Wat Mag Je Niet Eten Bij Diabetes Type 2? 12 Verboden Producten

Suikerspiegel Verlagen / Diabetes Omkeren

Wat niet eten bij diabetes type 2

Wat mag je wel en niet eten bij diabetes type 2?

Als je suikerziekte hebt is het belangrijk om voedingsmiddelen met suiker, meel en ongezonde vetten zoveel mogelijk te laten staan.

Maar wat zijn deze voedingsmiddelen precies?

Daarom heb ik een uitgebreide lijst met 12 producten voor je die je niet mag bij diabetes type 2 om zo je suikerziekte te verbeteren.

More...

Dit mag je niet eten bij diabetes type 2

Als je suikerziekte type 2 hebt is het belangrijk om zo gezond mogelijk te eten en veel te bewegen. Daarmee voorkom je dat je ziekte erger wordt en je gezondheidsproblemen krijgt die niet te overwinnen zijn.

En als je een beetje extra moeite doet is het zelfs mogelijk om diabetes type 2 te genezen. Door alleen de juiste voeding binnen te krijgen stijgt je bloedsuiker niet zo drastisch en voorkom je hiermee schade.

Doel van dit artikel

De meeste mensen zouden al beter af zijn als ze de onderstaande lijst met producten niet meer zouden binnenkrijgen.


Suiker, meel en vet: ze zijn oververtegenwoordigd in deze 12 producten. Wil je jouw bloedsuikerwaarden verbeteren en nooit meer last hebben van een hyper? Begin dan met het schoonvegen van je keukenkastje en koelkast.


Zoek je kant-en-klare recepten waarmee je diabetes type 2 kunt voorkomen en genezen? Klik dan hier.


#1: Frisdrank mag je niet drinken bij diabetes

Je kent ongetwijfeld de reclames van Coca-Cola waarin een hoofdrol is weggelegd voor de kerstman. Het had net zo goed de duivel kunnen zijn die reclame maakte voor dit duivelse drankje.

Wil jij graag verslaafd zijn aan een drankje dat eigenhandig je hele bloedsuikerregulatie kan vernietigen? En dat als klap op de vuurpijl de inhoud van je maag verpest, je uit je slaap houdt, je nieren een opdonder geeft en je tanden kapot maakt?

Zoek dan niet verder dan cola, energiedrankjes of ander gif dat suiker, cafeïne, koolzuurgas en water combineert.

Ik heb niet genoeg ruimte in dit artikel om alle nadelige effecten van frisdrank te bespreken.

Daarom beperk ik me tot de meest relevante voor mensen die liever geen diabetes krijgen op hun dertigste. En natuurlijk op patiënten die de pech hebben suikerziekte te hebben maar die toch zo gezond mogelijk door het leven willen gaan.

Frisdrank is funest voor je bloedsuikerspiegel

Frisdrank is verslavend. Het geeft je een stoot suiker wat je bloedsuikerspiegel explosief doet stijgen.

Een paar uur later komt er een crash en voel jij je enorm rot. Je hersenen zullen tegen je zeggen: "Kijk, een blikje sinas. Dat lost al je problemen in één keer op!"

Als je diabetes hebt is frisdrank natuurlijk hartstikke slecht. Om dat te snappen hoef je geen genie te zijn. 

Frisdrank het alleen nadelen voor je lichaam

Maar waarom moet je frisdrank vermijden als je in de aanloopfase zit?

Simpel. De suikers verhogen je bloedsuikerspiegel boven een normaal niveau. En ze doen dat heel snel. Zelfs voor iemand zonder diabetes is het heel slecht om een verhoogde bloedsuiker te hebben. Dit richt schade aan op de plekken waar mensen met diabetes later complicaties krijgen.

Diabetes is zelfs te voorkomen als je dit soort producten laat staan. En frisdrank is waar ik zou beginnen. Dit is een reusachtige verslaving en er gaat enorm veel geld in om. Als je daarmee stopt voor de rest van je leven is dat een stap in de goede richting, of je diabetes wilt voorkomen of juist wilt genezen.

