Hoe Ontstaat Diabetes Type 2? 7 Belangrijke Feiten Die Je Moet Weten

Hoe Ontstaat Diabetes Type 2? 7 Belangrijke Feiten Die Je Moet Weten

Wat Is Diabetes Type 2

Hoe Ontstaat Diabetes Type 2? 7 Belangrijke Feiten Die Je Moet Weten

Suikerziekte is een verschrikkelijke ziekte die miljoenen mensen het leven zuur maakt.

Gelukkig is het te voorkomen door je lichaam niet voor lief te nemen en weg te blijven van de oorzaken van diabetes type 2.

In dit artikel leg ik je uit hoe suikerziekte ontstaat en wat jij kunt doen om te voorkomen dat je het krijgt.

More...

Hoe ontstaat diabetes type 2?

Als farmaceut heb ik een heleboel mensen langs zien komen:

  • Mensen die suikerziekte hebben ontwikkelt en die zich geen raad meer weten 
  • Mensen die bang zijn dat ze suikerziekte zullen ontwikkelen en mij om raad vragen

In dit artikel wil ik uitleggen hoe diabetes mellitus type 2 ontstaat zodat jij kunt leren hoe je het kunt voorkomen.

Voordat ik begin wil ik een misverstand uit de weg ruimen:

Diabetes type 2 is geen ziekte die je "krijgt" maar die ontstaat als je niet goed voor jezelf zorgt. Het komt dus niet uit de lucht vallen. Het is een logisch gevolg van het maken van de verkeerde keuzes op de lange termijn. Tuurlijk speelt erfelijkheid bij sommige mensen een rol, maar zelfs dan is het mogelijk om geen diabetes type 2 te ontwikkelen door een gezonde levensstijl te hanteren. 

Tegelijkertijd kan ik het jou niet kwalijk nemen dat je de verkeerde keuzes maakt als je niet weet hoe diabetes ontstaat. Je leert nu eenmaal niet op school dat overgewicht de kans op suikerziekte enorm verhoogt. Of dat stress een niet te onderschatten rol speelt.

Daarom leg ik in dit artikel zo helder mogelijk uit hoe suikerziekte ontstaat. En het begint met een klein stofje in je lichaam genaamd insuline.

Insuline en diabetes type 2

Diabetes ontstaat als er een probleem is met het hormoon insuline. Dit hormoon zorgt ervoor dat wanneer je iets met suiker eet deze suiker netjes worden opgenomen en kunnen worden gebruikt als energiebron.

Bij diabetes type 2 werkt dit stofje niet goed meer:

  • Je lichaam reageert niet of nauwelijks meer op dit hormoon
  • Of er wordt nauwelijks tot geen insuline meer aangemaakt door het lichaam

De suikers die normaal zouden worden omgezet in brandstof voor je lijf blijven nu in je bloedbaan achter. En dat is gevaarlijk op lange termijn.

Belangrijke informatie

Je lichaam reageert niet goed als er te veel suikers in je bloedbaan zitten. Sterker nog: dit is giftig. Je organen gaan er kapot van en je kan klachten krijgen op allerlei belangrijke plekken in je lijf (leestip: de meest gehoorde klachten bij diabetes type 2). Zo kun je op den duur blind worden of te maken krijgen met een teen of voet die moet worden geamputeerd

Bij ziekte vrije mensen die niet te veel koolhydraten (oftewel suikers) eten is er niets aan de hand. De hoeveelheid insuline in hun lijf rekent netjes af met de suikers die ze hebben gegeten. Hun bloedsuiker is niet te hoog en er treedt geen schade op.

Maar er zijn verschillende oorzaken die ertoe kunnen leiden dat je lichaam de hoeveelheid suikers niet meer kan bijbenen. Die oorzaken kunnen uiteindelijk leiden tot diabetes type 2, of ouderdomssuiker, waardoor je bloedsuikerspiegel voortdurend te hoog is.

Doel van dit artikel

In dit artikel geef ik je de feiten over hoe het zover kan komen. Zodat je weet waar het mis is gegaan als je diabetes mellitus type 2 hebt ontwikkelt. Of zodat jij kunt voorkomen dat jij er slachtoffer van wordt of eventueel andere mensen kunt helpen uit de gevarenzone te blijven. Deze tips zijn een handige handleiding voor mensen met een ongezonde levensstijl.


#1: Overgewicht hangt samen met diabetes type 2

Vrijwel 90% van alle mensen met diabetes type 2 hebben last van overgewicht of obesitas. De makkelijkste manier om uit de gevarenzone te blijven is om op een gezond gewicht te blijven. Maar artsen en onderzoekers weten niet precies waarom dit zo'n grote risicofactor is.

