Chat with us, powered by LiveChat

12 Tips Om Een Hoge Suikerwaarde In Je Bloed Snel te Verbeteren

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

feb08
12 Tips Om Een Hoge Suikerwaarde In Je Bloed Snel te Verbeteren

Heb je een te hoge suikerwaarde en wil je dit verlagen naar een normale waarde?

Dat kan lastig zijn als je niet weet wat je moet doen.

Gelukkig leer ik jou in deze blog 12 tips om een hoge suikerwaarde te verlagen zonder medicijnen.

More...

Het effect van het eten van teveel suikers

Een te hoge suikerwaarde in het bloed is iets waarbij de alarmbellen moeten gaan rinkelen. Of je nou pre-diabetes hebt of al gediagnosticeerd bent met diabetes type 2. In beide gevallen wil je dit zoveel mogelijk voorkomen. Dat scheelt veel symptomen en gevolgen op lange termijn.

Zoals het woord al aangeeft heeft een te hoge suikerwaarde te maken met het hebben van TEveel suiker in het bloed.

Dit ontstaat niet na enkele dagen maar pas na het eten van teveel suikers door de jaren heen. Je lichaam is namelijk een perfect werkend mechanisme dat heel veel dingen zelf kan oplossen. Wanneer je af en toe iets zoets eet, is het lichaam in staat om deze suikers op te nemen en af te voeren naar de lichaamscellen.

Je raadt het al:

Bij jou is dit helaas niet het geval. Jouw lichaam heeft het zo zwaar te verduren gehad, dat je lichaam dit overschot aan suiker niet meer kan verwerken. Je suikerwaarde is hierdoor te hoog en je loopt een grote kans op het ontwikkelen van vele complicaties.

Doel van dit artikel

Met een slecht dieet werk je dit zelf in de hand. Maar met een goed dieet kun je deze suikerwaarde gelukkig wel weer verbeteren. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om je gemiddelde suikerwaarde stabiel te krijgen. Daarom leer je in dit artikel 12 tips om een hoge suikerwaarde in je bloed snel te verbeteren.


​Zoek je kant-en-klare recepten waarmee je diabetes type 2 kunt voorkomen en genezen? Klik dan hier.


#1 Stop met die ellendige frisdranken

Ik kan het je niet vaak genoeg zeggen:

Stop met die ziekmakende frisdranken

Dit is geen grap. Ik ben echt heel serieus. Want ze zijn letterlijk ziekmakend.

De reden waarom heel veel mensen tegenwoordig met diabetes mellitus type 2 en overgewicht rondlopen is door het drinken van teveel suikerrijke dranken.

​Waarom is dit?

"Evolutionair gezien kent ons lichaam geen vloeibare calorieën."

frisdrank suikerwaarde

Dat betekent dat je lichaam niks met dit soort calorieën kan en dat je er dus ook niet vol van raakt. Oftewel deze suikers worden door je lever voornamelijk omgezet in slechte vetten en deze worden onmiddellijk opgeslagen door je lichaam. Hierdoor word je dus dik.

Niet zo gek dat een groot deel van de bevolking tegenwoordig overgewicht heeft. Je kent die grote literflessen frisdrank wel, die besteld worden bij de McDonalds, Burgerking of KFC. Vooral in Amerika is dit een groot fenomeen. Daar heeft 1 op 3 mensen last van overgewicht. En als ze doorgaan met deze levensstijl heeft 1 op de 3 mensen in 2050 diabetes type 2. Hetzelfde staat Nederland te wachten.

Dit heeft natuurlijk niet alleen te maken met het drinken van frisdranken. Je zou kunnen zeggen dat de mens die frisdranken drinkt vaak ook het type is dat fastfood eet.

Die combi is natuurlijk een jackpot voor het ontwikkelen van overgewicht en diabetes type 2.

Pas op

Probeer alle frisdranken en suikerrijke dranken zoals appelsap, vruchtensappen en ijsthee te laten staan. Het heeft namelijk alleen maar schadelijke effecten op je gezondheid. Probeer in plaats daarvan te kiezen voor gezonde suikervrije dranken zoals water, thee en koffie.


#2 Start moving voor een gezonde suikerwaarde

Een groot deel van de diabetes type 2 patiënten heeft deze ziekte niet ontwikkelt doordat hij of zij veel sportte. Integendeel zelfs, de kans is vrij groot dat jij nauwelijks beweegt. Het is bijna onmogelijk om deze ziekte te ontwikkelen wanneer je veel beweegt.

