7 Tips Om Erectieproblemen Bij Diabetes Type 2 Te Verhelpen

Gevolgen & Complicaties Diabetes Type 2

7 Tips Om Erectieproblemen Bij Diabetes Type 2 Te Verhelpen

Bij diabetes type 2 is de kans groot dat je last krijgt van erectiestoornissen ongeacht je leeftijd.

Hierdoor zal je noodgedwongen zijn om Viagra te gebruiken of zul je zelfs in een depressie kunnen belanden.

Leer hier 7 effectieve tips tegen erectieproblemen bij suikerziekte.

More...

Erectieproblemen bij diabetes type 2? Je bent niet de enige

Erectieproblemen bij diabetes type 2 zijn erg bekend. En de cijfers liegen er niet om:

  • 35 tot 75% van de mannen zal erectiestoornissen bij diabetes krijgen (ernst hiervan varieert)
  • Mannen met diabetes kunnen 10 tot 15 jaar eerder dan gezonde mannen deze problemen krijgen
  • 50 tot 60% van de mannen boven de 50 jaar kan geen erectie krijgen door de diabetes
  • 95% van de mannen boven de 70 jaar kan geen erectie krijgen door de diabetes

Als je diabetes type 2 hebt als man, zal je dus vrij zeker last krijgen van erectiestoornissen. Dit is niet alleen voor jezelf erg vervelend maar ook voor je partner. Seksloze relaties worden door zowel mannen als vrouwen als erg negatief ervaren.

Hierdoor zal jij je scheel moeten betalen aan pillen als viagra OF genoegen nemen met geen seks meer voor de rest van je leven.

Het is dus noodzaak om snel iets tegen de erectieproblemen bij diabetes type 2 te doen. Anders zal het alleen van kwaad tot erger gaan. Waarom? Dat leer je hieronder.

Hoe ontstaan erectiestoornissen door diabetes?

Erectiestoornissen door diabetes type 2 ontstaan door een samenloop van verschillende factoren:

  • Schade aan de zenuwen van de penis waardoor de signalen niet (goed) aankomen
  • Verstopping van de haarvaten in de penis voorkomt dat er bloed in kan stromen
  • Verlaagde testosteronspiegel voorkomt dat een erectie bij diabetes kan ontstaan

Zoals je ziet is het een probleem met verschillende oorzaken. Laat dit je vooral niet ontmoedigen om er iets aan te doen. Want de oorzaken komen vrijwel altijd 'samen'.

Los je één op? Dan los je de rest automatisch op. Het komt namelijk omdat een ongezonde levensstijl diabetes type 2 veroorzaakt. En dat is ook de reden dat je de bovenstaande oorzaken ervaart.

Leef je ineens een stuk gezonder? Dan verdwijnen je erectieproblemen als sneeuw voor de zon. Vaak binnen enkele weken.

Risicofactoren die je erectie verslechteren

Niet alleen diabetes verslechtert je erectie, ook andere factoren kunnen hier van invloed over zijn. Als je het onderstaande lijstje bekijkt, kom je er snel achter dat ze veelal te maken hebben met een 'ongezonde levensstijl':

  • Gestrest zijn
  • Angstig zijn
  • Depressie hebben
  • Niet (genoeg) bewegen
  • Overgewicht hebben
  • Roken
  • Overmatig drinken
  • Hoge bloeddruk hebben
  • Bijwerken van bepaalde medicijnen

Iemand met de bovenstaande kenmerken, zou je niet als gezond labelen. Een ongezonde levensstijl geeft je dus de problemen... en een gezonde levensstijl voorkomt het en keer het zelfs om. Ik hoor je wellicht denken:

"Het is toch helemaal niet nodig om ineens gezonder te leven? Viagra werkt toch ook prima?"

Werkt Viagra of een penispomp?

Viagra en penispompen werken. Maar het probleem is dat ze niet het probleem oplossen. Het is puur een vorm van symptoombestrijding.

