Mag Je Mango Eten Bij Diabetes Type 2? Lees Hier Het Antwoord!

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

mei 18
Mag je Mango Eten Bij Diabetes Type 2?

Mag je mango eten als je diabetes type 2 hebt?

De mango is een tropische vrucht met een zacht zoete smaak. De meeste mensen die ik ken lusten wel een mango op zijn tijd. Het mooie van dit fruit is dat het erg veelzijdig is. Je kunt het zo uit het vuistje eten en ook in je gerechten verwerken.

Alles leuk en aardig, maar is mango wel zo gezond als je suikerziekte hebt? Lees verder om het antwoord inclusief onderbouwing op die vraag te krijgen!

More...

Klik op de bovenstaande video voor meer informatie

Hoe gezond is mango als je diabetes type 2 hebt?

Om die vraag goed te kunnen beantwoorden moeten we eerst even terug naar de basis. Want de ene soort fruit is immers wél gezond bij diabetes, maar de ander niet. Hoe zit dat?

Het zit hem er met name in welke impact een fruitsoort heeft op je bloedsuikerspiegel.

Voor iemand die gezond is maakt dat misschien niet zo veel uit, maar als je (pre) diabetes hebt wel degelijk. Ieder product die bloedsuikerschommelingen kan veroorzaken wil je koste wat kost voorkomen.

Maar zodra een stuk fruit weinig doet met je bloedsuiker, is het goed. Wat je dus echt wilt voorkomen is dat je na het eten van een portie fruit met een verhoogde bloedsuiker komt te zitten.

Of een product je bloedsuiker snel laat stijgen of niet hangt is afhankelijk van twee factoren:

  • Hoeveel suiker er in het product zit
  • De hoeveelheid aanwezige vezels

Daarnaast speelt het ook een rol hoeveel je van het product eet. Dat bepaalt immers hoeveel suiker je werkelijk binnenkrijgt. Maar... als je een suikerrijk product eet met veel vezels, dan kan de impact op je bloedsuiker erg meevallen!

Vezels zorgen er namelijk voor dat suikers en koolhydraten langzamer aan het bloed worden afgegeven. Wees er dus alert op hoeveel suiker en vezels er in het fruit zitten dat je wilt eten.

Verder is het goed om te weten dat het geen verschil maakt of je fructose (fruitsuiker), geraffineerde suiker of een ander soort suiker binnenkrijgt. Suiker is suiker.

Doel van dit artikel

De vraag is dan vooral wat mango bij diabetes met jouw suikerspiegel doet. Is de impact onschuldig of stijgt je bloedsuiker te snel? En hoe zit het met producten waar mango’s voor gebruikt zijn zoals mangochutney en gedroogde mangostukjes? Laat ik eerst even met de deur in huis vallen.

Mango is niet gezond bij diabetes

Het antwoord op of je mango mag eten bij diabetes is helaas: nee.

Als suikerpatiënt kun je deze fruitsoort het beste volledig links laten liggen. Net als bananen en ananas bevatten mango’s te veel suiker en te weinig vezels.

Ook al scoort mangofruit een A op de Nutri-Score, voor mensen met suikerziekte gaat dat positieve niet op.

Per 100 gram mango krijg je namelijk al gauw 14 gram suiker binnen.

Dat is behoorlijk aan de maat, helemaal als je ziet dat je per 100 gram slechts 1,6 gram vezels binnenkrijgt.

Mango bij diabetes is niet gezond

Die verhoudingen zijn te ongunstig en daarom moet ik mango bij diabetes afraden. Wel zit er een verschil tussen een rijpe mango en niet-rijpe mango. Een rijpe mango voelt zachter en smaakt zoeter dan een niet-rijpe mango.

Wanneer een mango nog niet rijp is (en dat geldt bijvoorbeeld ook voor banaan) zitten er meer vezels in en minder suiker. Gedurende het rijpingsproces worden deze vezels binnen het fruit omgezet naar suikers. Dus hoe rijper het fruit, hoe meer suiker het gaat bevatten en hoe minder vezels het nog overhoudt.