Dan kom je automatisch bij de tip:

Ga meer bewegen.

Beweging is belangrijk om mensen gezond te houden. Toch is dit voor veel mensen lastig aangezien velen een zittend beroep hebben. De enige beweging die zij krijgen is wanneer ze naar het toilet gaan. En dat is omdat het echt MOET.

Belangrijke informatie

Beweging is een absolute must als jij je suikerwaarde wilt verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat een wandeling van 15 minuten na het eten van een maaltijd al wonderen doet voor de suikerwaarde in je bloed.

Dat houdt dus in dat je geen abonnement op een sportschool, zwemclub of hardloopgroep hoeft te nemen. Slechts 15 minuten wandelen na elke maaltijd en je zult al stappen vooruit gaan.


#3 Vermijd snelle en toegevoegde suikers

Suikerziekte heeft niet voor niets de naam: "suikerziekte" gekregen. En toch wil nog niet iedereen begrijpen wat je dan vooral moet vermijden.

suiker verlagen

Je bent ziek geworden door het teveel consumeren van suikers en koolhydraten.

Aangezien koolhydraten in de maag al worden afgebroken naar suikers, is de opname hiervan in het lichaam hetzelfde.

Dit is natuurlijk niet bij alle soorten koolhydraten het geval. Maar daar kom ik later in dit artikel op terug.

Aanvullende informatie

Suikers en niet complexe koolhydraten worden in het lichaam erg snel in het bloed opgenomen. Dit zorgt voor een flinke en snelle stijging van de suikerwaarde in het bloed.

Om de suikers door onze lichaamscellen op te kunnen nemen is insuline nodig. Dit hormoon opent de poorten naar deze lichaamscellen. Doordat de bloedsuikerspiegel snel stijgt kan het lichaam niet goed inschatten hoeveel insuline hier voor nodig is. De alvleesklier moet dus op volle toeren draaien om insuline af te geven.

Wanneer dit proces maar vaak genoeg gebeurt, zullen onze lichaamscellen op den duur insuline ongevoelig worden. Dit houdt in dat niet alle suikers opgenomen kunnen worden vanuit het bloed. En voila, zo ontstaat een te hoge suikerwaarde in het bloed. Klik hier om alles te leren over de hoogte van je suikerwaarde.

Vermijd dus vooral snelle suikers, toegevoegde suikers. Denk hierbij aan producten zoals:

  • Frisdranken
  • Deegwaren
  • Snoepgoed
  • Chips
  • Fastfood

Niet alleen is het minderen van deze producten belangrijk. Nederlanders eten over het algemeen veel te veel koolhydraten. Wat mij brengt bij de volgende tip.


#4 Eet minder koolhydraten

Niet alleen snelle suikers en toegevoegde suikers zijn slecht. Zoals ik hierboven heb geschreven zijn ook de "niet complexe" koolhydraten ongezond.

Ik hoor je denken:

"Wat zijn in hemelsnaam niet complexe koolhydraten?"

Dit zijn koolhydraten die door het lichaam makkelijk afgebroken kunnen worden.

Wanneer koolhydraten makkelijk afgebroken kunnen worden, worden ze ook snel in het bloed opgenomen. En dat wil je niet. De "gezonde" koolhydraten zijn dus de complexere koolhydraten.

Wat maakt een koolhydraat complex?

Een complexe koolhydraat wordt door het lichaam moeilijk afgebroken en dus langzaam in het bloed opgenomen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer er veel vezels in een bepaald product zitten. Oplosbare vezels zorgen bijvoorbeeld voor een gel-achtige laag om het koolhydraat heen. Zo wordt een koolhydraat dus een stuk moeilijker om af te breken.

Tip!

Goed om te onthouden is: 

  • Een complexe koolhydraat heeft een lage glychemische index
  • Een makkelijk af te breken ("niet complexe") koolhydraat heeft een hoge glychemische index
glycemische index

Snelle koolhydraten bevatten eigenlijk alleen maar suikers. En helaas weten de meeste Nederlanders dit niet. Dat is misschien ook de reden waarom het dieet van de meeste Nederlanders voor 60% uit koolhydraten bestaat. Dat is behoorlijk veel. Bij elke maaltijd worden koolhydraten genuttigd.