Pas op

Ik voel aankomen dat je nu een lekker blikje cola light opentrekt en denkt dat je goed bezig bent. Helaas: ik moet je teleurstellen.

Cola light bevat weliswaar geen suiker maar zorgt net zo goed voor bloedsuikerschommelingen. Hier leg ik daar meer over uit.


#2: Vruchtensap

Misschien denk je:

"Frisdrank mag dus niet. Laat ik in plaats daarvan een lekker appelsapje bestellen. Dit is gezond want het is gemaakt van fruit. En het is niet zo slecht als frisdrank."

Nou, daar geef ik je gelijk in. Appelsap is niet zo duivels als frisdrank. Want het bevat geen koolzuurgas, cafeïne of smaakstoffen waarmee je de roest van spijkers kunt verwijderen. Dus dat is mooi.

Maar weet je wat appelsap wel bevat?

6 klontjes suiker per glas. Net zoveel als een glas cola.

Dus nee: appelsap is geen gezond alternatief voor frisdrank als je diabetes hebt.

Sterker nog: het is net zo slecht.

En misschien zijn de bedrijven erachter nog wel slechter. Want ze doen alsof hun product gezond is terwijl het in werkelijkheid bijdraagt aan een reusachtige epidemie van obesitas en diabetes.

Blijf dus ver weg van alle vruchtensappen

Denk aan jus d'orange, appelsap, bessensap, vruchtennectar, etc. Uit pak of versgeperst maakt niet uit. Ze maken je dik en  ziek. Stop nu het nog kan. Dit is één van de meest verboden producten die je niet mag eten bij diabetes.


#3: Alcoholische dranken

Bij dit product wil ik onderscheid maken tussen dranken met veel suiker en dranken met weinig suiker.

De ergste drankjes zijn mixdrankjes. Een sterke alcohol (zoals rum) vermengd met een frisdrank (zoals cola). De rumcola legt een bom onder je bloedsuiker als diabetespatiënt. Wil je een absolute achtbaan maken met je bloedsuiker? Drink dan een paar mixdrankjes weg.

Maar bier en wijn zijn ook geen goed idee. Elk biertje staat gelijk (in calorieën) aan twee bruine boterhammen met kaas en boter. Bier maakt je dik, traag en het speelt spelletjes met je bloedsuiker. Gelukkig iets minder dan de bovenstaande mixdrankjes.

Wijn is niet veel beter. Het is sterker en bevat nog meer calorieën. Maar als je een goede wijn koopt, is de kans klein dat je de hele fles in je eentje opdrinkt. Een glaasje bij het eten? Dat kan best.

"Wat Ben? Een glaasje bij het eten? Alcohol is toch ongezond?"

Ja, dat klopt.... Maar ik was nog niet uitgepraat.

"Drink met mate, oftewel één drankje"

Matig alcohol gebruik is gezond

Wees eens eerlijk. Als je drinkt, hoeveel drink je dan?

Als ik jou zeg dat je één biertje mag vanavond, blijft het daar dan ook bij?

Voor de meeste mensen is het antwoord "nee."

Maar als ik zeg: "Bij het eten drink je maximaal één glaasje wijn en meer niet." Dan kunnen de meeste mensen dit prima.

Rustig genieten van een drankje tijdens het eten is een stuk makkelijker dan daarna.

Alcohol in lage doseringen - en niet gecombineerd met grote hoeveelheden suiker - kan je helpen bij het laag houden van je bloedsuiker.

wijn is gezond

Vanaf het tweede drankje heeft het niet meer dit positieve effect en komen er grote schommelingen in je bloedsuiker, met alle gevolgen van dien. Als je denkt dat jij niet te kunt beheersen, kun je er beter niet aan beginnen.

En als je drinkt, doe dit dan altijd met een maaltijd. Hierdoor heeft het minimale effecten op je bloedsuikerspiegel. Combineert dus lekker dat wijntje met het avondeten.


#4: Zoete zuivel

Ik heb een hekel aan zuivelfabrikanten. En niet vanwege het product - melk - waar ze om bekend staan. Maar omdat ze er een variant op maken waar enorm veel suiker in zit waar ze vervolgens de stempel "gezond" opplakken.