Groene mango's eten mag wel!

Een groene, niet-rijpe mango kun je op zijn tijd prima eten. Het probleem is dat de meeste mensen dat helemaal niet lekker vinden. Daarbij zijn er genoeg andere fruitsoorten die wél lekker zoet smaken en ook nog eens gezond zijn bij suikerziekte. Denk aan aardbeien of bosbessen.


En nu we het toch over groene dingen... wi ik iets anders behandelen: groene mango bladen.


Dit wordt als supplement verkocht en men doet alsof het wonderbaarlijke effect heeft op je bloedsuiker. De waarheid is (natuurlijk) dat dit onzin is. Groene mango bladen zullen helemaal niets voor je bloedsuiker doen.

Het is pure geldverspilling en kwakzalverij. Laat je niet verleiden door de marketing praatjes van mensen die deze supplementen verkopen!


Ongezonde producten met mango

Naast verse mango bij diabetes zijn alle producten waar dit fruit in verwerkt is niet gezond. Enkele voorbeelden:

  • Mangojam
  • (Mango) fruitrepen
  • Gedroogde mangostukjes
  • Mangochutney

Deze producten bestaan vaak voor de helft of meer uit suiker. Dit komt doordat er vaak een grote hoeveelheid mango’s gebruikt moeten worden voor het uiteindelijke product. Al die suikers bij elkaar tellen behoorlijk op.

Natuurlijke suikers zijn ook ongezond

Laat je niet misleiden door termen als ‘suikervrij’ of ‘zonder toegevoegde suikers’. Fabrikanten proberen altijd de ware aard van het beestje te verbergen. En dat is bij deze bewerkte producten dat het voor 50% of meer uit (natuurlijke) suikers bestaat.

En zoals je nu weet maakt het voor de impact op je bloedsuikerspiegel geen verschil of je nu geraffineerde of "natuurlijke" suikers binnenkrijgt.

Bovendien worden vaak bij dit soort bewerkte producten de aanwezige vezels eruit gehaald. Hierdoor blijft het product langer houdbaar. Zonde eigenlijk, want juist die vezels zijn het gezondst.


Vind jij dit artikel leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


Gezonde alternatieven voor mango bij diabetes

Concreet is mango dus ongeschikt bij diabetes. Gelukkig zijn er wel tal van opties om mango door te vervangen.

Papaja

Qua smaak en structuur lijkt de papaja nog het meest op mango. Het voordeel van de papaja is echter dat het minder suiker en juist meer vezels bevat. Het is niet het allerbeste fruit wat je kunt eten als je suikerziekte hebt, maar één keer per week wat stukjes papaja kan geen kwaad.

Indien je gerechten wilt bereiden waar normaal gesproken mango voor nodig is, kun je dus ook prima papaja gebruiken.

Perzik

Ook al smaken perziken mierzoet, ze bevatten minder suiker en toch meer vezels dan mango. Qua structuur en smaak zijn de fruitsoorten wel met elkaar te vergelijken. Maar in gezondheidsopzicht kun je dus beter perziken eten. Een nectarine op zijn tijd zou ook kunnen.


Vermijd mango en andere suikerrijke fruitsoorten bij diabetes

Mango is dan misschien geen optie, er zijn nog vele andere fruitsoorten die je wel kunt eten. Lees het artikel over gezond fruit bij diabetes om te zien welke daaronder vallen.

Door bewuster te worden van je voeding en alleen nog maar de juiste producten te consumeren kun je je gezondheid sterk verbeteren.

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: eet jij mango bij diabetes type 2? Waar ga jij dat nu mee vervangen? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut, oprichter van Ziektevrijleven.nl (bekend van RTL 4, Nu.nl, HP de Tijd en meer), best-selling auteur, bedenker van de Diabetes Omkeren Methode cursus en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • Eline schreef:

    Zelf eet ik juist graag gedroogde mango en heb minder een suikerpiek.. dat lijkt me wel positief.

  • >
    Send this to a friend