Het ontbijt bestaat uit brood of cruesli, de lunch bestaat eveneens uit brood en tijdens het avondeten worden aardappelen met groenten gegeten. Brood, cruesli, aardappelen, pasta, rijst bevatten stuk voor stuk deze snelle koolhydraten.

DE OPLOSSING: 


Zorg ervoor dat maximaal 30% van je dieet uit koolhydraten bestaat. Dit komt ongeveer overeen met 100 tot 150 gram koolhydraten per dag. Dit gaat ervoor zorgen dat je (nuchtere) suikerwaarde snel daalt. Perfect als jij de juiste en ideale suikerwaarde wilt behalen.


#5 Maak gebruik van het gouden duo om je suikerwaarden te verbeteren

En dan heb ik het niet over Duo Pennoti. Al is dat wel heel lekker... en ongezond. 

Eerder heb je gelezen dat het verstandig is dat je minder koolhydraten eet.

"Heel leuk bedacht Marloes, maar wat moet ik dan nog wel eten?"

Gelukkig blijven er dan nog twee macronutriënten over:

Vetten en eiwitten. Dat zijn de twee helden in dit mooie sprookje.

Want wat ik niet wil, is dat je mindert in koolhydraten maar daar niks anders voor in de plaats eet. Dan eet je namelijk veel te weinig.

Vervang de koolhydraten door vetten en eiwitten. En dan gaat mijn voorkeur uit naar vetten. Vetten verhogen namelijk jouw bloedsuiker- en insulinespiegel niet. Als diabetes patiënt is dit dus de beste macronutriënt om te eten. Maar wanneer je dit combineert met eiwitten, heb je een hele goede mix.

insuline en eten

Beide nutriënten werken ook nog eens verzadigend. Ze vullen je dus veel meer dan dat koolhydraten doen.

Vervangers voor koolhydraten

Voorbeelden van gezonde gerechten:

  • Een omelet met kaas
  • Een eitje met ontbijtspek
  • Volle yoghurt, kwark of Griekse yoghurt
  • Noten en zaden
  • Salade met avocado en vlees

Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#6 Je suikerwaarde verbeteren met kruiden

De gemiddelde Nederlander heeft niet zo'n uitgebreid kruidenkastje in huis.

En dat is erg jammer. Meer kruiden betekent gezonder eten en dus gezonder leven. Het kruidenkastje uitbreiden is dus geen slecht idee.

Ik kan tig kruiden opnoemen die gezond voor je zijn maar dan ben jij over een dag nog niet uitgelezen. Om jou dat te besparen geef ik hieronder een aantal kruiden die voornamelijk een gezond effect hebben op de bloedsuikerspiegel. Dat is tenslotte de reden waarom je dit artikel aan het lezen bent.

KRUIDEN DIE JE SUIKERWAARDE VERLAGEN


Kaneel

Kaneel blijkt de vertering van koolhydraten te vertragen. Dit zorgt ervoor dat suikers minder snel in het bloed worden opgenomen en voorkomt zo een suiker- en insuline piek. Daarnaast blijkt het ook nog de insulinegevoeligheid te verhogen. Dat houdt in dat minder insuline nodig is om dezelfde hoeveelheid suiker te verwerken. Zo blijkt kaneel te zorgen voor een verlaging van de bloedsuikerspiegel van 10- tot 29%.

Geelwortel

Geelwortel wordt ook wel kurkuma genoemd. Het is een kruid die in veel Oosterse landen gegeten wordt. Het blijkt veel geneeskrachtige effecten te hebben. De werkende stof in kurkuma is kurkumine. Het krachtigste effect van kurkumine is dat het ontstekingsremmend werkt. Ontstekingen spelen bij bijna alle Westerse ziekten een belangrijke rol. Zo ook bij diabetes type 2. Kurkumine is een sterk smakend kruid. Daarom kun je het best kurkumine capsules bestellen.