Waarschijnlijk denk je: "Wat zijn die producten dan?"

Welnu:

  • Zoete zuiveldranken (drink yoghurt, ontbijtdranken etc)
  • Zoete yoghurt (ook met "echt" vruchten)
  • Vla (en alle varianten)
  • Alles wat niet direct uit een koe komt en waar iets aan is toegevoegd

Neem je een bakje "gezonde, biologische, magere" vla? Bereid je dan voor op een suikerstijging die net zo sterk is als bij een blikje cola. Met maar liefst 5 suikerklontjes in een klein schaaltje zit er zelfs meer suiker in.

Om het nog maar niet te hebben over drankjes als chocomel en Fristi.

Ook dit is vergelijkbaar met een glas cola.

Laat je dus niet voor de gek houden door het "gezond leven" keurmerk.

Er is niets gezonds aan dit soort dranken of toetjes. Stop ermee, nu het nog kan.


#5: Koekjes mag je niet eten bij diabetes type 2

Het maakt niet uit wat je favoriet is. Koekjes zijn suiker met een beetje granen. Als er één of andere snode marketingpersoon erop heeft gezet dat er "volkoren granen" inzitten neemt dit niet weg dat je pure suiker binnenkrijgt.

Zijn er koekjes die je wel kunt eten? Nee.

Een koekje bestaat altijd uit meel en een zoetstof. Zelfs als je een gezonde zoetstof gebruikt, blijf je achter met meel dat je bloedsuiker net zo hard verhoogt als suiker zelf.

MAG IK DAN NOOIT WAT LEKKERS?

Je mag heel vaak wat lekkers zolang het maar geen koekjes zijn. En als je slim bent stop je met alle zoete snacks. Hoe sneller je dat doet, hoe sneller je smaak veranderd en je er minder behoefte aan krijgt.

En ja, ik ben inderdaad streng. Weet je waarom? Omdat het heel zwart wit is. Elk koekje dat je weigert vermindert je kans op de heftige complicaties van diabetes zoals blindheid, nierfalen en ledematen die afgezet moeten worden.


Vind jij deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#6: Gebak & taart

Je mag er trots op zijn als je taart en gebak laat staan op een verjaardag. Hierbij geldt hetzelfde als bij koekjes. De meeste gebakjes zijn granen met wat suiker.

Als je geluk hebt zit er zuivel in (zoals room en boter) die de opname van al die suikers enigszins remmen. Als je pech hebt zijn dit zoete zuivelproducten en zit er zoveel suiker in de slagroom dat je bloedsuikerspiegel van een olifant ermee kan verhogen.

Ik zou een lijst kunnen maken met alle taartjes die geschikt zijn om op te peuzelen als ze je worden aangeboden. Dat taartje zou uit twee items bestaan: zelfgemaakte kwarktaart met gezonde zoetstof en hartige groententaart met weinig meel. De rest is vergif en moet je zoveel mogelijk vermijden.


#7: Chips

Chips is een interessant product op deze lijst. Er zit meer vet in dan suiker. Dat is relatief uniek. Je bloedsuiker stijgt er minder heftig van dan van koekjes en gebak of frisdrank.

Toch kun je chips beter laten staan. Het heeft namelijk andere eigenschappen die niet bepaald goed zijn. De belangrijkste is dat chips geen nuttige voedingsstoffen bevat en niets anders is dan lege calorieën.

Als ik je voorstel om een klont frituurvet zo op te eten of een fles frituurvet aan je mond te zetten, zeg je waarschijnlijk nee.

Maar dit is wat je in de praktijk doet als je een handje chips neemt.

Chips zijn gefrituurde aardappelen en bestaan dus voor een groot gedeelte uit hard geworden frituurvet.

Tip!

Wil je wat kilootjes aankomen? Dan is chips het perfecte middel. Er zitten geen voedingsstoffen in dus je kunt er veel van eten zonder echt vol te raken. Binnen een paar uur heb je weer honger. En de vetten die erin zitten nemen allemaal netjes plaats rond je middel en op andere plekken waar je het niet wilt hebben.


