. Ga dan pas naar de volgende.

Diabetes vrij geheim

Je bloedsuikerdagcurve moet met bovenstaande tips helemaal stabiel kunnen worden. Heb je nog iets meer sturing nodig dan kan het diabetes vrij geheim je daarbij helpen.

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven dieje leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: Wat doe jij eraan om je bloedsuikerdagcurve zo stabiel mogelijk te krijgen? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • anja schreef:

    Mooi artikel, als orthomoleculair therapeut en ervaringsdeskundige weinig aan toe te voegen. behalve dat het veel is voor mensen met weinig verstand van het lichaam

  • Tineke schreef:

    Gelukkig ben ik van diabetes 2 af gekomen door gezonde leefstijl ik haal veel informatie uit het internet,maar vind eigenlijk ook dat artsen meer aandacht moeten besteden aan voeding.ipv patiënten met pillen vol te proppen.veel mensen willen door gezonde voeding zich beter maken,maar (vooral ouderen) zijn zich er niet van bewust wat nu echt gezond is en wat niet…je moet de oorzaak van de ziekte aanpakken.en niet onderdrukken met pillen is mijn mening.ik ben trots dat ik weer diabetes vrij ben.en ik hoop dat ook te blijven.zelfa mijn bloeddruk is goed geworden .dus hier kan geen enkel medicijn tegenop.ik wens iedereen die dit leest succes!!

  • seine schoemaker schreef:

    ik ontbijt met havermout, fruit en gr. yochurt, bak eigen havermoutkoeken voor tussendoortjes, 2 boterhammen kaas, 30+,cracker pindakaas, kook minder rijst, pasta en aardappelen, meer groente!
    sla bijna alle koekjes etc af….
    goeie website!
    maak propaganda tegen alles wat zoet is…. doorgaan!!
    groeten,
    seine schoemaker

  • >

    Send this to a friend