Basilicum

Ook basilicum blijkt een positieve werking te hebben op de bloedsuikerspiegel. Basilicum is een kruid die je waarschijnlijk wel kent vanuit de Italiaanse keuken. Hij wordt veelal gebruikt op pizza's en in pasta's. Dat is ook één van de weinige componenten dat wel gezond is aan een pizza en pasta. Maar dat even ter zijde. Uit onderzoek blijkt dat basilicum gelinkt kan worden aan het verminderen van de bloedsuikerspiegel na een maaltijd. Wel heb ik liever dat je basilicum eet zonder de pizza en pasta;)

Fenegriek

En dan hebben we als laatst fenegriek nog. Fenegriek is een kruid die veel in de Indiase keuken gebruikt wordt. Niet verkeerd dus, aangezien de Indiase keuken heerlijk is. Fenegriek heeft een scherp en bittere smaak en wordt veelal voor curry's gebruikt. Uit onderzoek blijkt dat fenegriek een positief effect heeft op het insulinehormoon. Zo blijkt het de bloedsuikerspiegel van diabetespatiënten te verlagen.


#7 Kies het juiste broodbeleg

Als klein kind heb je erg veel keuze om je brood te beleggen. Er is vaak van alles in huis. Van chocoladepasta tot kaas en van sandwichspread tot hagelslag.

"Maar in welk land behalve Nederland kennen ze in hemelsnaam chocoladehagelslag, gekleurde hagelslag en chocolade vlokken?"

Dit is één van de slechtste Nederlandse gewoontes die er bestaat.

Tevens vinden de meeste buurlanden dit maar een rare gewoonte, chocolade op je brood. En geef ze eens ongelijk. Je wordt ook raar aangekeken wanneer je als ontbijt snoep eet. Het eten van chocoladehagelslag is niet anders.

Dus komen we automatisch bij de conclusie:

"Zoet beleg op brood moet verboden worden"

Wat is dan wel verstandig voor op brood? Het gouden duo is ideaal voor op brood. Wat is het gouden duo ook alweer? De combinatie van vetten en eiwitten. De producten die hieronder vallen zijn:

  • (Room)kaas
  • Vleeswaren
  • Pindakaas
  • Eieren, het liefst met eigeel (nee dat is niet slecht voor je cholesterol gehalte)

Je vindt dit misschien wat weinig keus. Maar het zal je gezondheid zeker goed doen.


#8 Kies het juiste ontbijtrecept

Bovenstaande producten voor op brood zijn zo gezond doordat ze allemaal het gouden duo (vetten en eiwitten) bevatten. Het is alleen jammer dat brood op zichzelf niet echt gezond is.

Natuurlijk is de volkoren variant altijd beter dan de tarwe, bruine of witte variant.

  • Maar toch wil je in een ideaal dieet voor diabetespatiënten liever geen brood terugzien.

In de ochtend kun je beter kiezen voor een vetrijk ontbijt. Denk aan een omelet, volle yoghurt of havermout.

Als het goed is moeten bij die laatste de alarmbellen gaan rinkelen. Want havermout is helemaal geen vetrijk ontbijt maar een koolhydraatrijk ontbijt. En Ik heb je bij tip 6 verteld dat je in de ochtend beter geen koolhydraatrijk ontbijt kunt eten. 

Maar havermout is de absolute uitzondering. Havermout is een product dat je in de natuur kunt vinden en dus niet bewerkt is. Het bevat alle waardevolle stoffen nog en dit is precies de reden waarom dit product zo gezond is.

Zo bevat het: 

  • Vitaminen
  • Mineralen
  • Antioxidanten

Maar naast het feit dat het nog alle waardevolle stoffen bevat blijkt het ook een ontzettend goed ontbijt te zijn voor diabetespatiënten. Havermout bevat namelijk een speciale vezel:

  • Beta-glucan

Deze vezel heeft een officiële gezondheidsclaim gekregen van de overheid. En geloof mij, dat krijgt een product niet snel.

Deze vezel lost gedeeltelijk op in water waardoor het een gel-achtige suspensie wordt. Daardoor kunnen de koolhydraten uit havermout niet snel door het bloed worden opgenomen. Dus blijft je suikerspiegel stabiel.

havermout

Het blijkt zelfs dat beta-glucan de bloedsuiker- en insulinespiegel verlaagt.

Er is dus één soort koolhydraatrijk ontbijtgerecht dat heel gezond is en dat is havermout! Handig om een lage suikerwaarde te krijgen.


#9 Eet meer onverteerbare koolhydraten

Deze tip is gelijk een mooi vervolg op de vorige tip. Havermout is gezond vanwege beta-glucan, een vezel.