#8: Snoep en chocola mag je nooit eten bij diabetes

Snoep is niets anders dan suiker met een smaakje. Hetzelfde geldt voor chocola. De gemiddelde reep die je in de supermarkt aantreft bestaat voor bijna 60% uit suiker. Dat schiet dus niet op.

Als je trek krijgt in snoep tussen de maaltijden door heb je onvoldoende gegeten. Of zijn de maaltijden onvoldoende gebalanceerd. Als je niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt hou je trek en dat los je op door te snoepen.

Er is één uitzondering op deze regel van snoep vermijden. En dat is dat je chocola mag waar tenminste 70% cacao inzit.

Kies de juiste chocolade

Als je slim bent kies je alleen voor chocola van 85% of meer. Dit is heel voedzaam en stilt zelfs de ergste trek. En omdat er stoffen in chocola zitten die je een prettig gevoel geven kan een klein blokje je een flinke boost geven. Ook suikervrije chocolade is een mogelijkheid.


#9: Pizza, pasta en bladerdeeg

Alles met deeg moet vandaag nog je keukenkastje uit. En als je een restje van gisteren hebt wil ik dat je het direct weggooit.

Weet je waarom? Meel (waar pizzadeeg en pasta van wordt gemaakt) zijn wederom lege calorieën zonder enige voedingswaarde.

Je haalt er geen enkele nuttige stof uit en ze doen niets anders dan je bloedsuiker verhogen. Pizza en pasta kunnen heerlijk zijn met de juiste saus. Maar ze zijn absoluut niet gezond als je diabetes hebt.

Ditzelfde geldt voor producten van bladerdeeg. Het maakt me niet uit wat er tussen zit. Of het gaat om een appelflap of een Zuid-Amerikaanse empenada.

Dit is de uitzondering op de regel:

Wil je toch een beetje pasta omdat je het heel lekker vindt? Probeer dan dit:

Maak een grote pan gebakken of gegrilde groenten. Doe er een klein stukje vlees bij. Maak een lekkere pastasaus op basis van yoghurt, kokosmelk, witte wijn, rode wijn of tomaten met olijfolie. Kook niet meer dan een paar handjes pasta en leg dit ernaast als bijtje.

Deze tip is alleen voor suikerpatiënten met heel, heel veel zelfcontrole. Suiker en koolhydraten zijn verslavend. Er vanaf komen doet pijn en kost moeite. Als je al die moeite hebt gedaan om het vergif uit je eten te bannen om het er via de achterdeur weer in te laten, schiet je daar weinig mee op.


#10: Plantaardige oliën

Onlangs kwam er een onderzoek uit waaruit naar voren kwam dat bepaalde plantaardige oliën diabetes kunnen voorkomen. Toch sta ik niet te applaudisseren voor zonnebloemolie, maïsolie, sojaolie, margarine, halvarine en de kant en klaarproducten waar ze in verwerkt worden.

Eerst dat onderzoek. Er kwam naar voren dat mensen die vaker dit soort oliën aten 35% minder kans hadden op diabetes type 2.

Maar weet je wie het onderzoek gefinancierd heeft? Unilever, zo'n beetje de grootste voedselfabrikant ter wereld. Zij kunnen nu mooi zeggen dat al die dikmakende snacks van ze diabetes tegengaan puur omdat ze zonnebloemolie hebben gebruikt.

Chips zijn gefrituurd in zonnebloemolie. Zoals we al hadden vastgesteld is het eten van chips vergelijkbaar met het drinken van vloeibaar frituurvet. Helpt het drinken van vloeibaar frituurvet met het voorkomen van diabetes type 2? Nee, natuurlijk niet.

En hoewel er in dit onderzoek een verband werd "gevonden" (nadat hier héél hard naar is gezocht door de onderzoeksafdeling van Unilever) zijn er een heleboel andere onderzoeken die laten zien dat overconsumptie van omega 6-vetzuren (in plantaardige olie) regelrecht gevaarlijk is.