Je zal altijd afhankelijk zijn chemische pillen of penispompen. Net als je niet je hele leven afhankelijk wilt zijn van medicatie, zou je eigenlijk hetzelfde niet willen met dit soort attributen.

Door het probleem te bestrijden, bespaar je niet alleen veel geld (viagra kost ongeveer een euro per pil). Je wordt ook een stuk gezonder en blijft dit op langere termijn.

Dus laten we beginnen met jou de tips geven om gezonder door het leven te gaan en de erectiestoornissen door diabetes type 2 om te keren:


#1 Eet gezonder

Het zal je waarschijnlijk niet meer verbazen als ik je vertel dat diabetes type 2 ontstaat door een ongezonde levensstijl. Zowel een gebrekkige dieet als te weinig bewegen zijn de grootste boosdoeners voor het ontwikkelen van suikerziekte.

Het spreekt daarom ook voor zich dat het verbeteren van je eetpatroon je diabetes type 2 zal verbeteren. In vele gevallen zelfs zo erg dat je insulinevrij kan zijn. Of compleet medicijn vrij.

Gezonder eten kan je op verschillende manieren doen. De beste en snelste manier om gezonder door het leven te gaan en je bloedsuikerspiegel te verbeteren, is door ongezonde producten te vermijden.

Meer broccoli en sla eten is natuurlijk gezond maar vooral ongezonde producten uit je dieet schrappen zal het meeste resultaat opleveren.

De grootste boosdoeners zijn:

  • Frisdrank en vruchtensappen
  • Deegwaren (koekjes, cake, pizza, brood etc)
  • Snoep
  • Toetjes
  • Pasta
  • Zoet broodbeleg
  • Light zuivelproducten

Al het bovenstaande wil je vermijden als diabetes patiënt. Dit soort producten zijn suikerrijk en vezelarm. Hierdoor zal je bloedsuikerspiegel snel en hoog stijgen. Daarnaast zal je glucosespiegel ook hoog BLIJVEN. Wat je erectie geen goed doet.

Door een hoge bloedsuikerspiegel heb je in eerste instantie de erectieproblemen gekregen.

De vraag nu is natuurlijk hoe je de bovenstaande producten op een gezonde manier kan vervangen? Daar kun je hier meer tips over vinden.


#2 Stop met roken

Sporten is net als slecht weer:

Het maakt ALLES in je leven een stuk slechter.

En met slechter, bedoel ik dat het je gezondheid sneller laat aftakelen dan wat dan ook.

Het zal je dus ook niet verbazen dat er uit onderzoek is gebleken dat roken de kans op erectiestoornis verhoogt. 

Dat komt omdat er in sigaretten ongeveer 41000 stoffen zitten die de haarvaten in je penis verstoppen.

Of gewoon de haarvaten kapot maken. Hierdoor is het moeilijker om vol te lopen met bloed.

Het gevolg is helaas een teleurstellende erectie.

De enige (gezonde) manier om dit op te lossen, is door te stoppen met roken. Indien je dit wilt doen, kun je het bij je apotheker aangeven. Veel zorgverzekeraars vergoeden het 'stoppen met roken'.

Hierdoor besparen zij op langere termijn veel geld en voorkom jij allerlei gezondheidsklachten.


#3 Begin met sporten

Sporten heeft het tegenovergestelde effect van roken:

Het verbetert vrijwel alles in je leven.

En dus is het een goede manier om erectieproblemen te voorkomen en genezen.

Wat sporten namelijk doet is je testosterongehalte verhogen...

... en je bloedvaten 'schoonmaken'. 

Hierdoor heb je niet alleen vaker zin (waardoor hij makkelijker omhoog gaat) maar zijn ook je aderen in staat om vol te lopen met bloed.

Hierdoor heb je in mum van tijd een gezonde en harde erectie.

De vraag is nu natuurlijk welke sport je het beste kunt doen om erectieproblemen op te lossen?