Nu blijken vezels over het algemeen heel gezond te zijn. Vezels zijn eigenlijk koolhydraten die niet verteerd kunnen worden door de darmen en dus ook niet worden opgenomen door ons lichaam. Dit in tegenstelling tot de gewone koolhydraten.

vezels bloedsuiker

Inmiddels weet jij wel dat het niet gezond is wanneer suikers snel worden opgenomen door ons lichaam.

Hierdoor ervaar je een flinke stijging van je bloedsuiker- en insulinespiegel en dat is de gehele reden waardoor je diabetes type 2 hebt ontwikkeld.

Vezels bevinden zich in onbewerkte plantaardige producten.

Hierbij moet je denken aan:

  • Groenten
  • Fruit
  • Peulvruchten (bonen)
  • Noten
  • Zaden

Als het goed is moet er nu een lampje bij je gaan branden. Want dit zijn inderdaad stuk voor stuk hele gezonde producten. En je raadt waarschijnlijk al waardoor deze producten zo gezond zijn:

  • Door de vezels

Vezels zorgen ervoor dat de koolhydraten in bovenstaande producten langzaam worden verteerd door de darmen. Als gevolg hiervan worden de koolhydraten ook langzaam opgenomen in ons bloed. En dat maakt een koolhydraatrijk product een stuk gezonder.


#10 Neem de juiste tussendoortjes voor een normale suikerwaarde in het bloed

Wanneer je de meeste mensen de vraag stelt wat gezonde tussendoortjes zijn, komen de meesten niet verder dan:

  • Fruit
  • Droge crackers
  • Koekjes

In die eerste kan ik mij helemaal vinden. Maar wat is het toch met al die Nederlanders die al die koekjes als tussendoortje eten.

Pas op

Koekjes zijn letterlijk niks anders dan suiker. Ze verzadigen je niet of nog erger, je krijgt er zelfs meer honger van. Ze verpesten je bloedsuikerspiegel en je krijgt er insulinedipjes van waardoor jij je kort daarna vermoeid voelt. Waarschijnlijk zijn ze zelfs de voornaamste reden waardoor jij diabetes type 2 hebt ontwikkeld.

Oke nu we dit uit de wereld hebben geholpen, komen we gelijk bij het punt:

"Wat dan wel te eten als tussendoortje?"

Ik had al aangegeven dat fruit een prima tussendoortje is. Maar ook de volgende dingen zijn gezond:

  • Pure chocolade (70% cacao of meer)
  • Noten
  • Zaden
  • Groenten
  • Kaas
  • Eieren
  • Volle yoghurt

Alle bovenstaande producten zijn gezond omdat ze vetrijk, eiwitrijk of vezelrijk zijn. Ook zitten er geen toegevoegde suikers in en zullen ze je goed verzadigen.


#11 De indeling van je bord is belangrijk

Het minste wat je toch wel uit dit artikel moet hebben geleerd is dat suikers en snelle koolhydraten je vijand zijn. Het liefst wil je ook nog eens minderen in de hoeveelheid koolhydraten.

  • Dan is de laatste wijze les van vandaag, dat jij je bord voor het avondeten anders moet gaan indelen.

De meeste mensen scheppen bij het avondeten eerst de aardappelen op, om vervolgens een stuk vlees te pakken en als laatst nog een klein beetje groenten op te scheppen.

Idealiter zou je dit hele riedeltje andersom willen doen.

Je begint met het opscheppen van de groenten, vul de helft van je bord hiermee. vervolgens pak je een stuk vlees en als laatst voeg je de koolhydraatbron (aardappelen, pasta of rijst) toe.

Met deze manier van "opscheppen" zal je bloedsuikerspiegel heel blij zijn. Groenten horen het grootste deel van je dieet uit te maken. Ze zijn vezelrijk en bevatten veel vitaminen, mineralen en antioxidanten. Dit in tegenstelling tot aardappelen, pasta of rijst.


# 12 Optimale en perfecte suikerwaarde met Het Diabetesvrij Geheim

De beste tip heb ik als laatst bewaard.

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Marloes Schuurman

P.s: Wat doe jij om een gezonde suikerwaarde te krijgen? Wat is volgens jou de beste manier om een te hoge suikerwaarde te verbeteren? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Marloes Schuurman is een medisch specialiste en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • Job van Holst schreef:

    Heldere info, goed leesbaar en volledig. Compliment voor dit initiatief.

  • Sophie verlinde schreef:

    Bedankt voor deze accurate info

  • >

    Send this to a friend