Pre-diabetes, metabool syndroom en ontstekingen in je lichaam zijn direct gelinkt aan deze oliën.

Plantaardige olie verboden... wat nu?

Er zijn twee uitzonderingen: kokosboter en olijfolie. Zolang je deze met mate gebruikt zijn deze niet schadelijk.

Kokosboter kun je gebruiken voor bakken op hogere temperatuur. Olijfolie is vooral geschikt voor salades of bij sauzen. Voeg dit liever later toe of verhit het niet te lang om te voorkomen dat de olie kapot gaat en schadelijk wordt voor het lijf.


#11: Kant-en-klaar maaltijden

Omega 6 oliën. Meel. Suikers. Smaakstoffen.

Dat is niet het ergste van klant-en-klaar maaltijden. Nee, wat nog afschuwelijker is is wat er niet inzit. Of wat door de bereiding compleet nutteloos is geworden.

Kant-en-klaar maaltijden bevatten geen voedingsstoffen waar je daadwerkelijk wat aan hebt.

Het beetje groenten dat er inzit is verwaarloosbaar. Hoeveel stickers voedingsfabrikanten en supermarktketens er ook opplakken met "gezonde keuze", dat je een paar wortelsnippers in een mengsel van olie en suiker doet maakt het niet gezond.

Gezond eten kost tijd. Je zult het zelf moeten bereiden. Maar met mijn snelle recepten voor gezonde maaltijden wordt dit een peulenschil. Kant-en-klare maaltijden mag je niet eten bij diabetes type 2.


#12: Sauzen die je niet zelf gemaakt hebt

Luister.

Sauzen die je in de supermarkt koopt zijn vettig (meestal van ongezonde olie) en bevatten suiker. Ze maken je dik en verhogen je bloedsuiker. Ze zijn dus niet aan te raden als je diabetes hebt en daar snel vanaf wilt.

Toch komen ze hier op de laatste plaats. Waarom, vraag jij je af?

Wel, de meeste mensen eten veel suikers en meel maar relatief weinig sauzen. Het is ongezond, maar ik heb liever dat je eerst frisdrank en koekjes afzweert voordat jij je bezorgd maakt over sauzen.

Dat betekent niet dat je kunt wegkomen met het binnenslurpen van hele blikken kant-en-klare pastasaus. Tenzij je het niet erg vindt om je suikerziekte-medicatie nog wat op te voeren de komende tijd. Want supermarktsauzen zitten vol met suikers... en dan heb ik het niet eens over vetten.

HOE JE ZELF EEN GEZONDE SAUS MAAKT

Allereerst gooi je hier geen vijftien suikerklontjes per halve liter in, zoals voedselfabrikanten doen.

De tweede stap is om een basis te nemen die je geen obesitas of ontstekingen geeft. En er zijn maar een paar basissen die hieraan voldoen. Denk aan:

  • check
    Olijfolie
  • check
    Yoghurt
  • check
    Witte wijn
  • check
    Rode wijn
  • check
    Zuivel met meer vet (room, crème fraîche, Griekse yoghurt)
  • check
    Kokosmelk

Vooral die laatste is een aanrader. Het geeft een saus veel smaak en je kunt het met van alles combineren. Een zuurtje en wat gedroogde kruiden erbij en je hebt een saus die niet alleen heerlijk smaakt maar ook helpt bij het voorkomen en genezen van diabetes type 2.

Het Diabetesvrij Geheim

Het vermijden van ongezonde voeding is één van de beste dingen die je kunt doen om je bloedsuikerspiegel te verbeteren. Maar dit is nog maar het topje van de ijsberg.

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Marloes Schuurman

P.s: Wat mag je volgens jou niet eten bij diabetes type 2? Welke producten probeer jij zoveel mogelijk te ontwijken? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Marloes Schuurman is een medisch specialiste en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • Leloe de Groot schreef:

    Ik ben ontzettend blij met jullie site, helder, duidelijk en zonder flauwekul. Dank!

  • Frits schreef:

    Light frisdranken, met mate. Mag dat?

  • >

    Send this to a friend