Men denkt dat vet een stofje aanmaakt dat de werking van insuline vermindert. Dit noemt men ook wel "insulineweerstand" of "insuline resistentie."

Je lichaam reageert dan niet meer op insuline en de suikers die je inneemt worden niet meer opgeruimd.

Door niet te veel te eten kun je voorkomen dat je te dik wordt. En dat is heel verstandig. De gevolgen van diabetes type 2 zijn groot. En als je insuline weerstand eenmaal omhoog is gegaan, wordt het nog moeilijker om af te vallen.


#2: Je eet en drinkt te veel suiker

Je snapt waarschijnlijk wel dat teveel suiker eten, ertoe kan leiden dat je dik wordt. Stel dat je elke dag een blikje cola drinkt. Hier zitten ongeveer 150 calorieën in. Dat is niet bijzonder veel. Maar er zit 40 gram suiker in zo'n blikje en dat zijn maar liefst tien suikerklontjes.

En dit zijn tien suikerklontjes die je lichaam niet aan energie nodig heeft, dit wordt nadat je bloedsuikerspiegel is gestegen gelijk omgezet in vet. 

Zelfs voor een gezond mens is dat bijna niet bij te benen met de productie van insuline. Je bloedsuikerspiegel is erg hoog en dit richt op den duur schade aan in je lichaam. Zelfs een korte, relatief milde verhoging zorgt al voor lichte schade.

De kans op diabetes type 2 wordt hierdoor ook groter. Zeker als je continu blikjes frisdrank drinkt. Je lichaam kan het niet bijbenen met alle gevolgen van dien.

En frisdrank is niet het enige problematische voedingsmiddel. Overal zit suiker in tegenwoordig.

De meeste voedingsmiddelen die je in een supermarkt vindt zijn enorm ongezond.

Het is makkelijker om je te vertellen wat je wel moet eten (omdat dit maar een paar producten zijn) dan om je een lijst te geven van alles wat ongezond is.

Wat je in ieder geval niet binnen moet krijgen als je geen diabetes wilt ontwikkelen:

  • Frisdrank
  • Snoep
  • exclamation-triangle
    Vruchtensappen
  • exclamation-triangle
    Koekjes
  • exclamation-triangle
    Alles dat kunstmatig gezoet is, tenzij met deze veilige zoetstoffen.

Je zou kunnen zeggen dat er bijna geen "gezonde" koolhydraatbronnen zijn op een paar uitzonderingen na. Gekookte aardappelen kunnen op zichzelf je suikerspiegel schaden, niet zo erg als een blikje cola doet, maar vaak krijg je behoorlijk wat koolhydraten binnen door de hoeveelheid aardappelen (koolhydraten) die Nederlanders eten.  

Je kunt daarom ook maar beter oppassen met:

  • Aardappelen
  • Rijst
  • Pasta
  • Brood

#3: Je eet te weinig vezels

Ik raad je niet aan om gekookte aardappels te eten. Maar stel dat je mijn goedbedoelde advies in de wind slaat. Je hebt een moment van zwakte.

Eet je dan alleen gekookte aardappels? Of eet je er nog iets bij?

Geloof het of niet, maar of je alleen gekookte aardappels of ook andere dingen daarnaast eet maakt veel verschil in het ontwikkelen van diabetes.

Dat zit namelijk zo:

Bloedsuikerstijging in combinatie met vetten en vezels

Uit alles wat je eet worden suikers gehaald. Als je 100 gram suiker in de vorm van aardappelen eet gebeurt dat heel snel. Maar als je diezelfde 100 gram binnenkrijgt en daarnaast een stukje vlees en een berg groenten eet, dan worden de suiker veel langzamer opgenomen in het bloed. Want je lichaam moet ook door de berg groenten en het stukje vlees heen. En het vormt allemaal een mengsel in je lijf waardoor je bloedsuiker dus minder snel stijgt.

Daarom moet je suikers altijd combineren met eten waar geen suikers inzitten (als je  suikers eet natuurlijk, idealiter eet je ze sowieso niet).

De beste producten om toe te voegen zijn groenten. Groenten zijn gezond. En wel hierom:

  • check
    Er zit veel water in. Je krijgt er snel een vol gevoel van en eet dus minder
  • check
    Wat te denken van vitamines en mineralen?
  • check
    Er zitten vezels in. Vezels nemen veel ruimte in beslag maar worden niet verteerd. Ze doen dus niets voor je bloedsuiker maar geven je wel een verzadigd gevoel.

Waarom je zou moeten ontbijten met havermout

Er zijn verschillende soorten vezels. Sommige soorten beschermen je extra tegen diabetes type 2. Dat komt omdat ze je bloedsuiker voortdurend laag houden. 