Eigenlijk maakt het helemaal niets uit.

Kies een sport die je leuk vindt en waar je vooral intensief bezig kan. Des te intensiever je hart- en vaatstelsel gebruikt wordt, des te beter dit is voor het schoonmaken van je bloedvaten. Pas natuurlijk op dat je niet over je grenzen heengaat.

Het oplossen van erectiestoornissen is leuk en aardig... maar niet als je daardoor in het ziekenhuis belandt.


Vind je deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#4 Controleer je medicatie

De meest voor de hand liggende redenen voor het ontwikkelen van een erectiestoornis zijn:

  • Ongezond eten
  • Niet sporten
  • Roken

Bij 9 van de 10 mannen zal één of meerdere van de bovenste factoren de oorzaak zijn van de erectieproblemen. Maar er zijn ook 'bijzondere' redenen waarom je hem niet omhoog zou kunnen krijgen. 

Het blijkt namelijk dat bepaalde medicijnen voor erectieproblemen kunnen zorgen.

Denk hier aan:

  • Antidepressiva
  • Anti-histaminica
  • Kalmeringsmiddelen
  • Medicatie tegen hoge bloeddruk

En binnen deze categorieën vallen natuurlijk veel middelen.

Pas op

Wat je nu vooral NIET moet doen is alle bovenstaande middelen in de prullenbak gooien. Er is namelijk een reden dat jij deze middelen moet slikken.

Overleg altijd eerst met je apotheker of arts of er eventuele alternatieven zijn. Zomaar stoppen met je medicatie kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen.


#5 Praat erover

Wanneer ergens mee in de knoop zit, raden mensen je vaak aan om erover te praten. Je hart luchten is een hele goede manier om stress en angsten in je leven te verlagen. Er is reden waarom het biechthokje in de kerk erg populair is:

Je problemen en fouten aan iemand vertellen neemt enorm veel stress weg bij je.

En met erectieproblemen bij diabetes type 2 is het precies zo.

Wanneer je er erg over in zit, zullen je erecties nog slapper worden. Wat er tussen je oren speelt beïnvloedt namelijk ook je piemel. 

Stress en angst voor erectieproblemen VERHOGEN juist de kans dat je de zoiets ervaart... ...waardoor je de volgende keer nog banger wordt voor erectieproblemen.

Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel die geen einde lijkt te hebben.

Praat er dus met iemand over. Dit kan je partner zijn of een zorgverlener. Dit kan een enorme last van je schouders afnemen waardoor je ineens minder last hebt van erectieproblemen.


#6 Verhoog je testosteronspiegel

Je geslachtsdrift hangt enorm af van de hoeveelheid testosteron in je lichaam.

Dat is ook waarom toen je nog jonger was, je pap lustte van seks. Maar met de jaren wordt dit steeds minder. Dit heeft er niet mee te maken dat je seks minder lekker gaat vinden. Het komt juist doordat je testosteronspiegel geleidelijk afneemt.

Dit is het verloop van je testosteronspiegel over de jaren heen;

Zoals je ziet gaat het tot een jaar of 40 goed. Daarna begint het snel af te nemen. En na je 60ste blijft er weinig over van je testosteronspiegel.

Combineert dat met verstopte haarvaten in je geslachtsdeel...

...en een erectiestoornis is onvermijdelijk.

Het helpt dus om je testosteronspiegel te verhogen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen.

Maar de beste manieren (naast gezond eten natuurlijk) zijn:

  • check
    Voldoende slapen: idealiter 8 tot 9 uur
  • check
    Aan krachttraining doen: dit prikkelt je lichaam meer spiermassa aan te maken. Hiervoor is testosteron nodig.
  • check
    Stress verlagen: des te hoger je stresshormonen, des te lager je testosteron
  • check
    Meer verzadigd vet eten: cholesterol is de bouwsteen van testosteron

Afgezien van stress verlagen (hebben we het hierna over) is het bovenstaande vrij makkelijk toe te passen. 