Een product met veel van dit soort vezels is havermout. Het bevat een vezel genaamd beta-glucan. Deze vezels vertraagt de algehele snelheid waarmee suikers worden afgebroken. Daarom geeft havermout met kleine beetjes zo'n enorm verzadigd gevoel.

Dat is ook goed als je minder wilt eten om af te vallen. Begin je dag met een lekkere bak havermout en je zult zien dat het een stuk makkelijker is om minder te eten. 


Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#4: Je beweegt te weinig

Alles in je lichaam heeft een functie. Het is een perfect geoliede machine. Je haalt adem en knippert met je ogen om te voorkomen dat ze uitdrogen zonder dat je hier ook maar over hoeft na te denken.

Stel dat je elke ademteug of elke knippering bewust moest aanzetten. Daar zou ik persoonlijk heel moe van worden.

"Maar als alles in je lichaam een functie heeft en perfect werkt, hoe komt het dan dat een verhoogde bloedsuiker ongezond is en tot diabetes kan leiden?"

Hier zijn twee oorzaken voor:

  • Oorzaak 1: de komst van bewerkte producten

In planten en dieren - wat we van nature eten - zitten van nature weinig suikers. In de oertijd kregen we veel minder suikers binnen en hadden we dus nauwelijks last van een verhoogde suikerspiegel. Diabetes is dus een recente uitvinding met de komst van meel, snoep, brood en landbouw-trucjes om planten meer suikers te laten bevatten.

  • Oorzaak 2: in de oertijd bewogen mensen veel meer

Suiker is een brandstof voor je spieren en hersenen. Je lichaam heeft dus een kleine hoeveelheid suikers nodig. Niet de enorme hoeveelheden die de gemiddelde Nederlander binnenkrijgt. Een oerman of -vrouw zat daarnaast niet de hele dag op zijn luie kont, om het wat bot te zeggen.

Ik weet hoe aangenaam het is om de hele dag stil te zitten en geen vin te verroeren. In onze tijd is er geen echte reden meer om te bewegen. In plaats van ons eten te achtervolgen of te verbouwen gaan we naar kantoor en laten we het eten thuisbezorgen.

Waarom zou je dan jezelf in het zweet werken?

Nou, een goede reden hiervoor is misschien het voorkomen van diabetes. Want als je suikers binnenkrijgt kunnen je spieren die opzuigen en dit gebruiken als brandstof. Dan gaat je bloedsuiker omlaag. En in mensen die veel sporten zie je dat hun bloedsuiker stelselmatig lager is dan bij anderen.

Maar als je dit niet doet en de grote hoeveelheid suiker zwerft doelloos door je bloedbaan, dan richt deze schade aan en wordt je nog te dik ook.

Je komt dan in een vicieuze cirkel die leidt tot pre-diabetes en uiteindelijk tot diabetes type 2.

Als je meer wilt leren over bewegen als je diabetes hebt, kijk dan hier.


#5: Je bent gestresst

De meeste mensen die diabetes hebben gekregen hebben het gevoel dat ze overvallen zijn. Ze hadden nooit verwacht dat diabetes zo snel zou ontstaan en dat ze zo ziek zouden worden.

Maar stiekem weten ze in hun achterhoofd dat ze al jaren verkeerd bezig waren. Met:

  • Ongezond eten
  • Te weinig bewegen
  • Stressvol bestaan

Want laten we eerlijk zijn: hoeveel mensen zijn er wel niet die zich een slag in de rondte werken en totaal niet gelukkig zijn? Die zichzelf opjagen terwijl ze weinig plezier halen uit hoe ze hun dag invullen? Die mensen zijn er helaas genoeg.

En dat klinkt misschien niet zo erg. Als die mensen zichzelf op de kast willen jagen en zich tot een burn-out willen werken, dan moeten ze dat zelf weten.

Maar wat nu als ik je zou vertellen dat stress je op de lange termijn ziek maakt? Dat het niet alleen zorgt voor diabetes, maar ook voor een reeks andere kwalen waar de honden geen brood van lusten? En dat het heel goed is om je bewust te zijn dat hoge stress niet alleen naar is in het nu, maar ook in de toekomst?

Diabetes is niet mals en maakt je leven vele malen lastiger. Stress doet daar nog een schepje bovenop. 

Stress levert een bijdrage aan suikerziekte en niet zo'n kleintje ook

Stress maakt het je lichaam lastiger om suikers te verbranden.

Bij stress komt cortisol vrij, een hormoon dat de werking van insuline remt.

Insuline is het stofje dat immers helpt bij het opruimen van de suikers in je bloed. Zonder insuline blijven al die suikers in je bloed ronddrijven. Als je gestrest bent gaat dat mis.

Maar dat niet alleen. Veel mensen stoppen met voor zichzelf te zorgen als ze gestrest zijn. Ze hebben het te druk om te koken en gaan maar naar de snackbar. Ze hebben na een lange werkdag niet meer de fut om te sporten en liggen languit op de bank naar een serie te kijken.

Stress zorgt dus niet alleen direct voor een hogere bloedsuiker, het maakt het ook veel moeilijker om je aan je eigen goede voornemens te houden.

In dit artikel lees je meer feiten over stress, hoe je het vermindert en wat je moet doen als je diabetes hebt en van je stress af wilt.


#6: Je neemt medicatie die je diabetes geeft

Als apotheker vind ik het moeilijk om dit toe te geven. Maar als je bepaalde medicijnen slikt neemt je kans op diabetes enorm toe.

Niet bij een gewoon hoofdpijn pilletje of maagtabletje. Nee, het gaat om serieuze medicatie die je krijgt voor nare ziektes. Deze hebben vaak als bijwerking dat ze beïnvloeden hoe je lichaam met suiker omgaat. Of ze maken onderdelen van je lichaam kapot die helpen met het remmen van suiker.

De lijst van drugs die deze problemen veroorzaken is lang.

Ik geef hieronder een paar voorbeelden. Als je ziek bent en medicatie krijgt van de apotheek zou ik zelf in de bijsluiter kijken of "diabetes"  vermeld staat als één van de bijwerkingen.

Is dat het geval, dan is het belangrijk om met je arts of apotheker te praten en hem eens goed aan de tand te voelen.

Voorbeelden van medicatie die je kans op diabetes verhogen:

  • Corticosteroïden (tegen ontstekingen)
  • exclamation-triangle
    Beta-blokkers (tegen paniek en psychische klachten en hartkloppingen)
  • exclamation-triangle
    Anti-psychotica (voor mensen die geestelijk in de war kunnen raken)
  • exclamation-triangle
    Statines (verlagen hartproblemen in mensen die een hoog risico lopen)

Vooral die laatste groep is interessant. Stel dat je een te hoog cholesterol hebt en je arts schrijft je medicatie voor om deze te verlagen. Hoe zuur is het dan dat deze zelfde medicatie ervoor zorgt dat je diabetes ontwikkelt?

Gelukkig is cholesterol net zo goed te verlagen met een diabetesvriendelijk dieet. En als je goed voor jezelf zorgt zul je geen problemen met je cholesterol ontwikkelen. Dat brengt mij gelijk bij het laatste feit:


#7: Je neemt je lichaam voor lief

Er is iets dat je moet beseffen. En dat is dat je lichaam kwetsbaar is, hoe sterk jij je ook voelt.

Je kunt over je eigen grenzen gaan en je lichaam in allerlei slechte situaties brengen. De meeste mensen doen dit stelselmatig als ze jong zijn omdat ze er niet blijvend last van houden.

  • Een voorbeeld is dat een avondje pilsen op je achtiende je nauwelijks een kater geeft maar je op je achtendertigste compleet in tweeën kan hakken.

Let op

Ik vind het heel leuk voor je dat jij je sterk voelt maar de bovenstaande feiten liegen er niet om. Als je niet op je lichaam past en je deze onzorgvuldig behandelt krijg je last van ernstige klachten zoals een diabetische voet, neuropathie of andere heftige klachten door diabetes mellitus.

Ik denk dat het voor iedereen te begrijpen is dat er hier sprake is van oorzaak en gevolg. Als jij aan één of meer van bovenstaande feiten voldoet, hoe groter de kans dat jij diabetes krijgt. 

Als je nog geen suikerziekte hebt is het je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het niet zover komt en veranderingen door te voeren in je leefstijl.

 Ik kan je alle informatie van de wereld geven maar jij zult het uiteindelijk zelf moeten doen.

Ik moet er bij zeggen dat het me verbaast dat mensen niet oprecht bang worden van het vooruitzicht dat ze met diabetes zullen krijgen.

 Deze ziekte is geen grap. De complicaties zijn ernstig. Je plezier in het leven gaat hard achteruit en je leeft gemiddeld zelfs 10 jaar korter. Voorkom dus dat suikerziekte bij jou ontstaat.

Het Diabetesvrij Geheim

Nu weet je hoe diabetes type 2 ontstaat. Maar hoe zou je het vinden om te weten hoe je het kunt voorkomen dat jij suikerziekte krijgt.

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: hoe is diabetes type 2 bij jou ontstaan? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

>

Send this to a friend