Eat. Sleep. Train. Zoals ze het in de sportwereld noemen.


#7 Vermijd stress

Ik heb stress al meerdere keren erbij gehaald maar het is goed om het hier even apart te benoemen. Wat (langdurige) stress betreft is er één ding wat je moet onthouden:

Het maakt letterlijk elk aspect van je gezondheid en leven slechter.

Hier een kleine greep uit de gevolgen van stress in je leven:

  • Het verlaagt je insulinegevoeligheid
  • Het zorgt ervoor dat je dikker wordt
  • Het verhoogt je slechte cholesterolspiegel
  • Het verhoogt de kans op een depressie en een burn-out
  • Het verlaagt je verlangen naar seks
  • Het verhoogt de kans op erectieproblemen

En dit is nog maar het topje van de ijsberg. Je hoeft maar een aandoening te verzinnen en je zult zien dat stress het alleen maar erger maakt.

Gelukkig kun je twee dingen doen om stress aan te pakken:

  • check
    Bron van je stress aanpakken
  • check
    Vorm van mindfulness doen

De bron van je stress aanpakken is verreweg het belangrijkste om te doen. 

De grootste bronnen zijn vaak geld-, gezondheid- of relatieproblemen. Problemen op je werk kunnen soms ook veel stress veroorzaken.

Zolang je niet de bron van je stress aanpakt, zal er niets weggaan. Indien je hierbij hulp nodig hebt, kun je een professional om hulp vragen. Ga vooral niet denken dat je probleem vanzelf weg zal gaan. Zo werkt helaas het leven niet.

Wat mindfulness betreft, is dat wat minder makkelijk uit te leggen.

Mindfulness omvat eigenlijk heel veel dingen die hun origine hebben in de boeddhistische geloofsovertuiging.

Het komt er bij deze manier van leven op neer dat jij veel bewuster gaat luisteren en nadenken over wat je voelt en waarom je dat voelt. Daarnaast zul je jezelf vaak dingen afvragen als:

"Heeft het zin om nu boos of gestrest te zijn?"

"Zal het probleem sneller voorbij gaat als ik nu boos ben?"

Door deze manier van denken en leven zul je veel meer rust krijgen. Je zult je minder zorgen maken over de toekomst en minder inzitten over fouten die je in het verleden hebt gemaakt.

Je kijkt dan erg pragmatisch naar wat je NU kunt doen en je lost de problemen op die je NU hebt. Wat is gebeurd of gaat komen laat je voor wat het is.

Hier nog een korte video met een simpele uitleg over mindfulness:

Het Diabetesvrij Geheim

Je weet nu wat je kunt doen tegen erectiestoornissen bij diabetes type 2. Niet alleen is kun je erectieproblemen oplossen met voeding maar ook diabetes zelf.

Recentelijk is ontdekt dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren. Alles wat je nodig hebt kan je vinden in de supermarkt.

Je keert het om met één krachtige methode. Het is wat ik 'Het Diabetesvrij Geheimnoem. Over dit geheim heb ik een aantal pagina's geschreven die je leven voorgoed zullen veranderen. Je zult daarin leren:

  • Waarom je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Welk mechanisme je kan gebruiken om diabetes om te keren
  • De beste tips om binnen enkele weken diabetesvrij te zijn

Vul hieronder je e-mailadres in en dan stuur ik je het E-book gratis op.

Groetjes,

Ben Kuiper

P.s: heb jij last van erectiestoornissen door jouw diabetes type 2? Wat doe jij hiertegen? Laat hieronder een reactie achter

About the Author

Ben Kuiper is een farmaceut en een ervaringsdeskundige op het gebied van diabetes type 2.

  • Rt de vries schreef:

    Goed advies ,wij gaan er voor 😀

  • cwjd schreef:

    ik ga ervoor 100 procent

  • >

    Send this to a friend